Gå til innhold

Bush bruker frykt for å få stemmer?


Anbefalte innlegg

Det er ofte en gjenganger i mediene eller iallfall blant dem som er imot Bush at fokusen på terrorisme og alt slikt er et forsøk på å skremme amerikanere til å støtte han i kampen. Videre har det blitt påstått mange ganger på dette forumet om at denne teknikken har fungert, og at det er derfor Bush får den støtten han får.

 

Vel, bare som et eksempel, kan vi ta en titt på en meningsmåling gjort i USA i desember...

 

Hvor bekymret er du for at du eller noen i familien din kommer til bli rammet av terrorisme: veldig bekymret, litt bekymret, ikke så veldig bekymret, ikke bekymret i det hele?

 

Gjett hvor mange var "veldig bekymret".

 

11%

 

30% var "litt", 37% var "ikke så veldig", og 22% var "ikke i det hele" bekymret.

 

Forandrer dette synet hos noen her på hvorvidt fokusen på terrorisme har spilt en rolle i støtten til Bush og politikken han fører?

 

Kan det virkelig sies at Bush har skremt amerikanere med terrorisme til å stemme på han og gi han støtte til krigene?

 

PS. Her er linken: http://pollingreport.com/terror.htm

 

Meningsmålingen er sist gjort av CNN/Gallup/USA Today, 16-18. desember. Som man kan se, har dette vært resultatet nesten helt siden de begynte å spørre tilbake i november 2001. Tallene har holdt seg rundt 10/30/35/25 hele tiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjett hvor mange var "veldig bekymret".

 

11%

 

30% var "litt", 37% var "ikke så veldig", og 22% var "ikke i det hele" bekymret.

 

Forandrer dette synet hos noen her på hvorvidt fokusen på terrorisme har spilt en rolle i støtten til Bush og politikken han fører?

5408322[/snapback]

Syns det er ganske mange. Nok til å gi utslag når det i amerikansk politikk normalt er balanse mellom Demokratiske og Republikanske stemmer. Mistanken mot Bush er nå styrket.
Lenke til kommentar

I og med det terrorisme er en reel trussel for landet så er det svært relevant politikk uansett, og kan derfor ikke påstås at bush misbruker det da enhver smart og oppegående person forstår at man som potensiell leder av landet er nødt til å ta en stilling til det hele. Han sa vel at han ville sette fokus på nettopp den saken, det ville folket, og derfor er han president i dag. Alle politiskere har sine hjerte-saker, og terrortrusselen er en like god sak som noen annen. La nå det amerikanske folket få det de vil ha og slutt å beskyld han for alt mulig suspekt. De visste på forhånd at de stemte på en kandidat som var opptatt av nettopp denne saken. Det kalles demokrati så la oss ikke sitte her i et land langt unna og kritisere hvert steg USA tar.

 

Jeg skal ikke nekte på at han bruker terrortrusselen til sin fordel (som mange andre uavhengig av politisk side; bare se på SV her i Norge. De bruker terrortrusselen, men fra en annen vinkling), men det er ikke nødvendigvis misbruk, og det er ikke nødvendigvis en negativ ting. Glem ikke at politikere er her for oss, og uten støtte fra folket forsvinner de.

Lenke til kommentar
Syns det er ganske mange. Nok til å gi utslag når det i amerikansk politikk normalt er balanse mellom Demokratiske og Republikanske stemmer. Mistanken mot Bush er nå styrket.

5408495[/snapback]

Med tanke på at ca 3% av USAs befolkning bor i New York City... så syns jeg ikke det er alt for mange i USA, 11%, som er spesielt redde for terrorisme. Og med tanke på at de 20 største byene i USA utgjør ca 11% av befolkningen i USA, så syns jeg heller ikke at det er veldig mange, relativt, som er redde for terrorisme...

Endret av noxeiS
Lenke til kommentar
Det er standard MO fra politisk venstre å fremstille politisk høyre som dumme, enkle og lettlurte mennesker.

5408754[/snapback]

Er nok av slike folk å gå rundt for alle slags politiske syn tror nå jeg. ;)

5408792[/snapback]

Folk uten noe gjennomtenkt forhold til sine politiske standpunkt finnes nok over alt. Men aktiv fremstilling av andre politiske grupper som dumme, naive og lettlurte oppfatter jeg at det er venstresiden som driver med.

 

Se for eksempel på hvordan Frp'ere blir fremstillt i Norge; sosialt lett tilbakestående dumminger som bare tenker på billigere sprit og er lurt av Hagens propganda og populisme.

 

SV'ere, som jeg anser som politisk naive, har ikke noe tilsvarende stempel ved seg.

Lenke til kommentar
SV'ere, som jeg anser som politisk naive, har ikke noe tilsvarende stempel ved seg.
Nei... Er vel jo kanskje det du sier da, at de er naive, men tror ikke det er noe slags stempel som de har på seg. Stempelet som jeg kan komme på er at de fremstilles som "røde" fra høyresiden. Men det er de jo, iallfall en god del. :!:

Akkurat som i USA, så fremstilles høyresiden som innavla idioter, mens venstresiden gis "liberal" stempelet, som egentlig ikke er noe mer negativt enn det høyresiden anser det som.

 

De trenger ikke kalle dem dumme eller noe annet slikt, for at de er "liberal" er ille nok som det er, for dem.

 

Men venstresiden trenger visst noe ekstra å gå på, du hører jo aldri dem si "jaja, men du er så blå!" eller "konservativ!" Nei, de sier nok helt andre ting enn det!

Lenke til kommentar
Forandrer dette synet hos noen her på hvorvidt fokusen på terrorisme har spilt en rolle i støtten til Bush og politikken han fører?

Jo lenger på avstand terroren kommer, desto mindre skummel blir den. Hadde du gjort denne undersøkelsen like etter 11/9, så hadde nok resultatet blitt et litt annet.

 

Nå har jo Bush klart det store med den nazi-aktige PATRIOT-loven han klarte å lure gjennom også...

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at amerikanerene aldri har vært noe spesielt opptatt av utenrikspolitikken til USA? Frykt er noe alle politikere, uansett parti/side, spiller på.

Av det jeg har hørt så har oppsluttningen rundt han blitt veldig liten nå, jeg tror dette skyldes patriotloven, som howzer never. De som bor i USA er jo vandt med en veldig liberal politikk og kanskje de ser på patriotloven som et steg nermere en politistat.

Lenke til kommentar

Merkelig at man i det hele tatt gav sin stemme til Bush eller Kerry slik de drev på i valgkampen. Men det er vel en tradisjon (og en annen diskusjon)

 

Nei, terroren spilte vel liten rolle, var nok heller den åpenbart svake motkandidaten. Svak nok til å skremme velgerene til å stemme Bush. Synd er det.

 

Så er det også nok av de amerikanerene som anså/anser Bush sin politikk som noe som medførte økt terrortrussel som igjen kunne medføre at man ble skremt til å stemme Kerry.

 

Det ble jo spilt mye på økt fare for terrorisme om Bush vant valget, så det gikk nok begge veier dette her.

Lenke til kommentar
Jo lenger på avstand terroren kommer, desto mindre skummel blir den. Hadde du gjort denne undersøkelsen like etter 11/9, så hadde nok resultatet blitt et litt annet.

 

Nå har jo Bush klart det store med den nazi-aktige PATRIOT-loven han klarte å lure gjennom også...

5409006[/snapback]

 

Leste du ikke det jeg skrev? Resultatet av undersøkelsen i november 2001 var nesten prikk lik som den er nå. Den har holdt seg stabil alle gangene de har utført det spørsmålet siden da. Det har hele tiden bare vært ca 10% av amerikanerene som virkelig fryktet at terrorisme skulle ramme dem eller familien. Dette forandret seg ikke som tiden gikk, men har hele tiden forblitt det samme. Er nok bare kun fordi hvor folk bor i USA, og dem som bor i byene frykter dette mer enn andre, vil jeg tro.

 

Naziaktige Patriot Act? Hallo? Hva i all verden er Naziaktig med den egentlig? Bush "lurte" den ikke gjennom, heller. Den ble jo stemt over, og nå har man nettopp stemt igjen i desember for å utvide den en måned til mens de finner ut hvilke deler av den man skal forandre pga at ting ikke er helt sånn som de var etter 9/11 lenger.

 

Det var en veldig drøy påstand syns jeg, som jeg ikke ser har noen forankring i virkeligheten.

 

Husker jo det der flagsystemet, og rett før valget var det orange flagg, eller rødt, og etter valget datt det ned på grønt igjen.
Jeg tror faktisk den aldri har vært på rød. Den har hoppet mellom oransje og gul hele tiden, tror aldri den har vært en annen farge enn de to.
Lenke til kommentar
Husker jo det der flagsystemet, og rett før valget var det orange flagg, eller rødt, og etter valget datt det ned på grønt igjen.
Jeg tror faktisk den aldri har vært på rød. Den har hoppet mellom oransje og gul hele tiden, tror aldri den har vært en annen farge enn de to.

5410904[/snapback]

 

Ja, det kan godt stemme. Husker bare at fargene gikk mot det røde under/før valget, og datt ned på grønt igjen etterpå. :)

Lenke til kommentar
Husker jo det der flagsystemet, og rett før valget var det orange flagg, eller rødt, og etter valget datt det ned på grønt igjen.
Jeg tror faktisk den aldri har vært på rød. Den har hoppet mellom oransje og gul hele tiden, tror aldri den har vært en annen farge enn de to.

5410904[/snapback]

 

Ja, det kan godt stemme. Husker bare at fargene gikk mot det røde under/før valget, og datt ned på grønt igjen etterpå. :)

5411674[/snapback]

 

Er vel naturlig at man fryktet terrorangrep opp mot valget. Er jo en erfaring man dro med seg fra Spania.

Lenke til kommentar
Husker jo det der flagsystemet, og rett før valget var det orange flagg, eller rødt, og etter valget datt det ned på grønt igjen.
Jeg tror faktisk den aldri har vært på rød. Den har hoppet mellom oransje og gul hele tiden, tror aldri den har vært en annen farge enn de to.

5410904[/snapback]

 

Ja, det kan godt stemme. Husker bare at fargene gikk mot det røde under/før valget, og datt ned på grønt igjen etterpå. :)

5411674[/snapback]

 

Er vel naturlig at man fryktet terrorangrep opp mot valget. Er jo en erfaring man dro med seg fra Spania.

5411704[/snapback]

 

Ja dette er sant, og jeg har også fått den oppfatting av at Bush hadde folkets tillit for forsvaret mitt terror, at han kanskje hadde bevist at han er en mann av handling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...