Gå til innhold

Elkjøp bekrefter: ingen totalleverandør!


Anbefalte innlegg

nomorebs; er det en ting du kan være helt sikker på, så er det at jeg kjenner regelverket. Jobber med salg, og har aldri gjordt annet...

 

Gidder du lese inlegget mitt, er jeg på jakt etter HVEM som utfører garantireperasjoner på kameraene solgt av Elkjøp, jeg er ikke interessert i endeløse forsendelser til og fra Kuala Lumpur med DHL. Jeg kjøper personlig DHL tjenester for omlag 250 000 kr i året, og veit veldig godt hva DHL / TNT klarer å få til med pakkene sine...

 

Dessuten bør det være en pekepinn når en leverandør nekter / ikke vil / ikke kan svare på et direkte spm.

 

Og  -Elkjøp har svært dårlige rutiner på reperasjoner. Har merket det, på den eneste PC en jeg har kjøpt der...

Først når forbrukerrådet var inne i bildet ville de rydde opp, og da tok det plutselig 2 dager, fremfor forespeilede 8 uker..

 

Det er stor forskjell på å HA rett og å FÅ rett. Enkelte leverandører satser på å "slite ut" kunder med reklamasjoner som treneres, avvises og generelt skaper unødvendig mye krøll...

 

Initium

5466814[/snapback]

Kameraer kjøpt på elkjøp er skal alle kunne repareres i norge. Man skal ikke få oppleve å få et kamera sendt til jallaland for reparasjon.

 

Forøvrig har man krav på låneprodukt dersom kameraet er mer en 7 dager borte fra kunde, og reparasjon SKAL gjennomføres innen rimelig tid, så man risikerer uansett hvor kameraet skal repareres ikke at det er borte i mange måneder :)

 

Om du får forespeilet 8 uker ved reparasjon hadde jeg nekta. Så det var bra du gjorde. Men dette vil ikke være hovedbeskjeden du får fra en elkjøp-servicemedarbeider. Å si, på grunnlag av 1 reklamasjonsak du har hatt, at alle våre rutiner er dårlig, vil jeg si blir litt feil :)- om jeg snakker med serviceansvarlig på jobb så viser det seg at brorparten av reparasjoner og reklamasjoner faktisk er ferdige innen 2 uker - og det er svært få reklamasjonsaker som går over det som defineres som "rimelig tid".

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nomorebs:

Jobber du på elkjøp?

Hvis ikke må du omgående søke på jobb som markedssjef. Har ikke sett på makan til forsvar jeg.

Hva er dette for slags pisspreik? Jeg kan godt utbrodere litt når du ser ut til å trenge det: De som kjenner meg vet at jeg ikke er særlig 'varm' når det gjelder Elkjøp - men alt er ikke slik enkelte prøver å få det til å være. Litt nøktern går det an å være, og ikke sluke alt mulig pisspreik rått.

 

Jeg vet at Elkjøp selger drit av og til. Jeg vet at Elkjøp 'lurer' en kunde nå og da. Men gjett hva? Mange andre butikker/bransjer gjør det også. Hver eneste dag. Men ingen er ute etter å 'ta' disse.

 

Elkjøp har faktisk kunder. Mange kunder. Som ikke ville vært kunder om Elkjøp var så jævlige som enkelte påstår.

Lenke til kommentar
nomorebs; er det en ting du kan være helt sikker på, så er det at jeg kjenner regelverket. Jobber med salg, og har aldri gjordt annet...

 

Gidder du lese inlegget mitt, er jeg på jakt etter HVEM som utfører garantireperasjoner på kameraene solgt av Elkjøp, jeg er ikke interessert i endeløse forsendelser til og fra [...]

Du fikk jo til svar at det ble sendt nærmeste verksted med kompetanse til å ta seg av problemet. Kjenner du regelverket vet du at du har krav på lånegjenstand om rep. tar over 7 dager. Enkelt og greit.

 

Dessuten bør det være en pekepinn når en leverandør nekter / ikke vil / ikke kan svare på et direkte spm.
Les over - de skrev at det ble sendt nærmeste verksted. Det kan være flere verksteder, og du skrev vel ikke hvor du bodde?

 

Fjernet litt upassende :) ~Mod

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Dette må jo fotobutikkene selv finne ut av. Kan de ikke slå prisen, må de finne ut om de har andre gode konkurransefortrinn som Elkjøp/andre kjeder ikke kan/har mulighet til å tilby - og som kunden er villig til å betale for. Eierne av fotobutikkene vet ikke hva dette er, iallefall.. og om jeg vet det, vil jeg iallefall ikke si det videre, men holde det godt og tett for meg selv ;)  Et mindre antall butikker vil helt sikkert overleve, men det er neppe plass til alle sammen lenger, nå som fotobutikkene ikke lenger har tilnærmet enerett på å selge kameraer/utstyr/rekvisita. Tidligere var det jo slik at fotoutstyr måtte handles til veiledende overpriser i en fotobutikk.. heldigvis er den tiden over ;)
Angående overpriser, så hadde fotobransjen fint klart å holde nivået på et lavt nivå da det er konkurranse også innenfor den bransjen. Men det hadde vært et nivå der det faktisk er mulig å overleve også for mange av de små butikkene. Og når det gjelder konkurransefortrinn, så har butikkene dette i forhold til kunnskap og kvalitet... det er bare så alt for få som er klar over det, og blir blind av store aktørers lovnader om gull og grønne skoger til en lav pris.
Les over, herr Afseth. Har aldri påstått å ha det ultimate svaret på hva fotobutikkene skal gjøre. Men å syte og klage over at fotobutikkene har det så ille at de går konkurs, og alt er så jævlig vanskelig og trist om dagen pga. konkurranse.... vel, sånn er faktisk realiteten. Og fotobutikkene må tilpasse seg realitetene, eller legge ned. Oppskriften for hvordan de skal tilpasse seg, får de finne ut av selv, eller betale noen konsulenter dyrt for å få den.
En konsulent som er så dyr at det fører til butikkens egen konkurs, ja. Skal man tilpasse seg, så får man finne på noe nytt sier du. Og det prøver man jo, men tydelig at du ikke har prøvd noe lignende da du tror det er så utrolig lett... man kan godt si at store aktører ødelegger mulighetene små butikker har til å finne på noe nytt ettersom de hele tiden ødelegger med å komme med bedre tilbud (tapstilbud/priser som en liten fotobutikk ikke har økonomisk mulighet til å klare... og det VET El-kjøp) for å kapre potensielle kunder (også skru opp prisene i etterkant).
At du er redd ulver som spiser arbeidsplassen din, er helt naturlig. Og var jeg deg, ville jeg kanskje planlegge for fremtiden, siden den ser såpass uviss ut. Hvem er forresten de store stygge ulvene du snakker om? Elkjøp? Japan Photo? Nettbutikkene?

Det er nok neppe Elkjøp du snakker om - de har akkurat begynt å tilby print. Og forresten: Hvordan skal de skru prisen opp igjen uten å miste omtrent alle kundene de skaffer seg?

5466118[/snapback]

De "store stygge ulvene" er kjeder som f.eks. El-kjøp, Japan Photo og enkelte nettbutikker. Av nettbutikker er det flere som de siste 2-3 årene har kjørt med tap for å komme inn på markedet... er spesielt en butikk jeg snakker om, og når de nå kjører opp prisene, så tror folk fortsatt at de er billigst selv om det er totalt motsatt av realiteten (sier ikke hvilken butikk da de ikke er med i diskusjonen her) De har mulighet til å gjøre dette da de har økonomisk sterke investorer i ryggen. Og det med å skru opp prisen har skjedd i flere bransjer før så fort man begynner å få grepet om en fast kundemasse og/eller har skviset ut noen av konkurrentene. Det har skjedd mange ganger før, og vil skje mange ganger til. At det skjer i fotobransjen er ikke spesielt ille, men det at det har skjedd før forsvarer ikke at det skjer i fotobransjen heller. Jeg synes forøvrig det er en ganske uredelig måte å kapre kunder på, å tilby en såpass "populær" og kritisk vare som fremkalling til tapspris for å kapre kunder fra et ellers sårbart marked. Og ja, El-kjøp er nye på dette med fremkalling, men andre aktører har kjørt med aggressive priser en stund nå, og det har gått sterkt ut over både middels kvalitet på prints rundt i de norske hjem, samtidig som mange fotobutikker kunne hatt en fortjeneste som sto i stil til hva de faktisk tilbyr. Og det er sant som det sies, at digital fremkalling ikke er like populært som vanlig fremkalling var en gang i tiden, men det må jo være rom for fortjeneste når såpass mange nye aktører tilbyr det... og da blir det også vanskeligere for fotobutikkene å få innpass nok på markedet til at det lønner seg selv om det etterhvert blir mer og mer populært. Har selv merket en dramatisk økning i kunder som snur i døra når de får høre at vi er dyrere enn El-kjøp, og har vi prøvd oss på at vi tilbyr maks kvalitet, så er det noe de har hørt så mange ganger før at de har sluttet å tro på det... selv om det faktisk er tilfelle. Så å tilby kvalitet, viser seg dessverre å ikke ha noen effekt lenger. Nei, får tipse sjefen om å begynne å bestille billigste papir, billigste kjemi, full auto og null kontroll. Da kan vi kanskje begynne å krype ned mot Japan Photo i pris og overleve. Synd at det etterhvert ser ut til å være "tilpassingen" du snakker om.

 

Ellers undrer jeg meg, i likhet med Cirrus, over at du tar El-kjøp såpass i forsvar. På deg så virker det jo som alle de små fotobutikkene som har tatt overpris har vært de store stygge ulvene, og at El-kjøp er den snille samaritan som har fått disse butikkene til å løsne på jerngrepet sitt. Det du ikke ser, er at El-kjøp og andre sterke aktører nå er i ferd med å feste sitt jerngrep på de små butikkene, og det fører til at mange (flere og flere) legger ned. Dette går igjen ut over deg, og overprisen du er så redd for... den er det El-kjøp og andre store aktører som står for så fort mange av konkurrentene er ryddet av banen... Og da blir det etterhvert umulig å få god service om man lurer på noe over middels angående foto. Senest i dag veiledet jeg en kunde som hadde fått bilder hun anså som dårlig. Så fort at dette var pga. begrensninger i hennes kamera, og ga henne gode råd om hvordan hun kunne unngå dette. En person på El-kjøp, som ikke er i nærheten av fremkallingsprosessen, kan sjelden svare på hvorfor bildene er dårligere enn forventet. Og bare et par timer senere, var det en kunde som ønsket litt mykere kontrast på bildene sine. Vi sendte bildene opp til lab'en igjen, og kort tid etter hadde han et nytt sett med mykere kontrast. Det er slik El-kjøp ikke kan, fordi de med sin auto-fremkalling ikke har ytterligere justeringsmuligheter.

 

Blir mye babling fra min side her, men jeg engasjerer meg da det virker som El-kjøp i mange sine øyne kun er "snille" som befrir dere fra fotobutikkenes overpriser. Du hører nok ikke selv hvor dumt det høres ut... og hvor langt fra sannheten det er.

Lenke til kommentar
Vennligst slutt med denne spekuleringen på hvem som er ansatt hos Elkjøp eller ikke. Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Overtramp bes rapporteres og vil bli slettet.

 

Takk

5467519[/snapback]

 

Jeg er helt enig, men jeg fikk et identisk spørsmål i en annen tråd på forumet om samme emne, hvor svaret ble brukt mot meg for alt det var verdt. Derfor mente jeg at dette absolutt var et legitimt spørsmål.

 

Men jeg er helt enig, la diskusjonen holdes saklig uten at man vrir og vrenger på alt som blir sagt til det verste. Hvis ikke har ikke tråden noen misjon.

 

Forøvrig er jeg nok en gang veldig enig med Afseth, som også forteller sannheten sånn som den er. Syns det rart at mange av dere som tydelig ikke har inngående kjennskap til bransjen kommer med såpass sterke påstander som det har kommet her.

At fotobransjen har gjennomgått kanskje den største utvikling og markedsvridning som har skjedd i moderne historie er et fakta.

At mange har gjort sitt beste er også fakta.

 

Jeg savner litt mer reflektert tenkning og faktabasert vinkling, det kommer en del som ikke har med virkeligheten å gjøre.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Bare for å komme med en kjapp komentar ang elkjøps kompetanse på fotofremkalling og spørsmål rundt bilder som ikke er av god nok kvalitet, bilder som blir "kuttet" og ikke er rett 10-15-strørrelse feks.

 

Vi har alle fått, eller skal få full opplæring ang fotofremkalling, og skal uten problemer kunne forklare for en kunde hvorfor bildene ble dårligere enn forventet. Dette er ikke en tjeneste som bare stappes inn i et overfyllt elkjøpvarehus som skal stå og gå og ingen bruker tid på å lære opp ansatte.

 

Det legges vekt på kunnskap og at vi skal kunne det meste rundt fremkallingstjenesten - også kundeservice. Dette er slik jeg opplever det på mitt varehus selvfølgelig, men vi jobber etter retningslinjer som er gitt fra elkjøps hovedkontor - og disse skal gjelde for alle butikker så kan ikke tenke meg at det gjøres annerledes andre steder.

Lenke til kommentar

Alastor: Det er godt å se at enkelte El-kjøp ansatte tar jobben sin alvorlig, men har, de få gangene jeg har vært på El-kjøp, møtt på folk som enten ikke vet opp-ned på det jeg skal kjøpe eller bare forsvunnet (uten å komme tilbake og plutselig ser jeg de med en ny kunde) når jeg har spurt om noe de ikke kan svare på. Håper flere med deg lærer litt om fotofremkalling (og du kan sikkert litt fra før om foto ettersom du er her inne på Akam sitt forum), men det er så utrolig mye som kan påvirke resultatet før fremkallingsdelen, at en jevnt over god El-kjøp ansatt uten spesielt stor interesse for foto ikke kan lære seg alt dette. Og du er vel enig i at det for El-kjøp, som bruker en underleverandør til fremkallingsbiten, i løpet av en time vanskelig kan trykke ut et nytt sett til en misfornøyd kunde... eller justere ellers ganske enkle ting da fremkallingen går på full auto. I en fotobutikk kan man også spørre om å få snakke med han som sitter på lab'en personlig, om man har spesielle ønsker eller spørsmål om rutine og prosess.

Lenke til kommentar
Noe skjuler El-Kjøp i alle fall med de svarene Initium fikk. Ikke de mest "kundevennelige" svarene jeg har lest. Eller var det noe særlig til svar i det hele tatt?

5467476[/snapback]

Greit, jeg skal kommentere dette også.

 

På henvendelser sendt via elkjøp.no, så havner man til elkjøps kundeservice. Disse skal vite litt om ALT elkjøp selger, altså alt fra kjøleskap til dvdspillere, via brødbakemaskiner og fotokamera :).

 

De kan ikke mye om lite, og slike spørsmål som hvilke verksteder elkjøp bruker på hvert enkelt kamera er rett og slett spørsmål de vanligvis ikke vet svaret på - og dermed gir svaret at om at elkjøp behandler alt ang reklamasjon, og du trenger egentlig ikke tenke på dette.

 

Ellers så benytter elkjøp selvfølgelig seg av godkjente verksteder for de enkelte kameraprodusentene, og holder seg innenfor rettighetene man har ved reklamasjon. Det skal være trygt å handle et kamera i norge i dag.

Lenke til kommentar
Alastor: Det er godt å se at enkelte El-kjøp ansatte tar jobben sin alvorlig, men har, de få gangene jeg har vært på El-kjøp, møtt på folk som enten ikke vet opp-ned på det jeg skal kjøpe eller bare forsvunnet (uten å komme tilbake og plutselig ser jeg de med en ny kunde) når jeg har spurt om noe de ikke kan svare på. Håper flere med deg lærer litt om fotofremkalling (og du kan sikkert litt fra før om foto ettersom du er her inne på Akam sitt forum), men det er så utrolig mye som kan påvirke resultatet før fremkallingsdelen, at en jevnt over god El-kjøp ansatt uten spesielt stor interesse for foto ikke kan lære seg alt dette. Og du er vel enig i at det for El-kjøp, som bruker en underleverandør til fremkallingsbiten, i løpet av en time vanskelig kan trykke ut et nytt sett til en misfornøyd kunde... eller justere ellers ganske enkle ting da fremkallingen går på full auto. I en fotobutikk kan man også spørre om å få snakke med han som sitter på lab'en personlig, om man har spesielle ønsker eller spørsmål om rutine og prosess.

5467721[/snapback]

At du har opplevd dårlig kundeservice kan jeg få gjort lite med dessverre, og det beklager jeg at du har opplevd... Men slik behandling du sier er faktisk så langt fra det vi som ansatte (og dette skal gjelde alle butikker) innstendig blir opplært til. Kundeservice er ALT - og dette blir hakka inn i hodene våre fra dag en - fra intervjuet tilogmed :). Men, ansatte som ikke kan alt slikt finnes i alle bransjer og kjeder - man kommer ikke unna disse.

 

Og alle kan ha en dårlig dag..dessverre. Jeg har også hatt tider da jeg har selv innsett at nå, nå må du få opp smilet da kundene ser du er gretten. Dette er ikke bra, men noenganger er det slikt.

 

Vi hadde faktisk i dag en stund med opplæring rundt fordeler og ulemper rundt ulike speilreflekskameraer på jobben - med alle dataansatte med :). Og selv om de fleste av oss kun er middels fotointerresert, er dette noe vi satser på å lære oss godt - samme med fremkalling.

 

Om du har mulighet til å komme med en oversikt over hva som kan skje med bilder som fører til dårlig fremkalt resultat, så kan jeg kommentere den og si hva vi som selgere i min butikk har lært om og ikke? :)

 

Vi kan selvfølgelig ikke være så fleksible på fremkallingen som det en butikk med egen fotolab kan, og om man vil ha den fleksibiliteten, så er butikken din rette sted å gå til. Det er dette man betaler ekstra for for å gå til en ren fotoforhandler :).

Lenke til kommentar
Kan ikke trådstarter rapportere inn elkjøp til forbrukerombudet (?) for villedende reklame og når han får svar, fortelle her hva responsen deres er?

 

Så slipper vi å spekulere i det vide og det brede uten å komme noen vei.

Ja trådstarter har vel fått sagt sitt, mens det er andre som drar denne tråden off topic. :whistle:

 

Lag heller en ny post med en relatert emnetittel for diskusjonen om livets rett for fotobutikken på hjørnet i f.eks "Off topic > Politikk, religion og samfunn". :p

Lenke til kommentar
Kan ikke trådstarter rapportere inn elkjøp til forbrukerombudet (?) for villedende reklame og når han får svar, fortelle her hva responsen deres er?

 

Så slipper vi å spekulere i det vide og det brede uten å komme noen vei.

5467706[/snapback]

 

Det var en pressemelding, så forbrukerombudet bryr seg neppe.

Riktig instans å klage inn dette er konkurransetilsynet. Da må hele deres produksjon gjennomgås og det må dokumenteres dumpingpriser. Det må videre påvises at elkjøp er en så dominerende aktør i markedet at de bruker sin dominans til å presse ut andre.

Dette er jus, og jeg kan lite eller ingenting om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen dreide seg i utgangspunktet om Elkjøp var totalleverandør av foto eller ikke, men den har jo endt opp med å bli delt i to: de som forsvarer Elkjøp og de som ikke gjør det. De som forsvarer Elkjøp har gode erfaringer med dem. De som ikke forsvarer Elkjøp, har dårlig erfaring med dem. Dette får man ikke gjort noe med uansett, la oss derfor stoppe denne diskusjonen nå. Jeg har selv deltatt i denne diskusjonen, så jeg tar til meg min del av kritikken, men la oss nå da heller begynne å diskutere hva tråden egentlig handler om igjen…

 

Jeg var nemlig på Elkjøp i dag og lurte på om de kunne skaffe meg tilleggsutstyr til mitt speilreflekskamera. Det jeg hovedsakelig er på utkikk etter, er ekstern blitz og diverse objektiver. Dersom de kan levere dette, kan man da kalle de for totalleverandør? Og dersom de ikke kan det, er det synonymt med at de ikke er det? Hva tror dere? Kunne de levere dette?

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen dreide seg i utgangspunktet om Elkjøp var totalleverandør av foto eller ikke, men den har jo endt opp med å bli delt i to: de som forsvarer Elkjøp og de som ikke gjør det. De som forsvarer Elkjøp har gode erfaringer med dem. De som ikke forsvarer Elkjøp, har dårlig erfaring med dem. Dette får man ikke gjort noe med uansett, la oss derfor stoppe denne diskusjonen nå. Jeg har selv deltatt i denne diskusjonen, så jeg tar til meg min del av kritikken, men la oss nå da heller begynne å diskutere hva tråden egentlig handler om igjen…

 

Jeg var nemlig på Elkjøp i dag og lurte på om de kunne skaffe meg tilleggsutstyr til mitt speilreflekskamera. Det jeg hovedsakelig er på utkikk etter, er ekstern blitz og diverse objektiver. Dersom de kan levere dette, kan man da kalle de for totalleverandør? Og dersom de ikke kan det, er det synonymt med at de ikke er det? Hva tror dere? Kunne de levere dette?

5467909[/snapback]

 

Det kunne de sikkert. En fotobutikk kan i de aller fleste tilfeller også skaffe TV, stereo osv via sin grossist. Er de totalleverandør da?

 

Ellers er jeg helt enig med deg i at tråden tar av nå, så jeg tenker jeg lener meg godt til rette og flger med fra sidelinjen heretter.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen dreide seg i utgangspunktet om Elkjøp var totalleverandør av foto eller ikke, men den har jo endt opp med å bli delt i to: de som forsvarer Elkjøp og de som ikke gjør det. De som forsvarer Elkjøp har gode erfaringer med dem. De som ikke forsvarer Elkjøp, har dårlig erfaring med dem. Dette får man ikke gjort noe med uansett, la oss derfor stoppe denne diskusjonen nå. Jeg har selv deltatt i denne diskusjonen, så jeg tar til meg min del av kritikken, men la oss nå da heller begynne å diskutere hva tråden egentlig handler om igjen…

 

Jeg var nemlig på Elkjøp i dag og lurte på om de kunne skaffe meg tilleggsutstyr til mitt speilreflekskamera. Det jeg hovedsakelig er på utkikk etter, er ekstern blitz og diverse objektiver. Dersom de kan levere dette, kan man da kalle de for totalleverandør? Og dersom de ikke kan det, er det synonymt med at de ikke er det? Hva tror dere? Kunne de levere dette?

5467909[/snapback]

Jeg vil faktisk tippe at nei, det leverte de ikke :). Men det tror jeg kommer litt ann på størrelse og hvor i landet butikken ligger hen og.

 

Men, vår butikk går ihvertfall med planer om å begynne å levere slikt.

 

EDIT: Men dette er jo en god diskusjon, som holdes på et godt saklig nivå - er da ingenting i veien med å delta da? Jeg synes iallefall dette er et bedre sted å snakke enn på andre deler av forumet - når det gjelder seriøsiteten i diskusjonen.

 

Uansett, nå tar jeg natten - skal på jobb (gjett hvor :p) kl 09.00 i morgen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

OK, jeg vet vel ikke svaret helt selv heller enda. Jeg var der rett før stengetid, så de skulle undersøke det for meg. Men de mente at de kunne skaffe meg blitz i alle fall, var litt mer usikre på objektiver. Fikk med meg et par A4 sider på blitz fra Metz som de kanskje kunne skaffe. Det er vel tre av disse som evt kunne være aktuelt for mitt kamera, Metz 54 AF1, Metz 54 MZ-4 og Metz 44 AF-4i. Noen som kjenner til disse? Er de bra? Hva slags prisnivå ligger de på?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...