Gå til innhold

Informasjonstråd for Dell Inspiron 9400


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et litt snodig "problem"!

 

 

På skolen driver vi med litt C++ prorgammering, og i den sammenhengen har vi brukt et program for å kunne få frem æ ø å Æ Ø Å i teksten i programmene....

 

Vi programmerer kun programmer til console....

 

Det snodige er at dette programmet ikke fungerer helt på min 9400, eg får frem æÆåÅ men ikke ø og Ø.....

 

Etter litt forsking fant eg ut at ø Ø rett og slett ikke kommer frem på noen av ascii kodene.... Det finnes ikke på maskinen....

 

Testet på en nøyaktig lik maskin, samme problemet der.....

 

Noen som har peiling på hvordan eg skal fåtilbake den forsvunnede ø?

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet i gang med min i9400! Skal kjøre linux på denne, men håpet på å beholde windows partisjonen nogen lunde inntakt. Siden dell har bruk opp alle de primære partisjonene, må jeg kvitte meg med en.

 

Vurderer det dithen at jeg ikke trenger MediaDirect, mens windows recovery partisjonen kan være grei å ha. Noen som vet hva den lille partisjonen er til? mener den var 70 MB, mounta den GParted for å sjekke, og det ligger en del filer og programmer der, muligens noe drivere og sånt. Gjennom windows xp disk management fant jeg at at partisjonen på 2 GB var media direct, mens recovery tar noget over 4 GB. Skal prøve nå først med å fjerne media direct, men trenger kanskje to partisjoner, en til linux-swap og en til resten...

 

Jeg prøver meg litt frem, klarte ikke finne noen som har prøvd det samme som meg sånn umiddelbart, ser ut som de fleste legger inn windows på nytt. (mulig det blir siste utvei)

Lenke til kommentar

Jepp! Laget et program som skrev alle tegna i hele ascii koden, og ø og Ø finnes ikke på maskinen min.... En helt lik 9400 har akkurat d samme problemet, mens de andre sine maskiner funker det fint på......

 

 

Litt irriterende da etternavnet mitt begynner på Ø og eg kunne tenkt meg å "pynte" litt med sånne ting i programmene!

Lenke til kommentar
Da har jeg kommet i gang med min i9400!  Skal kjøre linux på denne, men håpet på å beholde windows partisjonen nogen lunde inntakt.  Siden dell har bruk opp alle de primære partisjonene, må jeg kvitte meg med en.

 

Vurderer det dithen at jeg ikke trenger MediaDirect, mens windows recovery partisjonen kan være grei å ha.  Noen som vet hva den lille partisjonen er til? mener den var 70 MB, mounta den GParted for å sjekke, og det ligger en del filer og programmer der, muligens noe drivere og sånt.  Gjennom windows xp disk management fant jeg at at partisjonen på 2 GB var media direct, mens recovery tar noget over 4 GB.  Skal prøve nå først med å fjerne media direct, men trenger kanskje to partisjoner, en til linux-swap og en til resten...

7937338[/snapback]

 

Det gikk veldig fint :)

Fjernet den ene partisjonen på 2 GB (MediaDirect) og tok ca 10 GB fra windows partisjonen. Deretter oppretta jeg en logisk partisjon med to underpartisjoner: ca 1 GB swap og ca 11 GB ext3. Alt dette gjorde jeg med GParted. Eneste som klagde nå var under oppstarten av windows, så fikk jeg beskjed om at filsystemet var dirty, windows kjørte en chkdsk også var den fornøyd. Nå har jeg installert fedora core 6, og her virket skjermen rett ut av boksen! det hadde jeg ikke trudd. Regner med jeg møter på en del problemer underveis, blandt annet virker jo ikke trådløskortet ut av boksen.

Lenke til kommentar
Jepp! Laget et program som skrev alle tegna i hele ascii koden, og ø og Ø finnes ikke på maskinen min.... En helt lik 9400 har akkurat d samme problemet, mens de andre sine maskiner funker det fint på......

 

 

Litt irriterende da etternavnet mitt begynner på Ø og eg kunne tenkt meg å "pynte" litt med sånne ting i programmene!

7938875[/snapback]

 

Skal vi se, der har jeg mine norske tegn tilbake :)

 

norske tegn, eller alle spesialtegn utgjør jo generelt et problem, særlig i ASCII hvor man ikke har nok plass til alle tegnene man vil ha frem på skjermen. At det skulle være noe spesielt med dell sine maskiner her er kanskje litt merkelig, men det er gode muligheter for at ø'en har gjemt seg godt. Har du sjekket utvidet ASCII-tabell? Hva med å bruke unicode i programmene dine, så skal problemet være så godt som borte. Det er jo å anbefale i alle tilfeller, for å kunne støtte forskjellige språk etc etterhvert.

Lenke til kommentar
Jepp! Laget et program som skrev alle tegna i hele ascii koden, og ø og Ø finnes ikke på maskinen min.... En helt lik 9400 har akkurat d samme problemet, mens de andre sine maskiner funker det fint på......

 

 

Litt irriterende da etternavnet mitt begynner på Ø og eg kunne tenkt meg å "pynte" litt med sånne ting i programmene!

7938875[/snapback]

 

Skal vi se, der har jeg mine norske tegn tilbake :)

 

norske tegn, eller alle spesialtegn utgjør jo generelt et problem, særlig i ASCII hvor man ikke har nok plass til alle tegnene man vil ha frem på skjermen. At det skulle være noe spesielt med dell sine maskiner her er kanskje litt merkelig, men det er gode muligheter for at ø'en har gjemt seg godt. Har du sjekket utvidet ASCII-tabell? Hva med å bruke unicode i programmene dine, så skal problemet være så godt som borte. Det er jo å anbefale i alle tilfeller, for å kunne støtte forskjellige språk etc etterhvert.

7939495[/snapback]

 

 

 

Jau.... utvidet ascii har eg sjekket, der ø og Ø vanligvis ligger der har eg to andre rare tegn! D hele er så rart siden æ Æ å og Å ikke mangler, kun ø og Ø...

 

 

unicode ja... hehe.. er SVÆRT nybegynner på c++! hehe.....

 

 

Edit: Ble et merkelig innlegg d gitt.....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Da har jeg kommet i gang med min i9400!  Skal kjøre linux på denne, men håpet på å beholde windows partisjonen nogen lunde inntakt.  Siden dell har bruk opp alle de primære partisjonene, må jeg kvitte meg med en.

 

Vurderer det dithen at jeg ikke trenger MediaDirect, mens windows recovery partisjonen kan være grei å ha.  Noen som vet hva den lille partisjonen er til? mener den var 70 MB, mounta den GParted for å sjekke, og det ligger en del filer og programmer der, muligens noe drivere og sånt.  Gjennom windows xp disk management fant jeg at at partisjonen på 2 GB var media direct, mens recovery tar noget over 4 GB.  Skal prøve nå først med å fjerne media direct, men trenger kanskje to partisjoner, en til linux-swap og en til resten...

7937338[/snapback]

 

Det gikk veldig fint :)

Fjernet den ene partisjonen på 2 GB (MediaDirect) og tok ca 10 GB fra windows partisjonen. Deretter oppretta jeg en logisk partisjon med to underpartisjoner: ca 1 GB swap og ca 11 GB ext3. Alt dette gjorde jeg med GParted. Eneste som klagde nå var under oppstarten av windows, så fikk jeg beskjed om at filsystemet var dirty, windows kjørte en chkdsk også var den fornøyd. Nå har jeg installert fedora core 6, og her virket skjermen rett ut av boksen! det hadde jeg ikke trudd. Regner med jeg møter på en del problemer underveis, blandt annet virker jo ikke trådløskortet ut av boksen.

7939468[/snapback]

 

Vil anbefalle deg å dele Linux opp i tre! En swap, en til systemet og en til home slik at vis systemet kræsjer så har du filene dine.

Lenke til kommentar
Ok..bra at den er god til spill og video redigering, men en ting til som jeg lurer på. er den god til å spille av HD filmer? Hvor god prossesor trenger jeg egentligt til å spille av HD filmer uten at de skal hakke ? noen som vet :D  :blush:

7942004[/snapback]

 

 

 

Du har MER enn nok prosessor kraft til å spille av HD!

 

En 1080p film har en oppløsning som er nøyaktig lik den skjermkonfigen som har maks oppløsning, 1920x1200!

 

Med andre ord: den fyller skjermen perfekt! Eg har ikke hatt problemer etter at eg fikk de rette codecs etc

Lenke til kommentar

En 1080p film har en oppløsning som er nøyaktig lik den skjermkonfigen som har maks oppløsning, 1920x1200!

 

Med andre ord: den fyller skjermen perfekt! Eg har ikke hatt problemer etter at eg fikk de rette codecs etc

7942351[/snapback]

 

Nåh. En 1080p film er i teorien 1920x1080, mange av dem er laget med 1440x1080 og strekkes ut (særlig det som er filmet med HDV) I tillegg er jo de fleste filmer enda videre enn 16:9 så du vil få sorte striper over og under (noe som er vanlig uansett på DVD) Men du får altså sorte striper over og under uansett med 1920x1200 da det er 16:10.

 

HD fungerer helt strålende med T7200 og 7900 GS iallefall, har kjørt et par klipp i full HD uten noe form for hakking, skal se hvor bra kvalitet man kan ha før det evt begynner å hakke, har noen råe klipp liggende å slenge, som jeg aldri klarte å kjøre på min stasjonære. Husk at HD klippene stort sett er komprimert, og ofte veldig mye.

Lenke til kommentar

En 1080p film har en oppløsning som er nøyaktig lik den skjermkonfigen som har maks oppløsning, 1920x1200!

 

Med andre ord: den fyller skjermen perfekt! Eg har ikke hatt problemer etter at eg fikk de rette codecs etc

7942351[/snapback]

 

Nåh. En 1080p film er i teorien 1920x1080, mange av dem er laget med 1440x1080 og strekkes ut (særlig det som er filmet med HDV) I tillegg er jo de fleste filmer enda videre enn 16:9 så du vil få sorte striper over og under (noe som er vanlig uansett på DVD) Men du får altså sorte striper over og under uansett med 1920x1200 da det er 16:10.

 

HD fungerer helt strålende med T7200 og 7900 GS iallefall, har kjørt et par klipp i full HD uten noe form for hakking, skal se hvor bra kvalitet man kan ha før det evt begynner å hakke, har noen råe klipp liggende å slenge, som jeg aldri klarte å kjøre på min stasjonære. Husk at HD klippene stort sett er komprimert, og ofte veldig mye.

7952195[/snapback]

 

 

 

Det skal vel noe til å finne noe du ikke klarer å kjøre med Core2Duo prosessoren??

 

Skjermkortet har ikke så veldig mye å si har eg hørt! Da d er prosessoren som tar hovedstøyten ved avspilling av film!

Lenke til kommentar
på System Informasjon på maskinen min står det

 

fysisk minne totalt 1024MB

fysisk minne tilgjengelig 527MB

 

har 1 GB ram i pc-en

 

betyr det at jeg bare bruker 527MB ram?

7956546[/snapback]

 

Det betyr at du ikke bruker 527 MB, de 527 MB kan brukes til andre ting, og når de er brukt opp begynner ting å gå i sirup, for da må harddisken brukes til det resterende minnebehovet

Lenke til kommentar

Hjeelp!

 

Har en 9400 med norsk WinXP, når jeg prøver å innstallere engelsk XP får jeg bluescreen og denne meldingen etter at driverne er lastet inn og windows skal starte(altså før man kan partisjonere og formatere disken)

 

pci.sys - Adress F786A0BF base at F7863000, Datestamp 3b7d855c

 

Vitebegjerlig som jeg er testet jeg med den XP'n som fulgte med maskina(norsk versjon) og da får jeg ikke denne blåskjermen.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Jeg har en Dell Inspiron 9400, og det jeg lurer på er hvilken bæreveske, ikke sekk, som passer best. Jeg har sett på hjemmesiden til Dell og sett bærevesken "Black/gray nylon carry case for Dell 9300/9200/9400 notebook (x-large)" ser den bra ut, linken er Dell Bæreveske. Eller anbefaler dere en annen bæreveske.

Endret av s1991
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...