Gå til innhold

Tråden for utøvere av asiatisk kampsport


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å høre hvor mange her på forumet som utøver Judo, men det er nok såpass få at tråden må inkludere flere. Her kan vi diskutere asiatisk kampsport.

 

Jeg for min del har holdt på med Judo i over 6 år, har 2. Kyu og skal ta et C-dommer-kurs over jul. Jeg har tenkt å se litt på Kyudo, for det ser gromt ut, og det er ganske nærme der jeg bor. Hap Ki Do, Jujutsu, Ninjutsu og Kendo ser også svingromt ut, men det er for langt unna. :hm: Jeg sjekket Ai Ki Do, men det var en veldig trøtt sport. Noen som trener noen form for asiatisk kampsport, eller har trent på et visst nivå?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som vet om forskjellige kampsporter der det kjempes med kjepper? Hap Ki Do og Ai Ki Do gjør vel dette til en viss grad, men hva heter de som gjør det i større grad. Jeg kommer ikke på det.

 

Og en liten update: Dømming i judo er vanskelig. I hvert fall det å være mattedommer. Man skal holde øye med to kantdommere, sekretariatet og utøverne samtidig som man selv dømmer. Man skal passe på at sekretariatet setter riktig poeng, selv om dette egentlig også er litt av kantdommernes ansvar. Man skal se på kantdommerne til enhver tid for å se om de er uenige i din dømming. At man skal se på utøverne sier seg selv.

 

I et scenario der uke (den som blir kastet) blir kastet av tori (den som kaster) i wasa-ari (7-poengs scoring, nest høyest scoring) kan følgende skje:

Du, som mattedommer, dømmer yuko (5 poengs scoring, nest lavest scoring) på kastet. Du skal delvis holde øye med sekretariatet for å kontrollere at de setter riktig scoring på riktig person. Men det skulle egentlig ha vært wasa-ari, så kantdommerne viser begge tegnet for wasa-ari. Du må rette opp din egen dømming, holder tegnet for yuko og tegnet for annullering, deretter viser du tegnet for wasa-ari. Du må se til at sekretariatet fjerner yuko og setter wasa-ari i stedet. Etter at uke har landet nesten på ryggen, følger tori med ned og får godkjent holdegrep ved osaekomi. Du skal da annonsere osaekomi, og dette kan godt skje før du har fått rettet opp din egen feildømming. Følg opp sekretariatet og se at de starter klokken for osaekomi. En utøver kan også pådra seg en mild straff uten at holdegrepet skal brytes, og da må man passe på å annonsere straffen. Sekretariatet skal følges opp. Om kantdommerne ikke er enige i straffen, må egen dømming korrigeres og annulleres. Sekretariatet skal fortsatt følges opp. Alt dette jeg nå har ramset opp kan skje iløpet av få sekunder. Det kan skje på godt under 10 sekunder (hva utøverne angår, i hvert fall, men man skal gjerne være tidlig ute med å annonsere scoring og slikt, slik at det ikke skjer noe mer i mellomtiden). Det er helt sikkert slik i andre kampsporter og, men jeg har kun dommererfaring med judo.

Endret av -Knuð
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal på Kyûdo-trening ikveld. Og jeg var også på det forrige uke. Det er artig, men ikke så artig at jeg skal fortsette med det... tror jeg. Buene er svære, akkurat som forventet. Det er gøy. :D

 

trener Chito-Ryu karate.

 

til -Knuð: vi trener både med bo; ("kjepp" som du sa) og med sai.

5604243[/snapback]

Jeg vet at enkelte karategrener trener med kjepper, men er det ikke i forholdsvis liten grad? Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...