Gå til innhold

That '70s Show


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om vi nok er langt foran USA idag, både på levestandard og politikk, [...]

5317598[/snapback]

Ikke for å gjøre dette til en politisk debatt, men påstander som dette kan ikke stå uimotsagt. At De forente stater er langt bak Norge med hensyn til politikk, er bare en idiotisk påstand, så det gidder jeg ikke engang å kommentere, men påstanden om at nordmenn har langt høyere levestandard enn amerikanere, er ren løgn. Uansett hvordan man måler levestandard, er De forente stater blant de land som kommer best ut. På flere målinger ligger amerikanerne på topp.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles feil, det heter "That '70s Show"

 

Serien er bra, akkurat som friends og malcolm i midten, men jeg ser ikke på det fast. Det er bare når jeg legger meg foran tv-en at det blir aktuelt å se på.

 

Og til deg PelsJakob: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/26/441526.html

 

Så levestandarden er nok bedre i Norge, men det politiske systemet er minst like velfungerende i USA.

Endret av b_penguin
Lenke til kommentar
Så levestandarden er nok bedre i Norge, men det politiske systemet er minst like velfungerende i USA.

5324279[/snapback]

Vi får bare se glansbilder av USA på TV. Landet er fullt i gørr, og politikken deres prioriteres slik 1: Utenrikspolitikk 2: Innenrikspolitikk

Problemet USA har, er at de er mer interessert i å fjerne styreformer i andre land som ikke er i samsvar med deres egen ideologi, i stedet for å konse på innenrikspolitikk. Dette går utover landet internt, men mest over de fattige som aldri blir hørt og som resten av verden ser lite til. Vi har fattige i Norge også men det er på langt nær så ille som i amerikanske forsteder og ute på landbygdene...

Endret av anth
Lenke til kommentar
Og til deg PelsJakob: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/26/441526.html

 

Så levestandarden er nok bedre i Norge, men det politiske systemet er minst like velfungerende i USA.

5324279[/snapback]

Det hadde gjerne vært en idé å lese hva jeg skriver:

 

Uansett hvordan man måler levestandard, er De forente stater blant de land som kommer best ut. På flere målinger ligger amerikanerne på topp.

Jeg hevder ikke at De forente stater er på topp på alle målinger. Tvert imot skriver jeg at landet er blant de som kommer best ut. Dette må selvsagt sees i sammenheng med påstanden jeg besvarte, som var at Norge ligger langt foran De forente stater i levestandard. På HDI, som du viser til, er De forente stater blant de ti beste hvert eneste år.

 

Det er heller ikke slik at HDI er en objektiv måte å måle levestandard på. Den har, som de fleste andre måter å måle på, flere mangler. Anta for eksempel at en fattig meksikaner (fattig etter meksikanske forhold) flytter til De forente stater, og på den måten bedrer sine levekår, men fortsatt er fattig etter amerikanske forhold. Det trekker opp gjennomsnittet i Mexico, mens det går ned i De forente stater. Men er Mexico et bedre land å leve i, mens De forente stater er verre å leve i, som følge av at denne fattige meksikaneren har bedret sine levekår? At Norge stenger grensene for innvandring er jo også noe av grunnen til at man når høyt opp på denne listen. De forente stater tar inn millioner av fattige innvandrere hvert eneste år, og disse trekker åpenbart ned snittet. Det betyr imidlertid ikke at Norge er bedre enn De forente stater. Jeg vil heller si tvert imot.

 

Når det gjelder den såkalte fattigdommen i De forente stater, er dette svært overdrevet, og handler stort sett om mennesker som eier sitt eget hus, har flere biler og i det hele tatt lever svært godt. Det er en myte at amerikanere flest må ha tre jobber for å overleve og at kun de rikeste har råd til utdannelse.

 

Men som sagt: La oss ikke gjøre dette til noen politisk tråd. De som ønsker å fortsette diskusjonen, kan starte en tråd i politikkseksjonen.

Lenke til kommentar

Fint! Jeg har forresten ikke innledet til en diskusjon, men sagt hva som er artig med serien. Nemlig å se at amerikanerne var før oss på levestandard, men at vi nå går forbi dem.

Hvis flere USA-fantaster føler at det er et angrep på USA (noe som over hodet ikke var min intensjon), og vil diskutere dette, så opprett en egen tråd.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...