Gå til innhold

MegaRAID i lavprofil


Anbefalte innlegg

Det skulle vel gå an å sette en vanlig pci kontroller i pci-x vha en over gang og.  Dermed kunne man konstruert produktet slik at det takler mer enn 133mbit trafikk.  Dermed kunne man migrert over til pci-x når dette blir aktuelt for ekspansjonskort, og fått fordele det medførte.  Hørte jeg en markedsføringside?

5560368[/snapback]

 

PCI-X er nok noe som vil forsvinne etterhvert som PCIe blir mer vanlig. PCI-X er en "oppgradering" av PCI med høyere klokkehastigherer og bredere bus, men i bunn og grunn samme teknologi. PCIe er en mer moderne point-to-point basert løsning som har mye høyere potensial.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo ikke akkurat en sak beregnet for hjemmebruk, personlig hadde jeg gjerne sett at de snart kom med PCIe-sata-kontrollere. (kontrollere er egentlig alt for dyrt, men noen må man jo ha). Personlig er jeg tom for tilkoblinger, og det er sturselig å bruke PCI når man har ledig PCIe-porter som står og venter på å bli brukt :)

5560174[/snapback]

Se her da Link

5560569[/snapback]

Oi! Jeg fant et par kontrollere til med PCI-express. Det er 8-portere så prisene er ganske stive:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314640&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311568&cks=PRL

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det skulle vel gå an å sette en vanlig pci kontroller i pci-x vha en over gang og.  Dermed kunne man konstruert produktet slik at det takler mer enn 133mbit trafikk.  Dermed kunne man migrert over til pci-x når dette blir aktuelt for ekspansjonskort, og fått fordele det medførte.  Hørte jeg en markedsføringside?

5560368[/snapback]

 

PCI-X er nok noe som vil forsvinne etterhvert som PCIe blir mer vanlig. PCI-X er en "oppgradering" av PCI med høyere klokkehastigherer og bredere bus, men i bunn og grunn samme teknologi. PCIe er en mer moderne point-to-point basert løsning som har mye høyere potensial.

5560620[/snapback]

Skrev litt feil. Det jeg mente var å kunne ha mulighet til åi ettertid sette et vanlig pci kontrollerkort i pci-Express vha overgang og dermed fjerne 133mbit flaskehalsen (i de tilfeller den faktisk er en flaskehals iaf)

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Er jo ikke akkurat en sak beregnet for hjemmebruk, personlig hadde jeg gjerne sett at de snart kom med PCIe-sata-kontrollere. (kontrollere er egentlig alt for dyrt, men noen må man jo ha). Personlig er jeg tom for tilkoblinger, og det er sturselig å bruke PCI når man har ledig PCIe-porter som står og venter på å bli brukt :)

 

AtW

5560174[/snapback]

Backupen er for å huske innholdet i write cachen. Slike kort har typisk 128-256MB chache og de venter med å skrive til disken er ledig så lenge de har nok plass i cachen.

Slike kontrollere er helt råe har brukt dem litt på servere og praktisk diskytelse er mange ganger den på vanlige systemer.

Abselutt noe og tenke på for de med store HW budsjetter :)

Lenke til kommentar
Er jo ikke akkurat en sak beregnet for hjemmebruk, personlig hadde jeg gjerne sett at de snart kom med PCIe-sata-kontrollere. (kontrollere er egentlig alt for dyrt, men noen må man jo ha). Personlig er jeg tom for tilkoblinger, og det er sturselig å bruke PCI når man har ledig PCIe-porter som står og venter på å bli brukt :)

5560174[/snapback]

Se her da Link

5560569[/snapback]

Oi! Jeg fant et par kontrollere til med PCI-express. Det er 8-portere så prisene er ganske stive:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314640&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311568&cks=PRL

5560638[/snapback]

 

Hmm, ser disse bruker 4x-porter er disse kompatible med 1x-portter? (regner egentlig ikke med det, men mostsatt er det vel kompabilitet).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva den batteri-backup'en er til? For hvis strømmen går så spinner jo diskene ned og man får ikke skrevet eller lest noe fra de uansett. Så hva gjør denne batteri-backup'en som ikke en USP gjør mye bedre?

5560217[/snapback]

Batteri-backup sørger for att minnebrikkene ikke mister informasjoen de sitter med. På dyrere kontrollere er de ofte utstyrt med større minne brikker på gjerne 128-1 GB minne. Av egen erfaring regestreres ofte overføring av filer som ferdig i det du velger å kopiere filen når du har mye minne på kontrollerkortet. Man kan da se att diskene forsatt jobber de neste sekundene. Om da strømmen faller fra risikerer man å miste den infon som er i flyt i minnet.

 

For min del ser jeg ingen problemer att denne artikkelen kommer på hw.no og ikke HWB.no. De må gjerne skrive om dyrere kontrollere også. Siste kontroller jeg kjøpte var en ARC1170 som jeg bruker privat. Hadde jeg bare hatt mer penger skulle jeg kjøpt en til ;)

 

moda1701

Endret av moda1701
Lenke til kommentar

Bedriftene ønsker alltid å kjøre godt testede standarder i servere. Det er nok derfor PCI-X henger igjen i markedet ennå, selv om PCIe eller noe slikt nokså sikkert tar over etterhvert.

 

Bare se på de lavt spesifiserte skjermkortene som følger integrert på en del serverhovedkort. Ofte benyttes ATI 7000 kjerne. Selvfølgelig fordi de ikke trenger særlig mer en 2D skjermkort for filservere og slike ting, men også fordi det er så grundig testet, og at de slipper å måtte streve med nye hardware konflikter og slikt. Det er ihvertfall slik jeg tolker servermarkedet. Noen bedre tolkninger?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hmm, ser disse bruker 4x-porter er disse kompatible med 1x-portter? (regner egentlig ikke med det, men mostsatt er det vel kompabilitet).

 

AtW

5561463[/snapback]

 

 

Men hvor finnes det hovedkort som tar x4 eller x8 da? Stort sett så pleier de jo å komme med 1 eller 2 x16 slotter og 1 eller 2 1x slot.

Lenke til kommentar

Det er en del vanlige hovedkort med ett PCIe-x4 spor (f.eks dette), men rene PCIe-x8 spor har jeg ikke sett ennå. (Da ser jeg bort i fra hovedkort med SLI/CF som har x16-lengde på sporene men bare utstyrt de med x8 elektrisk.)

 

Hvis du har et ledig PCIe-x16 spor ledig så kan man jo plugge inn et PCIe-x4 kort der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva den batteri-backup'en er til? For hvis strømmen går så spinner jo diskene ned og man får ikke skrevet eller lest noe fra de uansett. Så hva gjør denne batteri-backup'en som ikke en USP gjør mye bedre?

5560217[/snapback]

Batteri-backup sørger for att minnebrikkene ikke mister informasjoen de sitter med. På dyrere kontrollere er de ofte utstyrt med større minne brikker på gjerne 128-1 GB minne. Av egen erfaring regestreres ofte overføring av filer som ferdig i det du velger å kopiere filen når du har mye minne på kontrollerkortet. Man kan da se att diskene forsatt jobber de neste sekundene. Om da strømmen faller fra risikerer man å miste den infon som er i flyt i minnet.

 

moda1701

5561518[/snapback]

 

men er det selve kontrolleren eller windows som har styring på dette med overføringen? jeg mener, når strømmen kommer tilbake og man skrur på maskinen igjen, vil data i minnet automatisk bli skrevet over til diskene igjen, eller er det noe man må gjøre manuelt for å få overført resten av dataene i minnet?

 

personlig har jeg UPS som holder godt over en time (er programmet som begrenser meg, selve UPSen er god for nesten 2 timer) for å sikre datatap, og spesielt servere (som jeg anntar hovedsaklig vil benytte seg av denne typen kontrollerkort pga pris) burde også ha UPSer, så dette burde jo egentlig ikke være noe problem uansett.

men batteritid er jo alltid kjekt å ha, så er jo bare en fordel med opp til 72 timer på kontrolleren også, i tilfelle UPSen av en eller annen grunn skulle svikte. man vet jo aldri :)

Lenke til kommentar

 

Hmm, ser disse bruker 4x-porter er disse kompatible med 1x-portter? (regner egentlig ikke med det, men mostsatt er det vel kompabilitet).

 

AtW

5561463[/snapback]

 

 

Men hvor finnes det hovedkort som tar x4 eller x8 da? Stort sett så pleier de jo å komme med 1 eller 2 x16 slotter og 1 eller 2 1x slot.

5561759[/snapback]

 

For å få økt båndbredde, kanskje man etterhvert får tak i en slags overgang? Selv om jeg kanskje tviler på det også. Det er desverre bare et 16x-spor og 3 1x-spor på mitt hovedkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så hva gjør denne batteri-backup'en som ikke en USP gjør mye bedre?

5560217[/snapback]

 

Hei,

 

Backup'en gør jo, at du f.eks får skrevet det (data) til disken (som ellers var tapt i cache'n ved f.eks strømbrud) - når du får liv i disken(e) igen.

(Kommando + evt data blir gemt i opp til 72 timer)

 

PS. Om en UPS kan gøre det bedre - avhenger av kvaliteten.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Mulig artikkelen passer bedre på HWB.no, men flere av oss som driver med LITT mer enn spilling har nytte av slikt, sikkerhet og hastighet. Selv pusler jeg så mye med Videoredigering at Raid er kjekt pga. hastighet, men aller mest sikkerhet.

Har Promise sin pcie 4x sin kontroller liggende, og den skal få ligge å støve ned noen uker til evnt returneres intill videre..onboard raid lot seg ikke kombinere helt kranglefritt med kontrollern.

 

Areca lager og en Pcie 8x kontroller som og leverer noen pene ytelser, prislapp ca5k om jeg ikke husker feil.

 

Ang. Raptor 150gb i raid 0, på en areca kontroller...

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...r150raid&page=1

 

Prisen virker kanskje skremmende på mange siden man jo har slikt på hovedkortet. Onboard raid(cpu som belastes) blir totalt destruert når det kommer til ytelse av hardware kontrollerne fra Promise, Areca, 3ware, Lsi osv. Så ja, prisen kan rettferdig gjøres. Sataraid har jo gitt oss ytelser med sikkerhet som var forebeholdt skitdyre Scsi raid før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...