Gå til innhold

ATI Radeon X1900 XTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin test, men hvor er overklokkingen?

5607695[/snapback]

 

Hva er vitsen med å klokke grafikkort som er allerede oppimot blodklokka? :hmm:

5609420[/snapback]

 

alltid noen som klarer å presse det litt lengre.

selv har jeg ikke brydd meg med det ennå, redd for å ødelegge noe.

Lenke til kommentar

Jeg vil kommentere dette med at Nvidia har støtte for div. Linux/Unix. Er ikke dette nesten naturlig siden Nvidia gjør det beste i OpenGL baserte spill og Linux ikke støtter DirectX?

 

Man har jo lenge sagt:

- ATI lener seg mot best ytelse i Directx baserte spill

- Nvidia lener seg mot best ytelse i OpenGL baserte spill

 

Siden Linux/Unix kun(uten å betale for en merkelig directx emulator) har støtte for OpenGL baserte spill og drivere, samt at Nvidia gjør det best innen OpenGL synes jeg det er naturlig at Nvidia har driverne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som en sa litt oppe, det er dette som gjør at jeg er innom hw 5-6 ganger til dagen. har fått ganske mange gode tips å råd igjennom testene å artikkelen å får et innblikk i hva som snart skal stjele tusenlappene ifra lommeboken min :)

 

Godt arbeid....

 

 

EDIT: Ifølge denne testen så er jeg ganske fornøyd me GTX 512 kortet mitt, trodde forsjellen var mye høyere. Så var det me pris, hehe overpriset så det susser men jeg var heldig å fikk en god pris brukt, pluss klokker det MEGET MEGET bra :dribble:

 

EDIT2: Hva er vits me å overklokke skjermkort som alerede er blodoverklokket?

Vel, mitt kort er jo overklokket ifra XFX, stock er den 550/1700 men XFX har 580/1730. Men selv har jeg klart å presse ut vesentlig mer av den 664/1958 ;)

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Sammenligner bildene fra 7800GTX og X1900 i 3DMark med AA og AF aktivert jeg nå, og det ser ut som "tradisjonen" med at ATI har litt bedre AA gjelder fortsatt. Tror jeg må ha det i bakhodet når jeg kjøper nytt skjermkort for den nye maskinen litt senere i år... :)

Ellers en grei test. Skulle ha vært litt mer enkelt.... nei, oversiktlig... å se forskjellen i fps over tid i spill. Er vel mest interessert i en konstant og jevn flyt i frames'ene (for min del).

Lenke til kommentar
Jeg vil kommentere dette med at Nvidia har støtte for div. Linux/Unix. Er ikke dette nesten naturlig siden Nvidia gjør det beste i OpenGL baserte spill og Linux ikke støtter DirectX?

 

Man har jo lenge sagt:

- ATI lener seg mot best ytelse i Directx baserte spill

- Nvidia lener seg mot best ytelse i OpenGL baserte spill

 

Siden Linux/Unix kun(uten å betale for en merkelig directx emulator) har støtte for  OpenGL baserte spill og drivere, samt at Nvidia gjør det best innen OpenGL synes jeg det er naturlig at Nvidia har driverne.

5609530[/snapback]

 

Er ikke de aller fleste spill laget i DirectX? (utenom doom og quake spillene)

Lenke til kommentar
Jeg vil kommentere dette med at Nvidia har støtte for div. Linux/Unix. Er ikke dette nesten naturlig siden Nvidia gjør det beste i OpenGL baserte spill og Linux ikke støtter DirectX?

5609530[/snapback]

Dette har ingenting med DirectX å gjøre. ATI har (tradisjonellt hatt) dårligere/mindre stabile Windows drivere enn nVidia også.

 

Man har jo lenge sagt:

- ATI lener seg mot best ytelse i Directx baserte spill

- Nvidia lener seg mot best ytelse i OpenGL baserte spill

5609530[/snapback]

Det sies så... Men siden det er driverne som "oversetter" nVidias og ATIs interne API til DirectX/OpenGL så er dette også flytende...

 

Siden Linux/Unix kun(uten å betale for en merkelig directx emulator) har støtte for  OpenGL baserte spill og drivere, samt at Nvidia gjør det best innen OpenGL synes jeg det er naturlig at Nvidia har driverne.

5609530[/snapback]

Wine støtter også "emulasjon" av directx. Det sies at Wine faktisk klarer å kjøre noen spill bedre enn det Cedega/Winex gjør... Men spilling på linux er fortsatt ikke like problemfritt som under Windows. Og langt ifra kompatibelt med alle spill. Men de fleste store ikke-microsoft/EA spill kjører rimelig knirkefritt på Linux.

 

Er ikke de aller fleste spill laget i DirectX? (utenom doom og quake spillene)

5610601[/snapback]

Ja, det stemmer vel det. De fleste spill er laget for DirectX og Windows. Det må vel VisualStudio og markedsandelene til Microsoft "ta skylden for." Men wine og mono utvikles enormt og det er nok ikke lenge før man kan kjøre nesten alle windowsprogrammer på unixbaserte platformer.
Lenke til kommentar

HDTV støtte er ikke noe direkte tillegg i kortene så sant kortet ikke har HDMI kontakt i tillegg, noe jeg ikke har sett ennå og som det snakkes om for neste generasjon muligens.

 

HDTV støtten det er snakk om er at kortene evt. har H.264 decoding integrert(akkurat som mpeg2 dekoding har vært integrert siden 94) som hjelper CPU å decode HDTV materiale som er meget kjekt å ha. H.264 er en generell standard og ikke begrenset til HDTV som sådan.

 

Ellers betyr også HDTV støtte på skjermkort at de støtter en dedikert oppløsning på 1920*1080 som oppløsning mot skjermen din.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bry seg om litt støy i 2-3 sekunder ved boot?

5605220[/snapback]

Fordi støy er negativt. Det burde alle produsenter av PC-komponenter begynne å lære seg og heller bevege seg mot lavere effektforbruk enn høyere ytelse.

 

Det at man må ha prosessorkjølere på nærmere ett kilo i en stasjonær pc er jo bare latterlig. Snart må man begynne å stålarmere hovedkort for at de ikke skal brekke, at vannkjøling av pc'er nesten har blitt noe for folk flest sier jo sitt.

 

Skjermkortprodusentene er de værste her. Disse kortene bruker jo alene opp mot en kvart kilowatt under spilling... latterlig spør du meg.

 

Her har både nVidia og ATI mye å lære av Intel som har satt seg som mål å få effektforbruket på alle prosessorene sine ned i 5W... Bare Intel også kunne produsert grafikkbrikker med litt bedre ytelse enn GMA900 og 950...

5605545[/snapback]

Du snakker jo bare svada her, Intel sine cpuer bruker ufattelig MYE effekt om man da ikke ser på bærbare cpuer som dothan, amd sine cpuer har en ganske så stille og søt liten boxed kjøler som holder cpuene på fine temperaturer på stock speed. Søk litt på nettet så vil du se at før fx60en til amd kom så brukte amd sin raskeste cpuer mindre w på full load enn Intel sine raskeste på idle :whistle: Og hvilken cpu har Intel som kommer ned mot 5w? Kanskje en max nedklokka ulv på en god dag. Det er også bare tull at skjermkortene trekker opp mot 250w. Det er i såfall entusiast systemer med sli og maks klokket. Og trenger du et lite stille kort med iallfall 10 ganger bedre ytelse enn de elendige integrerte pisskortene til Intel så finns 7800gt som passiv utgave, dog noe stor kjøler.

 

Og tror du virkelig ikke både Intel, Amd, Nvidia og Ati hadde lagd kort som brukte mindre effekt om de hadde klart det. Når man skal få best mulig ytelse så spiller effekt mindre rolle. Du får bare kjøpe deg en via og et pci skjermkort som er passivt kjølt om du vil ha en pc du kan skrive brev på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...