Gå til innhold

Peltier power regulerbar 30A!


Anbefalte innlegg

Du kan jo ta en kikk på peltierguiden jeg skrev for noen år siden. Står litt der om psu. Bla er switchefrekvens, rippel og U toppverdi viktig å tenke på.

 

Skal du bruke pwm så må ikke U toppverdi være større enn TEC sitt Umax. Dette er fordi tec sin virkningsgrad synker uansett med spenning over Umax.

 

Den strømmen du snakker om ( 28 ampere)vil kun gå i startøyeblikket mens temperaturforskjellen mellom kald og varm side = 0. Deretter vil strømmen synke pga økende resistans i TEC ved stigende varme. Er også i startøyeblikket at TEC sin Qmax verdi oppgies (som oftest). Derfor er Qmax noe misvisende, siden det kun skjer i et lite øyeblikk.. Qmax vil synke med en gang deltaT stiger.

 

Du vil bli forundret over et TEC sine egenskaper. Hvis kjølingen ikke er god nok på varm side, så vil varmen "slå igjennom" hvis du skjønner.. tec vil da yte null og niks. Derfor er det greit med regulerbar psu, da kan du finne vippepunktet hvor varmen vil slå igjennom.

 

For å prøve dette i praksis så kan du koble til elementet til variabel psu. Skru forsiktig opp spenningen mens du holder tec i hånden. Du vil da kjenne at en side blir varm og den andre kald. Skru du spenningen litt til opp så blir den varme siden så varm at begge sidene til TEC plutselig blir varm (du kjenner dette med en gang). Her er vippepunktet jeg snakker om, den varme siden er ikke i stand til å kvitte seg med all varmen som dannes og det slår igjennom.

 

Akkurat samme skjer i et reelt oppsett når alt er koblet opp. Er om å gjøre å finne det riktige punktet.

 

En annen svært viktig ting er rett trykk. Hvis du ikke monterer kjøleblokken riktig på TEC, så vil virkningsgraden synke drastisk. Du må kjøre på med ganske stort trykk (skru godt til) for at du skal kunne fjerne all den varmen som dannes effektivt.

 

Dette er noe av grunnen til at TEC idag ikke blir laget på store plater. Er da vanskelig å montere dem rett.

 

Forslag til psu er pwm styrt mosfet av en enkel pwm ic eller 555 timer.

 

Jeg bruker en variac (trafo med variabelt viklingsforhold) som jeg kjører inn på primærsiden på en trafo med fast viklingsforhold. Da kan jeg enkelt regulere store strømmer ved å forandre på spenning til primærside av trafo. Ulempen med dette er en stor og tung psu. Sekundærsiden har diodebro og store kondensatorer.

 

Ser du lurte på om en diodebro gir cos phi = 1. Det gjør den ikke. Er mye avansert matematikk inne i bildet, men for at du skal se poenget:

 

En krets med diodebro og glattekondensator. Glattekondensatoren gir som kjent mindre rippel. Det medfører at kretsen trekker strøm idet kondensatoren må lade seg opp. Strøm og spenning ligger her ikke lenger i fase. Resultatet er mange "peaker" med stort strømtrekk og dette er noe av problemeatikken ved å koble mange pc`er inn på felles kurser. (De har jo som kjent en diodebro i inngang til psu)

 

Hadde vært lettere å forklare dette ved å se skjermbilde fra et oscilloscop dog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, har lest guiden din. Fant den meget nyttig.

 

For å begynne på toppen så har jeg tenkt over det med effektiv verdiene og topp spenningen så de trafoene jeg skal prøve meg med no først vil ikke levere for høy spenning, helle for lav.

 

Får ta og prøve meg fram på hva drifts strømmen er, kanskje jeg kan gå over til en trafo med høyere spenning, men lavere strøm når elementet har kommet opp i driftstemp. Bruke en til oppstart og en til drift.

 

Jeg visste ikke det om gjennomslagsvarmen, men skal ha på noe enorme kjøleribber så jeg får håpe på at de kjøler nokk. Kommer til å benytte meg av pwm med en 555 og noen kraftige transistorer så jeg kan eksprimentere litt. En variac hadde vært genialt, men har dess ikke noe slikt slengende. Kan snuse litt rundt.

 

Når du skriver det med cos phi så begynner jeg å lure på om jeg har vært litt for hard på akevitten i jula...... så klart vil glattekondensatoren gi en kraftig reaktiv effekt, skammer meg :blush: Har regnet på dette det siste året så jeg burde virkelig vite bedre.....

 

Var på dynga i dag og fikk tak i flere kjøleribber og noen kondiser. Skal ut og shoppe likeretter broer i morra og begynne å snekkre sammen litt. Tenkte jeg skulle bruke noen vanlige 12V pærer for å simulere lasten. Vil ikke ødelegge TEC mens jeg bygger psu. Må få lånt meg ett oscilloskop og sjekket rippelen også.

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Kikket litt på forumet til eXtremeSystems og fant noen tabeller med spenninger, strøm og effekt

 

eXtremeSystems

 

320 watt / 14 VMax / 26 IMax

5 volts: 40.8 watts; 9.3 amps

6 volts: 58.7 watts; 11.1 amps

7 volts: 80 watts; 13 amps

8 volts: 104.5 watts; 14.9 amps

9 volts: 132.2 watts; 16.7 amps

10 volts: 163.3 watts; 18.6 amps

11 volts: 197.6 watts; 20.4 amps

12 volts: 235.1 watts; 22.3 amps

13 volts: 275.9 watts; 24.1 amps

14 volts: 320 watts; 26 amps

 

Dette er ett litt svakere element, men gir en god pekepinn.

Lenke til kommentar

Vil disse duge som glatte kondensator 5 stk

 

10,000uF 25V Radial Electrolytic Capacitor

 

Leste at de burde være 40V, men topp spenningen vil no aldri overstige 25V

 

De var bilige :hmm:

[Link]

 

 

Snakket med en lærer og han ville ikke ha godt for de kondisene, er for dumt om de blåser.... Får lete videre. Kunne koblet to og to i serie men dette er en dårlig løsning....

 

Om det er noen som sitter på ett lager med fete kondiser så si gjerne fra.... :whistle:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

555 er en vippe, ofte brukt til å bygge astabile vipper, en krets som gir firkantpulser

 

Les litt her du så forstår du mye mer:

[Link]

 

Det den er tenkt til å bruke til her er å styre effekten som elementet får ved å "hakke opp" spenningen slik at elementet ikke får spenning hele tiden. Frekvensen må være høy for å ikke ødelegge elementet. Fordelen med en slik spenning er at man slipper så mye effekttap. Hvis man bruker en vanlig serie regulator så vil den effekten som er regulert "vekk" i fra elementet bli liggende over regulatoren. Den vil da bli utrolig varm og man må jobbe mye med god kjøling. + man fyrer for kråkene..

 

Jeg har i tankene om å bruke en lignede krets som dette, bare med høyere frekvens og med ett kraftig utgangstrinn

[Link]

 

Det med at tempen blir høyere kan du lese litt om det Hondaen skrev litt over her eller lese her:

[Peltier guide]

XtremeSystems 1

XtremeSystmes 2

XtremeSystems Forum/TEC

 

Fikk låne en variac fra skolen i dag, kjekk å ha når jeg skal begynne å bygge strømforsyningen. Den er på 5A så den skal brukes på primær siden.

Har også kjøpt likeretter. 2 stk på 25A.

 

Prøve å få begynt i kveld

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten uppdate!

 

Har bestillt 5 stk 10 000uF 50V kondensatorer fra Sverige.

 

Fått tak i:

- 2 stk Asetek - WaterChill DYO - CPU Cooler

- 1 Asetek - Waterchill HDD Cooler Kit, 5.25” Slot

- 1 Danger Den CPU

- 1 Danger Den GPU

- 1 Danger Den chipset vann blokk

- Pumpe til eksprementell bruk, slanger, radiator og div tjafs

 

Skal virkelig bli spennende å få prøve dette... funker det ikke så sitter jeg igjen med en hel drøss vannkjølinskomponenter til div..... Har planer om å lage en vannkjølt HTPC om litt.

Lenke til kommentar

Istedenfor å låne en variac fra skolen kan du jo kjøpe deg en dimmer for jernkjærnetrafo så har du egen regulering.

Går prosjektet til helvete så kan du jo bruke dimmeren til lysregulering ett eller annet sted.

 

Er det nødvendig med glattekondensatorer på sekundærsiden?

Du får jo ikke noe høyere effekt med å glatte ut spenningen.

Lenke til kommentar

Jeg har en 600VA dimmer liggende, men saken er det at spenninen ut er for lav, jeg skal bruke variacen til å øke spenningen inn på primær siden på trafoene :thumbup:

 

Spenningen må glattes for at elementet ikke tåler så høy rippel.

For å sitere litt fra "Hondaen" sin ypperlige peltier guide så:

 

 

"For optimal ytelse trenger en TEC å få tilført Imax og Vmax med en helt glatt DC spenning. Rippel bør være under 10 %. Høyere rippel vil medføre at DeltaTmax synker, samtidig som dens varmepumping synker. Levetiden vil også reduseres, siden rippel fører til mekanisk stess på delene."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...