Gå til innhold

POV 7800GTX eller PowerColor Radeon X1800 XT?


B.H.H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt mye rart om de x1800xl kortene, de er stort sett basert på kjernen som ikke ønsket å bli til x1800xt kort pga lekasjer i pipelinsa noe som enkelt å greit ble fikkset med å tette rundt pipsa en rundet til (som ble x1800xt). Har hørt altra artifakts til at de nekter å klokke på et viss punkt + at de er til å steke egg på.

 

Så for dem som ønsker Ati uansett ser jeg ingen som helst grunn til ikke å vente på x1900.... serien. Etter ryktene å dømme blir det sluppet fire versjoner i løpet av januar.

 

http://www.theinquirer.net/?article=28540

 

edit: Du kan jo også ta en titt på prisene til 7800gtx 512 om det kommer noen inn fremmover, Det er et genialt kort - stille - yter som en gud - pure video funker utmerket - gode linux drivere - Veldig lave temprautrer selv ved oc

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Har hørt mye rart om de x1800xl kortene, de er stort sett basert på kjernen som ikke ønsket å bli til x1800xt kort pga lekasjer i pipelinsa noe som enkelt å greit ble fikkset med å tette rundt pipsa en rundet til (som ble x1800xt). Har hørt altra artifakts til at de nekter å klokke på et viss punkt + at de er til å steke egg på.

 

Så for dem som ønsker Ati uansett ser jeg ingen som helst grunn til ikke å vente på x1900.... serien. Etter ryktene å dømme blir det sluppet fire versjoner i løpet av januar.

5353407[/snapback]

 

Ja det er vell anbefalt og vente til x1900 serien uansett om du skal ha Geforce eller Ati. Men som jeg forstår så klokker x1800 kort veldig godt og atitool gjør det jo lettere for folk og overklokke en og begynne og voltmodde som med geforce 7800. x1900serien kommer sikkert til å bli overklokkings vennlige.

 

Edit: Er det slik at det komme nye Geforce brikker også i januar/februar , eller var det uti mars ?

Endret av Itnux
Lenke til kommentar

Nvidia velger nokk bare å ri videre på bølgen, så fort de får tatt en titt på x1900 serien, kommer de til å prøve å gi ut kort som yter marginalt bedre.

 

Det eneste som haster for dem nå er å få ut fler 7800gtx 512, så de kommer ikke til å haste med noen lansering nei (tror jeg), raptor har nokk mer info om dette om han kan\gidder å dele det med oss

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Nvidia velger nokk bare å ri videre på bølgen, så fort de får tatt en titt på x1900 serien, kommer de til å prøve å gi ut kort som yter marginalt bedre.

 

Det eneste som haster for dem nå er å få ut fler 7800gtx 512, så de kommer ikke til å haste med noen lansering nei (tror jeg), raptor har nokk mer info om dette om han kan\gidder å dele det med oss

5353499[/snapback]

 

Hvordan tror du ytelsen vil ligge på de x1900serien da?. Vil vel merke det markant i nyere spill.

 

Edit: simalarion du har Geforce 7800GTX 512mb XXX XFX, du er vell veldig godt fornøyd med det, men hva er resten av hardwaren din.

Endret av Itnux
Lenke til kommentar
Det med bildekvalitet er en smaksak videre gir ikke avivo bedre resultat snarere tvært imot i følge mange tester.

 

Dessuten kommer Ati med r580 nå på nyåret å skyter seg selv i benet, så de som har lyst til å kjøpe x1800xt, vent på x1900xtx

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551&p=10

5352916[/snapback]

Det hadde nok ikke vært noe mer lurt for ATi å la nVidia øke forspranget uten å ha noe nytt å stille opp med. Det er vel heller ikke så mye lurere å kjøpe 7800GTX nå mtp G71.

 

Når det gjelder AVIVO har ting skjedd siden lanserings driveren;

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ca...ity/default.asp

Lenke til kommentar

Skal lese nøyere på den Avivo linken senere, men hvorfor tester de mot 6600gt ? (jeg vet selv at det er en forbedring fra 6800 ultra til 7800gtx, om det ikke bare en en ny driver som har gjort purevideo bedre da)

 

Men enig med at om du tenker på et nytt toppkort nå er det nokk like greit å vente uansett om du har tenkt til å velge rød eller grønt

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Fikk en del penger til jul som jeg tenkte å kjøpe nytt skjermkort for siden mitt PC X800XL sliter litt med de nyesete spillene ;)

Valget står mellom disse: PowerColor Radeon X1800 XT 256 MB PCIe

 

Point Of View GeForce 7800 GTX 256 MB PCIe

 

Vet ikke hvilket jeg skal kjøpe :hmm: Begge har like mye minne og koster omtrent det samme.

 

Noen som vet hvilket som yter best??

 

Vil en A64 [email protected] bli en flaskehals for disse kortene?? mulig jeg kan få klokket den mer hvist det er nødvendig da :D

5333537[/snapback]

 

Men du må tenke på hvor mye du skal bruke på skjermkort til slutt også. For hvis det ikke er noen hindringer for hvor mye du kan bruke så kan du vel gå for det beste kortet i januar/februar. Som kanskje blir x1900xtx.

Lenke til kommentar
Fikk en del penger til jul som jeg tenkte å kjøpe nytt skjermkort for siden mitt PC X800XL sliter litt med de nyesete spillene ;)

Valget står mellom disse: PowerColor Radeon X1800 XT 256 MB PCIe

 

Point Of View GeForce 7800 GTX 256 MB PCIe

 

Vet ikke hvilket jeg skal kjøpe :hmm: Begge har like mye minne og koster omtrent det samme.

 

Noen som vet hvilket som yter best??

 

Vil en A64 [email protected] bli en flaskehals for disse kortene?? mulig jeg kan få klokket den mer hvist det er nødvendig da :D

5333537[/snapback]

 

Men du må tenke på hvor mye du skal bruke på skjermkort til slutt også. For hvis det ikke er noen hindringer for hvor mye du kan bruke så kan du vel gå for det beste kortet i januar/februar. Som kanskje blir x1900xtx.

5353581[/snapback]

 

Har tenkt å bruke ca.4000kr.

Mulig 7800GTX og X1800Xt synker i pris utpå nyttåret da.

Jeg klarer meg fint med et 7800GTX, så jeg tror ikke jeg trenger noe bedre kort en det

Lenke til kommentar
Stemmer det ikke at X1000 serien er spesielt gode på HRD og en del teknologi som enda ikke er tatt i bruk? Jeg mener jeg hørte dette, og at det derfor er vanskelig å sammenligne det med de mer "konkrete" Geforce kortene.

 

Hadde vært fint om noen kunne si ja/nei sånn at eg ikke farer med løgn  :blush:

5352798[/snapback]

X1x00 serien støtter bruk av AA med FP blending HDR samt flere farge formater som kan gi bedre ytelse. Men først og fremst er det minne mengden og minne båndbredden som er avgjørende for ytelsen med HDR.

 

EDIT: Spill som støtter HDR er:

FarCry 1.3

Splinter Cell Chaos Theory

Half-Life 2 Lost Coast

Age of Empire 3

Serious Sam 2

?

5352846[/snapback]

 

ok, takker. Eg kan jo legge til Everquest2 or Vangaurd til den lista di :)

Lenke til kommentar
Har hørt mye rart om de x1800xl kortene, de er stort sett basert på kjernen som ikke ønsket å bli til x1800xt kort pga lekasjer i pipelinsa noe som enkelt å greit ble fikkset med å tette rundt pipsa en rundet til (som ble x1800xt). Har hørt altra artifakts til at de nekter å klokke på et viss punkt + at de er til å steke egg på.

 

 

 

Vel... Nå er det ikke akkurat rør i fysisk forstand selv om det kalles pipes da ;-) Før ble de skrudd av i bios på skjermkortet, nå om dagen blir de som regel kuttet med laser - dette er en praksis som både Nvidia og ATI har brukt i mange år.

 

Nå skal du ikke tro alt du hører - det finnes utrolig mye fanboys som gjør og sier hva som helst for å fremme sin sak;-)

 

Min erfaring med ATI's X1000 serie er at de faktisk utvikler en god del mindre varme enn tilsvarende NV kort - i den ene pc'en min kjører jeg to X1600XT i CF modus, det utvikler betydelig mindre varme enn mitt kjære 7800GT kort gjør, for ikke å snakke om 7800GTX 512 som også funkgerer bra som ovn :D (det duger jo greit i spill også da) ;-)

Lenke til kommentar

gtx serien er nokk ikke så varm som 1800 serien. (er jo utrolig mye om varme x1800 kort på nettet om du googler litt, mitt gtx512 ligger på load 43 og ikke sett det mye over 60 så da må det være noe galt med kjøleren din.)

 

Videre er det ikke rykter at det var strøm lekasje, det er derfor det tok så lang tid før x1800xt ble lansert. (OM pipselines er brent eller ikke kommer ann på modellene også, det er veldig opp å ned, feks alle standard x800pro kort var brent av.)

 

It took ATI seven months to get aropund to addressing the current leakage problem. ATI engineers didn’t predict the transistor behaviour and the problem was between transistors and the interconnections on the chip

 

But, once the problem was addressed, ATI says it only took 24 hours to fix and all it needed to do was to add another metal layer. Once that happened ATI started to celebrate and the guy that solved the problem got a huge bonus for its efforts. He can probably be known as Fudo's saviour.

 

Link

 

Men at jeg bytter mot et x1900xtx er ikke umulig, virker som de har noe på lur der.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Fikk en del penger til jul som jeg tenkte å kjøpe nytt skjermkort for siden mitt PC X800XL sliter litt med de nyesete spillene ;)

Valget står mellom disse: PowerColor Radeon X1800 XT 256 MB PCIe

 

Point Of View GeForce 7800 GTX 256 MB PCIe

 

Vet ikke hvilket jeg skal kjøpe :hmm: Begge har like mye minne og koster omtrent det samme.

 

Noen som vet hvilket som yter best??

 

Vil en A64 [email protected] bli en flaskehals for disse kortene?? mulig jeg kan få klokket den mer hvist det er nødvendig da :D

5333537[/snapback]

 

Men du må tenke på hvor mye du skal bruke på skjermkort til slutt også. For hvis det ikke er noen hindringer for hvor mye du kan bruke så kan du vel gå for det beste kortet i januar/februar. Som kanskje blir x1900xtx.

5353581[/snapback]

 

Har tenkt å bruke ca.4000kr.

Mulig 7800GTX og X1800Xt synker i pris utpå nyttåret da.

Jeg klarer meg fint med et 7800GTX, så jeg tror ikke jeg trenger noe bedre kort en det

5354003[/snapback]

 

Tja, x1800 serien blir helt erstattet av den nye x1900 serien i januar/februar, så x1800 får en veldig kort levetid...

Lenke til kommentar
Vil x1900 kortene bli dyre? eller legger de seg i samme pris som x1800xt idag og prisen på x1800xt synker?

5364371[/snapback]

 

Jeg vil tro de legger seg på omtrent samme prisklasse som x1800xt, muligens litt dyrere i starten. Noe mer enn 5000kr for de billigste produsentene(som club3d feks.) tror jeg ikke det blir. Som sagt så skal x1800 serien fases helt ut etter hvert...

Lenke til kommentar

jeg tror x1800xt og 7800gtx er mer enn bra nok kort for de fleste, men jeg tror også at x1900xt kommer til å ligge på rundt 6000kr med en gang det kommer ut, tror ikke de kommer til å kvitte seg med x1800 serien med en gang heller, de skal vel bruke den som lillebror til x1900, det er jo først når G80 kommer det begynner å bli spennende, med støtte for Direc.X10 og sikkert flere godsaker.

 

 

GODT NYTT ÅR til alle på forumet her

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Sitter å tenker å bestille dette kortet nå :dribble:

Men hva er best X1800XT 512Mb eller 7800GTX 256mb??

 

Det haster egentlig ikke å bestille siden shuttle'n min har gått til helvette og jeg har ikke fått sendt den inn enda og har bare agp i maskina jeg bruker nå :ermm:

5373998[/snapback]

 

Jeg ville uten tvil kjøpt x1800xt 512mb...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...