Gå til innhold

Nintendo DS skal kjøpes. Trenger erfaringer.


Onyx

Anbefalte innlegg

God Kveld!

 

Ja, nå er det på tide å skaffe seg en av de nye bærbare spillkonsollene.

Nintedo DS var den som fallt i smak for meg. Både når det gjelder pris, design og

hva den har av spill utvalg. Har hatt GameBoy Classic, Colour og Advance og alle

hadde veldig morsomme og kule spill!

 

Men så så (ikke skrivefeil) jeg den nye nyheten om en ny utgave av DS. Den skal være

smalere, lettere og mindre. Fysisk sett så klart.

 

Bør jeg da heller vente på den? Og når kommer den til norge?

 

Jeg vil også at eiere av DS der ute kan komme med noen erfaringer/tilbameldinger

om DS. Litt om hvordan den er i bruk, skjerm, den pennen, lyd, hva andre muligheter den har og om den vil leve litt lengre i markedet.

 

Ellers så var det alt... svar fra dere ville vært til stor hjelp! Sitter her å funderer... :hrm:

 

:sleep:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vente på den nye ja, så blir den litt mindre.

 

Jeg har lekt masse med begge to. Eier ingen, men lånte begge en stund for å teste de. Hvis jeg kjøper en, blir det Nintendo.

 

Grunnen er at denne har et mye større potensiale spillmessig. Nintendoen var en mye mer interessant konsoll med flere interessante muligheter. PSP er som å ta med seg PS2 ut på tur. God grafikk og fantastisk visuelt, men jeg har sett det før på PS2. Det var ikke noe nytt. Dette gjorde at jeg etterhvert ble litt lei egentlig. En fordel er at man kan se film og høre mp3 på PSP`en, men det er jo strengt tatt en spill-maskin. På Nintendoen er det ikke loadetid og den trykkfølsomme skjermen har uante muligheter. Denne maskinen tilbyr noe som ikke finnes der ute, noe nytt, i motsetning til PSP som bare gir deg en portabel PS2, kult nok, men som sagt, har spilt det før, bare ikke på bussen. Konsollene kan egentlig ikke sammenlignes siden de er så forskjellige, de tilbyr forskjellige erfaringer.

 

Førsteinntrykket går til PSP. Den ser konge ut, men når den effekten har lagt seg handler det om hvilke konsoll som kan gi deg de beste opplevelser, og der mener jeg Nintendoen har klart størst potensiale.

 

Trenger du ikke å se film og høre mp3 ville jeg klart gått for Nintendoen. Denne er klart mer innovativ også er den jo mye billigere.

 

Det beste rådet er å gjøre som meg, hvis du har mulighet, å låne begge en periode. Jeg tror at du vil merke at Nintendoen tilbyr mer moro og overraskelser enn PSP. Som sagt, når begeistringen over PSP-skjermen har lagt seg sitter man igjen med pent lite i forhold til DS`en mener jeg ihvertfall.

 

Pennen er lett bruke, men selv brukte jeg tommelen. Stort set kan du bruke berøringsksjermen til det meste. Lyden var litt lav. På de jeg prøvde var det mer "Nintendo"-lyd og ikke mp3-lyd hvis du skjønner. Men det er jo litt av sjarmen. Personlig tror jeg den ahr lang levetid pga at den er så innovativ.

 

**edit**

 

Leste posten din litt dårlig. Ser at du ikke vurderer PSP. Sorry.

 

Spillene jeg prøvde:

 

PSP:

 

Burnout

Tony Hawk

FIFA06

RR

 

DS:

 

Mario

Spiderman 2 (ikke bra)

Mario-bilkjøring (husker ikke navnet)

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Er nå storfornøyd med ds`en min jeg, og er utrolig imponert spesielt over lyd og klarhet i bildet. At touchscreenen ikke engang har begynt å bli ripa på noen måte, er jeg også fornøyd med. Alt i alt en lekker liten duppedings :p

Mario kart online, castlevania, meteos.....nye mario & luigi spillet som kommer, advance wars....trauma center, osv osv...masse spill som gir deg en super opplevelse på ds`en.

Bare ikke fall i fallgruvene og kjøpe de spillene som ikke utnytter maskinen på noe vis.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg hadde både DS og PSP før, og her er hva jeg synes var positivt og negativt.

 

DS:

 

Muligheten for trådløst spilling er artig, selv om du garantert omtrent aldri kommer til å ta det ibruk.

 

Den trykkfølsome skjermen er kjempe artig men det kommer aldri til å bli noe stort. Det er et gimick som er kult en liten stund for så å dø sagte ut, men om du liker puzzle spill så kan det holde deg opptatt en liten stund.

 

Grafikken er ikke serlig mye bedre en tidligere maskin synes jeg, typisk Nintendo grafikk.

 

 

PSP:

 

For første gang i historien så får vi en håndholdt som gir oss nesten lik grafikk som en PS2 men i lommeformat. Helt vilt!

 

Men du får ikke noen ny spill oplevelse ifra PSP som fra DS.

 

Du kan se på film når du er ute å farter, noe jeg synes var veldig kjekt.

 

Kan også nevne at PSP kan spille over trådløst nettverk.

 

 

Vet jeg sporet av topic men jeg bare måtte få det ut av systemet.

 

EDIT: Kan nevne jeg solgt begge maskinene..hvor ofte trenger du virkelig å spille?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Ba han om informasjon om PSP folkens?

 

Var jeg deg ville jeg ha ventet på det nye designet. Det er en rekke små forbedringer på den, om de gjør den ergometisk bedre vet jeg ikke. Når den kommer til Norge derimot er ikke sikkert og vil bli avslørt senere. Vi vet bare at den kommer til Japan den 2 mars. Du kan såklart importere da DS ikke har regionlås. Noen spill kan være problematisk å spille Multi Card (hvor hver har et eget spill) flerspiller mot andre regioners spill. Ikke 100% sikker angående adapteret i Japan, men husk rett strøm (230V).

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med Nintendo DS. Selv om jeg bare har hatt den i 9 måneder har jeg hatt mange gode spill på den. Og nå i år kommer det flere gode.

 

I starten kan det være litt uvant å måtte se på 2 skjermer mens man hektisk spiller. Men dette blir man fort vant med. Måten å spille på i en rekke spill er veldig unikt og morsomt.

 

Vet ikke helt hva jeg skal skrive om skjermene, men de er av ganske god kvalitet. Den nye vil få bedre, som kan også stille på lyssettingen (slik som GBA Micro).

 

DS har virtuell surround og lyden er ganske god. Ved bruk av hodetelefoner gjengis lyden best. Noe som var problemet på tidlige modeller (tror det er fikset nå) var at når lyden var stilt på et lavt nivå så skurrer lyden litt.

 

Nintendo DS har bare vært på markdet litt over et år og har allerede blitt en enorm suksess. Dette skyldes mest pga. de veldig gode spillene som er å få tak i. Det finnes såklart spill som er veldig dårlig gjennomført, så de bør du holde deg unna. Noen få spill er hat/elsk spill, så det er ikke alltid lurt å bare lese en omtale. Siden du liker GBA-spill så kan også DS spille de. Du kan velge hvilken skjerm du vil spille på. Så der har du og tilgang på mange hundre titler til.

 

Levetiden til DS er det litt vanskelig å si noe om. En ting er ihvertfall sikkert, de beste spillene har ennå ikke kommet. Listen over spill er veldig stor. Så den vil blomstre et par år til vil jeg nok tro.

 

Om du lurer på mer så bare spør.

Lenke til kommentar
Muligheten for trådløst spilling er artig, selv om du garantert omtrent aldri kommer til å ta det ibruk.

5505807[/snapback]

Vel, det avhenger vel av hvorvidt du kjenner andre DS-eiere. Selv har jeg brukt flerspillerbiten mye, og det betyr svært mye at de fleste spillene kan spilles selv om bare en av deltakerne har spillet. Mario Kart DS, Advance Wars: Dual Strike, Polarium, Yoshi Touch & Go, Tony Hawk's American Sk8land og så videre. Den lettvinte flerspillerbiten er faktisk et av argumentene som virkelig taler for DS-en. PSP har i prinsippet den samme støtten i en del spill, men Wipeout Pure har vel kun én bane så vidt jeg husker, og Burnout Legends brukte så lang tid på å laste over dataene til den andre PSP-en (ca. 5 minutter) at funksjonen ble nær verdiløs. På DS er det enkelt å sette opp, og du er i gang mer eller mindre umiddelbart.

 

Den trykkfølsome skjermen er kjempe artig men det kommer aldri til å bli noe stort. Det er et gimick som er kult en liten stund for så å dø sagte ut, men om du liker puzzle spill så kan det holde deg opptatt en liten stund.

5505807[/snapback]

Dette er tøv. Det er noe stort. Nå. Nintendogs. I tillegg, av større interesse for harde gamere, kanskje: Meteos. Kirby: Power Paintbrush. Zoo Keeper. Another Code: Two Memories. Lost in Blue. Og i horisonten: Metroid Prime: Hunters. Trauma Center: Under the Knife. Phoenix Wright: Ace Attorney. Animal Crossing: Wild World. Electroplankton.

 

Ikke alle spillene på maskinen utnytter disse mulighetene, og ikke alle spillene som gjør det, er perfekte eksempler på hva man kan gjøre med en pekeskjerm. Men at det skulle "dø sagte ut" eller noe i den duren har jeg ikke noe inntrykk av. Tvert i mot virker det som om det er kommet for å bli.

 

Grafikken er ikke serlig mye bedre en tidligere maskin synes jeg, typisk Nintendo grafikk.

5505807[/snapback]

Der GBA-en var omtrent på linje med en Super Nintendo hva gjaldt hva man kunne få til av grafiske effekter og action, er DS-en plassert et steg over en Nintendo 64. Hvis ikke du kan se at grafikken, i hvert fall rent teknisk, er langt, langt over GBA-standard må det være fordi du ikke har spilt de riktige (3D-baserte) spillene. Super Mario 64 DS, GoldenEye: Rogue Agent, Mario Kart DS, Metroid Prime: Hunters, Tony Hawk's American Sk8land, Another Code, Splinter Cell: Chaos Theory, FIFA 06 osv, osv. Den er langt fra kraftig nok til å kunne konkurrere med PSP-en på rå styrke, men den mer enn kraftig nok til å drive 3D-spill på en god måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke så farlig at dere nevner PSP, tvert i mot, det er bare fint! Sånn at vi kan få en sammenlikning. Bare positivt :thumbup:

 

Ja, som sagt så liker jeg Nintendo spill. Som dere vet er spillene fulle av fantasi og uvirkelige ting, det er det som gjør spillene morsomme!

 

Så da burde jeg egentlig bare vente til den nye utgaven av Nintendo DS kommer.

Naboen min har faktisk DS og har fått testet den litt hos han. Han hadde det første Mario spillet til DS (husker ikke navnet) og det var morsomt :cool: ! Spillet var liksom ''delt'' i to, hvor Worldmap ble vist på touchscreen og selve spillet foregikk på den andre. Artig det! Og på starten så kunne jeg tegne Mario og Luigi da, fantastisk!

 

Selve menyen var lett å forstå. Klokke, dato, kalender, navn på bruker av konsollen (?) osv. Syns jeg så kobling til telefon?

 

Med andre ord ser dette veldig lovende ut!

 

@TCi:

 

Ja, gjerne! Hvis du har informasjon, ja, bare spytt ut! Hehe :D

 

Takk for svar dere, hyggelig ;)

 

onyX

Endret av onyX
Lenke til kommentar

DS er en fet konsoll det :D Er mye mere fornøyd med den enn med PSPen.

Mye bedre gameplay etter min mening

 

DS Kommer ca likt over hele verden. DS Lite dukker opp til våren i Japan og på det vestlige markedet..

 

DS trengte slankingen sin så jeg vil anbefale å vente. At den er lettere og mindre er en stor bonus på en ellers så genial spillemaskin.

 

Du kan lese enda mere om dette på IGN DS

Lenke til kommentar

Jeg har lånt en DS en stund og er imponert over hvor morsomt spillene er. Spillbarheten er god :)

 

De spillene jeg har prøvd så har ikke lyden vært spessielt bra uten øretelefoner. Høres flat ut.

 

Grafikken er som nevnt ikke fult så god, men bildet er klart og fint. Men du vil neppe se rynkene, kjeggstubbene osv til personene. Så fotorealistisk blir det ikke.

 

PSP har jeg også prøvd, og som de andre nevnte her, det er nok en bærbar PS2 med lite nytt. Da spiller jeg heller på en PS2 med 32 tommers TV, enn den lille. Jeg hadde ingen behov for filmbiten, og har en annen mp3 spiller.

 

DS er spesiell, den er morsom, du kan spille den både hjemme og ute (selv om du allerede har xbox360 og ps2 hjemme så er spillene på DS unik). En halvtime spilling på sengekanten før leggetid har blitt en vane. Spillene er ikke dårlig poterte spill, men er laget spesiell tilpasset DS. Touchscreen er genial selv om jeg var skeptisk til den i begynnelsen.

 

Nå har jeg lånt DS, og jeg kommer til å skaffe en, men venter til mars for å se om jeg kan få meg en "lite" versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...