Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger


Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

  1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

    • Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva ville du valgt: Å gi kartongene tilbake uten å få noe igjen for det, eller å brenne dem i ovnen og få "gratis" varme?

 

Tror nok jeg ville gått for det siste, ja. Da får man jo i alle fall noe igjen for avgiften!  :p

 

;)

5378357[/snapback]

 

 

Melkekartongene brukes jo til noe når de er samlet inn. Ellers ville bretting for meg virke noe bakstreversk og reaksjonært...

 

 

Så vil jeg si at land som for eksempel Kanada har allerede panteordning for slike kartonger og sine melkeplastdunker (som er på hele 4 liter). Det finnes egne mottak som du personlig må stille opp på for å få ut panten. Det må også nevnes at retur av brusbokser, ølbokser med mer leveres på samme mottaket.

 

Off Topic:

Jeg synes selv det er fint at folk engasjerer seg i miljøet. Av og til gjøres dette på feil måte. Tenker da på gasskraftutnyttelsen til Norge. I starten hadde ikke Norge særlig utnyttelse av gassen. De brant den rett av ute på oljeriggene. Det kaller jeg for en stor miljøsynd. Senere har vi lagt rør til utlandet fordi de ønsker å kjøpe gassen vår. De bygger gasskraftverk i disse landene! Her i landet krangler vi om gasskraftverk utbygging!

 

Hvorfor ikke tenke og satse smart. Lag ordentlig rensing som gjerne også inkluderer rensing av CO2 gassen slik at den kan selges til alle gartneriene i landet som pumper slik gass inn i drivhusene for å øke produksjonsmengden av planter. Da kan vi med god samvittighet utmerke oss i forhold til Kyoto-avtalen ihvertfall på dette punktet.

 

Avbrenning av gassen ute på plattformen er jeg i mot så sant dette ikke er nødvendig av sikkerhetsmessige grunner i nødstilfeller.

 

Utbygging av gasskraftverk er jeg for av den gode grunn at vi skaper flere arbeidsplasser både under oppføring av fabrikkene, og i etterkant med foredling og lønnsomhet for landet når de selger strømmen.

 

Synes det er litt rart at Natur og Ungdom er så sterkt i mot gasskraftverk. Når vi likevel pumper opp oljen, gassen kommer jo som et biprodukt, da er det mer miljøvennlig å utnytte gassressursen "på en forsvarlig måte".

 

:w00t:

5458472[/snapback]

 

 

Som medlem i natur og ungdom vil jeg si at det er bredere enighet om rensning enn motstand av gasskraft som helhet. Til forskjell fra mange av medlemmene i NU forstår jeg at men her diskuterer på kapitalinteressens premisser. Tjener "vi" penger på noe, så blir det også gjort. Orginasjonsarbeid ser jeg på som en oppfordring til makta om at det finnes alternative måter å gjøre ting på.

 

 

ps. Hurra for kanada

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Hva ville du valgt: Å gi kartongene tilbake uten å få noe igjen for det, eller å brenne dem i ovnen og få "gratis" varme?

 

Tror nok jeg ville gått for det siste, ja. Da får man jo i alle fall noe igjen for avgiften!  :p

 

;)

5378357[/snapback]

 

Melkekartongene brukes jo til noe når de er samlet inn. Ellers ville bretting for meg virke noe bakstreversk og reaksjonært...

 

5488685[/snapback]

De brukes til å BRENNE for å få energi! Og ikke nok med det, de sendes til SVERIGE! Det er jo vel og bra at de brukes til det istedenfor å ligge og råtne, men da kan man jo like godt utnytte energien selv, istedenfor å sende den langt av gårde uten å få noen glede av den. Spesielt når du betaler avgift for å ikke levere dem. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Avgiften forsvinner visst ikke før vi resirkulerer 95% av juice- og melkekartonene og nå resirkulerer vi "bare" 65% av kartongene.

5363218[/snapback]

Har vi hørt den før? Piggdekkavgiften i Oslo skulle forsvinne når over 80% kjørte piggfritt. I dag kjører 90% piggfritt. Er avgiften borte? Nei, den har bare blitt enda en fin ekstraskatt. (I det Høyre/FRP-styrte Oslo!) :no:

Lenke til kommentar
Ugh. Jeg blir provosert! Er jeg som har melkekartongbretting som ansvar hjemme, en del av mine faste arbeidsoppgaver. Blir slutt på det nå. De skal rett i ovnen i protest:)

 

Prøvde å finne ut hvor mye melk det selges i året. Sjekket tine.no. Fant denne setningen:

 

"Visste du at TINE selger 32 millioner melkekartonger per måned?"

 

Dette blir 384 millioner i året, hos kun Tine. Ganget med 0,45 blir det 172 millioner ufortjente kroner i lommen til staten. Jeg er med å signere på en side hvis det kommer opp. >:(

5397580[/snapback]

 

Hvis staten vil ha inn melkekartonger, og ikke bare er ute etter avgiftskronene ville det være mye mer effektivt å sette en avgift på 5 øre per kartong.

Dette ville gi 1.600.000 kr/mnd. (5 øre * 32 mill kartonger)

 

Disse pengene kunne gis tilbake ved en loddtrekning, f.eks 150 stk får 10.000 kroner hver. Da er det 100.000 kroner igjen til å administrere trekningen.

 

Totalt 1800 gevinster a 10.000 kr hvert år.

Jeg ville levert inn "loddene" istedenfor å brenne dem.

 

----------------------------------

Har ikke signatur enda...

Endret av Bonkers
Lenke til kommentar

Ja, gjør som meg. Jeg leverer alt av melkepakker heime til gammlingen som fyller de med kull og brenner den. Den avgiften sier jo bare som sant er, staten synes vi har får god råd så de kan like greit melke oss som er glad i melk. Sånn er det med mange avgifter, som den som kommer snart på bil luksus avgift som den het for mange år siden og uansett så blir de hengende igjen når målet er nådd å ikke noe godt kommer ut av de. Avgiftene går i dass på stortinget, sikker på at de pengene ikke kommer melkebøndene tilgode værtfall som bilavgiften ikke kommer bilen til gode.

Lenke til kommentar
Var det ikke 45 øre denne avgiften skulle være på?

 

Er det flere enn meg som har lagt merke til at prisen på melk ikke har steget med 45 øre men med en hel krone?

 

Over 120% mer enn avgiften skulle være på. :mad:

5483257[/snapback]

I kantina på skolen jeg går på er alle produktene fra Tine satt opp 1krone pga denne emballasje avgiften.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi hadde blitt raskt jaget bort fra forran stortinget, men det hindrer ikke oss i å lage st-hansbål på en eller annen egnet plass og invitert TV2, NRK, Aviser etc. Litt publisistet skal vi alltids klare å få  :devil:

5492064[/snapback]

"Computer nerds goes anti "bretteavgift" - Forsiden i VG

"Og på tampen sender vi over til en morsom protest mot melkekartongavgiften."

- TV 2 på tampen av nyhets sendinga.

"Norwegian Computer nerds gather in protest against taxes on milk" - Slashdot

 

:p

 

Men, i nærbutikken min har ikke prisene gått opp med så¨mye som ei krone.Ei heller i kantina. Husk, en butikk kna vel ta hva den vil for melka, så sånnsett erdet vel til sist butikkene, og dermed markedet om melka skal bli dyrere? (Bare ett lite tankespill fra meg)

Lenke til kommentar
Var det ikke 45 øre denne avgiften skulle være på?

 

Er det flere enn meg som har lagt merke til at prisen på melk ikke har steget med 45 øre men med en hel krone?

 

Over 120% mer enn avgiften skulle være på. :mad:

5483257[/snapback]

I kantina på skolen jeg går på er alle produktene fra Tine satt opp 1krone pga denne emballasje avgiften.

5514402[/snapback]

Det er tre (3) kroner her.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi hadde blitt raskt jaget bort fra forran stortinget, men det hindrer ikke oss i å lage st-hansbål på en eller annen egnet plass og invitert TV2, NRK, Aviser etc. Litt publisistet skal vi alltids klare å få  :devil:

5492064[/snapback]

"Computer nerds goes anti "bretteavgift" - Forsiden i VG

"Og på tampen sender vi over til en morsom protest mot melkekartongavgiften."

- TV 2 på tampen av nyhets sendinga.

"Norwegian Computer nerds gather in protest against taxes on milk" - Slashdot

 

:p

 

Men, i nærbutikken min har ikke prisene gått opp med så¨mye som ei krone.Ei heller i kantina. Husk, en butikk kna vel ta hva den vil for melka, så sånnsett erdet vel til sist butikkene, og dermed markedet om melka skal bli dyrere? (Bare ett lite tankespill fra meg)

5515621[/snapback]

 

 

Tror faktisk melkeprisene (og flerne av basic varene vi bruker) er regulerte slik at butikker ikka kan ta hva de vil. Er vel derfor vi ser at bensinstasjoner ikke selger daglivarer altfor dyre i forhold til vanlige butikker.

 

Men hvem har vel ikke kjøpt grandis til 50-100 kr på en bensinstajon i desprasjon på en søndag... :p

Lenke til kommentar

Tall fra en rapport fra Returkartong AS til SFT:

  • Emballasje produsert i norge: 18859 tonn
  • Emballasje importert: 701 tonn
  • SUM: 19056 tonn
  • 90% av kartongene som blir innsamlet kommer fra husholdninger. 10% kommer fra næringsvirksomheter.
     
     
  • Mengde emballasje innsamlet: 16261 tonn (Returprosent: 85%)
    Av dette er:
  • 5631 tonn (30%) solgt til materialgjennvinning i norge
  • 3468 tonn (18%) solgt til materialgjennvinning i utlandet
  • 4297 tonn (23%) solgt til forbrenningsanlegg i norge
  • 2865 tonn (15%) deponert eller brent uten energiutnytting.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det finnes viktigere saker å engasjere seg i, enn hvorvidt man betaler en liten miljøavgift for embalasje, og hvorvidt man behøver å brette eller ikke, for å eventuelt spare kommunen for dårlig utnyttelse av lasterom i rennovasjonsbiler.

Å hause opp slike saker ser jeg på som rent politisk trass, for å markere at uansett hvem som sitter på stortinget eller hva de utretter, så passer de ikke nesen til kresne nordmenn, som ikke har historisk forståelse som kan fortelle at så godt som vi har det idag, er det ikke meningen at vi skal ha.

Vi kan bruke mer penger på oss selv, etter at alle faste utgifter inkl. daglig matbehov erbetalt, enn noen andre i verden. Da er det viktigere å kjempe for at de eldre i samfunnet vårt, som ikke har det best i verden, får noen tusenlapper mer å rutle med i måneden, enn at vi bruker masse energi på å ikke like et par øre i avgift er lagt på melkeartonger.

Lenke til kommentar

Anth: Enig at de fleste har det godt nok i dette landet, og at man burde ta mere vare på feks. gamle. Men er det ikke litt feil å ta avgift på embalasjon til en forbruksvare? Denne skader jo de fattige som drikker mest, ikke den rike som feks. kan kjøpe melken til det dobbelte av utsalgspris uten å merke det på lommeboka.

Lenke til kommentar

En avgift på 45 øre skader ingen. Det er kun prinsipper dere diskuterer her... Norge er et forbruksland av dimensjoner, og skal vi rydde opp etter oss, må vi resirkulere best mulig. En straffeavgift av symbolsk verdi setter fokus på at ikke alle er så flinke til å brette kartongene sine.

Å boikotte kartongbretting viser bare en umoden og dårlig politisk holdning, slik jeg ser det.

 

Edit: At 1 l. melk har gått opp 1 kr. får de som stemte rødt eller grønt stå til ansvar for. Vi har ikke hatt generell prisstigning på veldig mange år, og kan takke borgerpartiene for det. Nå har "kommunistene" fått slippe til igjen, og den gode kursen landet har hatt de siste årene, kan vi se langt etter fremover. Vil tippe en prisstiging på rundt 50% for dagligvarer de neste 3-4 årene.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...