Gå til innhold

Feil under flashing av bios


jokkakim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor serienummeret på et hovedkort står?

 

EDIT: MS-7030 VER:1  kan det være det?

5255491[/snapback]

 

 

Serienummer starter ofte med forkortelsen "S/N:" etterfulgt av endel tall og evt. bokstaver. På hovedkortet mitt står serienummeret på et hvitt klistremerke..

 

MS-7030 er ikke et serienummeret for hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

MS-7030 VER:1 er modellnummeret. "MS" betyr at det er produsert av MSI, og 7030 er modellnummeret. Det kan oversettes til et bedre produktnavn om du kikker på MSI sine hjmmesider. VER:1 betyr at det er første versjon av hovedkortet. (Det betyr ikke at det finnes flere versjoner, men plasseres bak produktnummeret for at MSI skal ha muligheten til å lage flere versjoner i fremtiden. Noen ganger gjør de det, andre ganger ikke.)

Lenke til kommentar

Nøyaktig det samme har skjedd med mitt HK også når jeg forsøkte å flashe BIOS til ver 2.10 med LiveUpdate. Jeg registrerer også på andre forum at det er en mengde rapporter om lignende tilfeller. Likevel er det ingen spesielle advarsler på MSI sin hjemmeside når det gjelder denne oppdateringen. Dette er for dårlig av MSI!

 

Er det noen som har klart å løse dette selv? Uten å bytte chippen eller sende kortet inn til leverandøren...

Endret av redrazor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:no: Flashet BIOS i dag jeg også, Jeg fikk ingen melding om at noe var gått galt, men da jeg restartet så skjedde det ingenting.. dvs PC'en starter opp og begynner å gå, men den loader ikke noe virker det som (den slår seg av med en gang man trykker inn powerknappen..) Det kommer heller ikke noe bilde på skjermen..

 

Er det BIOS som er f**ka hos meg også tro?

Lenke til kommentar

Det er vel en "tommelfinger regel" at FØR man flasher bios så bør HK tilbakestilles til default. Sett tilbake jumpere som evt. er flyttet på, og har man forandret noe i bios så still det tilbake, og load "setup default", "standard" eller hva det nå heter på det aktuelle hk'et, FØR man går igang med å flashe.

 

Er en stund siden jeg flasha, men denne forholdsregelen gjelder kanskje fortsatt(?)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Det er vel en "tommelfinger regel" at FØR man flasher bios så bør HK tilbakestilles til default. Sett tilbake jumpere som evt. er flyttet på, og har man forandret noe i bios så still det tilbake, og load "setup default", "standard" eller hva det nå heter på det aktuelle hk'et, FØR man går igang med å flashe.

 

Er en stund siden jeg flasha, men denne forholdsregelen gjelder kanskje fortsatt(?)

5341915[/snapback]

 

Den regelen har jeg aldri hørt om, og det har heller ikke vært nødvendig før. Sitter her med 3 HK manualer, og det er ikke nevnt ett eneste sted. Det eneste som står er at alle settings blir satt til default etter flashing.

Siden det er så mange brukere av MSI K8N Neo Platinum som er rammet, tror jeg den mest naturlige konklusjon er at det er en feil i enten LiveUpdate eller i selve biosoppdateringen.

Lenke til kommentar

hvis man flasher med et flash program fra mobo's produsent ig du får feil starter pcn på nytt da? er det ikke bare å flashe i gjen? og hvis den vil starte på nytt så bruk control+alt+del o avslut explorer prosessen of flash på nytt. funker det eller noen som hvet?

 

 

det er ike no tomerfingel regel nei. når man opgraderer bios så byttes hele biosen ut akkurat som om du formaterer bios og legger inn en ny'en ingenting forblir

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vært på en liten reise. Kom hjem i går, og fant et nytt erstatningskort fra Hattelco på kontoret.

Har fått satt det på plass, og alt virket.

Glimrende service fra Hattelco.

 

Har dere andre fått kortet i gang igjen?

 

Ser forresten at min biosversjon er 1.4. Ny er 2.1.

Tror ikke jeg bruker liveupdate denne gangen.

Lenke til kommentar

Jeg brukte winflash og merket at det gikk tregt med oppdatering av mainblock.Plutselig restartet pc seg og da var det gjort.Har prøvd med recovery disk,men det skjer ingenting.Skal alt gå av seg selv med recovery?

 

Har et MSI k8n neo.Var dum og skulle prøve nyeste bios 2.10.Det må vel være tidenes mest ustabile versjon.Det var da jeg skulle flashe tilbake til 1.7 det skjedde.

Lenke til kommentar
det er ike no tomerfingel regel nei. når man opgraderer bios så byttes hele biosen ut akkurat som om du formaterer bios og legger inn en ny'en ingenting forblir

5346156[/snapback]

Vet du dette, eller er det bare ren spekulasjon? Jeg har en liten mistanke om det siste. Det er vel en regel mot sånt her på forumet?

 

Det er mange produsenter som anbefaler deg å sette til default-innstillinger etter flashing. Jeg har også opplevd å få problemer dersom jeg ikke gjorde det.

 

Se f.eks. http://developer.intel.com/design/motherbd/standardbios.htm under "Resetting CMOS After Upgrade"

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
det er ike no tomerfingel regel nei. når man opgraderer bios så byttes hele biosen ut akkurat som om du formaterer bios og legger inn en ny'en ingenting forblir

5346156[/snapback]

Vet du dette, eller er det bare ren spekulasjon? Jeg har en liten mistanke om det siste. Det er vel en regel mot sånt her på forumet?

 

Det er mange produsenter som anbefaler deg å sette til default-innstillinger etter flashing. Jeg har også opplevd å få problemer dersom jeg ikke gjorde det.

 

Se f.eks. http://developer.intel.com/design/motherbd/standardbios.htm under "Resetting CMOS After Upgrade"

5463783[/snapback]

 

Og jeg foreslår at du ikke kritiserer noen når du ikke har grunnlag for det.. :)

 

Intel er ikke nødvendigvis de som har mest peiling på Bios'er/flashing av Bios'er.. selv om linken du viser til er en standard "sjekkliste" fra tidenes morgen på hvordan flashe bios basert på *urk* diskett'er.

 

Nå finnes det "noen" produsenter av HK som også burde vite noe om BIos'er.. og hvordan flashe... De legger bl.a ut oppskrift på hvordan flashe... og linker til download av Flash-utilities..

Intel gjør det også.. for de (relativt) få HK de produserer for "retail"..

Følge denne link som viser at man kan bruke en utililty fra Windows.. Intel, MSI, Asus, ASRock..etc.. ville vel ikke anbefale dette dersom det var "farlig" å flashe fra Windows?

 

De fleste Flash-utilities... i tillegg til å *slette* innhold på chipen.. setter default-innstilling ved "flash" (= reprogrammering...="Formatering" med "lucifer's" ord).. på samme måte som om du resetter Bios med jumpers..

Det er mange som *har* peil.. som skriver lange utredninger om bl.a. å resette Bios før flashing.. som om det var påkrevet for å flashe.. og at det "farlig* å flashe fra Windows.. Er det trygger å flashe med en *DOS*-basert utility med ett medium som er notorisk kjent for å feile (disketter)?

Det er *ikke* påkrevet å resette CMOS før flash, men kan være *lurt* for å unngå slike uhell som er tatt opp i tråden..

"Reset CMOS"= "safe setting" = mindre risk at noe går galt ved etterfølgende flash...

Det som *produsentene* anbefaler.. er å *ikke* flashe med mindre man *må* fordi man har en CPU som ikke støttes av gjeldende Bios..

At det er mange som tror de må "flashe" og likeledes legge inn siste ATI/Nvidia-driver bare fordi det er kommet ny Bios/drivere må gjerne gjøre det.. på egen risiko... :)

Lenke til kommentar
Og jeg foreslår at du ikke kritiserer noen når du ikke har grunnlag for det.. :)
Jeg synes jeg har grunnlag for det. Det ER produsenter som anbefaler å resette cmos etter flash. Det er også to vidt forskjellig ting å råde noen til en potensielt usikker praksis, framfor å råde noen til en sikker, men potensielt unødvendig praksis. Om noen vil flashe uten å resette CMOS etterpå, må de gjerne gjøre det, men å si at det er unødvendig i alle tilfeller blir å feilinformere.

 

Intel er ikke nødvendigvis de som har mest peiling på Bios'er/flashing av Bios'er.. selv om linken du viser til er en standard "sjekkliste" fra tidenes morgen på hvordan flashe bios basert på *urk* diskett'er.

 

Nå finnes det "noen" produsenter av HK som også burde vite noe om BIos'er.. og hvordan flashe... De legger bl.a ut oppskrift på hvordan flashe... og linker til download av Flash-utilities..

Intel gjør det også.. for de (relativt) få HK de produserer for "retail"..

Følge denne link som viser at man kan bruke en utililty fra Windows.. Intel, MSI, Asus, ASRock..etc.. ville vel ikke anbefale dette dersom det var "farlig" å flashe fra Windows?

 

De fleste Flash-utilities... i tillegg til å *slette* innhold på chipen.. setter default-innstilling ved "flash" (= reprogrammering...="Formatering" med "lucifer's" ord).. på samme måte som om du resetter Bios med jumpers..

Det er mange som *har* peil.. som skriver lange utredninger om bl.a. å resette Bios før flashing.. som om det var påkrevet for å flashe.. og at det "farlig* å flashe fra Windows.. Er det trygger å flashe med en *DOS*-basert utility med ett medium som er notorisk kjent for å feile (disketter)?

Det er *ikke* påkrevet å resette CMOS før flash, men kan være *lurt* for å unngå slike uhell som er tatt opp i tråden..

"Reset CMOS"= "safe setting" = mindre risk at noe går galt ved etterfølgende flash...

Det som *produsentene*  anbefaler.. er å *ikke* flashe med mindre man *må* fordi man har en CPU som ikke støttes av gjeldende Bios..

At det er mange som tror de må "flashe" og likeledes legge inn siste ATI/Nvidia-driver bare fordi det er kommet ny Bios/drivere må gjerne gjøre det.. på egen risiko... :)

5464181[/snapback]

Usikker på om noe av dette er ment til meg. Jeg tar ikke noe standpunkt på det ene eller det andre, bortsett fra at å resette cmos etter flash er en sikrere tommelfingerregel enn å ikke gjøre det. Det kan ikke skade, og i noen tilfeller er det nødvendig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...