Gå til innhold

Hvordan er WinXP 64 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte x64 i jula og brukte jula til å legge inn, og min pc ble superrask; alt spretter bare opp så utrolig fort.

Så alt var fryd & gammen helt til at jeg begynte å lete etter drivere til endel hardware jeg har koblet til pc'en. Da ble det bunnløst mørke.

Ikke drivere til Line6 Guitarport; Epson scanner'n min; digitalkameraet mitt; synthen min (som seff brukes i "hjemmestudio"). Jeg sendte mail til Line6, og de påsto at Win x64 kun var et betaprogram, så det var usikkert at de noengang kom til å lage drivere for 64-bit.

 

Ble så utrolig skuffa at jeg la inn den gamle 32-bits igjen.

Så får 64-bit'ern ligge der til det eventuelt blir bedre.

Lenke til kommentar
Jeg sendte mail til Line6, og de påsto at Win x64 kun var et betaprogram, så det var usikkert at de noengang kom til å lage drivere for 64-bit.

5440744[/snapback]

Er de n00b ellers? Hehe, må si den fikk meg til å le! Send en ny mail, og link til produktsiden der det står at Windowns XP 64 Bit er final.

5440756[/snapback]

Ja fullversjonen av winxp64 kom i april 2005, se her.
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte x64 i jula og brukte jula til å legge inn, og min pc ble superrask; alt spretter bare opp så utrolig fort.

Så alt var fryd & gammen helt til at jeg begynte å lete etter drivere til endel hardware jeg har koblet til pc'en. Da ble det bunnløst mørke.

Ikke drivere til Line6 Guitarport; Epson scanner'n min; digitalkameraet mitt; synthen min (som seff brukes i "hjemmestudio"). Jeg sendte mail til Line6, og de påsto at Win x64 kun var et betaprogram, så det var usikkert at de noengang kom til å lage drivere for 64-bit.

 

Ble så utrolig skuffa at jeg la inn den gamle 32-bits igjen.

Så får 64-bit'ern ligge der til det eventuelt blir bedre.

5440744[/snapback]

Huff, det var ammatørmessig av Line6. Send epost tilbake og si at WinXP64 for det første ikke er et program men et operativsystem og at den ferdige versjonen er lansert for over 8 måneder siden.

 

Men skyld ikke på Microsoft og windows. Det er ikke de som har gjort noe dumt denne gangen. Det er Line6 som er skyld i at de mangler drivere til WinXP64.

 

Lar5  Postet i dag, 16:50]Hva er egentlig forskjell på 32bits og 64bits Windows? :blush: (hvis dere gidder å svare ) :)

Det er ingen større forskjeller i opplevelsen av det. Det ser kliss likt ut som 32bit utgaven og oppfører seg stort sett også kliss likt.

 

Noen små forskjeller er det likevel under overflaten:

- Støtte for over 4GiB ram

- En ny kjerne av OSet som skal være mer stabil enn den som brukes i 32bit utgaven

- I noen programmer blir ytelsen litt lavere, men i andre programmer blir ytelsen høyere. Ettersom programvare optimaliseres så blir det stadig færre programmer som har dårliger ytelse og stadig fler som har bedre ytelse enn i 32bit WinXP.

- Det er ennå litt mangelfullt med drivere og enkelte programmer sliter vist også ennå.

Lenke til kommentar

Har prøvd XP x64 i dual-boot konfigurasjon på PC'en min, og det fungerte tilfredsstillende. Hadde ikke noe tøys med drivere, men irriterte meg over at min favorittbrannmur ikke kjører under x64. Symantec AV 10 finnes allerede i x64 versjon, så det gikk smertefritt.

 

Peerguardian 2 og andre programmer som kjører på drivernivå må desverre byttes ut. Heldigvis har Phoenix labs kommet med en versjon for x64 også :)

 

Generelt virket det som ting gikk litt fortere i x64 i forhold til 32-bit XP.

Lenke til kommentar
Generelt virket det som ting gikk litt fortere i x64 i forhold til 32-bit XP.

5453509[/snapback]

Det merket jeg også. Og det er ikke rart, siden kjernen og DLL-filene er optimalisért.

5454468[/snapback]

 

Dessuten stammer ikke kjernen fra XP, men fra 2003 Server, som fra før av er et raskere system enn XP..så sant det er satt opp for desktopbruk da :D

Lenke til kommentar
Vil spill og slikt gå helt fint på 64 bit?

For da virker det som det er værd å bytte over, hvis jeg får drivere til alle komponentene mine da..

5455236[/snapback]

 

Har testet de fleste spill under x64, og har ikke merket noe inkompatibilitet ennå. Mange spill ser ut til å fungere raskere enn under XP. En ting er at x64 et helt uten et 16-bit subsystem, dvs. at du ikke vil få kjørt programmer eller drivere som har 16-bit kode i seg. Spill som HL2 og FarCry finnes nå i dedikerte 64-bit versjoner også :)

Lenke til kommentar

Problemer med drivere er egentlig ikke noe nytt.. det pleier å ta en stund før alle produsenter har 64-bits-drivere for produktene sine.

 

jeg husker da Windows 2000 kom... så tok det jo en stund før jeg fikk tak i alle driverne jeg trengte til makinen min.... de nyeste som var (iallefall for en stund) var drivere til Windows 98... og det funker jo ikke bra på en windows 2000-innstalasjon..

 

det er jo akkurat det samme...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...