Gå til innhold

Stor eller liten radiator?


Anbefalte innlegg

Planlegger vannkjøling i PCen og lurer på kor stor radiator eg bør ha.

 

Eg har planlagt en airplex EVO 240 radiator fra Microplex, montert øverst helt fremme i kabinettet, med en AC vanntank, "aquatube", bakenfor så det blei lett å sjekke nivå og fylle på vann ved behov. Men no ser eg det at det blir vanskelig å få plass til tanken, den kommer i veien for endel kabler på hovedkortet.

 

Eg kan bruke en 120 radiator, da har eg god plass til tanken også. På Microplex sier de at det er veldig liten fordel med en stor radiator, de mener det bare blir en grad eller to forskjell.

 

Er det noen som har erfaring med dette som kan si om det har stor effekt med større radiator, eller kan eg klare meg med en liten.

 

Det som skal kjøles ned er en godt overklokket Opteron 165, chipsett på DFI nF4 SLI-DR og ett 7800GTX skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår egentlig ikke Microplex som kan påstå noe sånt?

Det er et uomtvistelig faktum at en større radiator vil kjøle en del bedre, spesielt om den termiske belastningen i systemet er stor.

I ditt tilfelle vil jeg si at den nærmer seg stor. I alle fall vil den nok tidvis være det, med det kjølebehovet du skisserer.

Jeg for min del vil i alle fall påstå at du vil oppnå mer enn en grad eller to i forbedring, med en 240mm radiator kontra en på 120mm.

 

Spørsmålet er allikevel om 3-4grader´s forbedring vil utgjøre noen forskjell?

I overklokkingssammenheng kan det nok det, om det er det du er ute etter.

 

Svært mange monterer vannkjøling for å redusere støy, gjerne i kombinasjon med bedre ytelse og stabilitet.

Det ER mulig å oppnå ganske gode resultater med en 120mm radiator også, men da er man ofte avhengig av en radiatorvifte på "full blås". Dermed også støy.

Nettopp derfor er det fordelaktig med en større radiator, ikke minst fordi den i stedet kan utstyres med 2stk saktegående og "lydløse" vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...