Gå til innhold

Automatsikring for L og N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS! Du må minimum 2,5 kvadrat på 16A

5604206[/snapback]

På fast last, som for eksempel lys kan du ha 1,5mm².

I TN nett er det ikke krav til sikring på N lederen, bare bryting.

Så om du får kortslutning med N mot L2 (og det er L1 på sikringen) vil den ikkje slå ut? Har ikkje sett den typen sikring før faktisk. Har stort sett eigen brytar på N-leiar hos oss.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
PS! Du må minimum 2,5 kvadrat på 16A

5604206[/snapback]

På fast last, som for eksempel lys kan du ha 1,5mm².

5606843[/snapback]

Forutsetter at kortsutningsstrømmen er stor nok til å få sikringen til å gå momentant.

 

EDIT:

Så om du får kortslutning med N mot L2 (og det er L1 på sikringen) vil den ikkje slå ut? Har ikkje sett den typen sikring før faktisk. Har stort sett eigen brytar på N-leiar hos oss.

Dette er da 1~ sikringer beregnet på 1~ kurser så det er et senario som ikke vil finne sted.

På 3~ kurser 400V så vil jo alle fasene være sikret.

Ikke glem at N er koblet sammen med jord på inntaket av skapet.

 

EDIT2:

En annen ting som gjør at denne sikringsstypen er skjeldent brukt er at det er ikke så mange som vet om den og derfor bruker vanlige 2 polt automater.

Denne sikringstypen er primært laget fordi den er billigere en 2 polt sikringen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Etter det jeg har lært så MÅ man ikke bruke 2.5mm2 nei...

Men det er det jeg skal bruke i dette tilfellet.

 

Men jeg kan bruke to sikringer på hver kurs?

Koble L1 inn på L på sikring nr 1 og L2 på L på sikring 2?

 

Dette skal ikke brukes mer enn 3-4 dager i gangen.

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar

kommer an på hvilket system du har... Som perpyro sier så er sikringene til TN anlegg og har du TN anlegg så trenger du bare ene fasen (L1) gjennom sikringen... Har du IT/TT så må du nok ha 2polt sikringer så du får bryte begge veier...

Men det er bare å beklage, men du har omtrent ikke lov å se inn i skapet engang, må vere montør og du må kutte-sikre og merke skapet (om du ikke har hovedbryteren ved samme skap) slik at ingen slår inn kursene mens du jobber med dem...

Endret av icer
Lenke til kommentar
Etter det jeg har lært så MÅ man ikke bruke 2.5mm2 nei...

Men det er det jeg skal bruke i dette tilfellet.

 

Men jeg kan bruke to sikringer på hver kurs?

Koble L1 inn på L på sikring nr 1 og L2 på L på sikring 2?

 

Dette skal ikke brukes mer enn 3-4 dager i gangen.

5620612[/snapback]

 

jo du må bruke 2.5mm2 så lenge det er snakk om ett pvc isolert ledningssytem. (nek 400 533.2)

Med mindre det er snakk om en fast last som ikkje overstiger strømføringsevnen til kabelen, og du samtidig kan bevise at kabelen er kortslutningsikret..

 

Med mindre du har ett epr isolert ledningsystem eller noe veldig spesielt noe så må du bruke 2.5

 

Nei du bør ikkje bruke begge på hversin fase, er alt ant enn lov.

 

skjønner ikkje problemet ditt en 2fas 10A sikring koster max 200 kr,

er billigere det enn at huset brenner ned, men brenner huset ned så har du alvorlige problemer uansett vist du har på egenhånd rota i skapet, iallefall vist du setter inn de enfasesikringene....

Lenke til kommentar

I ditt spesielle tilfelle er det nesten slik at jeg vil anebefale automatsikringer fra biltema, merk bare nesten.

De sikringene er nemlig beregnet for drift i 4 dager og skal du koble de fra så knekker du koblingsstykket.

Problemet er vel heller å få noen til å koble til biltemasikringer, jeg hadde ikke gjort det om en kunde hadde kommet med de til meg.

Lenke til kommentar
Problemet er vel heller å få noen til å koble til biltemasikringer, jeg hadde ikke gjort det om en kunde hadde kommet med de til meg.

5625074[/snapback]

"Hei! Kan du komme og koble opp noen biltema sikringer til meg, de varer bare i 4dager og knekker når du er ferdige med dem =)"

Uansett så må du jo ha tilførsel så hvorfor ikke bare investere i noen skikkelige sikringer?

Hva i all verden er det du skal koble opp siden du må ha egen sikrinngskurs i 4dager og ikke kunne gjøre det enkelt og bare bruke en stikkontakt?

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke de til fordeling på et LAN-party.

Grunnen til at jeg spurte om de kunne brukes på ITnett var fordi vi har tilgang på et 3-fase ITnett skap, med 4 eller 5 32A 3-fasekurser.

 

Det som er lagt inn til huset er 400V TN nett, men det var vanskeligere å "få tak i". IT-skapet rett utenfor crew, men TNskapet står på andre siden av huset, i kjelleren.

 

Men i følge elektrolæreren min så kunne jeg gjøre det på den måten jeg nevnte leger oppe, så lenge jeg kunne forsikre meg om at begge var slått ned under arbeid.

Lenke til kommentar

Når IT nettet er nærmest kabler du bare utifra der, på et IT nett har du 230V fasespenning...

Du kobler bare mellom to faser, det skal vere en fordelingsskinne som er koblet i underkant av sikringene, denne fordeler fasene jevnt utover sikringene, du kobler bare til på toppen av denne og trekker kabelen til en stikkontakt der du vil ha den.

NB! når jeg skriver du, mener jeg en kompetent elektriker, husk du får ikke noe igjen om du ber onkelen din sette opp denne kursen og det huset brenner ned, det må gå gjennom et firma... En elektriker har ikke lov å utføre arbeid på andre hus enn sit eget utenom arbeidssammenheng

Lenke til kommentar
Når IT nettet er nærmest kabler du bare utifra der, på et IT nett har du 230V fasespenning...

Du kobler bare mellom to faser, det skal vere en fordelingsskinne som er koblet i underkant av sikringene, denne fordeler fasene jevnt utover sikringene, du kobler bare til på toppen av denne og trekker kabelen til en stikkontakt der du vil ha den.

NB! når jeg skriver du, mener jeg en kompetent elektriker, husk du får ikke noe igjen om du ber onkelen din sette opp denne kursen og det huset brenner ned, det må gå gjennom et firma... En elektriker har ikke lov å utføre arbeid på andre hus enn sit eget utenom arbeidssammenheng

5627815[/snapback]

 

 

Joda, men sikringene er på 32A(3fas). Skapet står ute, 5m unna veggen.

Vi hadde et byggstrømskap vi koblet til der, men det er ødelagt nå, tydeligvis. Kabelen til det ligger fortsatt der. Så derfor hadde det ikke vert så dumt å fått brukt de sikringene på IT nett.

 

Legger ved bilde over hvordan det var tenkt.

TN-sikringene til høyre.

strmfordeling3it.th.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...