Gå til innhold

Feil under flashing av bios


jokkakim

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Usikker på om noe av dette er ment til meg. Jeg tar ikke noe standpunkt på det ene eller det andre, bortsett fra at å resette cmos etter flash er en sikrere tommelfingerregel enn å ikke gjøre det. Det kan ikke skade, og i noen tilfeller er det nødvendig.

5464540[/snapback]

 

Det var ett generelt innlegg fra min side m/utgangspunkt i bl.a. ditt innlegg.. om det skulle ha noen betydning.. :)

Ellers *er* jeg jo enig med deg.. men synes fortsatt du gikk litt "hardt til verks" mot "lucifer".. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var ett generelt innlegg fra min side m/utgangspunkt i bl.a. ditt innlegg.. om det skulle ha noen betydning.. :)

Ellers *er* jeg jo enig med deg.. men synes fortsatt du gikk litt "hardt til verks" mot "lucifer"..  ;)

5464689[/snapback]

 

Det er mulig det kan oppfattes slik ja. Beklager, lucifer, hvis jeg var litt krass. Det er lett for når man ikke snakker med en person ansikt til ansikt, dessverre.

Lenke til kommentar

Det som i alle fall er sikkert, er at det er viktig å gjøre maskinen så stabil som mulig før flashing. gjerne senke FSB og/eller MP for å oppnå dette. om den allerede er stabil, er det vel bare å flashe i vei. Selv har jeg ikke hatt noe problem med å flashe ved å ikke bruke fail-safe defaults.

Lenke til kommentar

Jeg synes uansett at "tormoddf" burde lese postene bedre før han kaster seg ut i kritikk. "lucifer" bekreftet at man ikke behøver å resette bios FØR flash. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, har heller ikke jeg noengang hørt at dette skal være nødvendig.

At man produsenter anbefaler å resette ETTER flash har ingenting med saken å gjøre.

Om oppdateringen har gått galt har man absolutt ingen ting å resette. HK'et er dødt inntil bios har blitt reprogrammert.

Lenke til kommentar
Jeg synes uansett at "tormoddf" burde lese postene bedre før han kaster seg ut i kritikk. "lucifer" bekreftet at man ikke behøver å resette bios FØR flash. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, har heller ikke jeg noengang hørt at dette skal være nødvendig.

At man produsenter anbefaler å resette ETTER flash har ingenting med saken å gjøre.

Om oppdateringen har gått galt har man absolutt ingen ting å resette. HK'et er dødt inntil bios har blitt reprogrammert.

5464762[/snapback]

 

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg misforstod, og trodde han snakket om å resette til defaults etter flash. Beklager, igjen.

Lenke til kommentar
Kom over et gammelt innlegg som reddet med fra å kjøpe nytt hovedkort.

 

Se her.Gikk kjempefint.

 

Etter min mening burde den absolutt være "sticky"

5468753[/snapback]

 

Jeg tror det kommer litt an på hva slags problem man får etter flash.

Hvis HK'et er helt dødt hjelper det ikke hva man enn dytter inn i floppydriven.

Lenke til kommentar
Det er vel en "tommelfinger regel" at FØR man flasher bios så bør HK tilbakestilles til default. Sett tilbake jumpere som evt. er flyttet på, og har man forandret noe i bios så still det tilbake, og load "setup default", "standard" eller hva det nå heter på det aktuelle hk'et, FØR man går igang med å flashe.

 

Er en stund siden jeg flasha, men denne forholdsregelen gjelder kanskje fortsatt(?)

5341915[/snapback]

 

 

Jeg kan se poenget med denne "regelen", i det at det er lurt å endre innstillingene man har gjort for å optimalisere, og dermed relativt uforskyldt gjort systemet litt mer ustabilt. Hvis man f.eks. har satt aggressive timings som egentlig ikke er støttet / kompatibelt med f.eks. hks brikkesett, kan man oppleve ustabilitet, og en og annen "utilsiktet" restart. Det kan være kjekt da å f.eks. ta en "load fail-safe defaults" i bios'er som har denne funksjonen...

Lenke til kommentar
Lucifer89 Postet i dag, 15:21

  jeg vet ikke ikke sikkert nei men det er logisk siden min bios er på 1024kb og bios plassen min er også på det samme. altså ikke plass til mer 

Skal ikke være for påståelig jeg heller, men når man feks updater med Asus update ser man jo at den sletter først, så legger inn nytt, og jeg vil si det er mer sannsynlig en at det "klattes" på noe bare.

Forøvrig, når det gjelder etter flash, er det slik at med Asus update MÅ man slette alle innstillinger ved flashing tilbake til en eldre versjon, andre veien KAN man la innstillinger være.

 

Selv tar jeg alltid en tur inn i nye bios og ser over, og sjekker hva som eventuelt er nytt før første boot. Noe failsafe eller optimist default har jeg aldri brukt før flash, men klokker alltid ned til "sikker fart", og som generelt råd er det vel ikke så dumt å sette default før flash bare for å være sikker ;)

Lenke til kommentar
Lucifer89 Postet i dag, 15:21

  jeg vet ikke ikke sikkert nei men det er logisk siden min bios er på 1024kb og bios plassen min er også på det samme. altså ikke plass til mer 

Skal ikke være for påståelig jeg heller, men når man feks updater med Asus update ser man jo at den sletter først, så legger inn nytt, og jeg vil si det er mer sannsynlig en at det "klattes" på noe bare.

Forøvrig, når det gjelder etter flash, er det slik at med Asus update MÅ man slette alle innstillinger ved flashing tilbake til en eldre versjon, andre veien KAN man la innstillinger være.

5470000[/snapback]

 

takker for at du nevner det og streker to streker uner min mening

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Oppdatering fra min side...

Mottok new Bios-chip fra Badflash denne uka.. og fikk montert chip'n i mitt K8N Neo Platinum idag..

Startet opp med en gang... = en lykkelig nerd...

 

(Kjøpte ett Antec Lanboy på Nethop.oslo på torsdagen så kortet har ett pent kabinett å bo i... Nå skal det klokkes..igjen.. )

 

:D

Lenke til kommentar
Jeg setter alltid "Optimized default" før jeg flasher.Er vel en fordel hvis man klokker f.eks,og vil unngå mulig ustabilitet.

5464058[/snapback]

 

Jeg ville heller brukt fail-safe defaults. Optimized defaults kan øke risikoen for ustabilitet.

5464586[/snapback]

 

Nå er det ikke fail-safe defaults mulighet i 2.10 bios til 7030 kortet.Bare Optimized defaults.

 

Er det flere med 2.10 bios til msi k8n neo som ikke får satt minnet til 1T?

sry litt offtopic.

Lenke til kommentar
Og det er ofte smartest å flashe fra floppy, da dette er en mye sikrere måte å gjøre på.

5247408[/snapback]

Tja, om det er sikrere enn å flashe fra windows skal jeg ikke uttale meg om, men det finnes sikrere metoder. Min erfaring er at disketter kan få feil når som helst. Det er ikke akkurat stabile lagringsmedier. Derfor bruker jeg alltid å flashe fra harddisken. Dvs. jeg starter opp Win98 i DOS-modus og har flasheprogrammet og biosfila på en partisjon som kan leses fra DOS-modus. Altså fra en FAT32-partisjon.

5252940[/snapback]

 

De gangene jeg har flashet virker det som om hele bios filen blir lastet til minne før selve flashingen starter. Slik at det ikke er noe lesing eller skriving til floppyen etter at flashingen starter. Så selv om floppy heller er et av de mest upålitelige mediene antar jeg at det er rimelig trygt å bruke floppy til bios flashing likevel.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Ser at MSI anbefaler følgende ved flashing av bios:

1. Kopier biosfiler til floppy

2. Boot fra win98 floppy. Denne oppretter en ramdrive med stasjonsnavn d: eller e:

3. Bytt til floppy med biosfiler.

4. Kopier filer fra floppy til ramdrive.

5. Flash fra ramdrive.

Da er man ihvertfall sikret mot at floppyen plutselig skulle finne på å ikke virke under flashing.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

NÅ har jeg klart det igjen :blush:

Skulle flashe med Winflash til bios ver 2.10.

Jeg startet flashingen og så at det kom til å ta litt tid, så gikk i det andre rommet å så litt på tv, da jeg kom tilbake var skjermen min svart. prøvde å restarte men ingenting komm opp, skjermen er bare svart..

 

imotsetning til sist gang jeg feilet bios flash, så holder maskinen seg på og skrur seg ikke av etter 5-6 sekunder som sist..

 

 

Denne gangen valgte jeg å bare flashe main part, ikke boot delen av biosen.

 

Er det no mulighet for å redde den?

 

eller må jeg gjøre som sist, sende inn til komplett å få dem til å fikse det? :(

Endret av jokkakim
Lenke til kommentar

Har du floppystasjon og den lyser i oppstarten? Eventuelt er Boot Block ikke korrupt/ uskadet. Har du i tillegg et PCI skjermkort, da er det bedre mulighet enn uten...

 

Alternativt, kjenner du noen med samme hovedkort/ brikkesett så kan BIOS hot flashe - dvs. kopiere "frisk" BIOS direkte over til den "syke".

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
Fikk et erstatningskort i går og koblet til alt, men da jeg skulle starte opp døde alt i løpet av et sekund. Etter en del forsøk startet til slutt pc'en, men alle fire diodene på usb-bakplaten lyste rødt. Normalt skal vel disse lyse grønt.

 

Noen som vet hva disse diodene betyr?

5295988[/snapback]

 

 

Fire røde betyr visst at cpu'en er gåen. Det betyr vel at HK er OK, og at jeg må kjøpe meg en ny cpu.

5298955[/snapback]

 

Det trenger ikke bety at CPU er ødelagd, mest sannsynlig har du ett problem med strømforskyningen, enten at den er gåen, eller at du ikke har plugget i alle ledningene, ATX, 12V osv.

 

Har sett d-led brakketen vise fire røde lys mange ganger før, å da var det slettes ikke CPU'en som var feilen i det hele tatt.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...