Gå til innhold

EU vil overvåke alt


Anbefalte innlegg

Jaja, ballekloring. Sikkert mulig å snike seg unna via proxy, servere i en postboks på bahamas osv, men hvorfor lage så mye brydderi for seg selv når man skriver en mail til en kompis?

 

Nei nettopp, ergo er det vanlige folk denne loven "rammer" i form av overvåkning ikke terrorister som har litt vett i nøtta. Da gjenstår spørsmålet hva vi skal med loven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overvåkning i hue å ræva! Det er noe sånt politikerne tenker! Herregud, skal vi sivilpersoner uten intensjoner om å rope jihad og sprenge strømme storsenter til hælvete få svi?

Hiv utlendinger som ikke kan oppføre seg ut av landet, og Nordmenn som ikke kan oppføre seg på Nordsjøen!

 

Innlegg : 600 :xmas:

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar
Og hva er ikke-fascistisk med de kommunistsamfunnene som har sett dagens lys i vårt samfunn? Et kommunistisk samfunn kan goså være fascistisk.

5296476[/snapback]

Noe som betyr at kommunisme og fascisme er nært beslektet. Men det er en annen diskusjon. Uansett, hvis dette blir en realitet (noe som er ganske sikkert, Norge er ganske lydhør overfor EU), må det legges klare retningslinjer for hvordan disse loggene skal brukes. Det bør kun være f.eks. PST eller forsvarets E-tjeneste som skal ha tilgang til disse loggene. Andre aktører, som f.eks. plate- og filmindustrien vil lett kunne misbruke disse loggene til egen vinning, og det er absolutt ikke intensjonen med dette direktivet.

5296509[/snapback]

 

Det er vel en litt tynn konklusjon når man tar i betraktning hvor mange facistiske høyrevendte nasjoner som finnes/har fantes.

 

Jeg er meget skeptisk til den praktiske nytten av denne overvåkning for politiet, og det gjør at jeg misliker direktivet enda mer, hva er vitsen med å øke overvåkningen om det ikke fører med seg bedre kår for politiet i bekjempelsen av alvorlig kriminalitet o.l?

 

AtW

Lenke til kommentar
da blir det heftig kryptering på meg :p

5296295[/snapback]

Kryptering er en ting å ta i bruk. Men hva med rutingen av trafikken din. Skal du gå utenom ISP'en sine DNS servere også, og kanskje surfe igjennom slike "anonymizere"? Er det noen flere ting en må passe på?

 

IP-telefoni, chat, fildeling, med mer som går over egne protokoller. Må vi finne "anonymizer servere" for alle disse tingene også?

Lenke til kommentar
Dessuten er det LOGGER som skal lagres og ikke innholdet i mailen, så kryptering har vel lite for seg i den sammenheng.

:idea:

5296470[/snapback]

Hvis du lar all trafikk gå igjennom en server utenfor EU så vil de ikke kunne lese annet en kryptert trafikk som de er nødt å knekke koden for, og klokkeslett og bare tusenvis av henvendelser mot samme IP adresse der ute. :hmm:

Lenke til kommentar

Nå tolket ikke akkurat jeg dette som noen tvang til alle land. Selvsagt så kommer Norge til å kaste seg på bølgen som de alltid gjør.

Tror likevell ikke at dette hjelper på noen som helst måte imot terrorisme og organisert kriminalitet. Klarer liksom ikke å se for meg at de landene som huser de fleste terrorister kaster seg på denne bølgen sammen med EU.

 

Men klart at tanken på at noen kan se hva jeg har gjort på nettet det siste året er skremmende.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Det er jo greit at teleoperatørene har logget samtaler og slikt i all den tid. Men posten har jo ikke logget hvem jeg har sendt brev til. At de skal begynne å logge mail og annen internett trafikk blir jo et stort skritt videre da...

 

noen som sa da lengre oppe også, ''Enemy of the state''-tilstander. jeg tenkte spesielt på kommentaren "Det skal også opprettes uavhengige kommisjoner for å overvåke overvåkerne", noe liknende ble også sagt i den filmen. Er vell ikke lenge før Arnold Schwarzenegger blir president som ble sagt i Demolition Man.

 

Det som irriterer meg mest er at de argumenterer for at det er i kampen mot terrorisme.. HALLO, trur dere ikke de er smartere enn dette da? til og med jeg kan klare å omgå et slikt system om jeg vil kommunisere med andre uten at de skal se hva innholdet i kommunikasjonen er.

 

Jeg vil trur det er en del lobbyvirksomhet bak dette også (som alt annet i EU, etter min oppfatning), og det blir vell ikke lenge før film og plateselskaper kommer med i spillet her også.

 

Fortsetter utviklingen i denne retningen så blir det nok brukt mye heftig kryptering fra meg.

 

(jeg og en del kammerater bruker alt VPN mellom oss i en del sammenhenger)

Lenke til kommentar
Hvis man virkeli skal skal sende noe man ikke vil skal bli loget på deg

er det bare of fine et åpent trådlås net å sende det fra

5296746[/snapback]

Og hvis man ikke er eier, eller har tillatelse til å sende på dette trådløse nettet, vil man da følgelig bryte loven. Det er faktisk forbudt å bruke et nettverk man ikke har tillatelse til å bruke.

Lenke til kommentar
Hvis man virkeli skal skal sende noe man ikke vil skal bli loget på deg

er det bare of fine et åpent trådlås net å sende det fra

5296746[/snapback]

Og hvis man ikke er eier, eller har tillatelse til å sende på dette trådløse nettet, vil man da følgelig bryte loven. Det er faktisk forbudt å bruke et nettverk man ikke har tillatelse til å bruke.

5296752[/snapback]

 

Og? Man er fortsatt relativt anonym (spoof en mac-adresse, krypter det du sender). Hvorvidt det i det hele tatt er forbudt har vel vært diskutert MYE her på forumet før uten at man kom til none sikker konklusjon. Og om det er forbudt, hvorfro tror du folk flest vil la seg stoppe av et så bagatelmessig lovbrudd om de virkelig ønsker å være anonyme?

 

AtW

Lenke til kommentar

Aldeles latterlig, må være en dårlig spøk!

Om de virkelig har tenkt til å forsøke på noe slikt vil det få konsekvenser!

 

Den infoen de logger vil jo være åpen til nesten enhver hacker! Intet system er 100% sikkert! Sett at infoen kommer i gale hender, da har noen bajsa på leggen...

Er bare et tidspørsmål før noe slikt vil skje om de virkelig gjennomfører det der!

Lenke til kommentar
Og? Man er fortsatt relativt anonym (spoof en mac-adresse, krypter det du sender). Hvorvidt det i det hele tatt er forbudt har vel vært diskutert MYE her på forumet før uten at man kom til none sikker konklusjon. Og om det er forbudt, hvorfro tror du folk flest vil la seg stoppe av et så bagatelmessig lovbrudd om de virkelig ønsker å være anonyme?

5296809[/snapback]

Vel, loven er i dette tilfellet ganske klar. Jeg sa aldri at folk ville la seg stoppe av at det er ulovlig, jeg bare påpekte at det var ulovlig.

Lenke til kommentar
teleselskapene har i mange år loggført hvem man ringer til , når og fra hvilken basestasjon hvis mobil. Bakgrunnen for dette er at deres fakturasystem er basert på denne loggen, og disse opplysningene lagres i utgangspunkt for seks mdn av gangen. Disse opplysningene har også vært tilgjengelige for myndighetene på forespørsel, og med rettslig grunnlag for nevnte forespørsel.

Det er to vesentlige forskjeller her. Når det gjelder mobillogger så blir de loget i dag primært for regningsføring og ikke for overvåkning. Det andre er at her logger man datatrafiikkk i tillegg, for overvåkningsformål.

 

Så om dette blir eu-lovfestet er det vel ikke noen revolusjon i storebror-ser-deg-samfunnet.

Selvfølgelig er det ikke en revolusjon. De færreste store samfunnsforandringer skjer ved revoulusjoner. Det gjør ikke denne overvåkningen mindre alvorlig.

 

Ikke noe å bry seg nevneværdig om egentlig. AT EU får regler som gir dem muligheter til akkurat det samme som norge har hatt i en årrekke..BFD (Big F. deal)

Dette har IKKE Norge hatt før.

 

Hvor interessant er det for Onkel Blå å lese de tusener av e-postmelding som blir sendt her i landet?

Det er svært interessant for Onkel Blå å vite hvem som kommuniserer med hvem. Kunnskap er makt. Hovedsaklig vil det ikke kontrollen skje ved at man finner ut at Ola sender mail til Per, men ved at man bruker informsjon man har fra andre etterforsningsmetoder og så kontrollerer mail deretter for å kontrollere. Men på lengre sikt vil man grave i dataene for å finne sammenhenger og forbindelser (datamining og pattern analysis). Og ja da blir DIN mail interessant.

 

Utnyttes teknologien feil, kan det får uante følger. Men brukes den riktig kan vi kanskje få en tryggere hverdag. Det logges uanstendige mengder informasjon om oss allerede idag uten at vi bli direkte berørt av den grunn. For min del kunne de ta DNA-analyse av alle på sesjon for å få bukt med MYE kriminalitet. Vi i Norge har uansett lite å frykte av en slik 'kontrollert' overvåking, det er endel stygge andunger der ute som sjekker opp befolkningen sin mere grundig enn et par mail-logger..

Tryggere hverdag... jaja, når du sier det slik i en slik sammenheng så høres det jo ut som om vi lever i en hverdag der vi konstant er utsatt for terror og der denne terroren er den største trusselen mot hvår daglige sikkerhet.

Og du mener altså at man ikke har noe å frykte fra myndighetene..så du er altså sikker på at den demokratiske situasjonen vi har i dag vil vare i all fremtid. Ja for aldri har jo noen samfunn utviklet seg i facistisk rettning. Neida. Og aldri har noe land blitt okkupert av autoritære regimer. Neida.

Og hvordan vet du ikke at du ikke har blitt berørt. Vet du virkelig alt hva arbeidsgivere, kollegaer, offentlige annsatte, banker og forsikringsselskap foretar seg. Jeg tviler.

Og hva gjør du den dagen mailadressen Din dukker opp i en eller annen tyrkisk eller bulgarsk serverlogg? Ja, det er bare å stille opp på Gardermoen for norske myndigheter er klare til å utlevere deg for en aldri så liten ferie i Tyrkia. Tyrkia tar seg av etterforskningen og du stoler vel på at alle der gjør en god jobb?

 

 

Og til dere som tror at dette bare kommer til å bli brukt mot terrorister som brygger på NBC våpen vil jeg bare si at dere er utrolig naive. Det er allerede klart at myndighetene nasjonalt står for kontrollen av hva dette kan brukes til i samarbeid med EU. I begynnelsen er det sikkert bare AQ og associates. Men så må man jo bare ta tak i alle disse nasjonale terroristene som IRA, ETA etc. Og all denne organiserte kriminaliteten er det jo umulig å få bukt med uten overvåkning. Organisert kriminalitet kan jo også bli brukt av terrorister til å tjene penger til WMD's så da må man jo bare "ordne opp". Så da må man ta alle narkotikaforbryterne, prostitusjonsligaer, traficcing or "piracy". For ikke å snakke om alle de PEDOFILE som er overalt. Og mens man er i gang med å ta datapiratene for "piracy" bør man jo også ta alle disse cyberkriminelle og det meste annet av økonomisk kriminalitet som kan være knyttet til "samfunskadelig aktivitet". Og økonomisk kriminalitet som mulig skattesnusk og småsvindel er jo like gale så da kan man jo bare kontrollere alle sammen for så finne ut hvem som gjør hva. Og så finnes det jo så mange annerledes tenkende som er så plagsomme. De kan sikker bli terrorister før eller senere også så da er det jo best er være litt "preemptive".

Lenke til kommentar
Og? Man er fortsatt relativt anonym (spoof en mac-adresse, krypter det du sender). Hvorvidt det i det hele tatt er forbudt har vel vært diskutert MYE her på forumet før uten at man kom til none sikker konklusjon. Og om det er forbudt, hvorfro tror du folk flest vil la seg stoppe av et så bagatelmessig lovbrudd om de virkelig ønsker å være anonyme?

5296809[/snapback]

Vel, loven er i dette tilfellet ganske klar. Jeg sa aldri at folk ville la seg stoppe av at det er ulovlig, jeg bare påpekte at det var ulovlig.

5296824[/snapback]

 

I såfall anbefaler jeg deg å komme med innsikt i en av trådene som har blitt opprettet for dette, såfremt loven ikke er endret nylig, så virker det ikke som det er noe klart lovbrudd utifra dokumentasjonen som er framskaffet i disse trådene. Selv jurister ser ikke ut til å være helt sikre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...