Gå til innhold

Valgets kvaler - millitæret


lubb

Anbefalte innlegg

Jeg skal i millitæret den 12.Januar, der skal jeg tjenestegjøre i sambandsbataljonen på Bardufoss. Men i dag fikk jeg et brev i posten fra vernepliktsverket, Der jeg fikk tilbud om å tjenestegjøre i Heimevernets Befalsskole på Værnes. Der får jeg 6 månders opplæring og så 6 månders praktisering, og når jeg er ferdig blir jeg utskrvet som sersjant. Spørsmålet er hva jeg burde velge? Er det noen som har hatt erfaring med en av disse to plassene? Jeg har sannelig ikke peiling på hva jeg burde velge, det virker som om begge plassene har både fordeler og ulemper..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sambandsbataljonen i Bardufoss er heilt greit. Ikkje mindre, ikkje meir. Er litt usikker på korleis det blir for deg dersom du skal inn i januar.. Det luktar stabs-oppgåver, spør du meg. Prøv å finne ut kor mange som skal inn same plassen saman med deg. Blir det mange, so kan det hende du får ei litt morosam teneste. Visst ikkje.. Ja.. Kaffikoking og bilkøyring. Populært kalla Velferdsjeger.

 

Heimevernet blir nok litt meir action-prega og "vetig". Men hugs! Når du er ferdig, då MÅ du ha heimevernsteneste etterpå. Spesielt med tanke på at du går ut som sersjant.

 

Send meg gjerne ein PM om du vil vite meir om Sambandsbataljonen.

Lenke til kommentar
Sambandsbataljonen i Bardufoss er heilt greit. Ikkje mindre, ikkje meir. Er litt usikker på korleis det blir for deg dersom du skal inn i januar.. Det luktar stabs-oppgåver, spør du meg. Prøv å finne ut kor mange som skal inn same plassen saman med deg. Blir det mange, so kan det hende du får ei litt morosam teneste. Visst ikkje.. Ja.. Kaffikoking og bilkøyring. Populært kalla Velferdsjeger.

 

Heimevernet blir nok litt meir action-prega og "vetig". Men hugs! Når du er ferdig, då MÅ du ha heimevernsteneste etterpå. Spesielt med tanke på at du går ut som sersjant.

 

Send meg gjerne ein PM om du vil vite meir om Sambandsbataljonen.

5255586[/snapback]

 

Tusen takk for svaret. Ifølge Utvalgt.no så er det 470 stykk som skal inn samtidig som meg, å det er vel ikke så mye, eller? Men jeg lurer på om jeg skal gå for samband, selv om det er mye lenger nord (kaldt :) ) og lange reiser hjem. Får bare håpe jeg blir noe klokere av å være der oppe.

Lenke til kommentar
IKKE gå inn i militæret. DU vil angre i ettertid. TRO meg.

5255690[/snapback]

 

Hallo? Jeg hadde det fantastisk det året jeg var inne. Man får masse venner, og mange opplevelser man aldri glemmer.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt HV-tjenesten. I tillegg til at du blir utdannet "sjersjant" i forsvaret, får du også studiepoeng for å gjennomføre kurset. Er usikker på hvor mange, men det kan enkelt sjekkes opp. Du får også en lederutdanning som kan være ettertraktet i det sivile når du er ferdig.

 

Men gjør det som magefølelsen din sier. Du kommer til å få ett flott år :thumbup:

Lenke til kommentar

haha.... jeg er faktisk i SBBN(sambandsbataljonen) nå! Sitter trådløst på kasserna i senga mi :p faktisk helt greit her, om du skal til SBBN kom deg inn i komandoplasskompaniet... telekompaniet driver bare å løper rundt i skauen og fryser.... og det blir kaldt her, ryktes om -30 her :D

 

om jeg skulle fortelle noe annet om tilværelsen kan jeg jo fortelle at maten er god.... dessert hver dag omtrent, så om du er glad i sjokoladepudding er det et pluss. vi hadde "hval" dag i går da.... så da ble det leverpostei på mine baguetter.... eggerøra fant jeg ikke :p

 

har ingen peil på HV, men SBBN 4 teh win! de andre er ute på øvelse nå, skal faktisk være det hele uka. du spør deg sikkert hvorfor jeg da sitter i senga mi :p er faktisk på "kurs" da, lastebilkurs... får C(lastebil) lappen og skal ha oppkjøring neste uke :D

Lenke til kommentar

Jeg har gjennomført Heimeværnets Befalskurs Finnmark for noen år siden. Fikk mange erfaringer som jeg vanskelig kan få andre steder.

 

Det er god lederutdanning.

Jeg fikk 10 Vekttall innen organisasjon og ledelse. Omregnet i studepoeng tilsvarer det 30.

Etter endt førstegangstjeneste ble jeg sersjant. Jeg har mulighet å søke videre engasjement i forsvaret om jeg vil. Papirer på lederutdannelse er greit å ha ved jobbsøking.

 

Anbefaler UBHV da dette vil gi deg mye mer personlig utvikling enn vanlig førstegangstjeneste. Dette forutsetter selvsagt at du ser på deg selv som en lederperson.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Jeg skal i millitæret den 12.Januar, der skal jeg tjenestegjøre i sambandsbataljonen på Bardufoss. Men i dag fikk jeg et brev i posten fra vernepliktsverket, Der jeg fikk tilbud om å tjenestegjøre i Heimevernets Befalsskole på Værnes. Der får jeg 6 månders opplæring og så 6 månders praktisering, og når jeg er ferdig blir jeg utskrvet som sersjant. Spørsmålet er hva jeg burde velge? Er det noen som har hatt erfaring med en av disse to plassene? Jeg har sannelig ikke peiling på hva jeg burde velge, det virker som om begge plassene har både fordeler og ulemper..

5254866[/snapback]

 

 

Befalsskole er litt tyngre enn vanlig førstegangstjeneste, men definitivt verdt det. Husk at hvis du velger HV må du i teorien på rep hvert år frem til du er noen og førti. Ikke helt sikker på hvordan det er med HV-befal, men skulle tro det var det samme.

 

Jeg for min del hadde et helt fantastisk år i kavaleriet. Storm kan anbefales hvis du ønsker mye action og trening.

Lenke til kommentar
Jeg fikk 10 Vekttall innen organisasjon og ledelse. Omregnet i studepoeng tilsvarer det 30.

 

Vektall ja.... VO(voksenopplæringa) presser ganske hardt her oppe... så om du ønsker kan du ta en masse kurs. selv tar jeg ADB, og får 30 vektall når jeg har tatt og bestått eksamen ved høyskolen i tromsø. er en masse andre kurs og studier man kan ta

Lenke til kommentar
haha.... jeg er faktisk i SBBN(sambandsbataljonen) nå! Sitter trådløst på kasserna i senga mi :p faktisk helt greit her, om du skal til SBBN kom deg inn i komandoplasskompaniet... telekompaniet driver bare å løper rundt i skauen og fryser.... og det blir kaldt her, ryktes om -30 her :D

 

om jeg skulle fortelle noe annet om tilværelsen kan jeg jo fortelle at maten er god.... dessert hver dag omtrent, så om du er glad i sjokoladepudding er det et pluss. vi hadde "hval" dag i går da.... så da ble det leverpostei på mine baguetter.... eggerøra fant jeg ikke :p

 

har ingen peil på HV, men SBBN 4 teh win! de andre er ute på øvelse nå, skal faktisk være det hele uka. du spør deg sikkert hvorfor jeg da sitter i senga mi :p er faktisk på "kurs" da, lastebilkurs... får C(lastebil) lappen og skal ha oppkjøring neste uke :D

5256486[/snapback]

 

Høres jo greit ut, men hva går komandoplasskompaniet ut på da? Og hvilke forskjellige kompanier er det? Har prøvd å finne informasjon på forskjellige plasser, men ingen forklarer det skikkelig. Hadde vært greit å høre fra noen som har hatt litt erfaring...

Tror jeg dropper HV, siden jeg må inn en gang i året eller noe i den duren, og jeg ser egentlig ikke på meg selv som en ledertype :)

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med Bardufoss, men Værnes er slettes ikke et så verst sted. Har du riktig (positiv) innstilling til å tjenestegjøre i militæret, vil den tiden gi deg noe som varer resten av livet. Du får gratis (og god) mat, tilgang til bra treningsstudio, kameratskap du aldri vil oppleve i en vanlig jobb eller skole o.s.v. Stå på :)

Lenke til kommentar

Jeg er verken for eller imot militæret - var selv inne nordpå og angrer meg litt i etterkant men samtidig så var det litt kult.

 

Skulle jeg ha gjort alt sammen om igjen så hadde jeg heller nektet hele skiten - funnet meg en eller annen jalla-jobb og jobbet i 6 måneder og spart penger og deretter reist rundt i verden i 6 måneder. Tror du vokser mer på det enn å sitte i et eller annen telt og fryse.

Lenke til kommentar

Jeg begynte i HVUB på værnes for et par år siden. Det var vel en 120 stk som begynte, og de skulle ha 30. Noen ble luket ut på første opptak, mens de fleste gjennomgikk en to ukers aspirantperiode, hvor vi ble bedømt og testet hele tiden. Var en dritt-tid, hvor befalet skulle være så teit med deg som de bare klarte, men er en bra psykisk test.

Jeg gav meg frivillig etter den aspirant-tiden, rett før helvetesuken, for jeg funket absolutt ikke sammen med den ene løytnanten som var lagføreren min. jeg gikk da over til vanlig HVUV-tjeneste, og angrer absolutt ikke på det!

Jeg havnet i en god tropp, ble etter noe kluss lagfører for mitt eget lag, og koste meg de 6 månedene jeg var der.

I troppen hadde vi to UB-korper, folk som hadde gjennomgått UB-kurset et halvt år før, og jeg føler jeg fikk like mye ut av min tjeneste, som det UB-korpene fikk da de skulle være liksom-befaler for oss.

De er også veldig strenge på hvem de vil ansette videre, etter førstegangstjenesten, så det er ikke bare bare. Ingen av de UB-korpene jeg hadde fikk noe videre ansettelse i militæret.

 

Men uansett er værnes et veldig greit sted. Maten i messen er noe dritt, men det er en veldig god kantine i leiren som serverer pizza og burger.

Selve HV-tjenesten er også veldig grei, du er aktiv hele den tiden du er inne, lærer noe nytt nesten hver dag, og får mye ut av det.

Når det gjelder rep-øvelser, så skulle jeg vært kalt inn for to år siden, og har fremdeles ikke hørt noe. Ryktene går om at de kutter så ned i HV at de ikke kommer til å kalle inn folk, men jeg skal ihvertfall ikke ringe til dem og spørre! =)

Lenke til kommentar

Hvis du liker å fryse, drite på pose, ta imot dritt fra befal, fotinspeksjon, rom inspeksjon hver dag. opp halv seks hver dag, spise papp til frokost hver dag, Ta imot ordre fra tidl. mobbeofre befal med alvorlige problemer, kjede ræven av deg, bli utnyttet som billig arbeidskraft for 120kr dagen, for å ALLTID stå til disposisjon for befalet uansett når på døgnet, hvis du liker tanken på kakebu hvis du ikke adlyder idiotiske ordre etc etc etc...

 

Selvfølgelig hvis du liker den slags så kos deg. eg liker meg i friheten...

Lenke til kommentar
Hvis du liker å fryse, drite på pose, ta imot dritt fra befal, fotinspeksjon, rom inspeksjon hver dag. opp halv seks hver dag, spise papp til frokost hver dag, Ta imot ordre fra tidl. mobbeofre befal med alvorlige problemer, kjede ræven av deg, bli utnyttet som billig arbeidskraft for 120kr dagen, for å ALLTID stå til disposisjon for befalet uansett når på døgnet, hvis du liker tanken på kakebu hvis du ikke adlyder idiotiske ordre etc etc etc...

 

Selvfølgelig hvis du liker den slags så kos deg. eg liker meg i friheten...

5262431[/snapback]

 

Jeg håper ikke det er så forferdeligt som du skal ha det til, men jeg skal hvertfall prøve å gjøre det beste utav det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...