Gå til innhold

SATA-disk via PCI-kontroller som oppstartsdisk?


knr

Anbefalte innlegg

Er relatvt uerfaren med systembygging, men har vanlig praktisk sans og har foretatt enkle oppgraderinger/utbedringer tidligere. Nå har jeg behov for litt eksperthjelp i forbindelse med oppgradering av disk(er) :yes:

 

Har et eldre hovedkort som i utgangspunktet bare støtter PATA (133), som jeg ønsker å holde liv i en stund til (vil vente med å investere i nytt HK, prosessor og ny RAM til jeg ser hva Vista krever). Har derfor kjøpt en SATA PCI-kontroller og to stk nye SATA-disker, hvorav jeg ønsker å bruke den ene, en WD Raptor 74, som oppstart- og systemdisk for Win XP.

 

Kontrollkortet er installert og virker fint, diskene er formatert og partisjonert, og så langt er alt vel. Har laget et image med Norton Ghost (9.0) av min nåværende C-partisjon (på den gamle PATA-disken) og har lagt det over på Raptoren, herunder også gjort den oppstartbar (via Ghost). Alle data er tilsynelatende på plass der de skal være.

 

Har byttet om jumpere på den gamle PATA-disken til slave-modus og endret boot-sekvens i bios så SATA-kontrollen booter Raptoren, og har for sikkerhets skyld disablet PATA-disken som boot-disk (kanskje ikke nødvendig, men siden C-området på disken er intakt ville jeg være sikker på å unngå oppstartkonflikt).

 

Så booter jeg maskinen, bios sjekker og sier OK, Raptoren spinner og det sies på skjermen av Windows starter. Kommer så langt at jeg kan skrive inn passordet på XP brukerkontoen min, men så blir skjermen tom, dvs fylt med bakgrunnsfargen på skrivebordet og ellers ingenting. Musen responderer (kan beveege pila), men det er ikke noe synlig å klikke på, og ingen tastaturkommandoer virker (verken Windows-tasten eller Ctrl+Alt+Del) :( Eneste mulighet til å få skrudd av maskinen er via strømbryteren.

 

Det kinkige er at jeg ikke klarer å få gitt den nye systempartisjonen (på Raptoren) bokstaven C, mistenker at det er derfor systemet ikke vil starte. Systempartisjonen på Raptoren har bokstaven U, som var ledig.

 

Har forsøkt å starte via oppstartdisken til Ghost, men den kjenner bare igjen den gamle PATA oppstartstrukturen, så der kommer jeg ingen vei.

 

Har også forsøkt å bytte tilbake til PATA som master-disk, startet opp som vanlig (fungerer fint) og endre partisjonsbokstaver på begge partisjonene (både den gamle og den (tiltenkte) nye oppstartpartisjonen) via Windows og Partition Magic (8.0). Det fungerer ikke.

 

Hva skal jeg gjøre for å få gjort Raptoren til C-område? :hmm: Vil det i det hele tatt være mulig å få gjort det på den måten jeg her skisserer, dvs bruke en SATA-disk som oppstart på et eldre hovedkort primært beregnet for PATA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er enkelt.

 

pkt a. du må fjerne alt av bootdisk valg i Hovedkortetsbios

 

pkt b. Du må sette disken som bootdisk i kontrollerkortet sin BIOS som starter rett etter at HK sitt bios er ferdig.

5559022[/snapback]

 

 

Takker :) , men skjønte ikke helt svaret :blush:

Mener du å sette alle boot-alternativer (CD, PATA, SCSI (SATA via PCI) og Removable Drive) i hovedkortets bios til disabled? Hvordan skal maskinen da starte?

 

Kontrollkortet har ikke egen bios (såvidt jeg kan se) (?), plugget det bare inn, og det eneste jeg har installert er drivere i Windows.

 

For ordens skyld, her er SATA-kontrollen jeg har kjøpt (hvis det hjelper noe mht kunnskap om egen kort-bios e.l.)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310630&cks=PRL

Lenke til kommentar

Takker  :) , men skjønte ikke helt svaret  :blush:

Mener du å sette alle boot-alternativer (CD, PATA, SCSI (SATA via PCI) og Removable Drive) i hovedkortets bios til disabled? Hvordan skal maskinen da starte?

 

Kontrollkortet har ikke egen bios (såvidt jeg kan se) (?), plugget det bare inn, og det eneste jeg har installert er drivere i Windows.

 

For ordens skyld, her er SATA-kontrollen jeg har kjøpt (hvis det hjelper noe mht kunnskap om egen kort-bios e.l.)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310630&cks=PRL

 

Nå kjenner jeg ikke kortet, men de fleste har en BIOS som starter opp et par sekunder etter at datamaskinen sin BIOS er ferdig

 

(du får opp disksøk 2 ganger)

 

Ja du skal sette alle bootalternativer i HK bios til disabled. du kan sette på CD-ROM hvis du skal installere, noe som jeg regner med.

 

da er det viktig å lage en windows install diskett (slik at du kan trykke F6 under installasjonsoppstarten) og legge inn drivere slik at du får kontakt med HDen under installasjonen. Den disketten ligger som regel under ei mappe på driverCDen som fulgte med.

Lenke til kommentar

Takker  :) , men skjønte ikke helt svaret  :blush:

Mener du å sette alle boot-alternativer (CD, PATA, SCSI (SATA via PCI) og Removable Drive) i hovedkortets bios til disabled? Hvordan skal maskinen da starte?

 

Kontrollkortet har ikke egen bios (såvidt jeg kan se) (?), plugget det bare inn, og det eneste jeg har installert er drivere i Windows.

 

For ordens skyld, her er SATA-kontrollen jeg har kjøpt (hvis det hjelper noe mht kunnskap om egen kort-bios e.l.)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310630&cks=PRL

 

Nå kjenner jeg ikke kortet, men de fleste har en BIOS som starter opp et par sekunder etter at datamaskinen sin BIOS er ferdig

 

(du får opp disksøk 2 ganger)

 

Ja du skal sette alle bootalternativer i HK bios til disabled. du kan sette på CD-ROM hvis du skal installere, noe som jeg regner med.

 

da er det viktig å lage en windows install diskett (slik at du kan trykke F6 under installasjonsoppstarten) og legge inn drivere slik at du får kontakt med HDen under installasjonen. Den disketten ligger som regel under ei mappe på driverCDen som fulgte med.

5559172[/snapback]

 

 

Sorry, skjønner fremdeles ikke... Installere hva da? Alt som lå på kortets medfølgende CD og skulle installeres er installert. Installere Windows på nytt? Håpet at jeg skulle slippe det - var derfor jeg laget et Ghost-image av den eksisterende windows-installasjonen (som fungerer fint).

Lenke til kommentar

Mulig problemet er det samme som jeg har erfart et par ganger. Når man bruker Ghost for å kopiere Windows partisjonen så må man jo selv lage en partisjon på den nye disken, og det kan gjøres på feil måte.

 

Hvis man f.eks setter inn den nye disken som slave og partisjonerer så vil den partisjonen få første ledige bokstav. Når man så Ghoster over så husker Windows den bokstaven. Men Windows selv forventer å kjøre på C: som da ikke finnes, og da stopper det opp uten mulighet for å logge seg på.

 

Jeg pleier å partisjonere en slik:

Koble fra alle andre disker. Boot Windows CD. Fjern alle gamle partisjoner, og lag en ny. Avslutt.

Når man da kopierer inn et Ghost image kan man være sikker på at partisjonen er C:

Lenke til kommentar
har ikke slave på s-ata :)

 

med disketten mener jeg at installasjonsprogrammet til Windows skal klare å laste inn disk kontrolleren slik at du får opp disken under installasjonen :) For den laster ikke inn driverne til den automatisk.

5559791[/snapback]

 

Du mener altså at jeg må installere windows (og alle programmene) helt fra bunnen av på den nye disken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...