Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Julekarakterene dine (skrytetråd)


Anbefalte innlegg

dere klager over GK og VK1 matte? Prøv IB high level matte. I løpet av 2 år skal vi lære matte tilsvarende VK1 til første året på universitet... og eksamen er på to deler. 90 poeng på hver del, ca 15 oppg (ink a,b,c,d etc) på del 1 og 6-7 enda større oppgaver på del 2. Og vi får bare 1 og en halv time på hver del. Fikk 6 i matte på ungdomsskolen, henger såvidt med nå...

 

poenget er: hvis du liker matte og tror du har talent/sansen for det, så forsett med det, ellers er det like greit å slutte med. Å jobbe hard med matte virket kanskje i ungdomsskolen, men på videregående er det forskjellig.

5317715[/snapback]

 

Det at IB-matten er så fæl er oppskrytt. Ja, den er mer avansert enn vanlig MX-matte, men at det gjelder første året på universitetet? Tja, kanskje hvis en går historie. Jeg gikk ikke IB og da jeg gikk ut av videregående kunne jeg like mye som IB-folk.

 

Lars, ja, fysmat har vanskelig matte, men hva tror du egentlig de gjør på vanlige matematiske studieretninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lars, ja, fysmat har vanskelig matte, men hva tror du egentlig de gjør på vanlige matematiske studieretninger?

5319731[/snapback]

De regner vel matematikk?

 

En kamerat av meg går andreåret dataing. på HiST og landet en B på matteeksamen selv om han ikke hadde bedre enn 4 i 3MX. I mine øyne betyr tidligere karakterer utrolig lite når man bytter skoletype (ung.skole -> VGS -> universitet/høyskole).

Lenke til kommentar
Det at IB-matten er så fæl er oppskrytt. Ja, den er mer avansert enn vanlig MX-matte, men at det gjelder første året på universitetet? Tja, kanskje hvis en går historie. Jeg gikk ikke IB og da jeg gikk ut av videregående kunne jeg like mye som IB-folk.

5319731[/snapback]

 

Det er det jeg har blitt fortalt, og det er det folk som har fullført IB HL matte forteller meg, og det er samme respons når jeg snakker med kamerater fra AA.

Lenke til kommentar

Heimkunnskap: 4 (Læreren hater meg tror jeg. Og hu krever helt ordrette svar fra boka på prøver...)

Engelsk, skriftlig: 5

Engelsk, muntlig: 5

Kunst og Håndverk: 5 (svak) Kan absolutt bli bedre...

KRL: 5

Kroppsøving: 3 (sterk) Faktisk fornøyd her. Læreren krever mye og jeg har vært mye sjuk, men neste termin skal jeg gjøre det bedre :)

Matematikk: 5 (sterk) Kjempefornøyd. Fra sterk firer ifjor (Hadde sterk femmer på alle prøver, men fikk svak firer på tentamen)

Natur- og miljøfag: 5

Norsk hovedmål, skriftlig: 4 Oppgaver jeg ikke har likt å skrive til har ødelagt mye..

Norsk hovedmål, muntlig: 5 Jeg har vært flink med setningsanalyse :)

Samfunnsfag: 5 (svak) Skal bli bedre til neste termin

Fransk, skriftlig: 5 (svak)

Fransk, muntlig: 4 (sterk)

 

Atferd: G

Orden: G (men fikk med brev siden jeg noen ganger er helt borte i timene. Blir dårlig pga. ventilasjonen på skolen som er så dårlig)

 

Mye kan bli gjort bedre, men er fornøyd hittill :)

Lenke til kommentar
Lars, ja, fysmat har vanskelig matte, men hva tror du egentlig de gjør på vanlige matematiske studieretninger?

5319731[/snapback]

De regner vel matematikk?

 

En kamerat av meg går andreåret dataing. på HiST og landet en B på matteeksamen selv om han ikke hadde bedre enn 4 i 3MX. I mine øyne betyr tidligere karakterer utrolig lite når man bytter skoletype (ung.skole -> VGS -> universitet/høyskole).

5319854[/snapback]

 

 

Ja, de regner matematikk, og den er nok en god del hakk værre enn de fagene som er standard i fysmat.

 

Hva skolen betyr vet jeg lite om, for meg bygger det på interesse for faget.

Jeg går i klasse med folk som både fikk 6 på vgs, men strøk på uni, nesten det samme motsatt også.

Lenke til kommentar

Opplever det samme.. Har noen i klassen som gikk ut med seks fra vgs og så vidt klamrer seg til en D nå, samt en kar som kun hadde 1M fra vgs og har gått mekken, samt jobbet i noen år også plutselig ville han studere matte før de satt inn krav. Han holder seg på C og B. Innsats har MYE å si, men like mye har også interesse.

 

Men jeg holder også en god finger på at folk er forskjellig og noen klarer matematikk mens andre ikke. Likt som alt annet. Noen klarer eksamensformen, andre ikke.

Lenke til kommentar
Hva er spesielt med den nye eksamensformen, da?

5323026[/snapback]

 

Hele faget du har sliti deg gjennom hele semesteret blir oppsummert i løpet av tre timers intens slit. Det er ikke noe nytt, og jeg har aldri vært fan av enkel eksamen som vurderingsform, men før hadde de iallfall seks timer. Vi hadde også i fjor tre timers midttermin med 1/3 vekt og tre timers avsluttende med 2/3 vekt. I år derimot er all vurdering i faget lagt som en tre timers eksamen. Jeg synes det er drøyt. Kvalitetsreformens følger på sitt beste.

Lenke til kommentar
Lars, ja, fysmat har vanskelig matte, men hva tror du egentlig de gjør på vanlige matematiske studieretninger?

5319731[/snapback]

De regner vel matematikk?

 

En kamerat av meg går andreåret dataing. på HiST og landet en B på matteeksamen selv om han ikke hadde bedre enn 4 i 3MX. I mine øyne betyr tidligere karakterer utrolig lite når man bytter skoletype (ung.skole -> VGS -> universitet/høyskole).

5319854[/snapback]

 

 

Ja, de regner matematikk, og den er nok en god del hakk værre enn de fagene som er standard i fysmat.

 

Hva skolen betyr vet jeg lite om, for meg bygger det på interesse for faget.

Jeg går i klasse med folk som både fikk 6 på vgs, men strøk på uni, nesten det samme motsatt også.

5322068[/snapback]

 

Hva? Sier dere at det er hipp som happ hvilken karakterer man får på vgs? Jeg hadde toppkarakter i matte på ungdomsskolen, og har også toppkarakter fra 2MX og 2FY. Hvis jeg vil studere matte og fysikk videre, har ikke forkunskapene da noe å si i forhold til hvordan man gjør det på universitetet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...