Gå til innhold

5-pins viftekontakt på papst vifte


diss

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har kommet over noen papst vifter med kontaker jeg aldri har sett før.. Jeg har vært vant med vanlige 3-pins kontakter, men disse er altså ganske annerledes.

 

Papst 5pins kontakt

 

Er det noen som kan utdanne meg litt angående denne typen kontakt? Kan den brukes med en 3 pins kontakt ved hjelp av en overgang / modding? Er 5-pins kontakter av gammel standard?

 

Takker på forhånd for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det flere som ikke får linken til bildet til å fungere? Det funker fint her hjemme hos meg..

 

Kontakten er rar, den er vel helt lik "halvparten" av USB kontaktene som sitter på hovedkortet, altså der man kobler til eksterne enheter med usb tilkobling (usb bracket, intern minnekort leser o.l.)

 

Jeg har søkt meg ihjel på google, men finner aboslutt ingen info angående denne typen kontakter. Rart!

Lenke til kommentar
Er det flere som ikke får linken til bildet til å fungere? Det funker fint her hjemme hos meg..

 

Kontakten er rar, den er vel helt lik "halvparten" av USB kontaktene som sitter på hovedkortet, altså der man kobler til eksterne enheter med usb tilkobling (usb bracket, intern minnekort leser o.l.)

 

Jeg har søkt meg ihjel på google, men finner aboslutt ingen info angående denne typen kontakter. Rart!

5478812[/snapback]

 

 

i dag funket linken :w00t:

 

Men har hatt en vifte med slik en gang i tiden.. tror jeg laga tråd hær på forumet om hvordan jeg skulle få bytta den til 4 pins..

 

men har ingen aning hva alle de kablene er til :dontgetit:

 

edit: vifta jeg hadde var koblet til ett hovedkort på en gammel pc..

Endret av complexity
Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen for hjelpen så langt :)

 

Jeg brukte noen timer iløpet av natten på å google meg frem til info om viften, og om 5-pins viftekontakter generelt.

 

Dette var noe av det mest spesifikke jeg fant: "Server Products - 5 Pin header integration notes", hvor det står, sitat: "The Intel® Server Board SE7501HG2 must use the 5 pin header for connecting the fans to the server board. Other server boards will use the more common 3 pin header."

 

Ut fra dette får jeg et inntrykk av at viften typisk er ment for servere, og at en 5 pin kontakt også der er uvanlig.

 

Pingla: Viften er en 4214 / 6 "Multifan" 24V DC 4.3W, (12-28V DC).

 

Her er forøvrig et bilde av selve viften.

 

Hadde jo vært flott om det var mulig å "klippe" ledningene til slik at de passer med en 3 -pins kontakt :)

Lenke til kommentar
Det var en fet vifte. Papst til og med. Det er noe spesielt med Papst, kvalitet og holdbarhet som ingen andre kan måle seg med. Hvor fikk du tak i den forresten?

*sikle sikle*

5480578[/snapback]

 

Heisann, jeg kjøpte 3 slike av en kar, de er helt ubrukt og ettersom jeg ikke helt skjønner meg på den kontakten, så skal du gjerne få kjøpe alle 3 av meg for 200 kr ;)

 

Men ellers er jeg meget interessert i å lære mer om opphav og bruken av disse 5-pins kontaktene :yes:

Lenke til kommentar

Det siste biletet hjalp litt.

 

Alarm: BU (Blue - Blå) = Gir alarm ved ein gitt tilstand

-GNB: BK (Black - Svart) = Jord

+5VDC: RD (Red - Raud) = 5V DC, muligens til å gje alarm

+ RD/WH (Red/White - Raud\Kvit) = +12-28V DC spenningstilførsel

- BK/WH (Black/White - Svart\Kvit) = -12-28V DC spenningstilførsel

 

Er litt usikker, men trur det er noko sånt. Skal ikkje være noko problem å klippe pluggen og lodde\presse på ein vanlig plugg.

Andre har meir peiling enn meg og kan sikkert forklare betre kva funksjon kvar ledning har.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Man kan vel bare ta en molex-kontakt fra en gammel vifte, klippe av ledning som avgreiner helt inntil gamle vifta som sto der, og lodde på den nye vifta. Tviler på at du kan nyttegjøre deg noen av de andre tilkoblingene til den der vifta, siden det er til et helt spesielt bruk.

Uansett tror jeg at jeg skal prøve å finne noen vifter på slike el-retur plasser, men takk for tilbudet anyhow :)

Lenke til kommentar

Ok, prøver igjen.

 

2 påstander, trur den første er korrekt, men litt usikker på andre.

 

+12V på RD\WH og -12V på BK\WH gir 24V til vifta

 

+12V på RD\WH og jord på BK\WH gir vifta 12V

 

+12V på RD\WH og jord på BK gir ?

 

Trur du har -12V ein plass i PCen, men straumen du kan trekke er ikkje høg nok.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Altså det du gjør er å lodde på en ny kontakt, se om du finner no lignende som dette bare uten den 3 pins kontakten, så lodder du bare på den røde (12v) og den sorte (jording)

 

Må jeg forklare mer?

5484042[/snapback]

 

Takk for hjelpen. Jeg har funnet ut av at dette funker glimrende:

 

1. Klipper av ledningene.

2. Avmantler dem alle.

3. Tar svart og havlsvart sammen.

4. Tar rød og halvrød sammen.

5. Den blå er alarm, den trenger man egentlig ikke å bruke.

 

De to man da har laget skal inn på +12V og 0V som er jord. De røde på + de

svarte på -.

 

:w00t:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe, det er jeg som har solgt han disse viftene.... Så posten om dette nå.

 

Som du sier :

 

1. Klipper av ledningene.

2. Avmantler dem alle.

3. Tar svart og havlsvart sammen.

4. Tar rød og halvrød sammen.

5. Den blå er alarm, den trenger man egentlig ikke å bruke.

 

De to man da har laget skal inn på +12V og 0V som er jord. De røde på + de

svarte på -.

 

Dette er vell det jeg skreiv på mail til deg, viftene fungerer og jeg driver og ser om jeg skal bruke disse på radiatoren min også.

 

Hvis noen lurer er forklaringen hvor man får disse dette :

 

Viftene er orginal vifter fra en IBM 3590 tape drive, disse viftene finner du ikke lett, ringer du til IBM og skal ha 1 så skal de ha 1000,- + pr stk. har sjekket dette :p

 

HAr en del av dem hvis noen er intereserte.

Lenke til kommentar

den 5 pins kontakten blir brukt på enkelte dell hovekort. f.eks 8400. jeg skulle bytte kjøler på pcen min etter en mod, og fikk plutselig et problem. 3 pins viftekontakt mot 5 pins kontakt på hk. så nå bruker jeg bare en viftestyring og strøm direkte fra psu.

kontakten sitter på en 92mm delta vifte (en sånn som bråker noe sinnsykt)

min vifte har derimot bare 4 ledninger:

aner ikke hva de første er...

blå (aner ikke)

hvit (aner ikke)

rød (12 v)

svart (jord)

for å få kjørt igang delta vifta på fult turtall så bruker jeg bare to av ledningene, den røde og den svarte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...