Gå til innhold

Rense vannkjølingen min,med hva?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle rense vannkjølingen min nå siden det er ca 1år siden sist men da pga av bytte av blokker. :)

 

Ser at det er en del alger og "slam" i vannblokkene mine og tenkte jeg skulle rense hele sulamitten nå men hva er det mest effektive å bruke som rens?

 

Hadde jeg sluppet og demontert alt hadde jeg blitt glad... ;)Må vell gå ann og rense det uten og demontere alt,la noe gå å surre rundt i et par dager feks? :hmm:

 

Veeeeldig takknemlig for svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle rense vannkjølingen min nå siden det er ca 1år siden sist men da pga av bytte av blokker. :)

 

Ser at det er en del alger og "slam" i vannblokkene mine og tenkte jeg skulle rense hele sulamitten nå men hva er det mest effektive å bruke som rens?

 

Hadde jeg sluppet og demontert alt hadde jeg blitt glad... ;)Må vell gå ann og rense det uten og demontere alt,la noe gå å surre rundt i et par dager feks?  :hmm:

 

Veeeeldig takknemlig for svar!  :w00t:

5552640[/snapback]

 

Kaffetrakter rens + vann? :hmm:

Lenke til kommentar

Bare noe som falt meg inn da jeg så tråden:

Hva med å bruke rensemiddel til kaffetraktere, som, såvidt jeg vet, nettopp er beregnet på å få vekk alger og slikt?

(ikke ta det for god fisk :p )

 

Edit:

Vi tenker visst veldig likt :hmm:

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
Bare noe som falt meg inn da jeg så tråden:

Hva med å bruke rensemiddel til kaffetraktere, som, såvidt jeg vet, nettopp er beregnet på å få vekk alger og slikt?

(ikke ta det for god fisk :p )

 

Edit:

Vi tenker visst veldig likt  :hmm:

5552809[/snapback]

 

Hehe,ser slik ut ja. :!:

Men hvor lenge kan jeg la det gå og blandingsforhold med vann og rens? Bruker Kuriyama slanger + kobberblokker og det skulle ikke ta noe skade det av kaffatrakter rens? :whistle:

Lenke til kommentar

I linken fra Empty anbefales det å bruke hydrogenperoksid til å rense systemet. Dersom man har kobber i systemet må man FOR ALL DEL IKKE gjøre det!

 

Hydrogenperoksidet reagerer med kobber i en redoks-reaksjon, der H2O2 reduseres til vann og oksygen, mens kobber oksideres til kobberioner (som jo er akkurat det man vil unngå i et vannkjølingssystem):

 

H2O2 (l) + Cu (s) --> H2O (l) + O2 (g) + Cu+ (aq)

 

Vedkommende som skreiv artikkelen, hadde faktisk prøvd å kjøre systemet med hydrogenperoksid, men klaga over at det danna seg bobler i vannet, altså oksygengassen som dannes i forbindelse med korrosjon av kobber. Ikke rart systemet hans gikk tett og trengte rens..! :D

 

Bedre er det da med kaffetragterrens (som nevnt over), eller radiatorrens.

Lenke til kommentar

Da surrer det radiatorrens i systemet,hjalp mye bare å bytte vann.Løsnet en del alger i blokkene da men er fortsatt igjen litt. :hrm: Hvor lenge kan jeg la vann/radiatorrensen gå i sytemet? :hmm:

 

Og hvor sterk blandig med radiatorrens/vann skal man bruke? Jeg bruker en hel flaske med rens (0.2l) + vann (ca 0.7l) nå i hvertfall.

Endret av - MaRe -
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...