Gå til innhold

Kun lyd i 2 høtalere (5.1 system)


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har nettopp byttet en julegave i en Creative Inspire T6060 5.1 høtalerpakke.

Det fulgte ikk emed noen som cd eller driver. Jeg har koblet til alle høytalerne og "fortalt" lyddriveren min (Realtek AC'97 7.1 på Hovedkort) at jeg har koblet til et 5.1-system. Dette har jeg gjort i det medfølgende programmet "Sound Effect" og i Kontrollpanel\Lyder og Enheter\Lyd\Avansert. I programmet som hører til lyddriveren kan jeg sende testtone gjennom systemet og får kontakt med alle høytalerne.

Problemet mitt er enkelt og greit:

 

Jeg får ikke lyd i alle høtalerne når jeg spiller musikk i iTunes.

 

Jeg får lyd i f.eks. Windows Media Player.

 

 

Finnes det en plugin som gir 5.1-lyd i iTunes?

 

Jeg vil gjerne ha en løsning på dette problemet da jeg foretrekker å bruke iTunes pga. iPod m.m.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at musikken bare har 2 kanaler og egner seg derfor ikke i 5.1 :p du kan godt kjøre stereo både framme og bak og ingenting i center men jeg vil ikke anbefale det. lyden er mye bedre bare i fra 2 stk og sub. lyd som ikke er ment å komme i fra flere kanter låter ikke bedre fra flere kilder. du vil heller ikke få mye høyere volum siden forsterkeren i anlegget må drive dobbelt så mange høytalere, lyden vil også lettere bli forvrengd (skurre lyd) når forsterkeren blir belastet dobbel så mye

 

EDIT: omformulering

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
Problemet er at musikken bare har 2 kanaler og egner seg derfor ikke i 5.1 :p du kan godt kjøre stereo både framme og bak og ingenting i center men jeg vil ikke anbefale det. lyden er mye bedre bare i fra 2 stk og sub. lyd som ikke er ment å komme i fra flere kanter låter ikke bedre fra flere kilder. du vil heller ikke få mye høyere volum siden forsterkeren i anlegget må drive dobbelt så mange høytalere, lyden vil også lettere bli forvrengd (skurre lyd) når forsterkeren blir belastet dobbel så mye

 

EDIT:  omformulering

5344317[/snapback]

 

Jeg tror du tar feil der. Når jeg spiller av en sang i iTunes brukes kun 2 høytalere. Når den samme snagen spilles i WMP brukes alle høytalerne, inkludert senter. Det er også en god del høyere volum + lyden blir bedre. Jeg leste et sted på nettet at 5.1-støtte var fjernet i iTunes6 men fantes i iTunes 4.7. Altså en feil fra Apple sin side...

 

Jeg lurer bare på om det finnes en patch som gir støtte for 5.1 i iTunes 6...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...