Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for nedlastning? -forvirret-


Arsenal_RULES

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, spørsmålet mitt var ikke om hva som er ulovlig/lovlig å laste ned i forhold til kinky-shit (dyr,barn etc)!

 

Men hva som er lov til å laste ned av vanlige ting som, Hollywood filmer,mp3,programmer! Så vidt jeg har forstått ut av det dere sier, er alle like forvirret!

 

Noen som VET hva som er lov og hva som ikke er lov? Er det lov til å last ned filmer, så lenge man ikke deler filmene videre?

Lenke til kommentar

Ok, spørsmålet mitt var ikke om hva som er ulovlig/lovlig å laste ned i forhold til kinky-shit (dyr,barn etc)!

 

Men hva som er lov til å laste ned av vanlige ting som, Hollywood filmer,mp3,programmer! Så vidt jeg har forstått ut av det dere sier, er alle like forvirret!

 

Noen som VET hva som er lov og hva som ikke er lov? Er det lov til å last ned filmer, så lenge man ikke deler filmene videre?

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

Eksemplarfremstilling til privat bruk

 

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

 

Dette er jo rett og slett vanskelig å forstå :blush:

 

En eneste sak

Eneste straffesak så langt i år er mot to menn sent i tjueårene som i november ble dømt til erstatning og betinget fengsel i 120 dager for å drifte servere som delte ut piratkopiert programvare. Dommen vakte stor oppmerksomhet. I 2004 er ingen bedrifter eller offentlig institusjon blitt dømt for pirtakopiering.

 

Kanadiske fildelere

jubler over at domstolen mener nettleverandører ikke har lov til å utlevere opplysninger om brukerne sine.Slaget om fildeling har pågått lenge i Canda. Og taperen har hele tiden vært platebransjen, som har gått på den ene smellen etter den andre i det kanadiske rettssystemet.

 

I følge kanadisk lov er det ingen forskjell på å plassere en kopimaskin på et bibliotek og å legge ut en mappe med MP3-filer på nettet.

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

når man er i butikken å kjøper et program betaler man i teorien kun for lisensen for programmet. ikke cden liksom. Så om man betaler på internett for så å laste ned vil jeg tro det er akkurat like lovlig som å gå i butikken.

Men hvis man laster ned uten å ha kjøpt lisens er det litt mer "illegalt".

Men her til lands tror jeg politiet prioriterer andre ting enn nedlastning(feks folk som kjører på rødt når det er INGEN biler i nærheten...det er straffbart det :p)

Lenke til kommentar

Tror det skal litt til å bli tatt for fildeling hvis du bare laster ned/opp en film eller mp3 fil sånn en gang i mellom, politiet har ikke ressurser til å finne ut om hva vi laster ned, de har heller ikke lov til å overvåke oss uten en ransakelses ordre, og for å få den må de være sikre på at vedkommende bruker nettet til noe ulovlig.

Uansett så tror jeg de heller går etter de store "gutta" de som deler og laster ned masse, en bit-torrent server f.eks der folk laster ned masse fra...

Lenke til kommentar
Kunst (Dvs. film, musikk, bilder etc) = lov.

Åndsverk (Dvs. programmer/spill og andre ting som er laget av mennesker, men ikke regnes som kunst) = ikke lov.

5265018[/snapback]

For det første så er både musikk, film, programmer og spill åndsverk. Skillet går ikke på om det er kunst eller åndsverk (som er det samme), men om det er maskinkode(les: binærfiler) eller media (musikk, film etc). Forsåvidt så er ikke forskjellen i loven mellom disse noe særlig stor lenger. Du har ikke lov til å laste ned noen av delene. Men du har lov til å lage digitale kopier av musikk og film til nærmeste bekjenntskapskrets (Om det da ikke er en slags kopibeskyttelse på orginalmediet, den har du ikke lov til å omgå om det ikke er for å kunne bruke orginalmediet på en forventet måte).

 

Og nei, åndsverksloven er ikke vansklig å forstå.

 

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. [...]

Du har lov til å lage kopier av et "verk"(les: CD, DVD) til privat bruk hvis du ikke har planer om å tjene penger på kopieringen. Privat bruk er brukt i vid forstand, familie og venner medregnes i den private sfære.

 

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

Du har ikke lov til å kopiere et dataprogram (med mindre det er OSS).

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

[...]

Du har ikke lov til å laste ned musikk og film.

 

Sånn som jeg tolker det lille som er fremvist av lovteksten her, det er mer som er relevant, men jeg gidder ikke lete det opp. Jeg har svart på det samme spørsmålet tidligere, så det burde være fullt mulig å søke opp.

 

Angående bittorrent trackere, så eksisterer de i ei juridisk gråsone. Lovteksten og gjeldende rettpresedens kan tolkest i alle retninger, og innen vi får en gjeldende dom mot en bittorrent tracker så vet vi ikke om det er lov eller ikke.

 

Og det er ikke politiet som leiter etter lovbrytere, det er TONO, IFPI, MPA, NVF etc. Politiet i både Norge og Sverige har valgt å ikke prioritere slike lovbrudd.

 

Når det er sagt så håper jeg ikke ulovligheten hindrer dere i å spre finfin musikk. For husk;

 

Å spre MP3 er å dele

Å dele er snilt

 

:)

Lenke til kommentar
Og det er ikke politiet som leiter etter lovbrytere, det er TONO, IFPI, MPA, NVF etc. Politiet i både Norge og Sverige har valgt å ikke prioritere slike lovbrudd.

5265255[/snapback]

 

Men disse organisasjonene kan da ikke ha like stor "makt" som politiet?

De kan vel ikke annet enn å finne personen som deler/laster ned, også anmelde han/hun til politiet, eller saksøke da...

Lenke til kommentar
Og det er ikke politiet som leiter etter lovbrytere, det er TONO, IFPI, MPA, NVF etc. Politiet i både Norge og Sverige har valgt å ikke prioritere slike lovbrudd.

5265255[/snapback]

 

Men disse organisasjonene kan da ikke ha like stor "makt" som politiet?

De kan vel ikke annet enn å finne personen som deler/laster ned, også anmelde han/hun til politiet, eller saksøke da...

5265411[/snapback]

De finner de som driver med det og anmelder det, enkelt sagt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...