Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

aGal, plukker du på Elkjøp hamar? :p

 

Er innom der noen ganger ja :p Expert også !

 

Har fått det meste av bekjente og andre som skulle kaste utstyr, men plukker innimellom da jeg har mulighet.

Har ikke førerkort selv så blir forholdsvis lenge mellom hver gang jeg tar med store ting..

Funnet vifter, harddisker og gamle PC'r men polakker etc er nok der å finner det beste før meg :p

 

BTW kommer noe utstyr jeg skulle få til uka kanskje :)

kabinett, skjerm og kanskje noe anna dill..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå fått den siste flatskjermen som han kameraten min fant..

Men denne er det også noe feil med, så jeg håper på tips og råd ifra endre el-retur plukkere :)

Skjermen er en Philips 170B 17" lcd skjerm ifra rundt 2000.

Jeg får bilde på den når jeg skrur den på, men det er der i ca 1-2 sek, så blir det svart.

Dette skjer hver gang jeg skrur den på.

Har testa å bruke en laptop lader på 19V istedet for den 18V saken som sitter i foten på skjermen (da jeg trodde det kanskje var noe feil på den innebygde).

Ser også ut som at det er tatt ut et slags kort i strømforsyninga på den.

For det er et hull innover, og innerst sitter det et slags spor, som man kan stikke et kort inn i.

 

Noen tips til dette?

Hatt en skjerm her før, som var nokså lik i oppførselen, men denne så jeg at strømforsyninga var nokså oppbrukt i.

Og med tanke på at jeg har prøvd en laptop lader på denne, så burde det ikke være power adapteret det er feil på.

 

PS, fikk også en SNES med 5 spill, 2 kontroller, strøm og RF kabel igår.

Denne er også fra el-retur :p men SNES'en har fått mye juling, så den ser ikke ut:(

 

Se om du klarer å stille ned kontrasten på den, før den slukner.

Tror det er samme skjermen jeg har, og den liker ikke å ha for lyst bilde.

Lenke til kommentar

Takker for tipset Rekorden :)

Skal teste det etterhvert.men tviler på at jeg rekker å stille det ned, for jeg trur ikke det er noe hurtigtast for dette på skjermen, og som sagt, jeg har bilde i 1-2 sekunder.

Dette gjelder samme om den er tilkoblet pc eller ikke.

 

Evt om noen vet om det er noen knapper som kan holdes inne for å kjøre en "factory reset" eller noe sånt?

 

*edit*

Tror ikke det hjelper, tok å testet den igjen nå, og da fikk jeg lyset ifra vinduet i rett vinkel, så jeg ser at panelet fremdeles viser bilde, men baklyset slukner.

Så det er nok noe feil med elektronikken til lyset.

Så jeg får skru den opp en dag og se om jeg finner en dårlig kondensator eller lignende.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

noe å tenke på når dere er ute å plukker...

http://medlibrary.org/medwiki/Capacitor_plague

 

noen som har byttet kondensatorer på hovedkortet "MSI 694D Pro v1.0"?

Jeg har et slikt kort, og det er litt kjipern å kaste hovedkortet med to prosessorer.

kondensatorene ser pene ut. men symptomene ligner på at det er kondensatorene.

får blåskjerm (stopcode 0xA.. noe med hardware feil eller noe lignenede trur jeg det sto når jeg slo opp den koden.) av og til.. opplevd at den restarter seg selv.

 

edit:

ved nærmere ettersyn, er det faktisk en ("bulging capacitor") kondensator med en bulk...

hmm.. da er det nok riktig det jeg tenkte

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Har funnet flere hovedkort med det problemet, så da ahr jeg ikke giddi å testa dem engang, har som regel bare vært socket A eller 370.

Hadde det vært noe nyere kort hadde jeg nok bytta kondensatorer.

Har byttet på et hovedkort for lenge siden, og det er jo en enkel og grei oppgave.

Lenke til kommentar
Har funnet flere hovedkort med det problemet, så da ahr jeg ikke giddi å testa dem engang, har som regel bare vært socket A eller 370.

Hadde det vært noe nyere kort hadde jeg nok bytta kondensatorer.

Har byttet på et hovedkort for lenge siden, og det er jo en enkel og grei oppgave.

 

Takk for svar Drkangel ! :D

bra å høre at det er noen som har peiling på mitt problem ;)

 

akkurat det hovedkortet jeg prata om virker veldig bra(bortsett fra bluescreensa).

ble positivt overaska over hvor rask maskinen føltes.

har ikke gjort noe benchmarking. men den føltes så og si like kjapp som en 3Ghz pentium singel core.

 

jeg ser det er en kondensator som er tvilsom, men skal man reparere kortet, må man vel skifte ut hele gjengen av kondensatorer med det samme.. ellers så risikerer man at det kommer problemer senere.

så ut som det ble litt dyrt med kondensatorer på elfa. så nå overkommelig ut den prisen på kitta på badcaps.net... men han vil jo ikke sende utenfor USA. vet ikke om jeg orker å kjøre igjennom hos magnum. (men vurderer det)

 

kjipern med slike produksjonsfeil!

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Du kan jo bare se om du finner et annet kort på el-retur, som du kan ta noen kondensatorer ifra da?

Billigere enn det blir det jo ikke ;)

Bare passe på så dem ikke blir for småe..

 

;) jo har jo en del junk-hovedkort eller annet som ligger her....

 

men skal jeg føre råda til badcaps.. hmm

 

http://www.badcaps.net/pages.php?vid=31

One more thing, NEVER cannibalize your replacement capacitors from some old motherboard you have in your junk pile!! You might be using capacitors that are in worse shape than the ones you're removing! You will also need the long and straight leads on the new capacitors! The holes in the motherboard are extremely small and delicate!! Trying to stuff a bent up, solder blobbed, and short lead into those holes is very difficult and can have fatal results if a mistake is made!!

;)

 

men det er vel trygt hvis man tar fra nytt utstyr. så lenge kondisene ikke er defekte da

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Dagens funn ved elkjøp og expert på Hamar:

To vifter

En slotindrive cdrom compaq

En kort USB kabel (praktisk hater unødvendige metere med USB kabel etc.)

Et stk skjermkort TNT2 32mb elns.. funker delvis, er litt mongo bilde.. kanskje det hjelper med no drivere ?:p

En rambrikke 32MB trur jeg.. den er jo svæær som et fjell :p

Et stk eksternharddisk.. var en DeskStar på 160 GB som satt i den.. ser ut til å ikke funke, lager klikkelyder..

Kabinettet og selve greia inni funka, kjører nå med en 20GB disk til jeg skaffer no større..

 

En kompis fant en hel hau 128mb ram samt litt anna smått..

 

Bilde:

 

 

EDIT: TP kabelen er kjøpt på Biltema :p

Endret av aGal
Lenke til kommentar
Hei har lest litt her :)

 

Fant noe jeg og

 

Cheftec midi tower svart

 

Asus hoved kort med AMD 2400+

 

512 mb ram 400mhz

 

Det var også et skjermkort som ikke var helt bra..

 

Glemte nesten at det var et sound blaster live lyd kort:)

 

Fornøyd jeg :D

 

hvor fant du det.

 

tenkte jeg skulle ta en tur på elkjøp etter de har stengt,

er det no vits i å dra, er alt plukka kl20 på kvelden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...