Gå til innhold

Får bare opp 131 GB når harddisken er på 250 GB!


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat satt sammen en ny pc. Hardddisken er en Samsung P120 250,0 GB SATA . Det som er galt er når jeg starter windows installasjonen så kommer det opp at det er 131069 MB (131 GB) Unpartitioned space. Det skulle vel være rundt 230 GB. :hmm:

Jeg har lest SATA- guiden og også Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win. Jeg har fulgt det som stod i SATA guiden og har da funnet ut at hovedkortet mitt er i kategori B (Det er et nForce4-hovedkort; MSI - K8N-NEO4-FI, nVidia nForce4, Socket 939 ) der det står at jeg ikke trenger å installere SATA-drivere.

 

Så hva gjør jeg? Skal jeg bare installere Windows (XP Pro) og så etterpå gjøre et eller annet i windows, eller kan jeg gjøre noe i BIOS eller installere noen drivere? Det fulgte forresten med to disketter til hovedkortet, men de ser ikke ut til å være noen SATA-drivere og dessuten skal jeg jo ikke gjøre det i henhold til guiden. :roll: Og den andre guiden står det bare om etter installering av windows altså ikke en ny marksin...

 

Hvis noen vil vite det så står det på diskett:

1: nVidia nForce4 SATA RAID and PATA RAID merge Driver For WinXP

2: Silicom Image SATA RAID Driver Sil3114 For Win2k/XP only

Altså RAID drivere.

 

Edit: Har også lest en del i manualen, men står ikke noe om installering av SATA dirver eller lignende.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du noen service pack innstalert?

5324467[/snapback]

Nei. Som sagt så er data'en helt ny (selvbygd) og har da ikke windows på seg. Jeg lurer da på om jeg skal installere windows, laste ned SP og se hva som skjer eller om jeg kan gjøre noe med problemet med en gang. Det siste hadde vært best da jeg ikke liker å installere windows når det er noe galt... :ermm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Bare installer windows og SP2 så kommer de andre GB'ene

5324532[/snapback]

 

Skal ha 2 partisjoner. Men skal jeg lage 1 eller 2 partisjoner nå da? Men jeg kan vel endre dette med Partision Magic etterpå uansett?

5324632[/snapback]

Bare lag en partisjon til Windows, også fikser du resten når du har SP2 ;)
Lenke til kommentar
Det enkleste er å lage en partisjon nå og den siste senere... restn av disken finner du når sp2 er insallert.
Åpne kjør og skriv diskmgmt.msc

Så kommer det opp diskbehandling. Funka for meg..

Dette er ett enkelt og effektivt verktøy for diskbehandlingen... :)

5324650[/snapback]

 

Ja SP 2 fant de resterende GB'ene (203,59 GB). :w00t: Men i disk management hvordan lager jeg en partisjon? Bare har ikke funnet ut hvordan. Eller går det ikke ann og jeg må bruke partition magic (da må jeg installere det :p )?

 

Edit: Tror jeg fant det ut nå; leste i Help.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dere aner ikke hvor mye dene tråden har hjulpet meg. hackere som sletter er noe drit azz. det er greit(og morro) å hacke men er jo ikke vits å kødde det til for andre.

 

hadde en hacker inne på pc'en min i natt som har slettet alt, kunne ha vært virus men har aldri hørt om et slikt virus... takk en gang til

Lenke til kommentar
Uhm, jaha.... og ? Skjønte liksom ikke en dritt av det der..!

5392437[/snapback]

hvis du setter inn noen pinktum og komma her og der så er et ikke så vanskelig å skjønne. :p

 

noe/noen slettet dataen min en natt eller den var ihvertfall tom når jeg skulle bruke den. hadde glemt de greiene med at XP uten SP2 ikke støtter større disker en 184gb. derfor hjalp denne posten meg med å finne ut det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...