Gå til innhold

Død disk = selger betaler gjenoppretting!


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Hva da med denne loven?

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

       Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Hvor mange selgere kan skjule seg bak denne?

5303488[/snapback]

Uttrekket er fra kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir ytterligere rettigheter til forbrukerkunder, og går som særlov foran kjøpsloven. Bedrifter og andre ikke-forbrukere har ikke samme beskyttelse, og må nøye seg med hva som står i kjøpsloven.

Lurer forresten på hvorfor vi har to tråder gående om akkurat det samme temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva da med denne loven?

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Hvor mange selgere kan skjule seg bak denne?

5303488[/snapback]

Uttrekket er fra kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir ytterligere rettigheter til forbrukerkunder, og går som særlov foran kjøpsloven. Bedrifter og andre ikke-forbrukere har ikke samme beskyttelse, og må nøye seg med hva som står i kjøpsloven.

Lurer forresten på hvorfor vi har to tråder gående om akkurat det samme temaet.

5303538[/snapback]

 

 

Denne er hentet fra Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). og ja vi har to tråder om det samme. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=511172&hl=

Lenke til kommentar

Det er nok en viss mangel på juridisk gangsyn i de foregående innleggene. En lov må nødvendigvis være generell og ses på i lys av andre rettskilder og rettspraksis. Denne saken springer ut som en konsekvens av F.kjl. §34. Jeg tror dere som forbrukere skal være ganske fornøyd med innholdet og rettsprakis i overnevnte paragraf, dere kan vel selv ressonere dere frem til en eventuell annen relalitet ved fravær en en slik lovbestemmelse.

Å trekke frem et økt kostnadsnivå mener jeg forøvrig er å skyte litt over mål, konsekvensen av innholdet i artikkelen vil på lang sikt være bedre kvalitet og bedre forbrukersikkerhet på noe sikt (og med visse forbehold).

Lenke til kommentar

Og hvem andre enn diskeier bestemmer el hva som er viktig ??. Mine feriebilder er jo sannsynligvis ikke akkuratt viktige for andre enn meg selv. Og for alt jeg vet kan det jo hende at det var der jeg møtte mitt livs kjærlighet ....

 

Til og med "pornobilder" kan jo være det.... Kanskje tenner jeg på det..... og kanskje tenner min kjære på det .... Ingen andre enn oss selv kan svare på det... Og den eneste som kan definere "piratkopierte" filmer er jo også deg selv..... for det betyr jo bevis på at du ikke eier orginalen....

 

TAZ

5303530[/snapback]

 

Jeg stilte et retorisk spørsmål, for jeg har ikke noe godt svar på hva som er viktig eller ei. Det er nok riktig å anta at Per 14 synes de 200GB med Carmen Electra XXX som han har lasta ned er like viktig som Onkel Per's 40GB med familiebilder. Og da måtte jeg anta i mitt "regnestykke" at alle har krav på å få gjenoppretett sine data, uansett hva disse måtte være. Men hvordan skal man forsvare gjenoppreting av "tullball" til flere tusen kr? Jeg vet ikke..

Lenke til kommentar

Og hvem andre enn diskeier bestemmer el hva som er viktig ??. Mine feriebilder er jo sannsynligvis ikke akkuratt viktige for andre enn meg selv. Og for alt jeg vet kan det jo hende at det var der jeg møtte mitt livs kjærlighet ....

 

Til og med "pornobilder" kan jo være det.... Kanskje tenner jeg på det..... og kanskje tenner min kjære på det .... Ingen andre enn oss selv kan svare på det... Og den eneste som kan definere "piratkopierte" filmer er jo også deg selv..... for det betyr jo bevis på at du ikke eier orginalen....

 

TAZ

5303530[/snapback]

 

Jeg stilte et retorisk spørsmål, for jeg har ikke noe godt svar på hva som er viktig eller ei. Det er nok riktig å anta at Per 14 synes de 200GB med Carmen Electra XXX som han har lasta ned er like viktig som Onkel Per's 40GB med familiebilder. Og da måtte jeg anta i mitt "regnestykke" at alle har krav på å få gjenoppretett sine data, uansett hva disse måtte være. Men hvordan skal man forsvare gjenoppreting av "tullball" til flere tusen kr? Jeg vet ikke..

5303548[/snapback]

 

 

Exactly !

 

Og loven må være lik for alle .... inklusiv personvern etc .(innenfor lovens rammer da) og muligens selv om det ikke er det.... For hvem vil vel f.eks. ha permanent trafikkovervåking på alle hovedveier i Norge med gjennomsnitt og tilfeldige øyeblikksmålinger ?? Noe som sikkert er gjennomførbart med de avgiftene vi betaler idag .. :D

 

Som sagt .... mine data er viktige for MEG og jeg betaler gladelig litt ekstra for det . Alternativet er jo et raid 1 oppsett som inkluderer 2 disker men bare utnytter 1 noe som i praksis vil si at jeg betaler dobbelt uansett ..

 

TAZ

Lenke til kommentar
Og til slutt jobber jeg på et firma som har mye sensitive data.... HVER eneste dag kjøres backup... HVER eneste dag sjekkes denne mot loggen.... HVER eneste dag skiftes kassett i systemet ..... Og nå i sommer hadde vi server-kræsj. Og hva viste seg?? Jo Ikke en eneste backup var lagret.... alle taper var blanke .... Og disken det skulle ligge på ... Ja gjett selv .... Seff var dette sannsynligvis et software-problem, men hvem vet.... når dataene skulle gått via disken til tapen ? Og hvordan i H.... skal du kunne vise til at det var det ene eller andre når disken er tryna ??

5303530[/snapback]

 

Nå skal jeg ikke være altfor slem med den ansvarlige på jobben din, men det falt aldri noen inn å faktisk sjekke tapene en gang eller to? Jeg mener, det er litt slapt å ikke ta et par stikkprøver i det minste dersom dataene var så utrolig viktige. Har en del erfaring fra tidligere når det gjelder systemer med mye sensitiv data, og det å fysisk sjekke innholdet på backupene ble gjort minst en gang i måneden under føre-var-prinsippet. Nettopp for å unngå scenarioer som du beskriver.

Lenke til kommentar

Selger vil hjemme seg bak §29 i forbrukerkjøpsloven og si at det volder han urimelige kostnader å erstatte data (dersom det overhodet er mulig). Elektrobransjen gjør allerede dette på en rekke produkter som koster langt mindre enn en gjenoppretting av en fysisk skadet harddisk, og jeg ser ingen grunn til at det ikke vil skje med saker som dette også.

 

Det som imidlertid er interessant er om det blir slutt på at verksteder osv ikke har noe ansvar for innholdet på harddisker når de f.eks. bytter hovedkort. Typisk praksis i slike tilfeller har jeg inntrykk av at er å bytte hovedkort, og re-tanke harddisk med nytt image. Det samme gjelder mobiltelefoner som er på service. De kommer ofte blanke tilbake igjen og 99% av eierne har ikke backup, enten fordi de er dumme, teknisk ute av stand til å ta backup (enten som følge av at de ikke har utstyr for det, eller fordi de ikke har kunnskap til det), eller som regel, en herlig kombinasjon av dårskap og digital analfabetisme.

 

Personlig sender jeg aldri av gårde noe personlige data til verksteder. Man kan ikke stole på at de tar backup og siden jeg tar backup selv er jeg ikke interessert i at en eller annen tekniker skal snoke i mine personlige data.

 

Til dere som griner om at det er umulig å holde backuper helt oppdatert til enhver tid eller at dere ikke har harddisker nok til å ta backup; Nei, man kan ikke ha 100% backup uten speiling, og da har man fortsatt diskene fysisk plassert i samme tid og rom så hvis huset ditt sprenger er alt vekk uansett. Poenget må vel være å ta backup ofte nok til at konsekvensen av å miste sine data ikke blir altfor stor, og at ikke kostnaden av det å ta backup blir alt for stor.

 

Når det gjelder det å ikke ha plass til backup så er det viktig å se litt kritisk på de data man har og vurdere hvor stort problem det hadde vært å miste det. Hvis man tenker seg om så vil dine 400gb med proppfulle harddisker neppe bety at du trenger å kjøpe 400gb med harddisker til for å ta backup av alt sammen. Ofte er det snakk om viktige dokumenter og/eller bilder. Dette er typisk ting som ofte ikke tar så voldsomt mye plass. I noen tilfeller kan det være snakk om video, men dette er jo ting som ofte er naturlig å ha backup av på andre medier (DV og/eller DVD).

 

En siste ting om backup; backup til en annen partisjon på samme fysiske disk er ikke backup i det hele tatt, backup til en annen fysisk harddisk på samme pc er ikke spesielt trygt heller, ikke engang backup til en filserver i kjelleren i huset ditt er trygt. Det begynner egentlig ikke å nærme seg noenlunde trygt før du har den samme backupen din flere steder enten det være seg ekstern server, nabo, familie, bankboks etc.

 

Uff, ble litt OT, men jeg kan jo avslutte med det som tidligere er nevnt; Tøffe gutter tar ikke backup, men de gråter ofte.

Lenke til kommentar

Skal dette gjelde for HD må det jo også gjelde for CD, DVD, DV, MEMORYSTICK, SD, TAPE og ellers alle andre medier man kan lagre data på. Så hvorfor skal jeg da ta backup? Kan jo bare overlate problemet til leverandør hvis/når det sker. Koster hekken å fikse det men det er jo ikke mitt problem.

 

Vel, det blir jo til sist forbrukerens problem da mediet vil bli vesentlig dyrere enn i dag hvis noen i det hele tatt vil selge det til deg uten at du fraskriver leverandør/produsent alt ansvar.

 

En backup kan senere spare deg for mye tid og hvis man synes det tar for lang tid å kopiere data så er de ikke viktig nok. Det er forøvrig lov etter en backup å sjekke at man virkelig har fått kopiert de data man ønsker. Selv tar jeg backup på to disker samt DVD.

Er lite sannsynlig at begge HDer skal tryne samtidig. DVDene stoler jeg ikke på så derfor har jeg dobbelt der også, men de bør jo kontrolleres en gang i blandt.

Man bør jo også passe på å ha en kopi utenfor huset i tilfelle brann. Kan jo være greit å gjøre med negativer og gamle bilder også.

 

En backup er jo god å ha i tilfelle du skulle komme i skade for å slette data du gjerne skulle hatt. Kan jo ikke akkurat komme til forhandler og be dem gjenopprette data fordi du slettet dem, i alle fall ikke gratis.

 

Har hørt om folk som har mistet hele hovedoppgaven sin (3 år med slit) fordi de ikke har tatt backup. Forferdelig synd men også utrolig naivt og rett ut dustete.

 

Man kan ikke overlate dette ansvaret hverken til leverandør eller produsent.

Litt ansvar skal man selv ha og å ta kopi av det man ikke vil miste er et av dem.

 

PS. Jeg er kun bruker av dette, ingen leverandør etc.

Lenke til kommentar

 

En siste ting om backup; backup til en annen partisjon på samme fysiske disk er ikke backup i det hele tatt, backup til en annen fysisk harddisk på samme pc er ikke spesielt trygt heller, ikke engang backup til en filserver i kjelleren i huset ditt er trygt. Det begynner egentlig ikke å nærme seg noenlunde trygt før du har den samme backupen din flere steder enten det være seg ekstern server, nabo, familie, bankboks etc.

 

Uff, ble litt OT, men jeg kan jo avslutte med det som tidligere er nevnt; Tøffe gutter tar ikke backup, men de gråter ofte.

5303677[/snapback]

 

Jeg vil nå si at en stykk off-site backup gir tilstrekkelig sikkerhet for de aller fleste. Det er grenser for hvor mye det er sannsynlig at går galt :)

 

AtW (som backer opp alt)

Lenke til kommentar
Hva da med denne loven?

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Hvor mange selgere kan skjule seg bak denne?

5303488[/snapback]

Uttrekket er fra kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir ytterligere rettigheter til forbrukerkunder, og går som særlov foran kjøpsloven. Bedrifter og andre ikke-forbrukere har ikke samme beskyttelse, og må nøye seg med hva som står i kjøpsloven.

Lurer forresten på hvorfor vi har to tråder gående om akkurat det samme temaet.

5303538[/snapback]

 

Nei, dette er hentet fra forbrukerkjøpsloven, og gjelder således for alle forbrukerkjøp i norge.

Lenke til kommentar

Hvis dette kommer til å bli en realitet, ender det bare med at webshoppene kun selger harddisker med sine egenproduserte brands.

 

Hvem gidder og selge et så økonomisk risikabelt produkt?

 

Nei selv om noen mener vi som forbrukere burde juble, burde vi ikke det. Vi graver bare vår egen grav...

 

/Evil

Lenke til kommentar

Synes det er et veldig godt poeng at hvorfor i faen skal webshoppene påkoste gjenoppretting av folks 400 GB med nedlastet data. Helt på trynet.

 

Foreslår et kompromiss: Det kan tilbys forsikring mot datatap på harddisker, så kan de som ønsker det betale for det.

Endret av Insanity
Lenke til kommentar

Hvis det kommer noen inn i butikken og skal ha gjennoppreting på

en disk som de kjøpte for 4 år siden (eller 2 uker) så vil de nok

få beskjed om at det koster det som ibas skal ha.

(forutsatt at vi ikke klarer og hente det ut med getdataback e.l.

 

Hvis en kunde kjøper 2 løse hardisker og setter dette inn i en maskin med en 300watt q-tec PSU og skal ha oss til og dekke det når det går skitt

da er Norge på nytt ett land som resten av it-verden vil le av.

Lenke til kommentar
Her var det mye reinspikka tull fra ende til annen.. IBAS tar 10 tusener for å reparere disker fra branner ol...  Finnes små firma som gjør denne jobben for en brøkdel av det du beskriver her..

Her er du laaangt på tur! :ohmy:

5303456[/snapback]

 

Beklager, men her er det du som ikke er helt oppdatert på prisene.

Vi sender jevnlig disker til IBAS i tillegg til at vi driver en egen rekonstruksjonstjeneste. IBAS tar 3500,- eks mva for en normal analyse av disken der de gir et prisoverslag på videre rekonstruksjon. En normal rekonstruksjon fra IBAS koster normalt 10-30.000 eks mva.

 

Hvis vi f.eks sier at 1 av 10 disker ryker i løpet av dens levetid (satt til 5 års som reklamasjonsretten gjelder), og alle disker som blir ødelagt må sendes inn til rekonstruksjon, vil man måtte legge på 1-3.000,- eks mva pr. disk for å dekke inn dette. Er dette en akseptabel pris å måtte betale for at enkelte ikke selv tar backup?

 

Tallene må man selvsagt ta med en klype salt - jeg har ikke belegg for at 1 av 10 disker ryker, det er kun min personlige synsing (andre kan kanskje komme med bekreftede tall her?), alle vil sikkert ikke kreve at disken blir rekonstruert, og prisen på tjenesten vil i mange tilfeller være rimeligere. I tillegg vil dette kun gjelde disker solgt til privatpersoner og ikke til bedrifter. En reell prisøkning vil derfor bli langt lavere, men sett i forhold til at kostpris på en 200GB harddisk er ca 500,- eks mva vil denne økningen bli vesentlig.

 

De rimeligste nettbutikkene tjener kanskje 30-50,- på en harddisk de selger - hvor mange disker må de selge for å "tjene inn" 1 sak med rekonstruksjon med dagens fortjeneste?

 

Hvis det viser seg at det blir en realitet at privatpersoner kan kreve at dataene blir rekonstruert etter diskkrasj ville ihvertfall jeg umiddelbart sluttet å selge harddisker til privatpersoner.... (og hvilken økonomisk baksmell kan komme for forhandlere på disker som er solgt de siste årene)

 

Det skjer også dessverre ofte at disker ikke lar seg rekonstruere, da magnetbelegget er fysisk skrapt vekk etter hodekrasj - hva skal man gjøre da?

Lenke til kommentar
Synes det er et veldig godt poeng at hvorfor i faen skal webshoppene påkoste gjenoppretting av folks 400 GB med nedlastet data. Helt på trynet.

 

Foreslår et kompromiss: Det kan tilbys forsikring mot datatap på harddisker, så kan de som ønsker det betale for det.

5310678[/snapback]

 

Slik forsikring finnes allerede i de fleste innboforsikringer!

 

Terje

Lenke til kommentar
Synes det er et veldig godt poeng at hvorfor i faen skal webshoppene påkoste gjenoppretting av folks 400 GB med nedlastet data. Helt på trynet.

 

Foreslår et kompromiss: Det kan tilbys forsikring mot datatap på harddisker, så kan de som ønsker det betale for det.

5310678[/snapback]

 

Slik forsikring finnes faktisk allerede i de fleste innboforsikringer!

 

Terje

Lenke til kommentar

Hvis selger skal betale gjenoppretting, må vel kjøper bevise at han har brukt disken på en forsvarlig måte.

 

F.eks. Brukt en stabil strømforsyning, ikkje flyttet på disken, og utsatt den for små dunk eller rystelser. Når montering skjedde, så skal forbrukeren ha brukt antistatisk lenke. Brukt god kjøling til diskene osv.

 

Harddiskene burde kanskje ha bygd inn alarm som hyler høyt hvis harddisken blir over 40 grader, blir utsatt for statsik elektrisitet, stabile spenninger, små dunk som kan komme av flytting av kabinett.

All denne informasjonen vil bli lagret i en "black box" ,så kan produsentene se om man har vært forsvarlig med bruken av disken, hvis man sender den inn for gjennoppretting. Hvis ikkje "black box" også klikker, og blir uleselig for Ibas :S

 

Alt dette blir nok for dumt i lengden, så denne loven blir det garantert ikkje noe av. Tror jeg iallefall :whistle:

Lenke til kommentar
Hvis selger skal betale gjenoppretting, må vel kjøper bevise at han har brukt disken på en forsvarlig måte.

 

F.eks. Brukt en stabil strømforsyning, ikkje flyttet på disken, og utsatt den for små dunk eller rystelser. Når montering skjedde, så skal forbrukeren ha brukt antistatisk lenke. Brukt god kjøling til diskene osv.

 

Harddiskene burde kanskje ha bygd inn alarm som hyler høyt hvis harddisken blir over 40 grader, blir utsatt for statsik elektrisitet, stabile spenninger,  små dunk som kan komme av flytting av kabinett.

All denne informasjonen vil bli lagret i en "black box" ,så kan produsentene se om man har vært forsvarlig med bruken av disken, hvis man sender den inn for gjennoppretting. Hvis ikkje "black box" også klikker, og blir uleselig for Ibas :S

 

Alt dette blir nok for dumt i lengden, så denne loven blir det garantert ikkje noe av. Tror jeg iallefall  :whistle:

5310983[/snapback]

 

Det er ikke kjøper som har ansvaret for å bevise at disken ble brukt på en ansvarlig måte, det er selger som må bevise at det er brukt uansvarlig.

 

Og et par andre ting: Harddisker tåler fint over 40 grader, og de har allerede en "black box" i form av at de lager smart-attributter på disken, her blir blant annet høyeste registrerte temperatur lagret (og denne kan du lese av selv), enkelte produsenter lagrer også g-shock o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...