Gå til innhold

Fordeler og ulemper med bredskjerm?


Batilla

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe en 19" skjerm og lurer på om vi skal velge bred eller vanlig skjerm.

 

Har forstått at de fleste spill kommer i 4:3 format og at dette er en ulempe med bredskjerm. Vi bruker ikke dataen til spill, så denne faktoren er ikke viktig.

 

Den vil i svært liten grad brukes til å se hele filmer på, men vil det brede formatet være en fordel ved redigering av video?

 

Bruk av stor skrift er viktig, men det forårsaker i dag at vi må skrolle vannrett på vår 17" bredskjerm med denne instillingen ved surfing på nettet. Vil det være en stor fordel med bredskjem her? Eller blir bilde/tekst strekt vannrett?

 

Er det andre faktorer som er bedre med flatskjerm?

 

Dame Edna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal kjøpe en 19" skjerm og lurer på om vi skal velge bred eller vanlig skjerm.

 

Rettelse: skrev 17" bredskjerm, det riktige er 17" CRT skjerm

Bruk av stor skrift er viktig, men det forårsaker i dag at vi må skrolle vannrett på vår 17"  bredskjerm med denne instillingen ved surfing på nettet.

 

Dame Edna

5538360[/snapback]

Lenke til kommentar

Nei teksten blir ikke strukket vannrett. Oppløsningen på en wide skjerm er mere enn en 4:3 skjerm.. Eks 1280x800 osv.

 

Mange spill har også støtte for bredde format, men dette hadde liten betydnig som du sier. En ting som kan være kjekt med bedde format er at du kan redigere 4:3 materiale(bilder) og alikevel ha plass til verktøy boksene dine på sidene uten at de dekker formye av bildet!

Lenke til kommentar

Fordeler:

 

- Bedre til film

- Spill ser bedre ut i spill som støtter det, som er de fleste nye spill.

- Du kan ha forskjellige mapper vedsiden av hverandre på skjermen.

 

Ulemper:

- Enkelte spill støtter det ikke, det skal sies at jeg ikke syns det er et stort problem.

- En 20" standardskjerm har større oppløsning enn en 16:10-skjerm. (1600 * 1200 vs 1680 * 1050)

Lenke til kommentar
Gå for bredskjerm. Det er fremtiden. Jeg har bestilt denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315390&cks=WYO

5539701[/snapback]

 

Fremtiden er ikke alltid fremskritt. Og du har jo enda ikke testet bredskjerm, kun bestilt en...

 

Dame Edna

5549751[/snapback]

 

 

Har hadt min 20" widescreen i 2måneder nå, og har bare en ting å si : kjøp widescreen!! :)

 

Har ennå ikke sett ett spill hvor det har vært noe problem, både eldre og nyere.

 

Og til tv/film så er den jo mye bedre enn 4:3!!

 

Og er jo kanske bra å spille i widescreen, du ser jo mer av bildet på sidene, mens du fortsatt ser like mye i høyden.

Er ikke noen stooor ekspert men min mening er ihvertfall KJØP WIDESCREEN!

Lenke til kommentar
Vi skal kjøpe en 19" skjerm og lurer på om vi skal velge bred eller vanlig skjerm.

 

Har forstått at de fleste spill kommer i 4:3 format og at dette er en ulempe med bredskjerm.  Vi bruker ikke dataen til spill, så denne faktoren er ikke viktig.

 

Den vil i svært liten grad brukes til å se hele filmer på, men vil det brede formatet være en fordel ved redigering av video?

 

Bruk av stor skrift er viktig, men det forårsaker i dag at vi må skrolle vannrett på vår 17"  bredskjerm med denne instillingen ved surfing på nettet. Vil det være en stor fordel med bredskjem her? Eller blir bilde/tekst strekt vannrett?

 

Er det andre faktorer som er bedre med flatskjerm?

 

Dame Edna

5538360[/snapback]

 

 

Og "alle" nyere spill støtter jo widescreen

Lenke til kommentar
Og er jo kanske bra å spille i widescreen, du ser jo mer av bildet på sidene, mens du fortsatt ser like mye i høyden.

5552180[/snapback]

Ser ikke helt poenget ditt her.

 

Eksempel:

En 20" 4:3 har oppløsningen 1600*1200 (1920000).

En 20" 16:10 har oppløsningen 1680*1050 (1764000).

 

En 4:3 gir altså mest piksler for pengene, og også størst areal på skjermen (størst areal har nemlig et rektangel når det går mot et kvadrat [med det samme diagonalmålet]).

 

Ja, en wide gir 80 piksler mer i bredden, men viser 150 mindre i høyden. Bare spill som støtter skikkelig wide-format blir bedre med en wide-skjerm. Heldigvis kommer det flere og flere av dem.

 

Men jeg ser ingen fordeler med wide enda. Jeg får jo plass til mer på skjemen med en 4:3 eller 5:4 :)

Lenke til kommentar

Bredskjem til PC? Nei.. Grunnen er ganske enkel det at jeg ikke ser noen fordeler med det.

 

- Spille i bredskjerm ? Ser og føles jalla. (har prøvd 3 stykker, var sinnsykt tøft på en 42" plasmaTV, men det er strengt tatt ikke en Pc-skjerm)

- Film, ser jeg uansett på tv'n.

 

Er ett pluss med widscreen, hvis du setter den på høykant, så kan du skrive ekstra mye nedover(snu bildet så det blir riktig)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...