Gå til innhold

Playstation <- -> på plasma tv!?


Mattlakk

Anbefalte innlegg

Hei, Har hørt litt forskjellige ting,

Har hørt at Playstation ikke er bra for plasma tver pga at Bilde har lett for å fryse seg fast i skjermen osv osv,

andre sier bare at det rett og slett ikke er bra,

 

men jeg har også snakket med en del som sier dette er tull!

 

Jeg har en 50 "" plasmaTv fra Panasonic, Går det bra og spille playstation på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke se noen grunn til at tv-spill skal fryse seg fast på en tv-skjerm. Det høres ut som sprøyt.

 

Det er faktisk ikke tull at bilde kan brenne seg fast på plasma-skjermer. Men dagens teknologi er bedre enn eldre plasma-skjermer hvor dette var et større problem. Faren for at noe brenner seg fast er om et bilde eller deler av et bilde er stillestående, og som oftest lyssterke farger (hvitt). Det danner seg da en slags gjenskinn av dette. Som oftest vil det fase ut etter en stund.

 

Grunnen til at noen kanskje har nevnt tv-spill er at i noen spill så er de samme hvite tegnene på samme sted kontinuerlig under spilling (f.ex. score, antall liv etc).

Lenke til kommentar
Det er mulig å brenne fast bildet en liten stund. Men jeg tror jeg har lest at det forsvinner etter å ha skrudd av skjermen i noen timer.

 

(Bare noe jeg tror jeg har lest et sted)

5335764[/snapback]

Mulig det bare er øyet, men når jeg skrur av TV'en etter en stund, så ser jeg bildet fortsatt henge igjen en liten stund før det forsvinner... (Vanlig bilderør TV)

Lenke til kommentar

LCD TVer kan ikke få bildet brent fast.

 

Grunnen til at dette skjer med PlasmaTVer er at det er ett fosfor belegg som blir utsatt for lys. Hvis dette har ett kraftig lys lenge, vil cellen brenne seg fast. I dagens nyere TVer, så har de innebygd beskyttelse hvis ett og samme bilde blir stående for lenge. Og innbrenning vil ikke skje på dagens skjermer før bildet har stått på konstant i flere dager, kanskje uker.

 

Ble advart mot å kjøpe plasma av en som jobber i bransjen, han sa at innbrennings timene som produsentene oppga bare var tull. De brant fast mye oftere. Han jobbet med TVer som kom i retur, så han viste hva han snakket om.

 

 

Så det er ikke noe problem. Det eneste problemet som jeg ser, er at grafikkens feil vil komme mye mer til syne. Playstation 1 og 2 har altfor dårlig grafikk for en 50" TV. Selv på min kompis sin 35" plasma så var PS2 utrolig dårlig etter min oppfattning. Jeg spurte om hvor det spillet lå grafikk messig på PS2 skalaen, og han sa det var en av de bedre. Jeg greide ikke å se svingene engang i spillet, så dårlig var grafikken. Må legge til at jeg sjelden spiller konsollspill, 99.9% av tiden blir det PC med bra grafikk.

 

 

EDIT: glemte å legge til. Denne er postet i helt feil forum.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det er som Anders2T sier, men ville tilføye at forsforene allerede må være slitt for at bilde skal klare å brenne seg fast.

Ikke vet jeg hvordan, men en feilmelding fra sporveien har brent seg fast i min kamerats gamle PC-skjerm. Utrolig nok er den såpass synlig at det er en irritasjon uansett hva man driver med på PC-en, hehe.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noen grunn til at tv-spill skal fryse seg fast på en tv-skjerm. Det høres ut som sprøyt.

 

Det er faktisk ikke tull at bilde kan brenne seg fast på plasma-skjermer. Men dagens teknologi er bedre enn eldre plasma-skjermer hvor dette var et større problem. Faren for at noe brenner seg fast er om et bilde eller deler av et bilde er stillestående, og som oftest lyssterke farger (hvitt). Det danner seg da en slags gjenskinn av dette. Som oftest vil det fase ut etter en stund.

 

Grunnen til at noen kanskje har nevnt tv-spill er at i noen spill så er de samme hvite tegnene på samme sted kontinuerlig under spilling (f.ex. score, antall liv etc).

5333883[/snapback]

 

Det er ikke bare på eldre plasmaskjermer at bildet kan brenne seg fast. Flere nyere plasma/LCD- og "vanlige" TV- og dataskjermer kan også ha dette problemet. I teorien skal ikke dette problemet finnes lenger, men det er flere som fortsatt rapporterer slike problemer. Bildene brennes hovedsaklig inn i skjermen når et visst bilde står i ro og vises på skjermen over lang tid (helst flere dager - men det kan ta mye kortere tid). Et godt eksempel er jo PC-skjermer rundt omkring på landets skoler. Der er det ofte slik at man må logge seg inn, og disse PC'ene står ofte på i helger og etter skolen er slutt på vanlige skoledager. Da kan denne innloggingsruten lett brenne seg inn.

 

Det er her skjermsparere kommer inn. Bevegelige skjermsparere sin "hovedoppgave" er å unngå at bildet brenner seg fast. Dessuten er det mange dataskjermer som går inn i en slags hvilemodus, hvor den slår seg av og ikke slår seg på igjen før du rører på musa eller trykker på en tast. på tastaturet.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...