Gå til innhold

Asetek - VapoChill Micro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BrAtTeRn: Passivt er ikke en opsjon for denne kjøleren, fjernet vi viften ble det nemlig meget varmt fort. Om den skulle stått passivt måtte luftgjennomstrømmningen i systemet vært utrolig god.

5255272[/snapback]

 

hm...ArticOC har en sånn kjøler i systemet sitt, uten vifte. det er heller ingen form for kabinett vifter utenom 12cm'eren i mist psuen hans. alt han har gjort er å lage en dukt som leder varmlufta ut igjennom psu. dessuten er resten av systemet også passivt kjølt, så enten funker den dukten hans extremt bra (med tanke på hvor mye han kan overklokke) eller så overdriver dere litt med tanke på hvor dårlig den blir uten vifte...

 

noen tanker om dette?

 

edit: men bra test, veldig gode resultater, jeg fik lyst på en sånn i alle fall ;)

5258071[/snapback]

 

Tja, hva skal jeg si - det er jo ikke passivt om han har en duct som går rett over kjøleren. Når jeg tenker passivt så er det å sette kjøleren i et system uten noen form for ekstra hjelpemidler foruten luftgjennomstrømmingen i kabinettet.

 

Ducter du kjøleren så burde man ikke ha noe problem å oppnå kurrante resultater :)

Lenke til kommentar
BrAtTeRn: Passivt er ikke en opsjon for denne kjøleren, fjernet vi viften ble det nemlig meget varmt fort. Om den skulle stått passivt måtte luftgjennomstrømmningen i systemet vært utrolig god.

5255272[/snapback]

 

hm...ArticOC har en sånn kjøler i systemet sitt, uten vifte. det er heller ingen form for kabinett vifter utenom 12cm'eren i mist psuen hans. alt han har gjort er å lage en dukt som leder varmlufta ut igjennom psu. dessuten er resten av systemet også passivt kjølt, så enten funker den dukten hans extremt bra (med tanke på hvor mye han kan overklokke) eller så overdriver dere litt med tanke på hvor dårlig den blir uten vifte...

 

noen tanker om dette?

 

edit: men bra test, veldig gode resultater, jeg fik lyst på en sånn i alle fall ;)

5258071[/snapback]

 

Tja, hva skal jeg si - det er jo ikke passivt om han har en duct som går rett over kjøleren. Når jeg tenker passivt så er det å sette kjøleren i et system uten noen form for ekstra hjelpemidler foruten luftgjennomstrømmingen i kabinettet.

 

Ducter du kjøleren så burde man ikke ha noe problem å oppnå kurrante resultater :)

5259053[/snapback]

 

Så du mener det ikke er passivt om du har andre vifter i kabinettet? Eller er det ducten i seg selv om sikke gjør det passivt?

 

AtW

Lenke til kommentar
BrAtTeRn: Passivt er ikke en opsjon for denne kjøleren, fjernet vi viften ble det nemlig meget varmt fort. Om den skulle stått passivt måtte luftgjennomstrømmningen i systemet vært utrolig god.

5255272[/snapback]

hm...ArticOC har en sånn kjøler i systemet sitt, uten vifte. det er heller ingen form for kabinett vifter utenom 12cm'eren i mist psuen hans. alt han har gjort er å lage en dukt som leder varmlufta ut igjennom psu. dessuten er resten av systemet også passivt kjølt, så enten funker den dukten hans extremt bra (med tanke på hvor mye han kan overklokke) eller så overdriver dere litt med tanke på hvor dårlig den blir uten vifte...

 

noen tanker om dette?

5258071[/snapback]

Hva er definisjonen på "passivt kjølt"?

 

Det er jo ikke store forskjellen på å ha kjøleren orginal med orginale luftkanal/vifte og på å kombinere kjøleren med en litt lengre luftkanal og PSU-vifta.

 

Jeg har hatt gleden av å studere ArcticOC sin PC på nært hold og jeg liker løsningen der veldig bra. Veldig stillegående. Kjølingen og overklokkingsegenskapene overgår alt annet jeg har sett med tilsvarende støynivå. Jeg ble veldig inspirert av løsningen i hans PC og er bestemt på at jeg skal kopiere de gode løsningene her hos meg. Min orginale AMD-kjøler (medium-utgaven) skal altså skiftes ut med Acetech mikro ganske snart. Vifta og den orginale lufkanalen skal fjernes til fordel for en egendesignet luftkanal som passer godt til mitt kabinett. PSU'en skal skiftes ut med en som har 12cm vifte og lavt støynivå. Dermed reduseres antall vifter i PCen min fra 3 stk 8cm til 1 stk 12cm. Jeg regner med det vil gjøre ganske mye med støynivået.

Lenke til kommentar
BrAtTeRn: Passivt er ikke en opsjon for denne kjøleren, fjernet vi viften ble det nemlig meget varmt fort. Om den skulle stått passivt måtte luftgjennomstrømmningen i systemet vært utrolig god.

5255272[/snapback]

hm...ArticOC har en sånn kjøler i systemet sitt, uten vifte. det er heller ingen form for kabinett vifter utenom 12cm'eren i mist psuen hans. alt han har gjort er å lage en dukt som leder varmlufta ut igjennom psu. dessuten er resten av systemet også passivt kjølt, så enten funker den dukten hans extremt bra (med tanke på hvor mye han kan overklokke) eller så overdriver dere litt med tanke på hvor dårlig den blir uten vifte...

 

noen tanker om dette?

5258071[/snapback]

Hva er definisjonen på "passivt kjølt"?

 

Det er jo ikke store forskjellen på å ha kjøleren orginal med orginale luftkanal/vifte og på å kombinere kjøleren med en litt lengre luftkanal og PSU-vifta.

 

Jeg har hatt gleden av å studere ArcticOC sin PC på nært hold og jeg liker løsningen der veldig bra. Veldig stillegående. Kjølingen og overklokkingsegenskapene overgår alt annet jeg har sett med tilsvarende støynivå. Jeg ble veldig inspirert av løsningen i hans PC og er bestemt på at jeg skal kopiere de gode løsningene her hos meg. Min orginale AMD-kjøler (medium-utgaven) skal altså skiftes ut med Acetech mikro ganske snart. Vifta og den orginale lufkanalen skal fjernes til fordel for en egendesignet luftkanal som passer godt til mitt kabinett. PSU'en skal skiftes ut med en som har 12cm vifte og lavt støynivå. Dermed reduseres antall vifter i PCen min fra 3 stk 8cm til 1 stk 12cm. Jeg regner med det vil gjøre ganske mye med støynivået.

5259256[/snapback]

 

Ikke dumt, jo større vifter jo bedre :) Nå kjenner jeg ikke ArticOC sitt oppsett, men overgår kjølingen også den til passive vannkjølingssett? Det er en variant jeg liker godt :) Ellers er det ofte ting blir relativt varmt med bare en vifte. HDer feks, ikke over anebefalt operasjonstemperatur, men ikke akkurat kaldt og godt heller. (min ligger på rundt 45 grader)

 

AtW

Lenke til kommentar

du kan sjekke ut den store DFI nF4 tråden for detaljert beskrivelse av systemet til ArticOC, eller sende han en pm kanskje. er ikke sikker på ca side prosjektet hans begynte i dfi tråden, men kanskje rundt 120 ca.

 

edit: link til siste side i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=378691&st=3180

 

articOC har akkurat posta i den faktisk :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Hehe.. mye "fuzz" om det kjølesystemet mitt ser jeg ;)

 

Microen var det produktet som muligjør løsningen på kjølesystemet mitt, for de som ikke har kjennskap til løsningen eller har sett noen bilder så ligger de fleste på rad her: http://www.dfi-street.com/forum/showthread...7&page=14&pp=15

 

Løsningen er skikkelig stillegående og tar også for seg problemer som kjøling av RAM og chipset m.m.

Lenke til kommentar

Leste om denne kjøleren i en annen test, og der nevnte de at feste metoden ikke var helt bra. Ved å ha PCen på høykant, slik de fleste har, så hang kjøleren kutt på siden, og det ble en lite gløppe mellom CPU og kjøler.

 

 

EDIT:

 

Det er en ting jeg lurer på, hvordan får de gassen inni røret, loddes ikke disse tette?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Når allt vannet har fordampet i f.eks. en kasserolle på kokeplate, så øker temperatur raskt fra 100 grader.

Tilsvarende tenker jeg at inni en fasekjøler må der være væske i sokkelenden for at det skal fungere.

Når denne kjøleren står vertikalt tenker jeg at nederste rør er oversvømmt mens øverste rør er tomt for væske, noe som ikke skjer i horisontal stilling.

 

Kanskje der er så mye væske at sokkeldelen er væskefyllt med mindre kjøler står opp-ned. Det hadde vært veldig greit å få belyst dette av artikkel forfatteren, eller en som vet om dette.

 

Kjøleren ser jo litt pinglete ut, men det er ikke alltid størrelsen som teller (S... - referansekjøleren på ett kg). :)

 

Vurderer denne sterkt til 4400+ cpu.

Lenke til kommentar
Hehe.. mye "fuzz" om det kjølesystemet mitt ser jeg ;)

 

Microen var det produktet som muligjør løsningen på kjølesystemet mitt, for de som ikke har kjennskap til løsningen eller har sett noen bilder så ligger de fleste på rad her: http://www.dfi-street.com/forum/showthread...7&page=14&pp=15

 

Løsningen er skikkelig stillegående og tar også for seg problemer som kjøling av RAM og chipset m.m.

5260893[/snapback]

 

skulle jo bare mangle at det er populært, det er jo utrolig bra gjennomført, ikke bare effektmessig sett, men også utseende messig, og så vidt jeg har sett så funker det jo strøkent

Lenke til kommentar

Hallais!

 

Hvordan er støyen på de forskjellige viftene. Jeg vil gjerne vite hva de mener som behagelig støy. Hva dB ligger de forskjellige utgavene på? Eller er det bare jeg som er elendig til å tolke de bildene på testen hvor det kanskje står hva støyen er? Nytt opplegg? Veit ikke! Takker for svar =P

 

- nadezico

Lenke til kommentar

Ok jeg var tilbake. Jeg sjekka litt på vapochill sin hjemmeside hvor jeg fant ut støyen på de forskjellige viftene som er som følger:

 

High-End Noise level: 35 dB(A)

 

Ultra Low Noice Noise level: Fan speed regulator low setting: N/A (silent) Fan speed regulator high setting: <28 dB(A)

 

Extreme Perfomance Noise level: Fan speed regulator low setting: <28 dB(A) Fan speed regulator high setting: 39 dB(A)

 

For de som vil ha den "vanlige" kjøleren, så kan jeg si at 35dB ikke er lite. Man hører viftene ganske klart, men det blir ikke noen støvsuger lyd, blir mer som om det blåser. Jeg har noen 120mm Titan vifter som har en støy på 31dB, og de skrur jeg som oftest ned når jeg legger meg til å sove. Men PSU og CPU viftene er de som bråker mest. Stille PC? Sørg først for å ha stille nok kabinett vifter (rheobus?) og stille nok PSU.

 

Men det er en utrolig skuffende notis til oss med Gigabyte AMD K8 systemer som lyder slik:

Note: The VapoChill Micro series does not fit Gigabyte's socket AMD K8 motheboards.

 

Dette er mye pga K8 kortet som står i veien. Men hvorfor kan vi ikke montere kjøleren på en annen måte? Side lengs f.eks? Det står spesifisert på hjemmesiden til VapoChill hvor de sier pga konstruksjonen og gassen, så må den stå oppover. Dere skjønner? At kjølerens øverste ribber må stå slik at de går oppover. Hvis vi tenker logisk, så stiger varmen oppover, og for å utnytte dette ved denne kjøleren, så må den også stå slik at ribbene står oppover.

 

Det er skikkelig kjipt for oss med K8! Skal se om det er mulig å gjøre noen modifikasjoner på hovedkortet slik at jeg får plass til den, eller om jeg bare skal vente til at VapoChill kommer med nye kjølere. De er definivt de beste på kjølere på alle områder. Sjukt...

 

Vi ser! Det var digg så lenge det varte :!: :!: :!:

 

- nadezico

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har low-noise modellen på min 3700+ og tempen ligger på 38 idle og 52 load, med vifta på 1400rpm. Den er litt skranglete som sagt, men det er fullt mulig å bytte ut vifta med en kraftigere 92mm vifte. Den festes veldig enkelt med fire små "klipps-skruer" av plast.

 

PS:Ikke prøv en annen vifte på den manullle viftekontrolleren, da kan den brenne opp:)

Lenke til kommentar
Dette er mye pga K8 kortet som står i veien. Men hvorfor kan vi ikke montere kjøleren på en annen måte? Side lengs f.eks? Det står spesifisert på hjemmesiden til VapoChill hvor de sier pga konstruksjonen og gassen, så må den stå oppover. Dere skjønner? At kjølerens øverste ribber må stå slik at de går oppover. Hvis vi tenker logisk, så stiger varmen oppover, og for å utnytte dette ved denne kjøleren, så må den også stå slik at ribbene står oppover.

5288639[/snapback]

Det har nok ikke noe å gjøre med at "varmen stiger oppover". Grunnen er nok at tyngdekraften må trekke kjølevæska ned fra radiatordelen til CPUen. Hvis tyngdekraften vil at kjølevæska skal hanve helt på den ene sida av radiatoren så vil den jo ikke kjøle CPUen. Hele poenget med denne er jo at kjølevæska skal fordampe ved CPUen, transportere varmen (i form av gass) til radiatoren, kondensere der (avgi varmen), renne ned tilbake til CPUen osv.

Lenke til kommentar
Heatpipe-kjølere baserer seg vel oftest på at retur av arbeidsmediet foregår via veker, så jeg tipper at det ikke er avgjørende med riktig retning for at den skal fungere. Men jeg regner med at det er viktig for å få optimal funksjon.

5625057[/snapback]

Det finnes ikke en eneste veke inni microen, det er en termosymphon og fungerer kun basert på tyngdekraft som "drar" kjølemediet. Derfor trenger den ingen veke som utnytter kappilæreffekten, slik som i vanlige heatpipes. Det er helt nødvendig med riktig stilling for at en micro skal virke

 

Ribbene på microen er skråstilt slik at den skal virke i både horisontal og vertikal retning.

 

For de som vil vite hvordan en micro ser ut inni: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=88662

post-15715-1140267049_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...