Gå til innhold

Utstyr for å koble gitar til PC?


SkinnyT

Anbefalte innlegg

Har planer om å koble gitaren til pc'en og lurer nå på hvilket utstyr jeg må ha for dette.

Har hørt at du kan kjøpe en jack til mini-jack overgang og koble rett i lydkortet, men at dette gir forsinkelser og støy, noe som er uaktelt for min del.

 

Lurte på om det er noen som kunne anbefale meg bra utstyr med best mulig lydkvalitet til rundt 1000-lappen.

 

Har vurdert en V-Amp til 795,- , men vet ikke helt om denne kan kobles til pc'en.. Har ikke så mye peiling på dette i grunn, så viss noen kunne ha hjulpet meg ville jeg blitt glad! :)

Endret av SkinnyT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man trenger et lydkort som er lagd for innspilling...jeg bruker et som heter ESI [email protected] rundt 1600 kr. å gir egentlig en veldig god lydkvalitet...(32 bit, 196 khz tror jeg)

så må du huske på at forsterkeren din må han et output signal(hodetelefon utgang etc.) til å koble inn til pcen med... Eventuelt et miksebord...

men husk, du kan ikke ha på no romklang, da det blir en del støy. Da må man mikke opp forsterkeren å kjøre det via et miksebord å inn til pcen...

Men hvis du skal ha det billig, kjøp deg et "studiolydkort" som nevnt ovenfor her... Du kan legge på digital romklang som låter helt greit.

 

 

edit

Endret av sixx
Lenke til kommentar

Nei, men et bra lydkort er en fordel. ;) Skal man bare koble gitaren til lydkortet, så synes til og med jeg at et ESI-kort blir litt overkill (og det er ikke 32/196 men 24/192 ;)). Man finner tidsnok ut når man trenger et bedre lydkort. :)

 

En eller annen form for forsterker-simulator (slik som V-Amp) anbefales for å unngå "vepselyden". For å forstå hva jeg mener med "vepselyd" kan du koble gitaren direkte til mikrofon-inngangen gjennom en O.D./distrortion/fuzz-boks. Direkte pent er det ikke... ;)

Lenke til kommentar
Nei, men et bra lydkort er en fordel. ;) Skal man bare koble gitaren til lydkortet, så synes til og med jeg at et ESI-kort blir litt overkill (og det er ikke 32/196 men 24/192 ;)). Man finner tidsnok ut når man trenger et bedre lydkort. :)

 

En eller annen form for forsterker-simulator (slik som V-Amp) anbefales for å unngå "vepselyden". For å forstå hva jeg mener med "vepselyd" kan du koble gitaren direkte til mikrofon-inngangen gjennom en O.D./distrortion/fuzz-boks. Direkte pent er det ikke... ;)

5532450[/snapback]

 

jeg kobler gjennom en mt2 vrengboks og en zoom effektboks, så via min tech 21 å har ikke noe støy på mine opptak...jeg bruker et esi juli@ kort, å det høres veldig godt ut ;)

 

ps. jeg legger til romklang med min zoom. da det gir mye bedre romklang enn digitalt på pcen, men det virker også helt ok.

Lenke til kommentar

Du får ikke nødvendigvis delay om du klarer å stille inn lydkortet ditt skikkelig. Jeg har gjort dette før med ett SB Live kort helt uten delay.

 

V-amp er jeg ikke helt sikker på om jeg vil anbefale.. ville heller gått for en Line6 Pod.

Ellers har jo Line6 laget en guitarport som du kobler inn i usb og spiller med effekter rett i pc'en. Har ikke testa denne selv, men har hørt en del gode ting om den.

 

Om du virkelig skal ha det bra så må du nok til med ett eksternt lydkort akà Maya, Echo etc..

Men disse egner seg mer til studiobruk og bruk av flere inn-kanaler på samme tid.

 

Om du bare skal bruke maskinen til å spille på gitar med og helt uten mikser. Gå for Line6 sin Guitarport :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg kobler gjennom en mt2 vrengboks og en zoom effektboks, så via min tech 21 å har ikke noe støy på mine opptak...jeg bruker et esi juli@ kort, å det høres veldig godt ut ;)

Zoom-boksen støyer nok den. Har enda ikke hørt en Zoom-boks som ikke støyer. ;)

 

ps. jeg legger til romklang med min zoom. da det gir mye bedre romklang enn digitalt på pcen, men det virker også helt ok.

5532494[/snapback]

Zoom-boksen legger vel også på romklang digitalt... Skaff deg en god romklangsmodul i DirectX eller VST og opplev forskjellen. Jeg bruker den digitale versjonen av Lexicon Pantheon, og den er veldig bra. :)

 

 

Du får ikke nødvendigvis delay om du klarer å stille inn lydkortet ditt skikkelig. Jeg har gjort dette før med ett SB Live kort helt uten delay.

Man trenger ikke benytte seg av digital prosessering via lydkortet. Da slipper man å bekymre seg over latency i det heletatt. :)

 

 

V-amp er jeg ikke helt sikker på om jeg vil anbefale.. ville heller gått for en Line6 Pod.

V-Amp er veldig bra i forhold til prisen. :)

 

Om du bare skal bruke maskinen til å spille på gitar med og helt uten mikser. Gå for Line6 sin Guitarport

5532498[/snapback]

Jeg anbefaler hardware som kan brukes uten PC. Da blir det mye enklere når du skal ta utstyret med deg. :)

Lenke til kommentar

Line 6 TonePort UX2

 

Hvorfor gjøre det lett når en kan gjøre det vanskelig, liksom. Hadde det ikke vært for at jeg har breakoutbox med et par bra mic preamps, ville jeg vurdert denne løsningen selv.

 

 

Angående å spille uten å bruke PC: bruk en combo, d.v.s. forsterker og høyttaler i samme kasse. Nå er det mulig å få slikt til bare et par tusenlapper eller mindre med grei kvalitet til øving og demoer, og gjerne med noen innebygde effekter. Ikke gå overkill.. siste komboen kostet meg over 9k, og var så kraftig at jeg aldri fikk oppleve dens fulle potensiale.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...