Gå til innhold

Den store Mediaportal-tråden - 1.2.3 sluppet 13.04.2012


Spragleknas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm... OK. Håpet liksom det kom en ny stable-release eller hjemmeside oppgradering.

 

Donerte $ der i dag - fint å se at de har fått penger å gå på allerede :green:

8476583[/snapback]

 

En stable release skal ikke være langt unna.... men når den kommer vet jeg ikke. :cool:

 

Roy

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som ny bruker av MP har jeg en del "funderinger". Nå bruker jeg MP kun til å spille av film og musikk fra mediaserveren min. Siden jeg har parabol opplegg i huset så får jeg desverre ikke utnyttet MP til sitt fulle nå det gjelder bruk av TV kort.. Men så slo det meg at det må jo kunne gå å skifte kanal på f.eks en dreambox med MP. Med en dreambox tilkoblet nettverket så kan man jo skifte kanal via f.eks en bærbar pc, da må de jo kunne gå an å skifte kanal via MP?

 

Og neste spørsmål blir da, kan man da skifte kanal på en vanlig sat tuner via en ekstern IR sender som er tilkoblet HTPC'n? Har noen vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Ved bruk av satelitt har du flere muligheter:

 

- Bruk av DVB-S TV-kort

- Bruk av Dreambox som styres av MP

- Styre den dekoderen (STBen) du allerede har vha IR-blaster (følger med MCE fjernkontrollen). Blir da analogt TV-kort med s-video inn = kvalitetstap.

8590557[/snapback]

 

Spragleknas -takk for svar.

Er det noen som har et fungerende oppsett med sat. tuner og ir-blaster, som kan gi litt info om hvordan dette konfigureres. hvor mye kvalitets tap kan det bli, når sat tuneren idag kobles direkte til tv via scart, kontra kobles til htpc via s-video, og htpc til tv via hdmi?

Lenke til kommentar

Bruker IR-blaster selv til dekoder, og det blir derfor samme prinsippet (samme hva som er kilden - selv har jeg IP-TV).

 

Først: Kan dekoderen gi ut s-video?

 

I så fall:

[sTB] -- s-video --> [HTPC] -- HDMI --> [TV]

Dette mener jeg vil gi et minimalt "tap" (umerkbart for de fleste?) - evt. kan du oppleve bedre bilde vha. postprosessering (avansert).

 

Selv kjører jeg

[sTB] -- s-video --> [HTPC] -- s-video --> [TV - CRT]

Dette er greit nok, men blir mye dekoding (først DA så AD så DA igjen).

 

Hadde ikke bekymret meg for bildekvaliteten i utgangspunktet - selv om intern PC-tuner (DVB-S) eller Dreambox er å foretrekke.

 

IR-blasteren er enkel å sette opp - bruk gjerne and-81 sin MCE replacement plugin (har kanskje skiftet navn?)

 

Se MP-forum -> hot plugins

 

 

GØDD LØKK!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer å gå over til parabol for å få utnyttet min nye LCD TV fullt ut (HD kanaler og generellt bedre billedkvalitet). I den anledning lurer jeg på om det er mulig, på noen måte, å få inn kanaler både fra paraboldekoderen og via kabelanlegget i MediaPortal, slik at jeg kan kjøre f.eks Canal+ kanalene fra parabolen, mens TV3, TVNorge osv fra kabelanlegget. Går dette trenger jeg ikke kjøpe av de største kanalpakkene og dermed spare litt gryn :)

 

Har i dag kabel og et Hauppauge MCE500 kort i PC'en, kjører MP og det fugerer som en drøm.

 

Noen som vet?

 

En annen ting, kan man om man bruker MP's nye TV-server kunne se parabolkanalene også på andre rom eller må man da ha flere dekodere fra CanalDigital (som er det jeg evt. vil gå for)?

Lenke til kommentar

Det skal gå fint å ha forskjellige kilder - hvordan du kobler det opp er noe du må avgjøre selv. For CD satellitt, se her: http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...loppydtv-c.html

 

Vil ellers tro at Hauppauge HVR-4000 og CI-kort vil være et alternativ.

 

En annen ting, kan man om man bruker MP's nye TV-server kunne se parabolkanalene også på andre rom eller må man da ha flere dekodere fra CanalDigital (som er det jeg evt. vil gå for)?

For å svare enkelt: TV-serveren streamer det den blir satt til. Hvem som mottar (og hvor mange mottakere) betyr ikke noe.

 

Men ville styrt unna dekodere... dersom mulig.

Lenke til kommentar

Spragleknas - Tusen takk for meget informativt svar og link!!

 

Men må man ikke ha en dekoder (eller annen type boks fra CD) om man skal kunne se HDTV kanalene? Kan man bare kjøpe et TV-Kort og er det CAM man kaller det og bare sette kortet fra CD inn der om man skal se TV via HTPC?

 

Sorry for sounding noobish - but hey, I'm a noob at this :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har selv IP-TV, så jeg er ikke på sikker grunn her, men:

- Man skal kunne bruke cam og tv-kort av typen DVB-S for CD satellitt.

Eks: Hauppauge! Smart CI USB

    * Støtte for Boxer i Sverige samt CanalaDigital via satelitt i Norge.(...)

    * Om man kjøper den med ett HVR4000 feks, kan man se HDTV via satelitt!!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328513

 

Når du snakker om "kabel" er det da analog eller digitalt? Eks.: Kan du koble den rett i TV-en? (analogt).

Lenke til kommentar
Når du snakker om "kabel" er det da analog eller digitalt? Eks.: Kan du koble den rett i TV-en? (analogt).

8696327[/snapback]

 

Igjen, tusen takk for svar O'store MP-guru :)

 

Er analogt pr. i dag, og hva som skjer når man går over til digitalt bakkenett aner jeg ikke (for dette vil innvirke på oss som har kabel-TV også, ikkesant?), må man da ha nytt TV-Kort tro, vil mitt MCE500 kort da ikke fungere lenger..?

Lenke til kommentar

Nåja, er større MP-guruer her en meg (Ronilse f.eks), men takk :)

 

Svar: Du trenger ikke bytte ut ditt 500-kort ved digitalisering av kabel, men da må du bruke en dekoder først (styre den med IR-blastere).

 

Den åpenbare ulempen med dette er kvalitetstapet (samt tregt kanalbytte?).

 

Dette skyldes omgjøring til og fra digital og analogt:

 

(1): --- digitalt ---> [Dekoder] --- analogt ----> [TV-kort] ---- digitalt ---- (?)

 

Ved bruk av DVB-C (digital kabel) (om mulig):

 

(2): ----- digitalt ---> [TV-kort] ---- digitalt --- (?)

 

Med ditt 500-kort kan du nå:

- Koble inn analog kabel (ikke kryptert)

- Styre en satelitt dekoder i henhold til (1)

 

 

EDIT: Vurdert å vente på bakkenettet?

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg bruker TheaterTek som eksternspiller i Mediaportal. Som fjernkontroll bruker jeg MCE Remote. Fjernkontrollen funker bra men den aktiverer også funksjoner i Mediaportal mens jeg bruker den i TheaterTek. Finnes det noen instillinger slik at MCE Remote bare funker på det programmet som ligger øverst.

Lenke til kommentar
Hm... har ikke prg. her, men mener du kan mappe hver tast individuelt for hver avdeling/plugin. Se evt. om MCE-replacment plugin kan hjelpe.

8738142[/snapback]

 

Man kan mappe hver tast individuelt utenom OK og piltastene. Men skal prøve MCE-replacment plugin.

Lenke til kommentar

Høyt ærede MP eksperter...Har en stuepc av typen Scaleo e med 2 hauppage 1300 kort i.

 

Har også altibox breiband tv med setupboxer.

 

Ikke en god kombinasjon med MCE.

 

Spørsmål, kan jeg legge inn MP uten å forsstyrre MCE installasjonen slik at jeg kan prøve ut litt?

 

Og kan jeg oppnå noe bedre ift altibox Kreatel setup boxene med MP?

 

Mvh

 

Den evige amatør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...