Gå til innhold

Hva slags PC-høytalere har dere?


Anbefalte innlegg

Har Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600

creativefps1600a.jpg

 

Jeg fikk dette til jul, samme året som jeg fikk hele 256mb pc2100 ram (dvs. lenge siden). Rammen er forlangt forlagt, men høytalerne bruker jeg ennå!

 

Er veldig fornøyd faktisk. De har ikke den samme masete bassen, og rævva diskanten som logitec systemene. Liker ikke dem nye creative systemene heller... Hvis jeg skal ha noe nytt, går jeg B&O stil!  :dribble:

5758297[/snapback]

 

Rævva diskanter? :ermm: Må protestere der du :hmm:

 

Jeg har Logitech Z-5500 og i satelittene er det faseplugg elementer som spiller fint og klart, kjemisk fritt for skurring opp mot lydnivåer som gir hørselskade.

 

Men det er nå min mening :thumbup: *holde rundt subben* :love:

5762261[/snapback]

 

vis meg di fasepluggene! tviler sterkt på at det er faseplugger på de! sikkert bare en spiss støvhette!

ikke tror jeg en faseplugg har noe særlig for seg i fulltonelementer heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til hal9k:

 

Hold deg til saken'a! Det er PC-høyttalere vi snakker om nå, ikke bland inn Nautilus som koster 200.00 pr. par. Det er forskjell på å barebere seg og å skjære av seg hele hue. Det var i sammenligning med andre pc-høyttalere jeg kom med utsagnet om at diskantene til Logitech ikke kunne omtales som rævva.

 

Selv en tonedøv pensjonist med høreapparat hører forskjell på et par pc-høyttalere til 1K og et par gulvstående høyttalere til 10K. Jeg vil faktisk, for å rappe noen av dine egne ord, si at i INGEN tilfeller trenger man å være audiofil for å høre forskjellen. Du lirer av deg selvfølgeligheter som enhver som har en smule peiling vet fra før og du skriver på en særdeles nedlatende måte som om du tror at alle andre brukere av forumet er totalt uvitende og her kommer jeg med fasiten!

 

Dessuten er jeg helt uenig med deg, man kan og SKAL stille like store krav til pc-høyttalere som til gulvstående høyttalere. Den dagen man har slått seg til ro med at "jaja, det må vel bare være sånn", den dagen stopper utviklingen hos produsentene.

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Har Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600

creativefps1600a.jpg

 

Jeg fikk dette til jul, samme året som jeg fikk hele 256mb pc2100 ram (dvs. lenge siden). Rammen er forlangt forlagt, men høytalerne bruker jeg ennå!

 

Er veldig fornøyd faktisk. De har ikke den samme masete bassen, og rævva diskanten som logitec systemene. Liker ikke dem nye creative systemene heller... Hvis jeg skal ha noe nytt, går jeg B&O stil!  :dribble:

5758297[/snapback]

 

Rævva diskanter? :ermm: Må protestere der du :hmm:

 

Jeg har Logitech Z-5500 og i satelittene er det faseplugg elementer som spiller fint og klart, kjemisk fritt for skurring opp mot lydnivåer som gir hørselskade.

 

Men det er nå min mening :thumbup: *holde rundt subben* :love:

5762261[/snapback]

 

vis meg di fasepluggene! tviler sterkt på at det er faseplugger på de! sikkert bare en spiss støvhette!

ikke tror jeg en faseplugg har noe særlig for seg i fulltonelementer heller.

5766657[/snapback]

 

Er ekte faseplugg i de. Polert aluminium er det. Aluminiumspiggen i midten står stille, mens membranen beveger seg uavhengig av den. Så det så :tease:

Lenke til kommentar
vis meg di fasepluggene! tviler sterkt på at det er faseplugger på de! sikkert bare en spiss støvhette!

ikke tror jeg en faseplugg har noe særlig for seg i fulltonelementer heller.

 

Hvorfor skulle ikke en faseplugg ha noe for seg i fulltoneelementer egentlig? Måtte vel i tilfelle være pga. dårligere off-axis respons i de øvre frekvensene, men det er forsåvidt noe nesten alle fulltonelementer har problemer med. Ikke tror jeg den øverste oktaven er så voldsomt prioritert i slike høyttalere heller, da hadde man nok satt inn en liten diskant i tillegg.

 

Logitech bruker forresten Tang-Band elementer i mange av konstruksjonene sine ;)

Lenke til kommentar
Til hal9k:

 

Hold deg til saken'a! Det er PC-høyttalere vi snakker om nå, ikke bland inn Nautilus som koster 200.00 pr. par.

 

Du kom med en bred uttalelse som jeg ikke var enig i. Jeg ville statuere et poeng, og brukte Nautilus for å sette ting litt på spissen (noe som jeg allerede påpekte da).

 

Du lirer av deg selvfølgeligheter som enhver som har en smule peiling vet fra før

 

Hvis dette er selvfølgeligheter, hvorfor skrev du da at "... når det gjelder lyd eller hvilket lydbilde man foretrekker er det subjektivt og kan ikke måles eller sammenlignes."? Sett utifra den uttalelsen virker det ikke på meg som om det er noen selvfølgelighet for deg.

 

og du skriver på en særdeles nedlatende måte som om du tror at alle andre brukere av forumet er totalt uvitende og her kommer jeg med fasiten!

 

Særdeles nedlatende? Føler du deg truffet bare fordi jeg var uenig med deg?

 

Dessuten er jeg helt uenig med deg, man kan og SKAL stille like store krav til pc-høyttalere som til gulvstående høyttalere.

 

Synes du virkelig at man skal stille samme krav til (musikk)høyttalere til 10.000 kr som til PC-høyttalere til 1.000 kr? Det er ingenting i veien for å sammenligne PC-høyttalere og med musikkhøyttalere i seg selv, men ofte dreier det seg om visse prisforskjeller. Da blir det ganske urimelig å stille de samme kravene. Det er tross alt en grunn til at PC-høyttalere er generelt sett rimeligere (les: billigere komponenter -> dårligere lydkvalitet), og du får som regel det du betaler for.

 

Den dagen man har slått seg til ro med at "jaja, det må vel bare være sånn", den dagen stopper utviklingen hos produsentene.

 

Igjen synes jeg du kommer med absurde uttalelser. Jeg snakker ikke om at produsentene ikke skal stille krav til produktene de selger, men at man ved sammenligninger også tar hensyn til hvilke prisklasser det dreier seg om. Vi snakker også om relative begreper her: Du kan naturligvis få PC-høyttalere som leverer veldig bra lyd *prisen tatt i betraktning*.

Lenke til kommentar
Har Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600

creativefps1600a.jpg

 

Jeg fikk dette til jul, samme året som jeg fikk hele 256mb pc2100 ram (dvs. lenge siden). Rammen er forlangt forlagt, men høytalerne bruker jeg ennå!

 

Er veldig fornøyd faktisk. De har ikke den samme masete bassen, og rævva diskanten som logitec systemene. Liker ikke dem nye creative systemene heller... Hvis jeg skal ha noe nytt, går jeg B&O stil!  :dribble:

5758297[/snapback]

 

Hehe. Hadde dette anlegget selv for noen år tilbake faktisk. Det ligger hjemme hos mine foreldre og støver ned for øyeblikket. Brukes flittig når jeg er hjemme og har med laptopen. Men jeg syntes alltid subben var dritdårlig ettersom den ikke tålte mye før den vrengte seg.

 

For øyeblikket har jeg dette anlegget: https://prisguiden.no/product.php?product_id=14990

 

Det fungerer svært bra, men jeg føler jeg ikke får nok guffe ut av det. Det spiller høyt, men bare nok til å fylle et lite rom med lyd. Forflytter jeg meg ut fra rommet det står i hører jeg så vidt noe. Synes også subben er dårlig her og. Mye bedre enn førstnevnte, men ikke bra nok.

 

Vurderer rett og slett å gå over til logitech og dette anlegget: https://prisguiden.no/product.php?product_id=22197

 

Virker veldig bra og mange skryter av det. Ser ut til å være av en helt annen klasse når det kommer til lydstyrke. Det eneste jeg er skeptisk til med tanke på dette anlegget er hvorvidt det har "rånelyd". Jeg hørte på et lignende anlegg fra logitech hos en kompis, og synes bassen var altfor brutal. Diskanten drukna mer eller mindre.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Jeg har Altec Lansing MX5021.

Lydkvaliteten er mye bedre enn de PC-høyttalere jeg har hørt (spesiellt de fra Creative og Logitech) pga. to midrange drivere og en tweeter på hver satelitt.

Sammen med en strammere og mer responsiv sub gir disse mye mer balansert lydbilde med bedre mellomtone, og uten den dominerene slappe bassen mange pc høyttalere har.

 

MX5021.jpg

Lenke til kommentar

Jeg et oppgradert Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600 (tror det er de jeg har)

 

Det er oppgradert med 4x Logitech Z-2200 2.1. Dvs jeg har 8.1 system som kjører 4.1 lyd. Er satt opp slik jeg for lyd over alt og ganske greit innstilt. jeg er veldig fornøyd med Cambridge selv om jeg synes den begynner å bli litt sliten.

Lenke til kommentar
Jeg et oppgradert Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600 (tror det er de jeg har)

 

Det er oppgradert med 4x Logitech Z-2200 2.1. Dvs jeg har 8.1 system som kjører 4.1 lyd. Er satt opp slik jeg for lyd over alt og ganske greit innstilt. jeg er veldig fornøyd med Cambridge selv om jeg synes den begynner å bli litt sliten.

5785203[/snapback]

 

vilt! Du har med andre ord 4 8" subber i lydoppsettet ditt?

 

Skal være temmelig vill lyd ja :ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg et oppgradert Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600 (tror det er de jeg har)

 

Det er oppgradert med 4x Logitech Z-2200 2.1. Dvs jeg har 8.1 system som kjører 4.1 lyd. Er satt opp slik jeg for lyd over alt og ganske greit innstilt. jeg er veldig fornøyd med Cambridge selv om jeg synes den begynner å bli litt sliten.

5785203[/snapback]

 

vilt! Du har med andre ord 4 8" subber i lydoppsettet ditt?

 

Skal være temmelig vill lyd ja :ohmy:

5791697[/snapback]

 

 

hæ?!?!?!

 

Hvor fikk du 4 8" sub fra???

 

8.1 = 8 diskanter og 1 sub.

 

Dvs 8.1 høytalere som kjører 4.1 lyd = 2 høyre bak, 2 høyre forran, 2 venstre bak og 2 venstre forran.

 

Hvordan fikk du det til å bli 4x 8" sub? Jeg sa jo at jeg hadde 4.1 anlegg med 4 stk Logitech Z-2200 høytalere (dvs ikke subwooferene)

Lenke til kommentar
Jeg et oppgradert Creative "cambridge soundworks" fourpointsurround FPS 1600 (tror det er de jeg har)

 

Det er oppgradert med 4x Logitech Z-2200 2.1. Dvs jeg har 8.1 system som kjører 4.1 lyd. Er satt opp slik jeg for lyd over alt og ganske greit innstilt. jeg er veldig fornøyd med Cambridge selv om jeg synes den begynner å bli litt sliten.

5785203[/snapback]

 

vilt! Du har med andre ord 4 8" subber i lydoppsettet ditt?

 

Skal være temmelig vill lyd ja :ohmy:

5791697[/snapback]

 

 

hæ?!?!?!

 

Hvor fikk du 4 8" sub fra?

 

8.1 = 8 diskanter og 1 sub.

 

Dvs 8.1 høytalere som kjører 4.1 lyd = 2 høyre bak, 2 høyre forran, 2 venstre bak og 2 venstre forran.

 

Hvordan fikk du det til å bli 4x 8" sub? Jeg sa jo at jeg hadde 4.1 anlegg med 4 stk Logitech Z-2200 høytalere (dvs ikke subwooferene)

5792391[/snapback]

 

Å ja, trodde du brukte subbene også, det er jo sub til de også? eller kjøpte du satelittene utenom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...