Gå til innhold

Ingen pagefile... Wow!


Anbefalte innlegg

Først bør det nevnes at jeg har Windows XP x64.

 

De siste ukene har maskinen min brukt for mye tid på de fleste oppgaver. Enkle ting som alt-tab ut av et spill, åpne en mappe med mange bilder/musikkfiler/videoer og slikt gjorde at harddisken jobbet mye, anstrengt og lenge.

 

Etter å ha lest noen tweak guider tenkte jeg å ta en titt på pagefile (sidevekslingsfil) og eventuelt redusere denne. Jeg har ikke tittet på disse innstillingene siden jeg formaterte for en måned siden, så jeg visste ikke hvordan ting var stilt inn.

 

Det viste seg at fila var satt til 2045MB min og 4100MB max. De fleste guider anbefaler å fjerne sidevekslingsfilen, reboote og defragmentere før man oppretter en ny. Jeg kjørte en defrag, skrudde av pagefile, og rebootet - med den hensikt å sette en ny pagefile på ca. 1GB straks Windows startet

 

Når maskinen startet på nytt, merket jeg at Windows startet raskere enn vanlig. Spesielt Velkommen-skjermen, der man velger bruker, kom opp superraskt! Alt annet i Windows var også veldig smooth og kjapt, og selv MP3-mappen min, som inneholder 13000 sanger, åpnet seg på bare et sekund! Jeg har aldri sett PCen oppføre seg så raskt som nå.

 

Ettersom ytelsen var så vanvittig bra, satte jeg ikke noen ny pagefile - og er svært fornøyd med ytelsen. Ufattelig at jeg ikke har prøvd dette før! Man ser overalt at eksperter advarer mot å fjerne pagefila, da Windows ikke virker ordentlig uten denne. Vel, inntil jeg ser noen symptomer/beviser på det, fortsetter jeg uten pagefile. Den eneste merkverdigheten jeg har opplevd hittil var en advarsel fra Photoshop, men programmet virker som det skal - bare raskere :D

 

Jeg er en webdesigner, og driver mye med koding og bildebehandling - noe som ofte bruker en del minne. Jeg har allikevel ikke møtt på noen problemer, og jeg har ikke sett Photoshop bruke mer enn et par hundre MB minne maks.

 

Meninger/erfaringer? Er det noen andre som kjører uten pagefile?

 

Specs:

DFI LanParty nF4 SLI-DR

AMD FX-57

2x 1024MB Corsair PC3500 LLPRO (440DDR, 2-3-2-5)

2x WD Raptor 74GB (RAID0)

2x XFX 7800GT (SLI)

Creative X-Fi Fatal1ty

LITE-ON Dual Layer DVD RW

ThermalTake Silent PurePower 680W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows bør helst ha en pagefile for å kjøre visse programmer. Hvilke det gjelder er jeg ikke sikker på. Men din mengde RAM er til mye hjelp, men det er ikke anbefalt å deaktivere pagefile helt. Har lest dette en rekke steder, men har ikke disse for hånden nå.

 

Statisk pagefile er å anbefale, slik at man slipper så mye skriving til disk. Også best å la den være på en annen fysisk disk enn operativsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...