Gå til innhold

Valgets kvaler - millitæret


lubb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du liker å fryse, drite på pose, ta imot dritt fra befal, fotinspeksjon, rom inspeksjon hver dag. opp halv seks hver dag, spise papp til frokost hver dag, Ta imot ordre fra tidl. mobbeofre befal med alvorlige problemer, kjede ræven av deg, bli utnyttet som billig arbeidskraft for 120kr dagen, for å ALLTID stå til disposisjon for befalet uansett når på døgnet, hvis du liker tanken på kakebu hvis du ikke adlyder idiotiske ordre etc etc etc...

 

Selvfølgelig hvis du liker den slags så kos deg. eg liker meg i friheten...

5262431[/snapback]

 

Hmm... du er litt snar i svingene da. Eneste på den "lista" der som er ille er å drite i pose, feltdassen altså! Den kan være skikkelig mean. Men nå er det heller ikke mange øvelsene vi får heller da. Hittil har jeg kun vært på 1, er på kurs nå... så får ikke blitt med på den som er nå. Uansett er det bare å drite godt på søndags kveld, da sparer du deg for å trekke ned buksa i 15 minus med det første... HAHAHA. Men helt seriøst.... fotinspeksjon er bare til ditt eget beste da, siden man faktisk kan får forfrysninger uten at man merker det(først blir det kaldt men så går det over == forfrysninger)

 

Om SBBN så er det 2 kompanier da, tele og komandoplass. Tele er ute i skauen i beltevogner og setter opp samband, mens komandoplass etablerer og drifter en komandoplass ute i felt... du kan vel tenke deg hvem som har det best... tullingene som spriger i skauen eller de som sitter i oppvarma telt(campingvogntelt :p) :p :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei lubb

 

Jeg er da en av "tullingene som springer i skauen" :)

 

Nå vil jeg ikke si at det bare er kkp som har oppvarma telt.. alle har det. Forskjellen mellom kompaniene er vel at tkp er mer spredt rundt og beveger seg mye rundt om kring, mens kkp er samla på ett sted og flytter litt sjeldnere. Og størrelsen på lagene er ganske forskjellig. Tkp har små lag på 2-4 mann som må operere selvstendig uten befal tilstede hele tiden. Vet ikke hvordan det er med kkp, men jeg tipper at de er store lag som alltid har befal i nærheten som kontrollerer hva folk holder på med..

 

Jeg selv er i radiotroppen. Det er den eneste troppen som kan risikere å bli fotoppsatt på øvelser. Dvs at hvis vi må ut til steder som er utigjengelige med beltevogna, så kan vi risikere å måtte gå. Derfor har vi en del utstyr og muligheter som de andre ikke har.. Vi har recon-pack, som er en stor ryggsekk som er mye deiligere enn de standard-greiene, og vi har en del andre småting. I tillegg har vi noen snøskutere og vi har muligheten til å bli satt ut med helikopter! På den siste øvelsen vi hadde før jul ble vi løftet ut på et fjell med helikopter, og det var en ganske spesiell opplevelse.

 

Det vanskeligste den første dagen av innrykket, er at du må velge hvilket kompani du skal være i.. Hvis du vil ha litt fysiske utfordringer og har lyst til å være litt ute i skogen, så burde du velge telekompaniet og kanskje radiotroppen hvis du har muligheten for det. Hvis du vil ta det mer med ro tror jeg du burde velge kkp.

 

Det magicus sier stemmer forresten ganske lite. Jeg har ikke fryst en eneste gang der oppe (selv om vi gikk tom for drivstoff til primusen midt på natta og det ble 25 minus i teltet) det er bare å kle seg riktig, vi har mer enn godt nok utstyr. Befalet har aldri sagt noe stygt til meg uten at jeg har fortjent det (de kan komme med konstuktiv kritikk, men det er ment å være positivt). Vi står opp kl 6 hver morgen, og maten i messa er veldig god. Har aldri kjeda meg der oppe (har som regel ofte noe å gjøre, men det liker jeg. Er slitsomt der og da, men jeg føler at det er mye mer givende i etterkant at vi har gjort ting, enn at vi bare har hatt fri og kjeda oss). Når det gjelder økonomi syns jeg vi kommer ganske godt ut av det. Får 3600 i måneden (4000 hvis man blir korporal) noe som blir til sammen rundt 40000 avhengig av hvor lenge man blir der. Og man får 16000 hvis man dimmer på fastsatt dimmedato. Det blir til sammen over 50000 kr skattefritt.. Syns ikke det er så ille når man får alt man trenger gratis. Og man får aldri ordre om å gjøre ting som er helt meningsløse, så da er det heller ingen grunn til å ikke adlyde ordre.

 

Ble kanskje litt usammenhengende :) Men håper dette gjør det litt enklere å velge kompani når du kommer oppover om en ukes tid..

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe bra informasjon vain, setter pris på det :thumbup:

Jeg er litt usikker på hvilke av de to kompaniene jeg skal velge, men jeg tror nok det kommer til å bli kkp, Siden jeg har rimelig dårlig kondis :) Men det virker ikke så fristende å sitte på ræva hele millitæret heller, lyst til å bli i litt bedre fysisk form. Men håper jeg får litt mer innsikt når jeg kommer opp der, for akuratt nå har jeg ikke peiling va jeg går til.

aklla: Nei gjorde ikke det gitt, jeg har liksom ikke så lyst å ha hv-øvelse en gang i året. Men du får ha lykke til :thumbup:

Et lite spørsmål til, hva burde jeg ta med meg til innrykk? Det står at du skal ta med helsebok, men er det nødvendigt? Er det bare toalettsaker og niste du må ha med deg? Har litt vanskelig for å tro det..

Takker igjen for mange god svar...

Lenke til kommentar

KKP eller Sambandskompaniet som det ble kalt før er nok det beste valget. Rolige øvelser, mye kaffe, spennende utstyr, morsomme generaler og Xbox.

 

Si ifra om du lurer på noe konkret så skal jeg svare etter beste evne.

 

mvh Lars Pedersen, kommandoplassoldat 2004/05

Lenke til kommentar

sakset fra mil.no...

 

# Vernepliktsbok (hvis utlevert)

# Innkallingsordre

# Alle kvitteringer for reiseutgifter for reisen mellom bosted og tjenestested

# Brilleseddel for de som benytter briller

# Andre legepapirer som kan være relevante

# Dokumentasjon for økonomiske forpliktelser

# Førerkort og evt andre sertifikater

# Lommepenger for de første 2 ukene

# Kontonummer for lønnskonto

# Toalettsaker

# Private klær til fritiden

 

 

Dette bør du også ta med:

 

# Vitnemål og attester fra skole og arbeid

# Eventuelle attester fra lege, politi og sosialkontor

# Dokumentasjon på evt forsørgelsesbyrde (vigsels-, fødsels-, og dåpsattest)

Bostedsbevis

Lenke til kommentar
KKP eller Sambandskompaniet som det ble kalt før er nok det beste valget. Rolige øvelser, mye kaffe, spennende utstyr, morsomme generaler og Xbox.

 

Si ifra om du lurer på noe konkret så skal jeg svare etter beste evne.

 

mvh Lars Pedersen, kommandoplassoldat 2004/05

5371672[/snapback]

 

Det kommer da helt ann på hvor mye fysiske utfordringer du har lyst på.. Kkp har det litt roligere enn Tkp. Generaler har vi ikke, men befalet er generelt veldig hyggelige. Begge kompaniene har spennende utstyr, så jeg tror ikke du kommer til å mislike deg noen av stedene.

 

Du kommer ikke til å få så mye informasjon om de forskjellige kompaniene før du velger hvilket du skal være i.. Det var ihvertfall et problem da vi hadde innrykk. Det beste du kan gjøre er å spørre om alt du lurer på. Bruk de tillitsvalgte som kommer til å møte dere på sessvollmoen.

Lenke til kommentar

Hmm, samme som på sesjon altså, minimalt med informasjon.. Men jeg får prøve å grave ut meste mulig informasjon når jeg kommer opp der. Er det sikkert at du kommer i det kompaniet du søker, eller kan de plassere folk som de vil etter behov?

Lenke til kommentar
Hmm, samme som på sesjon altså, minimalt med informasjon.. Men jeg får prøve å grave ut meste mulig informasjon når jeg kommer opp der. Er det sikkert at du kommer i det kompaniet du søker, eller kan de plassere folk som de vil etter behov?

5374824[/snapback]

 

De plasserer etter behov, men i september fikk visstnok alle ønsket sitt oppfylt. Du er nesten sikret å komme dit du velger deg..

Lenke til kommentar
Skal og opp den 12. til sambandet. Hvordan er det med kriminalitet og slikt der oppe? Mye som forsvinner?

5376543[/snapback]

 

Er nesten ingen kriminalitet. Hvis noe blir stjålet er det militære effekter. Har ikke hørt om private ting som har blitt stjålet ennå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...