Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk over koakskabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hva du ønsker å oppnå?

Nettverk over coax (10Base-2) er forsåvidt kurant, det er en gammel standard. Max hastghet 10 Mbit/s.

Men for å kjøre det sammen med TV signal er noe annet, da trenger du utstyr som jeg antar er ganske dyrt.

Bør du heller vurdere trådløst?

Lenke til kommentar

Et kabelmodem tar imot data og TV sending via en 75 Ohms kabel fra levrandør, og splitter dette via et høypassfilter (TV signal ligger på en høyere frekvens enn datatrafikken). Om du kjøper deg en kabel TV leverandør, regner jeg med at de har nødvendig utstyr for å sende datatrafikk på samme kabel som TV signalene sendes på.

 

Å sende TV signaler på samme kabel som et lokalt 10base5 (Coax) nettverk, er noe vanskelig å få til, da TV signalet krever 75 Ohms terminering, og datatrafikk krever 50 Ohms terminering..

 

10broad36 teknologien som døde en gang tidlig på 90-tallet, var i stand til å sende både data og TV på samme 75 Ohms kabel :

 

Sitat :

 

"10Broad36 is an obsolete standard for carrying 10 Mbit/s Ethernet signals over standard 75 ohm CATV cable over a 3600 meter range. Unlike most Ethernet standards, like 10BASE-T, which use a baseband type encoding, where the signal is simply encoded directly on the wire without any sort of carrier wave, 10Broad36 modulated its data onto an RF baseband, much as an audio signal would be encoded onto a carrier wave to be transmitted in a radio station. This provides several advantages over the more traditional baseband signal. Range is greatly extended, (3600 meters, versus 100 meters for 10BASE-T) and multiple signals can be carried on the same line. 10Broad36 could even share a wire with standard CATV signals."

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Planen er å distibuere tilgang til internett i en hyttepark. Den er full av trær og derfor vanskelig å få til trådløst. Det ligger jo antenneanlegg (koaks) der i dag. Derfor hadde det vært fint å kunne bruke disse kablene.

 

Vi trenger jo da en slags sentral, som splitter data og tvsentral. Samme prinsipp som eks UPC og Cannal digatal tilbyr.

 

Men problemet var jo da å finne en leverandør av slikt utstyr, så vi kan vurdere hva det koster..

Lenke til kommentar
Planen er å distibuere tilgang til internett i en hyttepark. Den er full av trær og derfor vanskelig å få til trådløst. Det ligger jo antenneanlegg (koaks) der i dag. Derfor hadde det vært fint å kunne bruke disse kablene.

 

Vi trenger jo da en slags sentral, som splitter data og tvsentral. Samme prinsipp som eks UPC og Cannal digatal tilbyr.

5576142[/snapback]

 

Ikke for å være pirkete, men det du trenger, er en "sentral" som slår sammen ditt eksisterende TV signal, med et datasignal ("X"DSL feks.).

Dette kan som du sier løses ved å bruke samme teknologi som feks UPC bruker for å sende datatrafikk på sitt coax nett.

 

Jeg vil tro at denne løsningen krever et kabelmodem i hver enkelt av hyttene, samt sentralen som sender TV signal og datasignal.

 

Jeg regner med at UPC er i stand til å fortelle deg akkurat hva slags utstyr du trenger for å "spleise" disse signalene.

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal kutte ut motstanden i vegg kontaktene for TV og bare kjøre ende terminatoren, men du trenger en splitter alla den i adsl pakk, for du må skilde de 2 frekvensene fra hverandre. alla Antenne/sattelitt splitteren du får kjøpt på biltema.

 

Men som sakt ikke bruk veggkontakter med motstand til tv, tror det holder med motstanden den får fra ende terminatoren på nettverket.

 

 

 

BTW: Hvorfor må du kjøre begge deler vi coax kabelen?? er det ikke mulighet for og bruke hotplug som går via strøm nettet?

Endret av khmoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...