Gå til innhold

Historikk i prisguiden!?


Anbefalte innlegg

Hvor ble det av historikken som lå på slutten av hvert enkelt produkt?

Den var jo veldig nyttig! La oss si at jeg surfet litt rundt på nettet så ser jeg at DET MÅ jeg ha. Vel, så svinger jeg innom prisguiden og ser hva det koster... Oj..litt for mye for meg. Vel, om et par uker svinger jeg innom igjen og da ser det bedre ut. For du tror vel ikke at jeg husker hva det kostet første gangen!?!

Så, konkusjone er; fix d! NÅ! Please. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Yeahright skrev (2002-09-08 11:15):

Hvor ble det av historikken som lå på slutten av hvert enkelt produkt?


 

Pga. problemer med ytelsen er denne modulen tatt vekk inntil videre. Arbeider i øyeblikket med en helt ny side for produktinformasjonen, og der vil det komme en ny, mer fancy prishistorikk.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
...og nå er det 1 år siden....

Og enda ikke noe har skjedd!

Et godt tips: send en mail/PM til Amund og hør hva som skjer/masse litt :yes:

 

Ting burde kommet på plass tidligere, beklager dette. Saken er i dag den at vi har 5.5 mill priser i databasen, og om vi skal lage en effektiv historikk ut i fra dette må vi gjøre litt mer enn å lage en vanlig SQL-spørring (for å oppnå brukbar ytelse).

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

For de som ønsker å beta-teste har vi jeg nå laget en liten prishistorikk:

 

Se f.eks. på

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=3050

 

Du kan selvsagt bytte ut product_id hvis du ønsker.

 

Jeg vurderer å lage en grafisk fremstilling av resultatet. Er dette ønskelig, eller er det like oversiktelig å se de konkrete tallene og tilhørende navn på webshop?

 

Forslag til forbedringer?

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Kun tall er greit nok når historikken ikke er lang, men når det etterhvert blir side opp og side ned med tall så blir det vanskelig å få oversikt. Så man ser nok prisutviklingen både raskere og enklere ved en grafisk fremstilling. Og søyler er definitivt mer fancy. :)

 

En blir kanskje nødt til å velge et fra/til tidspunkt, evt. vise utviklingen over de x. siste ukene som default?

 

En annen ting det hadde vært stilig å hatt i prisguiden; kroner per GB på harddisker.

 

Prisguiden kommer til å bli kjempebra! Kelkoo, hva er det for no søppel?

Lenke til kommentar
Kun tall er greit nok når historikken ikke er lang, men når det etterhvert blir side opp og side ned med tall så blir det vanskelig å få oversikt. Så man ser nok prisutviklingen både raskere og enklere ved en grafisk fremstilling. Og søyler er definitivt mer fancy. :)

 

En blir kanskje nødt til å velge et fra/til tidspunkt, evt. vise utviklingen over de x. siste ukene som default?

 

Grafisk fremstilling er mer fancy, men jeg tror faktisk at tabell-fremstillingen vi bruker nå er betydelig enklere å få oversikt over. Det er små endringer i pris fra uke til uke, og disse snappes nok lettest opp ved at man leser ut ifra en rekke tall.

 

Forøvrig kjører jeg oppdatering på tall som er eldre enn 2 måneder i øyeblikket, noe som innebærer at listen over priser blir både lengre, og med noen hull enkelte uker.

 

En annen ting det hadde vært stilig å hatt i prisguiden; kroner per GB på harddisker.

 

Vi har tenkt på dette tidligere. I og for seg en grei sak å lage. I første rekke ønsker vi imidlertid å prioritere funksjoner og tjenester som er tjenelig for samtlige varekategorier.

 

MB RAM per krone, MB minnekort per krone osv. er vel også av interesse, så jeg skal se hva jeg kan få til her.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å lage en grafisk fremstilling av resultatet. Er dette ønskelig, eller er det like oversiktelig å se de konkrete tallene og tilhørende navn på webshop?

 

Nonono. Vi er *nødt* til å få en grafisk fremstilling. Det er ikke engang sammenlignbart hvor *Utrolig* mye mer oversiktlig og brukervennlig det er!

 

De valgene du har er vel:

- Produktets laveste pris uansett webshop.

- Produktets laveste pris hos hver individuell webshop

 

Jeg mener jo da at du bør gå for begge, at brukeren selv kan velge "Vis produktets prisendring over de siste X mnd" eller "Produktets prisendring i en spesiell webshop over de siste X mnd". hvor lang tid (X) kan brukeren også bestemme selv, og også webshop.

Lenke til kommentar

Vi er *nødt* til å få en grafisk fremstilling. Det er ikke engang sammenlignbart hvor *Utrolig* mye mer oversiktlig og brukervennlig det er!

 

Nå har jeg lagt til et par grafer, som begge illustrerer det samme. Hvem av de er best?

 

Andre forbedringer? (jeg klarer ikke få skrevet webshopnavn i grafene, så inntil videre må vi ha tabellen på siden i tillegg, som viser hvilken webshop som er billigst fra uke til uke)

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...w=prishistorikk

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Nå har jeg lagt til et par grafer, som begge illustrerer det samme. Hvem av de er best?

 

Så absolutt den siste ja.

 

Men du må jo da seff ha en fetere strek, kanskje annen bakgrunn eller noe i den dur så det blir lettere å se. Bare få fikset intervallet på Y-aksen :)

 

Andre forbedringer? (jeg klarer ikke få skrevet webshopnavn i grafene, så inntil videre må vi ha tabellen på siden i tillegg, som viser hvilken webshop som er billigst fra uke til uke)

 

Tja, men så kan du jo ha som jeg nevnte. Ha en graf som driter i hvilken webshop det var som hadde billigst (Kan jo nevne det i en tabell under f. eks), og så ha en annen graf en kan velge å få opp som viser prishistorikken for en spesifikk webshop på et spesifikt produkt...

Lenke til kommentar
Nå har jeg lagt til et par grafer, som begge illustrerer det samme. Hvem av de er best?

Likte den siste grafen best, men skaleringen av den kunne vært en del bedre. Slik grafen ser ut nå, ser det ut som det er noen vannvittige prisforskjeller fra uke til uke på produktet, mens det i virkeligheten bare er snakk om noen få kroner. Personlig liker jeg ikke at man kutter av de nederste tallene i aksen og skal det gjøres bør det markeres skikkelig. Det er vel mest økonomer som pleier å kutte slik i aksesystemet for at prissvingninger skal komme tydeligere frem..

 

Videre er den hwn-logen i bakgrunnen litt vel diger og ødelegger kontrasten litt slik at det er vanskelig å se grafen skikkelig. Det beste ville vært å kutte vekk hele logoen og heller bare hatt en liten en helt nederst til høyre, utenfor grafen.

 

jeg klarer ikke få skrevet webshopnavn i grafene, så inntil videre må vi ha tabellen på siden i tillegg, som viser hvilken webshop som er billigst fra uke til uke

Strengt talt så er det vel ikke så viktig å vite hvilken webshop som hadde produktet billigst i forrige uke, men dersom en skulle ha med den tabellen i tillegg kunne den med fordel vært litt mindre, dvs mindre fonter. Tabellen blir litt vel dominerende slik den er nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...