Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bråk fra vindusviskerne


Plast

Anbefalte innlegg

Hei

Irriterer meg over at vindusviskerne mine "gneller" når de er i bruk.

Kjøpte meg nye Trico vindusviskere med teflonbelegg på Thorshov som skulle være så bra for en stund siden...

Bare synd at de lager like mye u-lyd som de gamle :(

Prøvde å polere front ruta med turtlewax sist jeg vasket bilen men, det hjalp ikke så veldig mye det heller.

Har og hørt at det finnes en spesiell glass polish som skall gjøre vinduene "glattere" noen som har vert borti noe sånt ?

Og hjelper det på å få vekk u-lyden fra viskerne når de er i bruk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bråker de på "opptur" eller på "nedtur"? Trolig er det bare som Tumbleweed sier, at viskerne ikke har rett vinkel mot ruta. Vri viskerarmen slik at viskerbladet mer "sleper gummien etter seg" den veien det nå bråker. Vipp opp armen og vri viskerbladet 90 grader, da fungerer det fint som et håndtak for å vri selve armen slik at bladet får riktig vinkel mot ruta.

Lenke til kommentar

Ikke alltid de mest fancy og dyreste viskerne er de beste.

Denso-viskerne til ca. 80,- pr. stk. var lydløse og effektive i 2,5år før is tok livet av dem i vinter.

...2 makne kom raskt på plass.

Bosch sine viskere til 300,- elns varte i 2 uker før dem startet å gnelle.

Lenke til kommentar
Da justerer du dem slik at toppen på viskerbladet vender mer nedover. Skraping oppstår når gummileppa "skyves" langs glasset istedet for å bli dratt.

5535268[/snapback]

 

Hvordan gjør man det? Mine vindusviskere piper også noe sinnsykt.

5535286[/snapback]

Justeringen gjøres med rå makt. Du må bøye/vri viskerarmen slik at viskerbladet endrer vinkel i forhold til vinduet. Se for deg att dette er viskerbladet mot vinduet: Feil: / Feil: \ Riktig: I

 

Vipp opp viskerarmen og vipp viskerbladet 90 grader slik at det utgjør et håndtak som du kan vri viskerarmen med. Skraper viskeren på opptur vrir du armenmot klokka, motsatt om det bråker på nedtur. Dette for at gummileppa skal slepes over vinduet og ikke skyves og hoppe.

Lenke til kommentar

Det kommer en pipelyd fra ruta, kun fra viskeren på passasjersiden. Det piper når viskeren er i kontakt med vinduet, men ikke når jeg har tatt den opp hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Det er omtrent den samme lyden som kommer når man bruker viskerne når ruta er helt tørr, bare langt kraftigere. Klarer ikke overdøve det med anlegget, og folk på gata snur seg etter meg som om jeg kjørte rundt i Il Tempo Gigante.

 

 

Skal for moro skyld sjekke om det piper når jeg setter viskeren på førersida over på passasjersida når det blir lyst igjen. Den piper nemlig ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...