Gå til innhold

om lyd og lydbølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det spørsmålet er så tåpelig, men ja.. Skal liksom få oss til å filosofere. Sånn fysisk sett så lager treets fall lydbølger som jeg mener er lyd. Men hvis vi krever at lydbølgene må bli omgjort til oppfattet lyd i øret før vi kan kalle det lyd, så er det jo ikke lyd. Jeg mener at treets fall lager lyd og alle som mener det motsatte er kverulanter av største grad. My humble opinion.

Lenke til kommentar

jepp,selfølgelig lager det lyd. kommer noen å sier at det ikke jørr det,så er det slike folk som går og protesterer absolutt alt. jeg har en sånn en i klassen:

 

jeg:"å denne platen er jo helt glatt,perfekt til (et eller annet)"

 

en i klassen:"den er ikke glatt viss du forstørrer den 1000 ganger!!!..."

Lenke til kommentar
hvis et tree faller i skogen og det er ingen der, lager det lyd da?

 

Dette spørsmålet fikk jeg på skolen, jeg mener at det lager lyd, men det var vist feil (ifølge læreren), for det laget lydbølger. Noen som har noe fornuftigt å si om det?

5507288[/snapback]

 

Gammelt kinesisk filosofisk spørsmål, er det ikke? Flere i samme kategori er "hvis alle er døde, eksisterer verden da?". Poenget ligger i definisjon av eksistens - noe som ikke blir observert, eksisterer det?

 

Realisten i meg sier "Ja, selvfølgelig lager det lyd. Treet som faller lager lydbølger, og lyd er det samme som lydbølger, ergo lager det lyd". Men rent filosofisk kan man jo begynne å spørre seg "jo, men hva er lyd? Er lyd at noen oppfatter det?" - så spørsmålet kan fort bli laaangt mer komplisert...

 

Spør en filosof, ikke her på Teknologi og Vitenskap, her får du bare kjedelige svar (med mindre det vanker filosofer her...)

Lenke til kommentar
hvis et tree faller i skogen og det er ingen der, lager det lyd da?

 

Dette spørsmålet fikk jeg på skolen, jeg mener at det lager lyd, men det var vist feil (ifølge læreren), for det laget lydbølger. Noen som har noe fornuftigt å si om det?

5507288[/snapback]

 

 

Ok, gå tilbake til læreren og spør følgende:

 

"Hvis et tre faller i skogen, og det er noen der som hører det, lager det lyd da?"

 

Hvis læreren svarer ja, så kan du le og si at det er feil. Treet lager bare lydbølger. Lyden lages først inne i hjernen.

 

-------

Dette er ikke noe annet enn et spørsmål om definisjon (og har ganske lite med filosofi å gjøre.) Enten definerer man lyd som lydbølgene. Og de lages uansett om det finnes noen til stedet eller ikke. Eller så definerer man lyd som en sanseopplevelse. Og sanseopplevelsen lages av hjernen uansett, og aldri av treet.

Lenke til kommentar

Vel, som andre har konkludert med vil det komme lydbølger og dermed lager treet lyd.

 

Noe annet man kan bruke som motargument til lærerens "nei", selv om det egentlig ikke holder mål, er prinsippet bak Schrödingers katt. Sett en katt i en lukket boks som inneholder en ampull med dødelig giftgass og en utløser. Det er 50% sjanse for at utløseren vil gå av i løpet av en time og slippe løs gassen, og katten vil dø. Resultatet vet vi ikke før vi åpner boksen om en time, og før vi observerer hva som har hendt vil det være to mulige tilstander:

*Utløseren går av, katten dør

*Utløseren går ikke av, katten lever

Om man overfører kvantemekanikk til et "virkelighetstilfelle" som dette vil begge tilstandene eksistere samtidig, inntil vi åpner boksen og ser hva som har hendt. Altså vil katten være både levende og død samtidig. Poenget med dette tankeeksperimentet var å illusterere problemet med å overføre kvantefysikk til noe dagligdags, og det er egentlig helt ugyldig når det gjelder tre-saken din. Men om læreren din er så dum å påstå at treet ikke lager lyd når det faller i skogen når ingen er der, kan du (om du vil kverulere) si at han har rett, men du har også rett. Inntil noen observerer det vil det både lage lyd og ikke lyd, altså både falle og ikke falle. Det er langt fra en gyldig forklaring, men etter min mening et mye bedre svar enn et bastant "nei, det gjør det ikke" fra en merkelig lærer.

 

Om du ikke orket å lese alt: Om ingen er der når det faller kan ingen vite om det har falt, og det vil både være stående og det vil ha falt, inntil noen kommer der og ser at det har falt. Altså har det laget lyd, og det har ikke laget lyd.

 

Paradoksalt og egentlig helt feil, men dog det jeg ville svart (ettersom et slikt spørsmål egentlig ikke har noe fasitsvar).

Endret av eught
Lenke til kommentar

Om et tre faller i skogen, men vedkommende tilstede er døv, men har med opptaksutstyr som hans ikke-døve venn hører på og konkluderte med at det lagde lyd, lager det lyd da?

 

Nei, det spørsmålet trådstarter postet til å begynne med har ingenting å gjøre med om trer som faller lager lyd. Det har heller ikke noe med lyd å gjøre.

Rent vitenskapelig lager treet lyd uansett om det er folk tilstede eller ei.

Lenke til kommentar
hvis et tree faller i skogen og det er ingen der, lager det lyd da?

 

Dette spørsmålet fikk jeg på skolen, jeg mener at det lager lyd, men det var vist feil (ifølge læreren), for det laget lydbølger. Noen som har noe fornuftigt å si om det?

5507288[/snapback]

Vel lyd er ingen ting annet enn lydbølger. Så jeg mener jo det lager lyd.

 

Rent vitenskapelig kan vi ikke i det hele tatt være sikre på at det har falt et tre i skogen fordi det ikke er noen der for å påvise at treet falt.

 

:)

5533921[/snapback]

Om du lar treet faller et veldig høyt antall ganger så vil du kunne måle skaden på trærne i nærheten med avansert utstyr som ikke finnes enda.

 

 

Ok, gå tilbake til læreren og spør følgende:

 

"Hvis et tre faller i skogen, og det er noen der som hører det, lager det lyd da?"

 

Hvis læreren svarer ja, så kan du le og si at det er feil. Treet lager bare lydbølger. Lyden lages først inne i hjernen.

5515505[/snapback]

:!: :thumbup:

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Og der tar du feil, rent vitenskapelig lager det ikke lyd før det påvises ;)

5532574[/snapback]

 

At trær lager lyd idet de treffer bakken har vært kjent viten blandt folk flest, og især blandt trehuggere (tømmrer?) siden mennesket hadde teknologi til å felle trær. ;)

 

Rent vitenskapelig kan vi ikke i det hele tatt være sikre på at det har falt et tre i skogen fordi det ikke er noen der for å påvise at treet falt.

 

:)

5533921[/snapback]

 

Gammle trær har en tendens til å falle over når de er så råtten at de ikke klarer å bære sin egen vekt, eller kommer i sterk ubalanse av vind.

Men er sant som du sier; man må vite at treet har falt dersom man skal diskutere hvorvidt det lagde lyd i sammenstøtet med bakken. Men med henvisning til svaret til sitatet over, så lager trær (i det fleste tilfeller hvertfall) lyd i sammenstøt med bakken. :)

 

Så det fysiske aspektet med lyd er irrelevant.

Det store spørsmålet ligger i om lyd er fysiske trykkvariasjoner eller en sansetolkning i hjernen (lydopplevelsen). Filsofi er det heller ikke, men spørsmål om definisjon på ordet "lyd".

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...