Gå til innhold

DAB vs. casting over web


Anbefalte innlegg

Jeg lytter til nettradio (stort sett NRK mp3) over nettet. Den strømmen jeg lytter til kommer opp som 128 kbps, 44 kHz i Winamp'en min.

 

Saken er at jeg hørte DAB-sendingen er i mp2-format! Betyr det da at DAB-sendingen er dårligere enn 128 kbps? Eventuelt hvilken bit rate er det m3u/DAB ligger på?

 

Dersom de stemmer at DAB-sendingene har dårligere kvalitet enn det vi lytter til over nettet, stemmer jeg for å joine Sverige i sin utsettelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kanskje lese dette om DAB:

 

Hvorfor benyttes ikke MP3 eller AAC som lydkoding på DAB?

I DAB benyttes kodingssytemet ISO/MPEG-2 Layer II. Dette systemet er tilpasset radiokringkasting. For å få til et robust datasignal også med portable og mobile mottakere benytter DAB såkalt feilbeskyttelse. Halvparten av tilgjenglig datakapasitet går med til feilbeskyttelse. Lydkodingen som benyttes må også være tilpasset radiooverføring og være robust. Mpeg-2 Layer II har denne egenskapen. MP3 derimot som er en variant av Layer 3 som er tilpasset kabelbaserte systemer og datafiler og er ikke i samme grad robust. Dersom man skulle benyttet MP3 på DAB måtte bitraten økes for å oppnå samme kvalitet. Det samme gjelder AAC. Forskjellen i bitrate for sammenlignbare kvaliteter er dermed i praksis svært liten. Et annet forhold som mange glemmer i denne sammenheng er at det er selve encoderen som i høy grad bestemmer lydkvaliteten. Som kjent har noen MP3 filer god kvalitet, andre svært dårlig, tross samme bitrate. Forskjellen kan skyldes gode og dårlige encodere. Kringkasterne benytter Mpeg-2 Layer II kodere med svært høy kvalitet.

 

 

Kilde: DAB Digital Radio FAQ

 

 

Tok meg fler sekunder med Google, faktisk :) En bekjent har en DAB radio, og jeg kan ikke si annet enn at det høres bra ut.

Lenke til kommentar

Jeg hører folk mener at DAB-lyd høres tam og kjedelig ut, og uten noe særlig dynamikk og fylde.

Hvis nettradiolyden du hører på er encodet i MP3 128 kbps, vil nok den lyden ligger omtrent på høyde med DAC. 128 kbps MP3 synes jeg personlig høres temmelig labert ut.

Men nettradioen kan også være encodet med f.eks WMA9 (ASF-stream), og da skal 128 kbps visstnok ikke være så dårlig lyd på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...