Gå til innhold

"Tyste" på en som har kjørt fort med min bil?


Sjefern

Anbefalte innlegg

Ueland Postet i dag, 20:28

  Bileier står som totalt ansvarlig for eget kjøretøy, enten sier du hvem som gjorde det eller så vil du få bot, og kansje flere reaksjoner som prikker, eventuell pallesnekring etc. Avhengig av hvor fort vi snakker her.

 

Du kan ikke bare si at det ikke var meg uten å da si hvem det var.

 

I Norge har vi en fin regel. Du er uskyldig inntil det motsatte er bevist!

5239237[/snapback]

 

 

Veldig off topic:

 

Desverre stemmer ikke dette lenger.... Diskrimineringsloven § 10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke gjør deg til kriminell ved å avgi falsk forklaring. Vær ærlig og si det som det er. Kjenner du personen så får denne ta ansvaret. Det er ikke å tyste på venner. Er han en venn så tar han ansvar og lar ikke deg ta støyten!

5239620[/snapback]

Helt enig med smetho; kjører folk som tullinger så får de ta eventuelle konsekvenser også.

 

Hvis det er sånn at du stadig låner ut bilen til forskjellige folk uten å helt ha kontroll på hvem det er eller hvem de eventuelt låner den videre til så er du jo en særs snill fyr som får enorme regninger for andres moro når lovverket blir endret til at boten følger bilen...

Lenke til kommentar
Ikke gjør deg til kriminell ved å avgi falsk forklaring. Vær ærlig og si det som det er. Kjenner du personen så får denne ta ansvaret. Det er ikke å tyste på venner. Er han en venn så tar han ansvar og lar ikke deg ta støyten!

 

Tysting? Er vel ikke noe gang-banging vi snakker om her? "Den som tyster får knust kneskåler"-opplegg?! :)

5239620[/snapback]

 

hallo?

 

Skjedde det noe? var det noen som ble skadet?

"Er han en venn så tar han ansvar og lar ikke deg ta støyten! "

-Dersom noen hadde blitt skadet, så hadde saken vært en helt annen.

 

"blabla..gjør deg til kriminell"

Du behøver ikke gjøre hverken deg selv eller kompisen din til kriminell!

 

"blabla...falsk forklaring"

Du trenger ikke si noenting, behøver ikke juge iheletatt.

 

Så dersom jeg var vennen din, og kom hjem til deg, der jeg så at du drev med ulovlig filesharing (noe du sikkert gjør... og vent...der.... nå kommer det... "neeii!! det gjør jeg ikke!!"), så skulle jeg anmeldt deg til politiet? du er F-meg en god venn!

 

Sitt F ikke der med nesa i sky og prøv å innbille meg at du hadde anmeldt bestekompisen din hvis han hadde kjørt for fort, ikke F! Det nekter jeg å tro!

JAvlig lett og sitte her å skrive no piss når det ikke er en selv det går utover.

 

Til deg som spurte:

Du gjør deg selv, og kompisen din en tjeneste ved å ikke si noenting. Ta diskusjonen med ham "på kammerset" etterpå. Tyster du på kompisen din, er dette noe som vennekretsen din kommer til å ta ille opp, for de vet at de ikke lenger kan stole på deg.

Dette behøver ikke dine eller mine skattepenger brukes på.

 

Man tyster ikke på venner. :mad:

Lenke til kommentar
Ikke gjør deg til kriminell ved å avgi falsk forklaring. Vær ærlig og si det som det er. Kjenner du personen så får denne ta ansvaret. Det er ikke å tyste på venner. Er han en venn så tar han ansvar og lar ikke deg ta støyten!

 

Tysting? Er vel ikke noe gang-banging vi snakker om her? "Den som tyster får knust kneskåler"-opplegg?! :)

5239620[/snapback]

 

Blablalaa JAvlig lett og sitte her å skrive no piss når det ikke er en selv det går utover.

5239826[/snapback]

 

Ser jeg et kurant paradoks her eller er jeg bare en trøtt mann... :whistle:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
spn2000: Du ville med andre ord gledelig fått merknader på ditt sertifikat, rulleblad samt betalt en bot på et firesifret beløp fordi en kamerat av deg kjørte over fartsgrensen?

5239854[/snapback]

 

Hva er det du snakker om Herr U?

 

Så hvis du står oppført som eier på en bil, og Kona di kjører 30 km over fartsgrensa i 30 sone...... skal du i fengsel?

 

Mener Du Herr U, hvis det blir begått et drap i ditt hus, og ingen vet hvem gjerningsmannen var, heller ikke du... skal du da i fengsel, siden det er ditt hus?

 

 

hallo?

 

HALLO!

 

Hvor er rettssikkerheten i "ditt samfunn", godt du er moderator i dette forumet, og ikke dommer i mitt samfunn.

 

Du kan ikke bøtlegge en BIL, du kan ikke sette en Bil i fengsel!

Det er politiet som har bevisbyrden, og de kan ikke pålegge noen å angi andre, så lenge politiet ikke kan bevise at det er deg, så har de, ikke du, et problem. (punktum)

 

hold diskusjonen der den er, ditt innlegg er dumt!

 

og dessuten har jeg vært med i dette forumet MYE lenger enn deg (ædabæda) :tease:

 

 

og jarmo: joda, men jeg klarer å simulere denne situasjonen, for jeg har vært i den selv, imotsetning til mange andre her (tydligvis) (og dessuten heter det ET paradoks) :roll:

Lenke til kommentar

Vel da tar jeg kvelden. Jeg kommer nok til å være så skeptisk til identifisering som mulig, men er bildet krystallklart blir det jo litt vanskelig.

 

Men jeg har som sagt ikke lyst å tyste på noen jeg bryr meg nok om til å låne bilen min bort til. Venner og familie vokser ikke på trær ;) Men det blir spennende å se bildet..... Jeg skal møte på avhør kl 1200. Skal poste hva som ble sagt etterpå :)

Lenke til kommentar

Lykke til - hold oss oppdatert da :)

 

Særlig på politimannens reaksjon hvis det er et fint og skarpt bilde og du uten snev av nervøsitet glatt hevder at dette er en person du aldri har sett før og som må ha tyvlånt bilen din ;)

 

Neida, jeg skjønner at dette er en vrien situasjon for deg, og som du skriver så henger det hele vel litt på hvor bra bildet er. Jeg hadde dog forventet at den aktuelle kameraten ga meg en eller annen oppmerksomhet hvis jeg måtte ta et par timer fri fra jobb for å bruke tiden på noe jeg selv ikke hadde noen befatning med for å spare ham for en god del penger.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Ta heller å snakke med den du mener som har lånt bilen din, forklare hva problemet er. Se hva som skjer i politiavhøret. Diskutere videre med den personen det gjelder.

 

Hvis han lar deg ta støyten for noe han har gjort, så hadde jeg snudd ryggen til og reddet min egen ræv. Det er jo tydelig hvis han ofrer deg for seg uten å blinke, så hvor skal ligge ræven oppi sky og bli .... Bare en liten tanke

Lenke til kommentar

Det beste vil selvsagt være om du slipper å tyste på kameraten din, men i ditt tilfelle ville jeg nok heller tystet enn å avgi falsk forklaring. Han du lånte bilen til viser jo at han ikke er helt til å stole på når han for det første råkjører med bilen din og for det andre ikke gidder å fortelle deg at han ble tatt etterpå, men lar deg ta støyten. Husk at han allerede har skaffet deg endel trøbbel ved å la deg møte i politiavhør.

Lenke til kommentar
dere misforstår alle sammen!

 

 

DU KAN BARE SI AT DU VET HVEM DET ER, MEN ØNSKER IKKE Å OPPLYSE OM DET.

 

politiet kan ikke kreve svar slik at det blir konflikt mellom deg og kompisen.

 

BEVISBYRDEN LIGGER HOS POLITIET.

5240060[/snapback]

 

Gjelder ikke det bare hvis føreren er blant den nærmeste familien?

But then again, de kan jo ikke vite at han ikke er det.....

Lenke til kommentar
dere misforstår alle sammen!

 

 

DU KAN BARE SI AT DU VET HVEM DET ER, MEN ØNSKER IKKE Å OPPLYSE OM DET.

 

politiet kan ikke kreve svar slik at det blir konflikt mellom deg og kompisen.

 

BEVISBYRDEN LIGGER HOS POLITIET.

5240060[/snapback]

 

Gjelder ikke det bare hvis føreren er blant den nærmeste familien?

But then again, de kan jo ikke vite at han ikke er det.....

5240084[/snapback]

 

"Både i sivile saker og i straffesaker kan vitner nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet selv eller noen av vitnets nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse"

 

LOVEN

Lenke til kommentar
Hva er det du snakker om Herr U?

 

Så hvis du står oppført som eier på en bil, og Kona di kjører 30 km over fartsgrensa i 30 sone...... skal du i fengsel?

Jeg spurte DEG om du mente det skulle være slik, jeg sa ikke at jeg mente det skulle være slik. :)

 

Mener Du Herr U, hvis det blir begått et drap i ditt hus, og ingen vet hvem gjerningsmannen var, heller ikke du... skal du da i fengsel, siden det er ditt hus?

Les det jeg skrev over, forøvrig har ikke denne boten noe med drap å gjøre.

 

 

Du kan ikke bøtlegge en BIL, du kan ikke sette en Bil i fengsel!

Jeg kan desverre ikke noe for at det er slik i andre land.
Lenke til kommentar
dere misforstår alle sammen!

 

"Både i sivile saker og i straffesaker kan vitner nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet selv eller noen av vitnets nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse"

 

LOVEN

 

Den der var jo meget interessant. Det det henger på er jo hvem som er "mine nærmeste". Noen ville kanskje sagt at det kun var familie, men da burde det jo stått det!

 

Jeg tolker det slik at jeg ikke trenger å tyste på noen jeg bryr meg mye om.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Erhm.  Syns du burde få se bildet og se om du kjenner igjenn personen.. Ville isåfall kontaktet personen og kansje få han til å si at det var han som kjørte bilen elns..

5240490[/snapback]

 

La oss si at du var i samme situasjon som føreren av denne bilen nå er.... Du fikk en telefon av meg som sa at du egentlig burde ha fått en bot på f.eks 8000kr. (kanskje til og med fengsel) Hadde du ikke blitt veeeeldig glad hvis jeg sa til deg at du ikke behøvde å bry deg om det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
"Både i sivile saker og i straffesaker kan vitner nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet selv eller noen av vitnets nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse"

 

LOVEN

5240122[/snapback]

 

Vel, det var ikke noe lov som du linket til der, det var bare en tekst på et nettsted. Er det strl. prosessl. § 122 du tenker på?

 

I dag må man bevise hvem som har kjørt bilen. Men siden det er så mange som benytter seg av dette unntaket uten reell grunn ( de lyver rett og slett) så har det kommet opp diskusjoner der man vurderer å holde bileieren ansvarlig uansett.

 

Til pluggen: Nei, bestekompisen din blir ikke nærmeste familie.

 

Spn2000: Jo, du har plikt til å forklare deg for politiet, eventuelt så kan de trekke deg inn for retten som vitne. Uansett er du pliktig til å ikke lyve, det er straffbart :D

 

Når det gjelder alle dere som snakker om tysting og venner etc. Vel, en god venn hadde tatt på seg skylden eller sagt fra om forholdet. En enda bedre venn hadde holdt seg til trafikkreglene og gjort det man kan for å unngå å lage problemer for andre.

Lenke til kommentar
Ikke gjør deg til kriminell ved å avgi falsk forklaring. Vær ærlig og si det som det er. Kjenner du personen så får denne ta ansvaret. Det er ikke å tyste på venner. Er han en venn så tar han ansvar og lar ikke deg ta støyten!

 

Tysting? Er vel ikke noe gang-banging vi snakker om her? "Den som tyster får knust kneskåler"-opplegg?! :)

5239620[/snapback]

 

hallo?

 

Skjedde det noe? var det noen som ble skadet?

"Er han en venn så tar han ansvar og lar ikke deg ta støyten! "

-Dersom noen hadde blitt skadet, så hadde saken vært en helt annen.

 

"blabla..gjør deg til kriminell"

Du behøver ikke gjøre hverken deg selv eller kompisen din til kriminell!

 

"blabla...falsk forklaring"

Du trenger ikke si noenting, behøver ikke juge iheletatt.

 

Så dersom jeg var vennen din, og kom hjem til deg, der jeg så at du drev med ulovlig filesharing (noe du sikkert gjør... og vent...der.... nå kommer det... "neeii!! det gjør jeg ikke!!"), så skulle jeg anmeldt deg til politiet? du er F-meg en god venn!

 

Sitt F ikke der med nesa i sky og prøv å innbille meg at du hadde anmeldt bestekompisen din hvis han hadde kjørt for fort, ikke F! Det nekter jeg å tro!

JAvlig lett og sitte her å skrive no piss når det ikke er en selv det går utover.

 

Til deg som spurte:

Du gjør deg selv, og kompisen din en tjeneste ved å ikke si noenting. Ta diskusjonen med ham "på kammerset" etterpå. Tyster du på kompisen din, er dette noe som vennekretsen din kommer til å ta ille opp, for de vet at de ikke lenger kan stole på deg.

Dette behøver ikke dine eller mine skattepenger brukes på.

 

Man tyster ikke på venner. :mad:

5239826[/snapback]

Det er da vel ikke jeg som anmelder noen, det er eventuelt politiet hvis de velger å gå videre med det. Og angående resten av innlegget ditt så vitner det om barnslighet og arroganse. Du trekker inn eksempler som ikke på noen måte er sammenlignbare, du snakker om en vennegjeng som tydeligvis ikke kan være solide venner, og du det virker som du har en respekt for loven som er lik null! Jeg hadde IKKE tatt prikker og bøter og eventuelt fengsel (Sjeferen vet ikke hva saken gjelder, men avhør virker litt seriøst) dersom en venn hadde brukt min bil til å kjøre som idiot. Da skulle han fått tatt det selv, og MINE venner (ikke sikkert du har like gode venner) hadde ikke sett på at JEG fikk straffen for det. Jeg hadde ihvertfall ikke prøvd meg på løgn i avhør selv om jeg ikke nødvendigvis hadde skreket og båret meg og skyldt på en kompis. Det finnes en mellomting, og i Sjeferns tilfelle der han ikke vet selv hvem som har kjørt, så får han se det an om han ser hvem det er eller ikke.

 

Jeg sitter ikke med nesa i sky, det er du som virker overlegen loven og alle oss andre. Men det er vel tøfft det i din vennegjeng. Street-cred tipper jeg :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...