Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke pløyet så dypt som dere her, men forstår det slik at Windows blir mer modulær enn XP (monolittisk), noe ala GNU/Linux. Vil dette si at spill kan deaktivere desktop/explorer og unødvendige prosesser, accessere drivere direkte og kanske få nesten like mye ut av hardware som konsoller ? I så fall gjør det jo ikke noe at den sluker resursser under Explorer ....

Lenke til kommentar
Har ikke pløyet så dypt som dere her, men forstår det slik at Windows blir mer modulær enn XP (monolittisk), noe ala GNU/Linux. Vil dette si at spill kan deaktivere desktop/explorer og unødvendige prosesser, accessere drivere direkte og kanske få nesten like mye ut av hardware som konsoller ? I så fall gjør det jo ikke noe at den sluker resursser under Explorer ....

Dette har spill den dag i dag (I hvert fall Windows 2000 og nyere) anledning til å gjøre, så lenge brukeren som starter spillet har rettigheter til å kontrollere prosessene.

Lenke til kommentar
roac Postet i går, 20:06

Det vil sannsynigvis komme en demoversjon (180-dager?) i fobindelse med lansering, altså H2 2006.

Ja riktig, var det jeg håpet på, at de ville komme med noe tilsvarende mulighet som man i dag har med XP64.

 

Men siden jeg ikke har så mye greie på hvordan man lager en ny Windows er det i alle fall lett for meg og si; Er det så fryktelig kompelisert og lage en versjon der det kan velges om man vil ha 32 eller 64bits innstallasjon?

 

Vel, jeg får vel kanskje si det til Bill...

Lenke til kommentar
roac Postet i går, 20:06

Det vil sannsynigvis komme en demoversjon (180-dager?) i fobindelse med lansering, altså H2 2006.

Men siden jeg ikke har så mye greie på hvordan man lager en ny Windows er det i alle fall lett for meg og si; Er det så fryktelig kompelisert og lage en versjon der det kan velges om man vil ha 32 eller 64bits innstallasjon?

5353013[/snapback]

Det er ikke vanskelig å gjøre dette, men det vil kreve en god del ekstra plass på distribusjonsmediene, siden det må være to kopier av de aller fleste filene (32-bit og 64-bit). Videre er det ikke gitt at Microsoft kommer til å ønske at den samme lisensen skal være gyldig både på 32-bit og 64-bit Vista, det vil tiden vise. Til slutt må det nevnes at for alle de som laster ned Vista (lovlig) er det fint at DVD-imaget som lastes ned ikke er større enn nødvendig, det er stort nok fra før.

Lenke til kommentar
Filen er rundt 2 gb på 5270. Vil tro det vil bli litt mer ved RTM når alle funksjonene er implementert.

Interessant å se hvem av oss som får rett, jeg tror den vil bli mindre. Årsak: Imaget nå er både for Vista og Longhorn (hvilket inkluderer en del server-tjenester som kommer til å bli trukket ut), samt at all koden nå sannsynligvis har en del debug-informasjon som kommer til å bli fjernet i release. Men uansett, imaget er mer enn stort nok som det er :)

Lenke til kommentar

Vel, har ikke sett longhorn siden versjon 5231 jeg. Den må isåfall ligge skjult på CD'en. 5259 var på 3 gb med supplemental drivers. 5270 har ikke supplemental drivers.

 

Jeg tror den blir større enn 2 gb. (Og da snakker jeg selvfølgelig om hele pakken. Ultimate edition med MC)

Lenke til kommentar
Vel, har ikke sett longhorn siden versjon 5231 jeg. Den må isåfall ligge skjult på CD'en. 5259 var på 3 gb med supplemental drivers. 5270 har ikke supplemental drivers.

 

Jeg tror den blir større enn 2 gb. (Og da snakker jeg selvfølgelig om hele pakken. Ultimate edition med MC)

DVD-en isntallerer Vista eller Longhorn avhengig av produktnøkkel, og det går også klart frem av nedlastingen at det er samme DVD-image til Vista og Longhorn.

 

Edit:

This is the Main download and includes both Longhorn Server and Windows Vista 32 bit images.
Endret av roac
Lenke til kommentar
roac Postet i dag, 15:41

Det er ikke vanskelig å gjøre dette, men det vil kreve en god del ekstra plass på distribusjonsmediene, siden det må være to kopier av de aller fleste filene (32-bit og 64-bit). Videre er det ikke gitt at Microsoft kommer til å ønske at den samme lisensen skal være gyldig både på 32-bit og 64-bit Vista, det vil tiden vise. Til slutt må det nevnes at for alle de som laster ned Vista (lovlig) er det fint at DVD-imaget som lastes ned ikke er større enn nødvendig, det er stort nok fra før.

Jøss, er den på 2GB allerede, det viste jeg ikke. Men på den annen side betyr jo det at det nødvendigvis blir en DVD hvor det bør bli plass nok, eller flere CD. Min første Win var vel 12 disketter, så en cd ekstra hadde ikke plaget meg :yes:

Men jeg har forståelse for argumentet når det gjelder nedlastning, jeg tenkte mer på det og kjøpe denne på DVD når den kommer ut på vanlig vis, som vel de fleste private da gjør.

Liker ikke helt tanken på å kjøpe et nytt os i løpet av 06 som ikke støtter 64bits, og samtidig er fortsatt ikke tiden helt inne for 64bits for min del enda i alle fall. Nå er jo ikke dette MS sin feil, men de kunne faktisk løst problemet for meg.

Uansett, bare lurte jeg, takk for svar.

Lenke til kommentar
, jeg tenkte mer på det og kjøpe denne på DVD når den kommer ut på vanlig vis, som vel de fleste private da gjør.

5353152[/snapback]

Jeg må bare kommentere dette, ettersom det er langt fra den virkeligheta jeg er vant med. For meg virker det som at de fleste (iallefall i nabolaget) som kjøper nye maskiner (og ikke bygger sjøl) betaler litt ekstra for å få med windows. Derimot, de som bygger sjøl eller ønsker å ta ibruk en nyere versjon enn det de tidligere har hatt, laster ned denne fra nettet eller får den gjennom venner.

Lenke til kommentar

Ja det er fullt mulig jeg er feilinformert om hva som er vanlige metoder, jeg vil tro at den store massen private får dette gjennom sin Dell, Compac, eller HP som ferdig innstallert, med recovery. De som får av venner syns jeg ikke bør tas hensyn til her.

Men uansett, det som vel da til slutt blir essensen av mitt ønske er vel egentlig at samme lisens gjelder både 32 og 64, men det er kanskje drømmetenkning fra min side.

Og jeg kan godt se at dette er mine ønsker, og ikke nødvendigvis representativt for den store massen. :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe piratkopisikre løsninger. Uansett hvor mye microsoft prøver, kommer det noen smarte crackere og finner en vei rundt problemet. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det fortsette. Det var vel snakk om å egge ved masse DRM-shit i vista, men ikke helt sikker på hva statusen på dette er..

Lenke til kommentar
Hvordan blir det med piratkopiering? Vil de komme med noen nye smarte løsninger  (som er nødvendig!)

5353476[/snapback]

Jeg har ikke sett noe enda, men noe kommer nok.

 

En ting jeg kunne tenke meg var at alle sikkerhetskopier inneholdet kjente misbrukte keys, og at OSet selv vil kreve inntasting av ny (gyldig) produktnøkkel dersom installasjonen er gjennomført med en misbrukt/ugyldig produktnøkkel. Dette vil ikke hindre piratkopiering, men det ville hindre (i hvert fall i første omgang) oppdatering og/eller videre bruk av piratkopierte utgaver.

Lenke til kommentar

Aa tru, uten aa begrunne og linke til dokumentasjon, blir bare for dumt...

Installerte nettopp Vista, og ser da veldig pent ut. Likte spesielt soeket paa startmenyen. Har ikke funnet ut hvordan jeg setter norsk tastatur enda da..

 

Her er noe screenshots av IE og firefox. Langt igjen foer IE stoetter standardene som den skal dog..

 

post-51505-1135900080_thumb.png

 

post-51505-1135900113_thumb.png

Lenke til kommentar
Aa tru, uten aa begrunne og linke til dokumentasjon, blir bare for dumt...

Installerte nettopp Vista, og ser da veldig pent ut. Likte spesielt soeket paa startmenyen. Har ikke funnet ut hvordan jeg setter norsk tastatur enda da..

5355659[/snapback]

Control Panel > Regional and ... >

 

Så finner du oppsett for Tastatur, der legger du til Norsk og sletter Engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...