Gå til innhold

Hvor fort ripper dere CD til MP3, og hva brukes?

endrebjo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes rippingen her går så tregt (en CD-sang på 6:27 (65,2 MB) tar 1:15 å rippe), og CPU-lasten er aldri mer enn 10-15%. Jeg ønsker da å vite hvor problemet ligger.

Jeg har funnet ut etter litt regning at 1x CD-hastighet må være 0,169 MB/s, og 52x CD-hastighet (som CD-spilleren er) blir dermed 8,79 MB/s. Å overføre låten tidligere nevnt (6:27 spilletid og 65,2 MB størrelse) fra CD-en og inn i maskinen skal derfor teoretisk ta ca. 7-8 sek, men istedet tar det altså 1:15 (med ripping).

Dette skurrer kraftig i mine øyne. Både overføringen fra CD til PC, og rippingen har mulighet til å gå mange ganger fortere enn den gjør nå. Hvorfor går det da så tregt?

Jeg ripper med CDex og LAME, til 192 kbps CBR MP3 stereo. Hastigheten er omtrent den samme om 'Thread Priority' står på Normal eller Highest.

Min HW-specs er Athlon XP3000+, 512 MB RAM, Abit NF7-M, Maxtor DiamondMax 9 Plus 80 GB.

Post deres rippetider, rippeprogram og rippeinstillinger. Og gjerne en løsning på "problemet" mitt om du vet den. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bruke WMP til ripping? Funker bra for meg... og går fortere enn de tidene du har oppgitt i alle fall.. for meg da.

Skrevet

Jeg ripper stort sett lydbøker til WMA format for å kunne spille dem av på PocketPC'en min i ro og mak. Jeg bruker Mediaplayer til ripping, og har lagt merke til at hastigheten varierer strekt. Mulig dete kommer av kvaliteten på CD'ene som leses, men jeg har ikke foretatt noen målinger.

Skrevet
Hvorfor ikke bruke WMP til ripping? Funker bra for meg... og går fortere enn de tidene du har oppgitt i alle fall.. for meg da.

5432313[/snapback]

Nei, det er helt uaktuelt. Jeg liker ikke WMA-formatet.
Skrevet

Man kan vel laste ned plugins som gir støtte for MP3, mener i alle fall å huske at jeg hadde noe sånt da jeg gikk igjennom bunken med CD'er jeg har...

Skrevet

windows media player får jeg ikke rippet til mp3 lenger.. grunnet det derre med platebransjen og sånt tror jeg det sto. jeg kunne betalte 130USD for og kjøpe en lisens, men nei :D

Skrevet
Jeg bruker selv EAC og Lame, men jeg ripper på Secure Mode for å få mest mulig korrekt avlesing av dataene.

Sjekk ut denne siden her.

5436059[/snapback]

Jeg er ute etter hvor lang tid det tar å rippe.
Skrevet

Jeg er klar over det, som nevnt så bruker jeg secure, og da ripper den med ca 2-3X, men kjører jeg burst mode, ripper den på ca.20 X.

Kommer jo helt an på om man velger kvalitet fremfor hurtighet.

Skrevet
Rask ripping av CD'er har da vel ingen nytte? Ihvertfall ikke hvis det går utover rippekvaliteten.

5444834[/snapback]

Jeg er ganske enig med deg der, ja...

Skrevet
Rask ripping av CD'er har da vel ingen nytte? Ihvertfall ikke hvis det går utover rippekvaliteten.

5444834[/snapback]

Over minuttet for én sang er vel ikke helt normalt, selv om resultatet blir bra. :hmm:
Skrevet

Synes ikke litt over ett minutt er så ille, med det oppsettet jeg bruker selv, kan det fort ta lenger enn ett minutt å rippe en sang.

Når jeg først ripper, så vil jeg ha best mulig kvalitet på resultatet, og om jeg bruker ett minutt eller ti minutter er egentlig uvesentlig for meg.

Skrevet

hva med arkitekturen på cpuen? intel er jo generelt raskere enn amd på videoen/decoding. så "lengden" på pipelina og antall pipelines spiller kanskje inn? eller er jeg litt off topic nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...