Gå til innhold

Gått til inkasso, men ikke fått varsel


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg står ansvarlig for min en annen persons mobilabonnement.

Den personen mottar regninger på annen adresse enn min.

 

Jeg fikk igår krav om inkasso i Posten, (har ikke fått sjekket om han har glemt å betale eller hva det er, men det er irrelevant)

 

Jeg kontaktet umiddelbart min mobiloperatør. De sier at de sendte meg purring 14.11 og inkassovarsel 07.12.

Dette har jeg aldri mottatt i Posten, enda mobilselskapet mitt har riktig adresse på meg.

 

De må ha kommet bort i Posten (har ikke hatt problemer med manglende post før).

 

Mobiloperatøren nekter å trekke saken fra inkasso, for de mener de har gjort sin del når de har overlevert purringen og inkassovarselet til Posten.

 

Hva er mine rettigheter i denne saken?

Jeg kommer til å sende skriftlig klage til både mobiloperatøren og inkassoselskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd du har sluppet opp for rettigheter av to grunner:

 

- Det er usannsynlig at TO brev kommer bort og som er adressert til deg.

- Du må selv følge med regninger som uteblir, og så etterlyse dem.

 

Det er mulig at ting kan være årsak til at regninger/post blir borte, men det vil dessverre ikke hjelpe deg noe.

 

Betal regningen før den blir enda større.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått inkasso, men har mange ganger fått inkassovarsel på regninger som ikke har kommet i postkassen min. Da har jeg som oftest bare ringt mobiloperatøren og sagt hvordan det er. De er som oftest behjelpelig. De vil jo beholde deg som kunde.

 

Du har nok mulighet til å slippe unna det, bare du tar noen telefoner.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er litt pussig hvordan det alltid er de samme som "ikke får" regninger i posten. Det er etterhvert et par store inkasso-byråer i Norge og de loggfører alt som skjer. Jeg jobbet en liten stund for ett av dem og det er ikke til å stikke under en stol at det er mange gjengangere blant de som får regningene rotet bort i posten...

 

Det er selvsagt tilfeller der regningene faktisk blir borte og dette er ikke en påstand om noe annet. Men, dersom man bruker posten som unnskyldning bør man tenke på at dette kan bli loggført og at informasjonen muligens etterhvert vil gå på tvers av byråene.

 

Moralen er: Betal regningen i tide, ikke påta seg ansvaret for andres regninger!!

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Når man skriver under på en abonnementsavtale så forplikter man seg til at de utestående faktura blir betalt selv om man har valgt å la en annen disponere telefonen og fakturaene sendes til en annen adresse. De har jo din adresse og har sendt deg varsel om inkasso. Hva mer skal de gjøre?

Når man tar på seg det juridiske ansvaret for en annen person avtaler så bør man

1. være sikker på at denne personen betaler

2. ta konsekvensene hvis det ikke blir gjort

Lenke til kommentar

"De har jo din adresse og har sendt deg varsel om inkasso"

 

Det er mulig mobiloperatøren har sendt et varsel, men jeg har aldri mottatt det. Det er det som er hele poenget i denne saken. Posten har rotet bort det varselet, og jeg mener at inkasso derfor bør trekkes. Jeg skal selvfølgelig betale det mobiloperatøren skal ha, men ikke inkassosalær.

Lenke til kommentar
"De har jo din adresse og har sendt deg varsel om inkasso"

 

Det er mulig mobiloperatøren har sendt et varsel, men jeg har aldri mottatt det. Det er det som er hele poenget i denne saken. Posten har rotet bort det varselet, og jeg mener at inkasso derfor bør trekkes. Jeg skal selvfølgelig betale det mobiloperatøren skal ha, men ikke inkassosalær.

5426700[/snapback]

 

Betal hovedstolen, så kommer det hvertfall ikke mer renter. Send en skriftlig tvist til inkassofirmatet (mail husk saksnummer). Da kan de ikke gå videre med saken før den er kjørt den til lensmannen (nye regler, før gikk de til forliksrådet). Husk å svare hvis du får brev fra lensmannen/forliksrådet, eller så blir det uteblivelsesdom. Gjør dette kun hvis du mener du har en sak.

 

I beste fall slipper du å betale. I værste fall må betale forliksklage + et rettsgebyr til staten.

 

Du vil ikke få betalingsanmerkning når du har tvistet på en sak før den er kjørt i rettssytemet. Da vil den forsvinne når du betaler den.

Endret av sir-bob
Lenke til kommentar

Når du står som ansvarlig for et abonnement, og fakturaadressen er en annen så tipper jeg at alle varsel er sendt til fakturaadressen - og så har du fått inkasso når disse advarslene ikke er fulgt.

 

Hvorvidt dette er lovlig praksis eller ikke vet jeg ikke, men dette er nok hendelsesforløpet.

Lenke til kommentar

Vil nok tru at purringer sendes til fakturamottakeren, ikke til den som står som ansvarlig. Den ansvarlige får vel brev om ting som kan skade hans/hennes kreditt = inkassovarsel. Betalingspåminnelser er før sperring av telefonen og ikke så "kritisk". Telefonen har somregel vært sperra en god stund før man får inkassokrav.

Lenke til kommentar
Hovedregelen er at det er mottaker som er ansvarlig for at posten kommer fram, har avsender sendt deg brevet forsvarlig er altså du ansvarlig for at brevet kommer fram.

5435937[/snapback]

 

 

Hmm. Interessant:

 

mobiloperatøren betaler Posten for å levere et brev, men det er jeg som er ansvarlig for at regningen kommer fram.

Lenke til kommentar

Går klart fram av forarbeidene til inkassoloven at mottaker er ansvarlig for mottak av post så lenge den er postet tilfredstillende. (Riktig navn og adresse).

 

Men om det gjelder fakturaer er jeg usikker på, men burde det siden dette også gjelder inkasso varsel.

 

For å sitere Ot. prp. nr. 2 (1987-88) på side 57:

 

"Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelse i postgangen og at varslene

i det hele kommer frem. Departementet vil imidlertid understreke at dette kun vil gjelde dersom varsel

er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldner . "

Lenke til kommentar
"Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelse i postgangen og at varslene

i det hele kommer frem. Departementet vil imidlertid understreke at dette kun vil gjelde dersom varsel

er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldner .  "

5436253[/snapback]

 

 

Det der ble vedtatt før posten ble privatisert ja...

 

I den tida var kanskje posten såpass sikker at sånt funket, men nå når posten mister pakker og brev over hele landet, så... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...