Gå til innhold

Nye MacBook - verdt pengene?


kvalvik

Anbefalte innlegg

Blir nok hardt å ikke kjøpe seg en ny MacBook Pro nå :( Selv om Powerbooken min bare er et år.

 

Zappza: Hvorfor tror du at alt skal være likt bare for at det er en x86 cpu i maskina? Bare for at maskinkodene er like betyr dette på INGEN måte at resten er likt.

 

En ting er sikkert. Med mac betaler en for design, OS X, masse bra software som følger med og ting som ikke kan vises på specs som alle bryr seg så mye om. F.eks en utrolig innsynsvinkel på skjermen. Et tastatur som er utrolig og en pekeflate som ingen engang kommer i nærheten av å kunne kopiere. Dette kan ikke måles i hastighet osv, men betyr så utrolig mye mer.

 

Til dere som klager og IKKE har prøvd en nyere Powerbook. Gå og prøv en, så kan dere klage, eller sansynligvis vil dere holde kjeft :)

 

Gleder meg som en unge til å kjøpe intel macbook pro med tid og stunder. Men først skal jeg vente på tester online. Er spesielt spent på strømforbruket, da dette betyr mye for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, det er kanskje ikke likt men det er helt "vanlige" deler de bruker i en IntelMac dvs. Deler man kan få kjøpt i butikk, tror jeg.

 

Men det går helt fint ann og installere XP på en IntelMac. Grunnen til at det ikke går ann og installere MacOSx86 på en vanlig pc er at den ikke har all den kompitable maskinvaren, og TPM brikken som er på den.

Lenke til kommentar
Okei, det er kanskje ikke likt men det er helt "vanlige" deler de bruker i en IntelMac dvs. Deler man kan få kjøpt i butikk, tror jeg.

 

Men det går helt fint ann og installere XP på en IntelMac. Grunnen til at det ikke går ann og installere MacOSx86 på en vanlig pc er at den ikke har all den kompitable maskinvaren, og TPM brikken som er på den.

5419661[/snapback]

 

Intelmac'ene har ikke BIOS slik tradisjonelle x86 maskiner har etter hva jeg har forstått. Det er dermed ikke sikkert at det går an å installere XP uten videre

Lenke til kommentar
Okei, det er kanskje ikke likt men det er helt "vanlige" deler de bruker i en IntelMac dvs. Deler man kan få kjøpt i butikk, tror jeg.

 

Men det går helt fint ann og installere XP på en IntelMac. Grunnen til at det ikke går ann og installere MacOSx86 på en vanlig pc er at den ikke har all den kompitable maskinvaren, og TPM brikken som er på den.

5419661[/snapback]

 

Intelmac'ene har ikke BIOS slik tradisjonelle x86 maskiner har etter hva jeg har forstått. Det er dermed ikke sikkert at det går an å installere XP uten videre

5421998[/snapback]

 

Jeg har en PPC Mac nå og jeg kan ikke se noe tegn til BIOS. Men når det gjelder å legge inn alternative OS så er det bare å starte maskina og så holde inne "c" mens du har boot cd fra den andre OS'en i spilleren. Jeg fikk iallefall til det på min PowerBook med Gentoo ;)

 

Her er et bilde av Linux boot på en Mac ;)

Lenke til kommentar

Her er en relativt lik PC: Asus A6Ja, tilsvarer MacBook Pro til 18.500,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=39831

 

Generelt	
 Prosessor:	Intel Core Duo	
 Prosessorhastighet:	1667 MHz	
 Brikkesett:	i945PM	
 Minne installert:	512 MB	
 Minnehastighet:	PC2-4200 (533MHz)	
 Minnetype:	SO-DIMM (DDR 2)	
 Harddisk:	80 GB  
 Skjerm	
 Grafikkontroller:	ATI Mobility Radeon X1600	
 Grafikkminne:	256 MB	
 Grafikkoppløsning:	Varierer	
 Skjermstørrelse:	15.4	
 Skjermtype:	Varierer

 

Denne koster under 13.000, betaler med andre ord en god del for Mac OS :)

 

Edit: skrivefeil..

Endret av TomSecret
Lenke til kommentar

Største grunnen til at jeg kommer til å kjøpe MacBooken er jo at Mac mildt sagt eier Windows i grafikk program/video redigering, noe jeg bruker veldig ofte. Som andre tidligere har sagt, er jo design en av tingen jævlig mange andre bærbar produsenter sliter med, i allefall hvis man liker stilrene ting.

 

TomSecret: Er samme specs da, og ja den er veldig mye billigere, men så må du huske da at IntelMac og Macer generelt er bygget for et spesielt operativsystem og er tilpasset dette. Nå kommer sikkert noen Windows-fanboys (finnes det noen :roll: ) til og si at alle "vanlige" pcer er tilpasset Windows, det stemmer da selv følgelig ikke.

 

Er sikkert mye tull og fjas her som mange er uenig i men det kan være så,i Norge er det gudommelig nok "full" ytringsfrihet :p

Lenke til kommentar

Her kommer en mac-bruker som sier at det er BS at macene er bygget så spesielt siden de er tilpasset et annet OS: De bruker jo standard-komponenter som alle andre PCer! Eneste forskjellen er jo drivere og firmware på f.eks. grafikkortet. Men dette utgjør ikke hele forskjellen. Det du betaler for når du kjøper mac er de ekstra finessene på maskinen: Magnetisk stikk-kontakt, tastatur med lys i, kamera i skjermen, veldig clean design uten klistremerker.

 

Og at det følger med så utrolig mye bra programvare er jeg ikke helt overbevist om, det kan man finne til windows og. Men de som følger med på macer er veldig bra, og fungerer veldig bra med hverandre.

 

Og så må man ikke glemme at man betaler for en mac.

Lenke til kommentar
Største grunnen til at jeg kommer til å kjøpe MacBooken er jo at Mac mildt sagt eier Windows i grafikk program/video redigering, noe jeg bruker veldig ofte. Som andre tidligere har sagt, er jo design en av tingen jævlig mange andre bærbar produsenter sliter med, i allefall hvis man liker stilrene ting.

 

TomSecret: Er samme specs da, og ja den er veldig mye billigere, men så må du huske da at IntelMac og Macer generelt er bygget for et spesielt operativsystem og er tilpasset dette. Nå kommer sikkert noen Windows-fanboys (finnes det noen :roll: ) til og si at alle "vanlige" pcer er tilpasset Windows, det stemmer da selv følgelig ikke.

 

Er sikkert mye tull og fjas her som mange er uenig i men det kan være så,i Norge er det gudommelig nok "full" ytringsfrihet :p

5424688[/snapback]

 

Syns det er litt feil å påsta at OS X eiger Win XP i grafikk/ video redigering. Veit ikkje om du hinter til program utvalget, stabiliteten til OS- et eller kanskje den råe rendrekraften.

For det første så syns eg at den nye MacBook-en Pro eigner seg dårlig til grafisk arbeid pga den lavoppløsnings skjermen. 1440 x 900 er grei arbeidsflata men lang fra WSXGA+ oppløsningen. Sjølv om det virker lite på papiret, så er det i virkeligheten eit hav av forskjell (IMO).

Det er heilt greit at den levers med DVI utgang som støtter 2560 x 1600 men kva som er poenget å kjøpe ein laptop som begynner på 18xxx kr også kjøpe ein skjerm i tillegg til xxxxx antall kroner.

Vist du henviser til stabiliteten i OS- et så henger ikkje XP langt etter OS X. MEN du må ha relativ god innsikt i korleis XP fungerer, kva du kan deaktivere, fjeren og redigere av oppsette. (No snaker eg ikkje om kontrollpanelet, men services, registret osv). Riktig satt opp XP install er svært effektiv samt stabilt.

Lenke til kommentar
Batteritiden tror jeg skal være rimelig grei. I tanke på at MacBook kjører MacOSX, som baserer seg på UNIX, ergo: den bruker mindre CPU kraft for å kjøre. Har selv en PowerBook 12" og jeg hører sjukt stor forskjell når jeg kjører kun MacOSX og setter i gang VPC med Windows XP Pro, CPU vifta begynner å gå med en gang. Mens batteritiden er helt overlegen imao.

5417405[/snapback]

 

Kanskje fordi du med VPC kjører 2 operativsystemer samtidig fremfor bare 1? :!:

Lenke til kommentar

Hvorfor er Mac så dyrt?

 

Du får jo den hi-tec PC'en med 23" widescreen LCD skjerm til samme prisen omtrent som du gjør for den prisen der?

 

Det er fine maskiner, men det holder ikke. Hva er så spesielt? Fortell meg det :roll:

 

EDIT: Og nå håper jeg ikke en som lever for Apple og hater Microsoft, svarer!

EDIT2: OK, jeg så nå at den kosta 15k, for en stasjonær, men de bærbare da? 25.000 NOK er FOR dyrt bare fordi det er MAC.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Synsinger og meninger og mac vs pc har nå blitt en irrelevant diskusjon.

 

Vi kan alle være enig at forskjellen på denne maskinen og en tilsvarense spekket PC er minimal.

 

Så før var diskusjonen hvilken hardware som gjorda hva best.

 

Nå er det eliminert og vi sitter igjen med software og drivere.

 

Når denne blirt satt til benchmarking blir det spennende å se....

 

....hvor stor effekt har et OS.

 

Dette er spennende også for oss PC brukere da andre OSer sjelden har oppnåd like stor "allmen" utbredels som Mac os. De andre som har vært konkurenter har vært nisje produkter og for spesielt intreserte med begrenset utvalg. Mac os har alltid vært siktet mot massene, akkurat som Win xp.

 

Så nå får vi svar på det spm som har vært vanskelig å få svar på før.

 

Men...da må vi vente på benchmarks da.

 

Men hva tråden handler om. Jeg synes ikke denne maskinen er verdt prisen. Før kunne Apple hevde ekslusiv tilgang på ekslusiv hardware. Noe ingen andre har. Dette er lengre ikke tilfellet. Men den ser bra ut da, det skal de ha!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

De har ekslusivt OS, og som vi alle vet, alt er ikke klokkefrekvens...

 

Det er helheten, og det nye OS'et utnytter CPU'en mye bedre...

 

Husker når et visst ISDN kort som satt/sitter i telefonsentraler for lenge siden, det var 1000 ganger raskere konkurentene, fordi programvaren utnyttet klokkesyklusene på en helt annen måte.

 

Og tror du det var vanskelig å markedsføre i starten? Ja, ingen trodde på at det var så kjapt... Men det var det :)

Lenke til kommentar
De har ekslusivt OS, og som vi alle vet, alt er ikke klokkefrekvens...

5430093[/snapback]

 

Hæ? Et hva for noe?

 

Det er helheten, og det nye OS'et utnytter CPU'en mye bedre...

5430093[/snapback]

 

Hva? hæ? hvor i alle dager.....??

 

Husker når et visst ISDN kort som satt/sitter i telefonsentraler for lenge siden, det var 1000 ganger raskere konkurentene, fordi programvaren utnyttet klokkesyklusene på en helt annen måte.

5430093[/snapback]

 

..ok, nå begynner jeg bare å bli svimmel her...hva skjer??

 

Og tror du det var vanskelig å markedsføre i starten? Ja, ingen trodde på at det var så kjapt... Men det var det :)

5430093[/snapback]

 

isdn?? hæ?? hva?...er det bare jeg som har mista tråden her??

 

Skjønner du er entusiastisk, men det lønner seg å komme med litt harde tall og fakta før man legger ut i..tja.....vet ikke helt hva jeg skal kalle det.....faktisk litt tapt for ord...

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Men hva tråden handler om. Jeg synes ikke denne maskinen er verdt prisen. Før kunne Apple hevde ekslusiv tilgang på ekslusiv hardware. Noe ingen andre har. Dette er lengre ikke tilfellet. Men den ser bra ut da, det skal de ha!

 

AKIRA

5429102[/snapback]

 

Apple tar seg godt betalt for sin nye laptop, det har dei for så vidt alltid gjort. Men vist du ser på ein tilsvarande PC (av samme kvalitet), så er ikkje prisen så veldig ulik.

 

Ser at i ein tidligare post så er det ein som sammenligner Asus A6Ja med MacBook-en. A6Ja er ein billig serie fra Asus der hardware blir prioritert framfor byggekvalitet. Så dette blir som om å sammenlikne eppler og pærer (bokstavlig talt).

 

Til Apple sitt forsvar så tilbyr dei veldig mykje nyttig funksjonalitet som du setter stor pris på.

 

For eks;

- Gjennomført bruk av alu, noko som resulterer i svært stivt chassis

- Eit av verdens beste tastatur (responsivt, null flex, stille)

- Tastaturet er bg.belyst, lysstyrken blir styrt automatisk av innebyggd sensor, denne sensoren kan også automatisk styre lysstyrken til skjermen.

- Hengsler som forsvinner i chassiset når du løfter loket

- Magnetisk strømkontakt

- Måten scrollingen fungerer på touchpaden

- Fjernkontroll (i "ipod" kvalitet)

- Super praktisk reiselader med enkel skifte av plugger (eng, am osv)

- osv..osv..osv..

 

Apple er ikkje kun specs! Det er den generelle kvalitetsfølelsen og måten det meste er gjennomført som koster ekstra. Ikkje sammenlign Macbooken med Whitebox, dell, eller andre plastboxer, finn heller ein "Win box" som kan hevde seg i samme klasse med tanke på hardware, funksjonalitet, stil samt ein som gir tilsvarande kvalitetsfølelse.

Med andre ord; Det koster å vere kar.

 

Blir spennande å sjå benchmarks og spes. bat. kap...

 

Og nei, eg er ikkje ein mac fanatiker, eg bruker Win box til daglig.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at man nok betaler mye fordi det er et eple på boksen. Jeg innrømmer gjerne at jeg også gjør det. Men det er enkel markedsføring. Man kan ta den prisen, derfor gjør man det. Det er akkurat på samme måte som med VW kontra Skoda. Svært mange deler er kliss like, men VW koster mer enn Skoda. Og folk betaler prisen...

Lenke til kommentar
Her er en relativt lik PC: Asus A6Ja, tilsvarer MacBook Pro til 18.500,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=39831

 

Generelt	
 Prosessor:	Intel Core Duo	
 Prosessorhastighet:	1667 MHz	
 Brikkesett:	i945PM	
 Minne installert:	512 MB	
 Minnehastighet:	PC2-4200 (533MHz)	
 Minnetype:	SO-DIMM (DDR 2)	
 Harddisk:	80 GB  
 Skjerm	
 Grafikkontroller:	ATI Mobility Radeon X1600	
 Grafikkminne:	256 MB	
 Grafikkoppløsning:	Varierer	
 Skjermstørrelse:	15.4	
 Skjermtype:	Varierer

 

Denne koster under 13.000, betaler med andre ord en god del for Mac OS :)

 

Edit: skrivefeil..

5423498[/snapback]

hvorfor sammenligne med den? den har både tregere prossesor (1,6 vs 1,8), mindre harddisk (80 vs 100) og mindre RAM (512 vs 1024). ta heller Asus V6J, den har likere spesifikasjoner(men fortsatt mindre harddisk og mindre fsb), og da er vi plutselig nærmere i pris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...