Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg vil lage ett spill men hvordan gjør jeg det?Hva jeg mener me ett spill er f.eks att jeg lager bildene på paint for å lage bakgrunn osv. Men trenger å vite hvilket program jeg kan lage triggers å annet mulig ting.

Håper på svar!

Frode :thumbup:

Endret av frode_20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... tja du må kunne programmering :!:

Nei, men seriøst.

Lages vel dette i det språket du selv føler for å bruke.

Finnes det noen programmer for å lage dette så er jeg spent :hmm:

Skrevet

Et enkel søk på "easy game creation" på google ga mange treff....

Her er det en oversikt over mange forskjellige programmer for å lage enkle spill, uten å kunne programmere.

GameMaker virker som et mulig program...

Ellers er vel det å lære seg flash et godt utgangspukt hvis du ikke ønsker å lære deg et programmeringsspråk...

Skrevet (endret)

Uten å kunne programmere blir det vel noe drag and drop-greier. Med andre ord ikke veldig avansert og bare det samme hele tiden. Uansett hva det blir, så er det ikke DU som lager spillet.

Jeg hadde hvertfall ikke følt meg veldig stolt hvis jeg hadde dratt ut et tetris-spill og trykka 'lagre'. :roll:

Endret av Jonas
Skrevet
Uten å kunne programmere blir det vel noe drag and drop-greier. Med andre ord ikke veldig avansert og bare det samme hele tiden. Uansett hva det blir, så er det ikke DU som lager spillet.

Jeg hadde hvertfall ikke følt meg veldig stolt hvis jeg hadde dratt ut et tetris-spill og trykka 'lagre'. :roll:

5281517[/snapback]

OT:

Det var da en flott, konstruktiv, og på igen måte malplassert post som sikkert kommer til å hjelpe trådstarter i å lage et spill...

For å ikke snakke om at det finnes mer avanserte spill enn tetris man kan lage vha. drag-n-drop, hvor personen kan få utløp for sine kreative sider, uten å bruke flere måneder på å kode motoren i bunn.

Point being, det er mulig å ha et ønske om å lage spill, selv om man ikke har våte drømmer om å kode.......

En moderator må gjerne slette både denne, og Jonas sin post, slik at tråden ikke fortsetter OT.

Skrevet

Posten ligger i Generell/annen programmering, så da anntar jeg jo selvsagt at vi snakker om programmering av spill, ikke design og alt annet rundt spillutvikling.

Skrevet

5281517[/snapback]

det er vel sammenliknbart omtrent som VB og et skikkelig programmeringsspråk da?

Skrevet (endret)
det er vel sammenliknbart omtrent som VB og et skikkelig programmeringsspråk da?

5281760[/snapback]

Klarer ikke helt å se poenget ditt her.. Det er mye drag-n-drop i VB, ja, men jeg har ikke sagt jeg har vært stolt av å kunne det.

Edit: teflonpanne, du skjønte åpenbart ikke poenget mitt med at dette var postet i Generell/annen programmering. Les den posten et par ganger til, du. Selvsagt kan man bruke forskjellige gamemakere for å lage spill, men da programmerer man ikke. Jeg regnet med at trådstarter ville det, siden han postet i denne kategorien.

Endret av Jonas
Skrevet

poenget er, du bruker vb og klarer deg fint med det. hvorfor skal ikke noen kunne bruke gamemaker hvis det funker for dem? hvis man er kreativ og bare har lyst til å lage enkle spill og er fornøyd med de mulighetene gamemaker gir deg, er det ikke noe vits å ikke bruke det.

Skrevet
Edit: teflonpanne, du skjønte åpenbart ikke poenget mitt med at dette var postet i Generell/annen programmering. Les den posten et par ganger til, du. Selvsagt kan man bruke forskjellige gamemakere for å lage spill, men da programmerer man ikke. Jeg regnet med at trådstarter ville det, siden han postet i denne kategorien.

5281782[/snapback]

Greit, jeg ser hvor du kommer fra, men jeg er uenig. I denne kategorien har vi spørsmål om alt fra scripting til hvilke oppgaver er best løst med distribuerte programmer. Dette gjør at, ihvertfall jeg, mener det er greit å anbefale et program i stedet for å lage noe fra scratch. Spesiellt siden det da vil falle inn under programmering av det programmet (scripting).

Pluss, hvorfor skal koding begrenses til å skrive kode? UML blir jo brukt til å lage systemer, riktig nok er det i en tidlig fase, men det kommer. Så hvorfor ikke anerkjenne andre måter å uttrykke kode på?

Sorry for OT, men syntes det var litt viktig å ta tak i. Og denne posten må gjerne fjernes av en moderator, når/hvis en renser opp tråden....

Skrevet (endret)

Dette begynner bare å bli usakelig, og vår kjære moskus har bevist en gang for alle at VB(.NET) fungerer utmerket til å lage spill i, ta en titt på Red Sled Down (Giddder ikke å finne linken nå). Selv om Vb og Vb.NET er avhengige av diverse Window dll'er er det et veldig bra alternativ for alle som ikke gidder å lære seg C/C++.

Jonas go on, ikke hør på dem (selv om du kansje burde kikke på Vb 2005 Express snart, 6.0 er jo "litt" gammelt :tease: )

Endret av ze5400
Skrevet

5281517[/snapback]

Da Windows 95 kom ut husker jeg at jeg fant en pakke som heter "Click n' Play" som man kunne lage enkle spill, samt litt mer avanserte med en enkel form for scripting. Jeg var kjempefornøyd med mitt aller første "tre-på-rad" spill... :D

Men gleden forsvant raskt da man møtte begrensningene. I versjon 1 kunne man vel knapt importere egen grafikk, hvis jeg ikke husker feil...

5281760[/snapback]

Denne debatten er død, og brukes kun til å irritere VB-brukere med. Denne debatten burde iallfall være død. La oss som er veldig fornøyde med å faktisk få resultater på kort tid uten å måtte debugge minnelekasjer gjøre det.

Det er jo skrevet mange bra programmer i VB. Hva med Microsofts Anti Spyware pakke? VB.NET er jo dessuten et språk på lik linje med andre .NET språk.

Jeg er lei slike debatter, og ikke minst slike diskusjoner. Husker da jeg for lenge siden kjøpte min første sequenser (veldig gammel versjon fra Cakewalk) og måtte tåle dritt for "hvorfor jeg ikke kjøpte en fra Steinberg? De er jo selvfølgelig mye bedre. Cakewalk er bare en leke-sequenser i sammenligning". De var/er egentlig dønn like, men har litt forskjellige utgangspunkt. Musikken som kommer ut kan bli akkurat den samme. Med andre ord: Det er ikke programmet men brukeren det kommer an på. ;)

Dette begynner bare å bli usakelig, og vår kjære moskus har bevist en gang for alle at VB(.NET) fungerer utmerket til å lage spill i, ta en titt på Red Sled Down (Giddder ikke å finne linken nå). Selv om Vb og Vb.NET er avhengige av diverse Window dll'er er det et veldig bra alternativ for alle som ikke gidder å lære seg C/C++.

Jonas go on, ikke hør på dem (selv om du kansje burde kikke på Vb 2005 Express snart, 6.0 er jo "litt" gammelt  :tease: )

5283877[/snapback]

Red Sled Down ble skrevet som ze5400 sier i VB.net, og jeg bruker TrueVision3D til 3D grafikk. TV3D fungerer med de fleste programmeringsspråk og er basert på DirectX. Jeg synes det er mer spennende å skrive alt mer eller mindre fra bunn enn å bruke ferdigbygd kode og drag-n'-drop prisnippet, men det er mitt valg. Det er mye friere, men det er selvfølgelig også vanskeligere. Man må tenke på alle muligheter en spiller kan gjøre, og finne ut måter for rendering, åpne modeller, lage kart, etc. etc., og det er ikke sikkert at alle gidder slikt.

Men det er gøy! :D Red Sled Down ble laget for å underholde 10åringer, men spillet passer for barn i alle aldre (forstår jeg på tilbakemeldingene). Red Sled Down er ikke fancy, det har ingen DX9 effekter eller slikt, men det har en dårlig animert julenisse (animering er absolutt ikke min sterke side) og et morsomt (synes jeg da) gameplay. Spillet lider kanskje også av at jeg ikke spiller mye data lenger (jobben, huset og fruen tar tid ;)), og dermed ikke får så mange gode idéer selv heller...

Skrevet

Kan da sikkert være okay å kunne velge litt hva og hvor mye man vil programmere. Hva mener du er "veien å gå" da? Hvis man skal begynne med seriøs spillutvikling er det uansett ikke VB ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...