Gå til innhold

Hjelp, mobilen min er ødelagt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min konklusjon.

Det bør opprettes et lovverk som er tydelig og bestemt når det gjelder denne spesifike produkttypen. Generelle lover viser seg ikke å holde og rettspraksis har vi jo ikke nok av ennå til å kunne vurdere sakene ordentlig.

5267078[/snapback]

 

Jeg vil gå lengre: alle lover må være forståelige. Det er et tankekors at alle er pålagt å følge lovverket, men tydeligvis ikke forventet å forstå det.

 

Jeg har selv, uten juridisk utdanning, måtte sette meg inn i diverse lover ved flere anledninger, og makan til verbal graut har jeg sjelden sett. Tilslutt tok jeg kontakt med den delen av myndighetene som uttrykkelig hadde forvaltningsansvaret, men de var så til de grader ute til lunsj as de ikke engang ante de hadde forvaltningsansvaret.

 

På klare og velfunderte spørsmål om en reell situasjon, kunne de ikke gi meg klare svar. De "ante" og "trodde", tildels "formodet", men å vite, nei det kom ikke på tale. Istedet ble jeg anbefalt å ta kontakt med advokat. Det er vel dette som gjør at forskjellen mellom en forretningsmann og kriminell er om en tok kontakt med advokat før eller etter brekket.

 

Jeg er lite imponert, og dette jeg leser om garanti/reklamasjon bekrefter mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

He he. Loven er klar nok som den er. Synes dere burde lese § 2 i denne loven hvis dere synes at forbrukerkjøpsloven er vansklig: http://www.lovdata.no/all/hl-19610616-015.html#2

 

Men ærlig talt så kan de ikke lage en lov for hver produkttype her i landet, da ville det blitt en jungel i å finne fram da :hrm: Lovene er bygd opp slik at de skal dekke mange forskjellige hendelser/ muligheter innen et området. De er pepret med juridiske vekt ord som uvesentlig, vesentlig, uturvande, ulempe, etc for at man skal vurdere hver enkelt sak. (man har jo andre faktorer som man også kan bruke i vurderingen.)

 

Det er derfor de har opprettet forbrukerrådet også, for at forbrukere skal få hjelp hvis de trenger det.

 

Nei, ikke skyld på lovverket om urolighetene rundt mobiltelefonene. Skyld heller på forhandlerene som ofte tolker lovverket rivruskende galt fordi de har i forbrifarten "glemt" at loven er til for å sikre forbrukeren og ikke omvendt. Hvis du ser på mobilsaken i FTU så ser du hvem som har tapt de fleste sakene nemlig forhandlerene. ;)

Lenke til kommentar
Ingen garanti

Om du har vært uheldig og ødelagt telefonen din, kan du henvende deg til butikken du kjøpte den i, men skaden vil ikke bli dekket av garanti. Du vil derfor ikke behøve å ta med kjøpskvitteringen din, siden reparasjonen i alle tilfeller er noe du dessverre blir nødt til å betale selv.

For deres egen skyld (kunden sin skyld): Ta med kvittering!

 

Butikker selger varer, de er ikke et serviceverksted. De er kun pålagt å ta i mot varer til service fra kunder som har kjøpt varen der. Noen/mange butikker kan og vil derfor nekte å ta i mot mobilen/varen på service dersom ikke kunden kan bevise at den er kjøpt der (ved å f.eks. å vise fram kvittering, noe som nevnt er kundens ansvar). Så for deres egen skyld: Ta med kvittering.

5269956[/snapback]

Ettersom ingen så langt har kalt meg en "løgner", "langt ut på jordet", "med huet i rompa", "på bærtur" eller lignende håper jeg dere gjør denne lille forandringen i artikkelen og skriver at man uansett bør ha med kvittering :innocent:

 

Tro meg, dette er for alles beste. Det gjør virkelig hverdagen enklere for personen både forran og bak skranken.

Lenke til kommentar
Med andre ord kan hvem som helst kreve dette, det eneste som setter begrensninger er egen moral.

5271883[/snapback]

Jeg ser ikke helt hva du mener med det, men JA alle har de samme kravene gjennom forbrukerkjøpsloven. Moral er forresten ikke noen begrensing, moral og rettferdighet er grunnene til at loven ble laget slik.

5272133[/snapback]

 

Jeg mener at hvem som helst kan påstå at han har fått denne aksepten i butikken. Uansett om vedkommende har fått den eller ikke, tror de færreste butikker tar lydbåndopptak av hva som skjer rundt kassa, for å gå gjennom disse etterpå.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Jeg fikk en Xperia Mini til bursdagen i fjor. I begynnelsen virket den helt fin, men etterhvert begynte den å tømme seg fort for strøm etter noen få timer i standby, og SIM kortet "datt" stadig ut. Til slutt sendte vi den til reperasjon, der den kun ble tilbakestilt. Og da ble alt verre. Den slo seg av hver gang jeg fikk et anrop, eller brukte den generellt. Av og til tok det timer før den ville slå seg på igjen. Da vi hadde ladet mobilen full, ble den tømt etter maks 4 timer. Og nå vil den ikke registrere mitt SIM kort heller, jeg får bare beskjed om å sette det inn. ( selv om det allerede er inne.)

 

Mitt spørsmål er som følger:

 

Kan jeg dra til butikken og kreve en ny mobil? Og eventuellt velge en annen modell som koster 3899,-

, da Xperia Minien kostet 4500,- da den ble kjøpt?

 

Med Vennlig Hilsen

En ganske frustrert lady.

Lenke til kommentar

Du kan ikke kreve en ny telefon sånn helt uten videre. Telefonen må først undersøkes og hvis du får reklamasjon så reparerer de den gratis og betaler all frakt. Hvis du ikke får reklamasjon (selvforskyldte skader) så må du betale både frakt, undersøkelse og eventuelt reparasjon selv. Du bør derfor være relativt sikker på at feilen ikke er selvforskyldt. F.eks ved at telefonen har ramlet i bakken eller fått regn på seg.

 

Tror du feilene er mest sannsynlig selvforskyldt så ville jeg droppet reklamasjon. Hvis ikke så reklamerer du til butikken der du kjøpte den.

Lenke til kommentar

Du kan ikke kreve en ny telefon sånn helt uten videre. Telefonen må først undersøkes og hvis du får reklamasjon så reparerer de den gratis og betaler all frakt. Hvis du ikke får reklamasjon (selvforskyldte skader) så må du betale både frakt, undersøkelse og eventuelt reparasjon selv. Du bør derfor være relativt sikker på at feilen ikke er selvforskyldt. F.eks ved at telefonen har ramlet i bakken eller fått regn på seg.Tror du feilene er mest sannsynlig selvforskyldt så ville jeg droppet reklamasjon. Hvis ikke så reklamerer du til butikken der du kjøpte den.

 

Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...