Gå til innhold

Elkjøp bekrefter: ingen totalleverandør!


Anbefalte innlegg

Etter å ha forundret meg stort over den arroganse Elkjøp viser i sin pressemelding angående sine fotoprodukter tok jeg kontakt for å få forklaring.

Jeg tok opp en del produkter og tjenester jeg mente en totalleverandør burde levere.

 

Svaret ble som følger:

"Vi tilbyr ikke det du skriver og beklager dersom vår pressemelding kunne virke noe uklar ang elkjøp som en total leverandør på foto"

 

Videre skriver de at de ønsker å bli store og øke produktutvalget.

 

Dette beviser nok en gang, og de innrømmer det selv, at de ikke er noen totalleverandør. Ergo driver de også villedende markedsføring når de går ut med pressemelding der de erklærer seg for å være noe de ikke er.

 

Typisk Elkjøp :realmad:

Pressemelding: http://foto.no/wip4/visWIPNyhet.epl?id=1255

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om Elkjøp mangler noen produkter innen enkelte kategorier, så er de vel ikke noen mindre totalleverandør av fototjenester av den grunn? REF: Med den nye fototjenesten blir Elkjøp en totalleverandør innen foto.

 

De tilbyr alt det folk trenger fra A til Å for at man skal kunne ta bilder og få dette ut på papir. Kamera, minne, vesker, stativ, batterier, skrivere, etc. og nå en fremkallingstjeneste.

 

Supert tilbud til rimelig penge for de som klarer seg med den kvaliteten som Elkjøp tilbyr på bildene.

Lenke til kommentar

Jepp, totalleverandør...

På nettsidene sine har de 22 varer i katalogen tilbehør Foto.

Av disse er det 12 vesker, 1 råttent stativ, brennbare cd og dvd, minnekortleser, printerpapir, batterier og batterilader.

Om du er fornøyd med dette utvalget hos en totalleverandør er det greit for meg.

Jeg ville bare referere til et svar jeg fikk, og kommer ikke til å si noe mer om denne saken.

Lenke til kommentar

Om Elkjøp er en totalleverandør eller ikke kan diskuteres i det vide og det brede. For enkelte er de nok det. For andre er Elkjøp definitivt ikke noen totalleverandør. Dette vet de aller fleste tror jeg. Når det er sagt, er Elkjøpbutikkene mer enn villig nok til å bestille de varene du ønsker deg.

 

Senest i dag bestilte jeg utstyr til kameraet mitt hos Elkjøp - rett og slett fordi det var greit å gjøre det, og fordi prisen var relativt grei i forhold til nettbutikkenes priser inklusive frakt.

Lenke til kommentar

Vel, siden det pågår en diskusjon om Elkjøps print-tjeneste i en annen tråd, så kan jeg ihvertfall opplyse om at utstyret som jeg har bestilt der, koster akkurat det samme som på Komplett. I tillegg skal Komplett ha frakt.. ;) Så alt i alt ble det faktisk ikke verst i det hele tatt. Skal hente i morgen, så det har heller ikke gått lang tid fra jeg bestilte fredag ettermiddag, til levering tirsdag.

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Etter å ha forundret meg stort over den arroganse Elkjøp viser i sin pressemelding angående sine fotoprodukter tok jeg kontakt for å få forklaring.

Jeg tok opp en del produkter og tjenester jeg mente en totalleverandør burde levere.

 

Svaret ble som følger:

"Vi tilbyr ikke det du skriver og beklager dersom vår pressemelding kunne virke noe uklar ang elkjøp som en total leverandør på foto"

 

Videre skriver de at de ønsker å bli store og øke produktutvalget.

 

Dette beviser nok en gang, og de innrømmer det selv, at de ikke er noen totalleverandør. Ergo driver de også villedende markedsføring når de går ut med pressemelding der de erklærer seg for å være noe de ikke er.

 

Typisk Elkjøp :realmad:

Pressemelding: http://foto.no/wip4/visWIPNyhet.epl?id=1255

5429911[/snapback]

 

Er det ikke slik at en totalleverandør skal levere det de fleste kundene innenfor dette feltet vil ha? Hva var det du spurte om elkjøp kunne klare å levere, og er dette tjenester som den vanlige foto-forbruker vil ha?

Lenke til kommentar

Jeg spurte om vanlige spørsmål som dukker opp i fotobutikker.

Filmfremkalling, bilde/bilde, enkel retusjering osv.

Svaret jeg fikk var at de beklaget om det ble misforstått det som sto i pressemeldingen, og nei, de var ingen totalleverandør. De sier samtidig at de ønsker å bli store innen foto.

Når elkjøp selv, en i ledelsen, sier det på denne måten er det vel ikke noe mer å diskutere.

 

Det var forresten et hyggelig og informativt svar, som kom etter relativt kort tid.

Lenke til kommentar

Om jeg sier totalleverandør på digitalfoto. Passer dette bedre for deg da? :).

 

Elkjøp tilbyr et program som gir deg enkel retusjering av dine digitale bilder, og filmfremkalling skal være mulig om man leverer i butikk. Retusjering av analoge bilder blir vanskelig uten et eget fotolaboratorie :).

 

Bilde/bilde skjønte jeg ikke helt hva du mente dessverre, beklager. :dontgetit:

 

Elkjøp skal være totalleverandør på det folk flest trenger. Det er kamera, ekstrasutstyr og fremkalling. Dette er de 3 hovedgruppene som en fotoforhandler bygger sten på. Og om man har disse 3 vil jeg si man er en totalleverandør - men det blir MIN definisjon på ordet - og du har din egen, det er helt greit :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

For å retusjere analoge bilder trenger man ikke mer enn en scanner og et bildebehandlingsprogram samt litt kompetanse.

 

Bilde/bilde er når kunden ønkser en kopi av et bilde men mangler negativ eller bildefil (digital). Mye etterspurt faktisk

 

Ser ingen grunn til å diskutere definisjoner som hver enkelt måtte ha, jeg bare videreformidlet det elkjøp selv bekreftet.

 

Ser at Alastor selv jobber på Elkjøp, så det er jo naturlig at du forsvarer din arbeidsgiver, men rart at du ikke aksepterer det svaret arbeidsgiver har gitt meg på en direkte forespørsel.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Elkjøp ønsker vel ved sin inntreden på dette markedet, å skumme fløten. Altså rimelige pakkeløsninger, rimelig fremkalling, det ekstrautstyret de klarer å selge i pallevis, og det er det.

 

Vil du vite hvem Canon som er best av 50mm F1,4 og 50mm F1,8 sier du ? Gå til kamerabutikken.. Er den lagt ned sier du ? Synd for deg det....

 

Initium

Lenke til kommentar
Elkjøp ønsker vel ved sin inntreden på dette markedet, å skumme fløten. Altså rimelige pakkeløsninger, rimelig fremkalling, det ekstrautstyret de klarer å selge i pallevis, og det er det.

 

Vil du vite hvem Canon som er best av 50mm F1,4 og 50mm F1,8 sier du ? Gå til kamerabutikken.. Er den lagt ned sier du ? Synd for deg det....

 

Initium

5464228[/snapback]

 

STØTTES!

Lenke til kommentar

Nå har vi internett.. et kjekt verktøy. ;)

 

Med dette kan vi både se bildeeksempler og f.eks. diskutere med og lese erfaringer fra folk som allerede eier objektiver man ønsker å kjøpe. Tester og slikt finnes i bøtter og spann - og hvis man vil, kan man tilegne seg masse kunnskap om det man ønsker å kjøpe.

 

Ser egentlig ikke det helt store problemet med at Elkjøp selger fotoutstyr... fotobutikkene må omstille seg - ikke resten av verden.

Lenke til kommentar
Ser egentlig ikke det helt store problemet med at Elkjøp selger fotoutstyr... fotobutikkene må omstille seg - ikke resten av verden.

5465262[/snapback]

Dette diskuteres i det vide og det brede i en annen tråd, så forundrer meg at du ikke har tatt svarene på akkurat denne påstanden med deg videre. Jeg undrer meg litt over hvordan en fotobutikk uten kjedetilknytning skal kunne konkurrere mot El-kjøp som nå:

 

*Selger digital fremkalling med tap for å kjøre små, brysomme fotobutikker konkurs. Gi meg et forslag på hvordan fotobutikkene skal kunne slå den prisen, beholde kvalitet OG tjene penger.

 

*El-kjøp kjøper EU modeller av kameraene sine. Mange vet ikke ulemper og bak og frem på hva som er EU og norske modeller, men det blir billigere. En liten fotobutikk har ikke mulighet til å kjøpe EU modeller på en slik måte at det blir billigere enn norske modeller. Gi meg gjerne et forslag på hvordan man kan selge en norsk modell med tap, og allikevel tjene på det. Ekstrautstyr sier du? Ikke nok å tjene på det heller dessverre.

 

Så det jeg lurer på, er hvordan fotobutikkene skal omstille seg. Du skryter jo så mye av at du tydeligvis har svaret på dette, så la oss høre hva svaret er da.

 

Problemet er rett og slett at de "store stygge ulvene" prøver å kjøre sine små brysomme konkurrenter ned i grøfta og det er ingenting de små brysomme konkurrentene kan gjøre med det. Det tjener ingen andre enn de store kjedene på, ettersom de kommer til å skru prisene kraftig opp når de har fått nærmest monopol.

 

De siste par ukene har minst to fotobutikker i Oslo blitt lagt ned. Ytterligere to står i fare for å bli kjørt konkurs (butikken jeg jobber i, står fortsatt på stødig grunn, men fremtiden er såklart uviss).

Lenke til kommentar
De siste par ukene har minst to fotobutikker i Oslo blitt lagt ned. Ytterligere to står i fare for å bli kjørt konkurs (butikken jeg jobber i, står fortsatt på stødig grunn, men fremtiden er såklart uviss).

5465678[/snapback]

Trist at sånt skjer, men Elkjøp har neppe tatt store andeler av markedet ennå, til at det kan tilskrives årsaken til at fotobutikkene nå legges ned. Elkjøp har jo bare så vidt kommet i gang med fremkalling-tjenesten sin... Jeg er redd for at flere er nødt til å måtte gi seg på lengre sikt, dersom Elkjøp får suksess med sin nye "baby", men det er vel litt tidlig å fordele skyld allerede nå?
Lenke til kommentar
Ser egentlig ikke det helt store problemet med at Elkjøp selger fotoutstyr... fotobutikkene må omstille seg - ikke resten av verden.

5465262[/snapback]

Dette diskuteres i det vide og det brede i en annen tråd, så forundrer meg at du ikke har tatt svarene på akkurat denne påstanden med deg videre. Jeg undrer meg litt over hvordan en fotobutikk uten kjedetilknytning skal kunne konkurrere mot El-kjøp som nå:

 

*Selger digital fremkalling med tap for å kjøre små, brysomme fotobutikker konkurs. Gi meg et forslag på hvordan fotobutikkene skal kunne slå den prisen, beholde kvalitet OG tjene penger.

Dette må jo fotobutikkene selv finne ut av. Kan de ikke slå prisen, må de finne ut om de har andre gode konkurransefortrinn som Elkjøp/andre kjeder ikke kan/har mulighet til å tilby - og som kunden er villig til å betale for. Eierne av fotobutikkene vet ikke hva dette er, iallefall.. og om jeg vet det, vil jeg iallefall ikke si det videre, men holde det godt og tett for meg selv ;) Et mindre antall butikker vil helt sikkert overleve, men det er neppe plass til alle sammen lenger, nå som fotobutikkene ikke lenger har tilnærmet enerett på å selge kameraer/utstyr/rekvisita. Tidligere var det jo slik at fotoutstyr måtte handles til veiledende overpriser i en fotobutikk.. heldigvis er den tiden over ;)

 

*El-kjøp kjøper EU modeller av kameraene sine. Mange vet ikke ulemper og bak og frem på hva som er EU og norske modeller, men det blir billigere. En liten fotobutikk har ikke mulighet til å kjøpe EU modeller på en slik måte at det blir billigere enn norske modeller. Gi meg gjerne et forslag på hvordan man kan selge en norsk modell med tap, og allikevel tjene på det. Ekstrautstyr sier du? Ikke nok å tjene på det heller dessverre. Så det jeg lurer på, er hvordan fotobutikkene skal omstille seg. Du skryter jo så mye av at du tydeligvis har svaret på dette, så la oss høre hva svaret er da.
Les over, herr Afseth. Har aldri påstått å ha det ultimate svaret på hva fotobutikkene skal gjøre. Men å syte og klage over at fotobutikkene har det så ille at de går konkurs, og alt er så jævlig vanskelig og trist om dagen pga. konkurranse.... vel, sånn er faktisk realiteten. Og fotobutikkene må tilpasse seg realitetene, eller legge ned. Oppskriften for hvordan de skal tilpasse seg, får de finne ut av selv, eller betale noen konsulenter dyrt for å få den.

 

Problemet er rett og slett at de "store stygge ulvene" prøver å kjøre sine små brysomme konkurrenter ned i grøfta og det er ingenting de små brysomme konkurrentene kan gjøre med det. Det tjener ingen andre enn de store kjedene på, ettersom de kommer til å skru prisene kraftig opp når de har fått nærmest monopol. De siste par ukene har minst to fotobutikker i Oslo blitt lagt ned. Ytterligere to står i fare for å bli kjørt konkurs (butikken jeg jobber i, står fortsatt på stødig grunn, men fremtiden er såklart uviss).
At du er redd ulver som spiser arbeidsplassen din, er helt naturlig. Og var jeg deg, ville jeg kanskje planlegge for fremtiden, siden den ser såpass uviss ut. Hvem er forresten de store stygge ulvene du snakker om? Elkjøp? Japan Photo? Nettbutikkene?

 

Det er nok neppe Elkjøp du snakker om - de har akkurat begynt å tilby print. Og forresten: Hvordan skal de skru prisen opp igjen uten å miste omtrent alle kundene de skaffer seg?

Lenke til kommentar

morsom diskusjon;

jeg sendte Eljøp følgende spm:

Viser til tilbudet på Nikon D50 og har følgende spm.

>> er dette kamera med norsk manual, norsk garanti mv ? Grunnen til at

jeg spør, er at det er aktører i markedet som selger EU modeller med

engelsk manual, og som serves på Nikons World Wide garanti, og ikke via

Norsk importør. Dette er jeg svært lite lysten på, da jeg antar at service

mv vil ta mye lengre tid.

Er det Norsk utgave, levert av Nikon Norge, vil jeg trolig bestille et eksemplar.

 

Svar fra Elkjøp:

Hei og takk for din henvendelse

>

> Norsk garanti er det på alle varene vi selger.

> Kamera Nikon D50 har Nordisk bruksanvisnig.

>

> Ha en fin dag!

>

> Med vennlig hilsen

>

> Elkjøp Kundesenter

 

Jeg gir meg ikke, og stiller følgende follow up:

heisann,

bevisst eller ubevisst, jeg kan ikke se at dere har svart på HVEM som

utfører potensielle garantireperasjoner ?

Mvh

 

Nytt svar fra Elkjøp:

Hei og takk for din henvendelse!

 

Vi utfører garantireparasjoner. Du leverer kameraet inn på service i

nærmeste Elkjøpbutikk for å reklamere, så sender vi det til nærmeste

verksted for utbedring/vurdering.

 

 

Ha en fin dag!

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

Så får hver og en tenke seg om, i fall man synes dette er greit nok.

Personlig tror jeg at jeg går ut i skogen å skyter meg litt...... :cry:

 

Min egne og personlige følelse, er at de ikke VIL svare på mitt spm., dere som forsvarer Elkjøp kan si hva dere vil. Dette er ikke seriøs og god kundebehandling, uansett. Jeg får ikke svar på det jeg lurer på, selv om jeg purrer på svaret.

 

Soga held frem..

 

Initium

Lenke til kommentar

Hva er det som er galt med svaret du har fått fra Elkjøp?

 

Det aner meg at du ikke vet forskjell på garanti og reklamasjonsrett.

For at en garanti skal kunne kalles en garanti, må den gi deg rettigheter UTOVER det norsk forbrukerkjøpslovgivning gir deg. Svært få produsentgarantier gjør dette, og er dermed 'verdiløse' her i landet.

 

1. Kameraet blir solgt fra Elkjøp, som er underlagt norsk forbrukerkjøpslov.

2. Kameraet har nordisk bruksanvisning.

Lenke til kommentar

nomorebs; er det en ting du kan være helt sikker på, så er det at jeg kjenner regelverket. Jobber med salg, og har aldri gjordt annet...

 

Gidder du lese inlegget mitt, er jeg på jakt etter HVEM som utfører garantireperasjoner på kameraene solgt av Elkjøp, jeg er ikke interessert i endeløse forsendelser til og fra Kuala Lumpur med DHL. Jeg kjøper personlig DHL tjenester for omlag 250 000 kr i året, og veit veldig godt hva DHL / TNT klarer å få til med pakkene sine...

 

Dessuten bør det være en pekepinn når en leverandør nekter / ikke vil / ikke kan svare på et direkte spm.

 

Og -Elkjøp har svært dårlige rutiner på reperasjoner. Har merket det, på den eneste PC en jeg har kjøpt der...

Først når forbrukerrådet var inne i bildet ville de rydde opp, og da tok det plutselig 2 dager, fremfor forespeilede 8 uker..

 

Det er stor forskjell på å HA rett og å FÅ rett. Enkelte leverandører satser på å "slite ut" kunder med reklamasjoner som treneres, avvises og generelt skaper unødvendig mye krøll...

 

Initium

Lenke til kommentar
Og  -Elkjøp har svært dårlige rutiner på reperasjoner. Har merket det, på den eneste PC en jeg har kjøpt der...

Først når forbrukerrådet var inne i bildet ville de rydde opp, og da tok det plutselig 2 dager, fremfor forespeilede 8 uker..

Initium

5466814[/snapback]

OK, hvis du har opplevd dette, forstår jeg at du er misfornøyd med Elkjøp. Jeg for min del har hatt PC'n på rep hos Elkjøp flere ganger, og kun én gang tok det mer enn 2 dager. Da hadde det vært et virusangrep som rammet nesten alle brukere med Windows XP, og de jobbet på spreng. Ellers har det aldri tatt mer en maks 2 dager - veldig ofte får jeg den igjen etter bare noen timer! Det er tydeligvis forskjell på de enkelte butikkene og hvem du snakker med :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...