Gå til innhold

Nintendo DS skal kjøpes. Trenger erfaringer.


Onyx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes egnetlig det er kjipt å bruke "psp er bare en ps2 som du kan ha i lomma" som argument for at DS er et bedre kjøp. Jeg har både DS og Psp.

 

DS har også en haug med spill som bare er akkurat de samme spillene igjen. Toppspillene til DS er:

 

Nintendogs som blir kjedelig etter noen få timers spilling (spilletid da selvfølgelig så det varer noen dager) siden det er sinsykt repeterendes og du ender opp med å gjøre de samme få tingene et par ganger til dagen.

 

Advanced wars dual strike: sinnsykt fett spill, men det er bare det samme som på GBA bare med litt ekstra. Du kan bruke den trykkfølsommeskjermen til å styre alt, men det virker bedre hvis du bruker de normale knappene. Fett spill, men ikke noen revolusjon og er egentlig bare en oppfølger.

 

Mario Kart DS: Igjen ny versjon av gammelt spill. Ligner utrolig mye på alle de tidligere versjonene, men med nye baner, samt litt ekstra som "missions". Morsomt spill men heller ikke noe nytt eller nyskapendes. DS sine utrolige muligheter brukes til å blåse opp ballonger og til å skifte format på kartet. Så det som betegnes som genialt med DS brukes egentlig ikke noe særlig.

 

Super Mario 64 DS: Har spilt det på Nintendo 64 før. Det var morsommere å spille på DS faktisk. Du kan skifte mellom ulike hovedpersoner i spillet, og det er nytt i forhold til Nintendo 64 versjonen. Noen forandringer rundt omkring grunnet egenskapene til de nye karakterene. Igjen gammelt spill i ny innpakning, med noen meget morsomme minispill som kan åpnes. I minispill brukes trykkfølsomskjerm. I spillet kan du velge mellom å styre med knapper eller en blanding av knapper og trykkfølsomskjerm.

 

Warioware DS: Samme som på GBA, men her bruker du trykkskjerm og mikrofonen, noe som jeg liker veldig godt. Dette er heller ikke noe nytt derimot.

 

 

Det jeg prøver å få frem er egentlig at de tyngste titlene til DS er basert titler som allerede finnes på andre Nintendo konsoller bare med en ekstra liten vri.

Lyden på DS er grusom. Det skyldes spesielt at i den originale DSen så høres lyden veldig "hul" ut. Lydbrikken er også veldig utsatt viss du mister ds i bakken, og du risikerer å få en lyd som høres "skrikendes" ut.

Lenke til kommentar

Hva gjelder lyden, så kommer det først og fremst av at høyttalerne som sitter i er rimelig svake saker. Akkurat som de er det på PSP. Bruk øretelefoner for å høre hvordan lyden "egentlig" skal lyde.

 

Hva gjelder DS-ens toppspill:

 

Nintendogs er definitivt ikke noe du finner på andre konsoller.

 

Advance Wars: Dual Strike er, helt korrekt, en ny utgave av et gammelt konsept. Tilsvarende for Mario Kart, WarioWare og Super Mario 64. Forskjellen på dette og enkelte PSP-spill er at ingen av dem er direkte konverteringer av originalmaterialet. Alle inneholder nye brett, nye ideer og så videre. Det er fortsatt velkjent, men det føles aldri som en "billigutgave" av noe som er tilgjengelig på f.eks. GameCube, slik enkelte PSP-spill føles som en amputering av PS2-originaler.

 

De andre topptitlene til DS, slik som Polarium, Zoo Keeper, Castlevania: Dawn of Sorrow, Meteos, Kirby: Power Paintbrush, Pac-Pix, Another Code: Two Memories, Lost in Blue og Project Rub, samt kommende spill som Phoenix Wright: Ace Attorney og Metroid Prime: Hunters er dessuten originalutviklet vare. Med andre ord kan de bare fås på DS, og de blir dermed argumenter for å eie en DS i og for seg. Nesten alle disse bruker også pekeskjermen på en helt sentral måte. Interessant nok er selv Tony Hawk's American Sk8land utviklet spesifikt for DS-en, og overgår på mange måter konsollutgavene, i stedet for å føles som en dårlig port slik PSP-THUG2 gjorde.

 

Dette betyr selvsagt ikke at PSP er en plattform uten originale titler, men den sliter hardt med at utgiverne tror den kan behandles som en PS2. Heldigvis kan vi kose oss med spesialutviklede ting for maskinen som Ridge Racer, Wipeout Pure, Lumines, Mercury og Gripshift, men det må være lov å håpe på at maskinen kan levere mer enn disse etter hvert.

Lenke til kommentar
Jeg synes egnetlig det er kjipt å bruke "psp er bare en ps2 som du kan ha i lomma" som argument for at DS er et bedre kjøp.

Dette er slett ikke det eneste argumentet!

 

PSP er dyr og har dårlig batterilevetid. Skal du få glede av filmer må du kjøpe dem ekstra dyrt på det proprietære UMD-formatet.

 

Da er det bedre å kjøpe seg en bærbar DVD-spiller pluss en DS.

Lenke til kommentar

Til deg som klager over at det er for mange gamle konsept på DS'en. Det er like ille på PSP, GTA Liberty City Stories, Prince of Persia Revelations, Ridge Racer, Burnout Legends, Ape Academy, Championship Manager, SSX on Tour, WRC og Colin McRae Rally er alle videreføringer/ konverteringer av allerede eksisterende spill. Samtidig er PSP ikke noe mer enn en spillkonsoll i bærbart format, den gjør ingenting nytt og gir deg spill du godt kunne fått til en PS2 isteden. Det trenger ikke være noe galt i dette, hvis du bare er ute etter tidsfordriv på bussen, men hvis du er ute etter noe nyskapende og innovativt er Nintendo DS, det du burde gå etter.

Lenke til kommentar

Ja men jeg påstår ikke at det ikke er akkurat likt på psp. Jeg er faktisk enig i at psp har mer reproduksjoner enn hva ds har, men på begge konsollene så er det de gode gamle som selger bra.

Hva selger bra på Psp... jo Burnout, GTA, Wipeout og Ridge racer som alle egentlig bare er mer av det samme bare i lommeformat. Lumines er vel unntaket.

 

På ds er det mario 64, Wario, Advanced wars og Mario kart som er storselgerene, og disse er også det samme gamle med en liten vri. Her er jo Nintendogs unntaket da.

 

Jeg prøver bare å fortelle at begge har mange spill som vi egentlig har sett før.

 

Sånn personlig så har jeg mer spill til DS enn til Psp. Av spillene jeg har så synes jeg pac pix viser veldig bra hva trykkskjermen kan brukes til i et spill. Nintendogs vil jeg derimot ikke kalle et spill, men det viser også veldig godt hva konsollen kan brukes til. Mitt ankepunkt med Nintendogs var at det ble kjedelig grunnet at det ble veldig repeterendes.

Lenke til kommentar
Den trykkfølsome skjermen er kjempe artig men det kommer aldri til å bli noe stort. Det er et gimick som er kult en liten stund for så å dø sagte ut, men om du liker puzzle spill så kan det holde deg opptatt en liten stund.

Hvis man tenker på at dette er det nærmeste man kommer en skikkelig trinnløs styremåte, og med de mulighetene det gir for spill på en konsoll, så blir det feil å si at det er en kortvarig gimick. F.eks. både Metroid og Golden Eye er en drøm å spille, noe jeg tviler på at det hadde vært om man bare hadde de standard piltastene.

Lenke til kommentar
Den trykkfølsome skjermen er kjempe artig men det kommer aldri til å bli noe stort. Det er et gimick som er kult en liten stund for så å dø sagte ut, men om du liker puzzle spill så kan det holde deg opptatt en liten stund.

Hvis man presterer å kalle DS en "gimmick" etter at den har banket PSP over hele verden, så kan man ikke ha fulgt med noe særlig, og man har i allefall ikke prøvd den.

Lenke til kommentar

Hehe. For meg så holder Nintendo DS. Har en bærbar PC for å se på DVD filmer, men jeg har aldri hatt den med meg ut for å se på en film. Film ser man hjemme, uansett hva. Spilling derimot er bedre å gjøre når man er ute å reiser og holder så klart lengre enn en film.

 

Ahh, gleder meg til den kommer (den nye). Jeg slår til med å bestiller den fra Lik-Sang jeg ass! Selv om frakta kommer på sikkert 2-300,- NOK, så er det ikke så ille med tanke på at den kommer helt fra Japan (!).

 

:)

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Hehe. For meg så holder Nintendo DS. Har en bærbar PC for å se på DVD filmer, men jeg har aldri hatt den med meg ut for å se på en film. Film ser man hjemme, uansett hva. Spilling derimot er bedre å gjøre når man er ute å reiser og holder så klart lengre enn en film.

 

Ahh, gleder meg til den kommer (den nye). Jeg slår til med å bestiller den fra Lik-Sang jeg ass! Selv om frakta kommer på sikkert 2-300,- NOK, så er det ikke så ille med tanke på at den kommer helt fra Japan (!).

 

:)

5575737[/snapback]

 

Skal også importere en, gleder meg :)

Lenke til kommentar
Skal også importere en, gleder meg :)

5575868[/snapback]

 

Importere sammen? Eller blir det for dumt?

Det blir nok uaktuelt...

 

Uansett, gleder meg. Men jeg har lyst å importere i Mai/Juni periode med tanke på at jeg skal på ferie, kjører fly da. Kjempe kjekt å ha en Nintendo DS med seg da i flyplassen når man venter på neste fly :cool: . Med et par to-tre-fire spill :)

 

;)

Endret av onyX
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg vurderer å importere en jeg og, vi kan spleise på porto :) jeg har riktinok tenkt å ta fra ebay da for da slipper man stortsett alltid mva.. og det er ikke noe farlig å handle der når man tar fra en som har mye + feedback..

 

send meg pm om dere er interreserte.

 

de ligger på rundt 250$ + ca 40$ i frakt. man får rabatt om man bestiller flere men mye er det nå ikke da.

 

jeg snakker da om en DS Lite bare så det er sakt, det er vel det dere mener og antar jeg ? ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...