Gå til innhold

Nydelige bilder fra Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan godt hende jeg tar feil, men jeg tipper Foveon-sensor.

 

Og med det antyder du at en "vanlig" sensor ikke kan ta "gode" (nok) bilder?! - Alt står og faller på utstyret vi bruker..?!

5581919[/snapback]

Det er jo små kopier, så man kan bli lurt av chromamanipulering, men det er ikke mulig å få samme fargedybde med en Eos 20D som med et Sigma SD10. Totalt, helt umulig. Foveonteknologien har kun en stor svakhet, bildestørrelse. De er nemlig ikke ekte 10mp, men 3,4mp i tre sjikt. Dette sikrer et dynamisk omfang som er tilsvarende god, analog film. It's a give and take. Maks A4 med skikkelige farger, eller større format med begrenset dynamisk omfang. Ingenting å krangle over der. Gleder meg til Foveon får til å lage 3x8mp-sensorer :yes:

Edit: fjernet litt ukristelig ordbruk :blush:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Kan godt hende jeg tar feil, men jeg tipper Foveon-sensor.

 

Og med det antyder du at en "vanlig" sensor ikke kan ta "gode" (nok) bilder?! - Alt står og faller på utstyret vi bruker..?!

5581919[/snapback]

Det er jo små kopier, så man kan bli lurt av chromamanipulering, men det er ikke mulig å få samme fargedybde med en Eos 20D som med et Sigma SD10. Totalt, helt umulig. Foveonteknologien har kun en stor svakhet, bildestørrelse. De er nemlig ikke ekte 10mp, men 3,4mp i tre sjikt. Dette sikrer et dynamisk omfang som er tilsvarende god, analog film. It's a give and take. Maks A4 med skikkelige farger, eller større format med begrenset dynamisk omfang. Ingenting å krangle over der. Gleder meg til Foveon får til å lage 3x8mp-sensorer :yes:

Edit: fjernet litt ukristelig ordbruk :blush:

5582028[/snapback]

 

Jeg er enig i at en sensor av Foveon typen generelt vil gi bedre bildekvalitet og dynamisk omfang enn en vanlig bayer-interpolert sensor. Men fra bildene presentert her så kan det like godt være den sterke fargemetningen som gir intrykket. For all del, bildene er praktfulle, men de er alle sterkt mettet (på grensen til overdrevent for min del) i fargene og det kan man oppnå med en vanlig sensor også. Forøvrig så ville det jo vært knallbra om den nye canon 35d kom med en 6x3 Mpix foveon type sensor -- det ville vært en virkelig nyhet. Men det ligger nok fortsatt en liten stund inn i fremtiden for Canon (og Nikon?).

Endret av foton
Lenke til kommentar

Enig der. Det er vanskelig å se ut av de bildene om det bare er overdreven saturation, eller ekte fargedybde. Grunnen til at jeg tippet på det siste er at jeg mener å ha sett et av bildene før, som eksempel på foveon. Kan godt være et "plagiat", selv om det egentlig ikke er mulig innen foto.

Skulle ønske at Canon eller Nikon hadde motet til å gjøre noe slikt, ja. Desverre ser vel ikke dataene imponerende nok ut for massepublikumet de er ute etter. Kanskje en gang i fremtiden, men det ser vel dårlig ut for det. Mulig at Nikon vil tenke i de baner, hvis Sony slutter å selge DX til de andre (nå som de skal i gang med dSLR selv).

Liker godt Sigma SD10, men synes det er litt upraktisk med et kamera som ikke kan ta bilder i jpeg. Hadde de gjort om på det, ville mange flere valgt det kamera grunnet bedre brukervennlighet enn det har i dag.

Lenke til kommentar
Hm, jpeg er vel ikke tingen hvis du ønsker å beholde fordelen ved å ha en Foveon-sensor?

5586202[/snapback]

Enig der, men jeg bruker ikke raw til alle formål. Det er greit å både spare seg for arbeid og minneplass av og til. Jeg beholder av prinsipp alle rawfiler, så noen av bildene er det greiere å ha i 1/5 størrelse fra starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...